Europaudvalget 2023-24
SEK (2024) 0250
Offentligt
2899055_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
28. august 2024
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 2 (SEK(2024) 250) af 1.
juli 2024 stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG)
Spørgsmål
Ministeren nævnte i forbindelse med forelæggelsen af EU’s budget for 2025, at
der kunne spares på administrationsområdet. Kan ministeren redegøre for, hvilke
poster der ifølge regeringen kan fjernes samt hvor mange mia. kroner, der kan
spares på denne baggrund?
Svar
EU’s stats- og regeringschefer indgik i juli 2020 en aftale om EU’s flerårige finan-
sielle ramme for 2021-2027. Det fremgår af
aftalen, at antallet at ansatte i EU’s in-
stitutioner skulle holdes stabilt på 2020-niveau.
Antallet
af ansatte i EU’s institutioner er imidlertid ikke blevet holdt stabilt siden
2020. Særligt i Europa-Parlamentet er antallet af ansatte steget, jf.
figur 1.
Såfremt
antallet af ansatte på tværs af institutioner var holdt stabilt på 2020-niveau, skøn-
nes dette illustrativt at have reduceret udgiftsbehovet til administration i 2025 med
443,1 mio. euro, svarende til 3,3 mia. kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
sek (2024) 0250 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan der kunne spares på administrationsområdet i EU's budget for 2025
2899055_0002.png
Side 2 af 2
Figur 1
Udvikling
i antal ansatte i EU’s institutioner 2020-2025
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for
2020-2025
Foruden omkostningerne til administrative årsværk finder regeringen, at Kommis-
sionen bør kunne anvise omprioriteringer fra øvrige administrative omkostninger,
herunder bl.a. bygningsdrift, kommunikation, repræsentation mv.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister