Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0426
Offentligt
2928107_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
30. oktober 2024
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 2 ad KOM
(2024) 0426 af 7. oktober 2024
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvilket lånevilkår der ligger til grund for den makro-
finansielle assistance til Ukraine i form af et lån på 35 mia. euro.
Svar
Forordningen vedrørende ekstraordinær makrofinansiel assistance (MFA) til
Ukraine og etableringen af samarbejdsmekanismen for lån til Ukraine indebæ-
rer, at afdrag, renter og øvrige udgifter på lån til Ukraine for samlet op til 45
mia. euro under G7-aftalen fra juni 2024 dækkes af de ekstraordinære indtæg-
ter fra immobiliserede russiske centralbankaktiver.
EU’s MFA-lån
er som udgangspunkt fastsat til 35 mia. euro, men ventes at
blive tilpasset og eventuelt nedjusteret afhængigt af andre G7-partneres bidrag
op til samarbejdsmekanismens loft på 45 mia. euro. USA har i oktober 2024
annonceret et lånebidrag på 20 mia. USD (18-19 mia. euro). Derudover har
også Storbritannien, Canada og Japan tilkendegivet væsentlige lånebidrag.
Samarbejdsmekanismens lånekapacitet på op til 45 mia. euro er ifølge Kom-
missionen beregnet med udgangspunkt i de forventede fremtidige ekstraordi-
nære indtægter samt en indregnet risiko forbundet med den fremtidige strøm
af indtægter, som blandt andet vil afhænge af renteudviklingen. MFA-lånet har
en maksimal løbetid på 45 år.
Lånet garanteres under EU-budgettets indtægtsloft og finansieres ved, at
Kommissionen på vegne af EU låner midlerne på kapitalmarkederne. Garan-
tien via EU-budgettet vil være med til at sikre de bedst mulige renter pga.
EU’s
høje kreditværdighed. Dermed må renterne på lånet forventes at være væsent-
ligt lavere end de renter, som Ukraine selv ville kunne opnå finansiering til på
kapitalmarkederne. Renten på lånet vil variere over tid afhængigt af udviklin-
gen i EU’s finansieringsomkostninger.
Hvis de fremtidige indtægter bliver større end nødvendigt for at afdrage på lå-
net, kan det overskydende beløb anvendes til førtidig tilbagebetaling af lånet,
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
kom (2024) 0426 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om lånevilkår for Ukraine
eller det kan tilbageholdes af EU udelukkende med henblik på at understøtte
tilbagebetalingen af lånet i fremtiden.
Hvis de ekstraordinære indtægter ophører eller bliver væsentligt mindre end
ventet og dermed er utilstrækkelige til at tilbagebetale lånet, hæfter Ukraine
for lånet. I tilfælde af Ukraines manglende evne til at tilbagebetale lånet træder
garantien under EU-budgettets indtægtsloft i kraft.
Da lånene under samarbejdsmekanismen understøttes af indtægterne fra de
immobiliserede russiske aktiver påvirker de ikke Ukraines opgjorte gælds-
byrde og ventes fx ikke at få
betydning for IMF’s vurdering af Ukraines gælds-
holdbarhed. Kommissionen anfører i forslaget, at MFA-lånet vil give Ukraine
finanspolitisk råderum til at træffe sine udgiftsvalg ud fra landets mest presse-
rende behov, herunder dets genopretning og genopbygning samt dets selvfor-
svar mod Ruslands angrebskrig.
Der vil i samarbejde med Ukraine blive udarbejdet en låneaftale, som indehol-
der bestemmelser om, at en mulig fremtidig kompensation fra Rusland skal bi-
drage til Ukraines tilbagebetaling af MFA-lånet. Derudover vil låneaftalen in-
deholde en række bestemmelser om inspektion, revision og forebyggelse af
svig. Kommissionen har indikeret en mulighed for at give Ukraine en afdrags-
fri periode i starten af lånet, hvilket dog i så fald først vil indgå i den endelige
låneaftale. Kommissionen vil ifølge forslaget træffe beslutning om frigivelse af
MFA-lånet til Ukraine inden udgangen af 2024. Selve udbetalingen af lånet
kan derefter finde sted i en eller flere trancher frem til 31. december 2025. Ud-
betalingen vil blive knyttet til politiske betingelser, der fastsættes i et aftaleme-
morandum mellem Kommissionen og Ukraine. Disse betingelser bør ifølge
forslaget være i overensstemmelse med de løbende fremskridt i henhold til
Ukraine-planen. Derudover ventes memorandummet at indeholde en forplig-
telse for Ukraine ift. at fremme samarbejdet med EU om genopretningen og
moderniseringen af Ukraines forsvarsindustri i overensstemmelse med mål-
sætningerne i relevante EU-programmer.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 2 af 2