Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0060
Offentligt
2968545_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. januar 2025
Internationalt kontor
Line Herbæk Larsen
2024-16444
3557250
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 til KOM (2024) 0060 fra Folketingets Eu-
ropaudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 til KOM (2024) 0060, som
Folketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alexander Ryle (LA).
Peter Hummelgaard
/
Ulrik Enemark Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
kom (2024) 0060 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forbud mod AI-genereret indhold om seksuelt misbrug af børn
Spørgsmål nr. 1 til KOM (2024) 0060 fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om Kommissionens forslag om
at forbyde AI-genereret indhold om seksuelt misbrug af børn,
også gælder for retshåndhævende myndighed? Og hvis dette er
tilfældet, betyder det så, at dansk politis nye værktøjer, som mu-
liggør brugen af AI-genereret materiale, som viser seksuelt mis-
brug af børn, ville være forbudt, hvis vi ikke var omfattet af rets-
forbeholdet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Politiet
har på nuværende tidspunkt ikke mulighed for at an-
vende AI-genereret misbrugsmateriale af børn som led i efter-
forskningen af sager om seksuelt misbrug af børn.”
Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet forventer at fremsætte et lov-
forslag om adgang for politiet til at dele uægte seksuelt materiale med per-
soner under 18 år som led i agentvirksomhed i foråret 2025.
Ved ”uægte
seksuelt materiale” af personer under 18 år skal i den
forbindelse forstås
manipuleret seksuelt materiale, herunder materiale skabt ved brug af f.eks.
kunstig intelligens eller en anden form for digital manipulation. Politiet vil
ikke kunne fremstille eller dele seksuelt materiale med virkelige børn.
2.
Europa-Kommissionen præsenterede den 6. februar 2024 et forslag til di-
rektiv om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn og
materiale med seksuelt misbrug af børn og om erstatning af Rådets ramme-
afgørelse 2004/68/RIA) (omarbejdning) (KOM (2024) 0060).
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, idet det er fremsat med hjemmel i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del,
afsnit V. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forslaget, ligesom
direktivet ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget har til formål at ajourføre det gældende direktiv fra 2011 set i lyset
af den senere teknologiske udvikling i samfundet, herunder den øgede on-
line tilstedeværelse af børn og unge samt gerningspersoner. Forslaget udvi-
der anvendelsesområdet for direktivet, således at bl.a. online lovovertrædel-
ser vedrørende seksuelt misbrug mv. omfattes af det strafbare område.
Side 2/4
kom (2024) 0060 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forbud mod AI-genereret indhold om seksuelt misbrug af børn
Forslaget fastlægger endvidere en minimumslængde for forældelsesfrister
for seksuelt misbrug af børn mv. og indeholder en udvidelse af bistanden til
ofre samt krav til foranstaltninger til forebyggelsen af seksuelt misbrug børn
mv
Efter direktivets artikel 5, stk. 1, skal medlemsstaterne træffe de nødvendige
foranstaltninger til at sikre, at de uretmæssige, forsætlige handlinger, der er
omhandlet i artikel 5, stk. 2-6, er strafbare. Det følger af stk. 2-6, at anskaf-
felse eller besiddelse, bevidst erhvervelse af adgang ved hjælp af informati-
ons- og kommunikationsteknologi, distribution, udbredelse eller transmis-
sion, udbydelse, levering eller tilrådighedsstillelse samt fremstilling af ma-
teriale med seksuelt misbrug af børn er strafbart.
Efter forslagets artikel 2, nr. 3, litra d), forstås ved
”materiale
med seksuelt
misbrug af børn” realistiske billeder, gengivelser eller repræsentationer af
et barn, der er involveret i eksplicit seksuel adfærd, eller af et barns kønsor-
ganer, primært med seksuelt formål.
Af forslagets præambelbetragtning nr. 11 fremgår i den forbindelse, at med-
tagelsen af en udtrykkelig henvisning til
”gengivelser
og repræsentationer”
bør sikre, at definitionen af materiale med seksuelt misbrug af børn omfatter
bl.a. applikationer med kunstig intelligens, der kan skabe realistiske bille-
der, som ikke kan skelnes fra virkelige billeder, og fremtidige teknologiske
udviklinger på en tilstrækkelig teknologineutral og dermed fremtidssikret
måde.
Af forslagets præambelbetragtning nr. 20 fremgår videre, at med hensyn til
materiale med seksuelt misbrug af børn giver begrebet
”uretmæssigt” med-
lemsstaterne mulighed for at gennemføre aktiviteter under udøvelse af in-
terne juridiske beføjelser, som f.eks. myndigheders legitime besiddelse af
materiale med seksuelt misbrug af børn med henblik på gennemførelse af
straffesager eller forebyggelse, afsløring eller efterforskning af strafbare
handlinger.
I forlængelse heraf fremgår af præambelbetragtning nr. 32 bl.a., at der bør
stilles effektive efterforskningsværktøjer til rådighed for dem, der er ansvar-
lige for efterforskning og retsforfølgning af forbrydelser omfattet af direkti-
vet samt at sådanne værktøjer i overensstemmelse med den nationale lov-
givning bør give retshåndhævende myndigheder mulighed for at anvende en
Side 3/4
kom (2024) 0060 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forbud mod AI-genereret indhold om seksuelt misbrug af børn
skjult identitet på internettet og under juridisk overvågning distribuere ma-
teriale med seksuelt misbrug af børn.
På baggrund af ovenstående ses retshåndhævende myndigheders retsmæs-
sige brug af materiale med seksuelt misbrug af børn genereret ved kunstig
intelligens med henblik på bl.a. afsløring eller efterforskning af strafbare
handlinger ikke at være omfattet af forpligtelsen til kriminalisering i det fo-
religgende forslag.
Side 4/4