Finansudvalget 2024-25
L 1 Bilag 8
Offentligt
2949677_0001.png
Til lovforslag nr. L 1 (folketingsåret 2024-2025)
Ændringsforslag stillet af DD den 4. december 2024
Ændringsforslagene vil indgå i tillægsbetænkningen.
Til § 6
Udenrigsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Udenrigstjenesten mv.
6.11.
Udenrigstjenesten mv.
01.
620)
Udenrigstjenesten (tekstanm. 1, 13, 18, 100 og 102)
(Driftsbev.)
Af
DD
Bevillingen nedjusteres
F
ÆF
2.794,3
-1.000,0
-
-
Bistand til udviklingslandene (tekstanm. 103)
6.31.
Reserver
79.
621)
Reserver og budgetreguleringer (Reservationsbev.)
Af
DD
Bevillingen til udviklingsbistanden nedjusteres
F
ÆF
53,8
-4.695,0
-
-
6.39.
Humanitær bistand og neksus indsatser
01.
Generelle bidrag til internationale humanitære
organisationer (Reservationsbev.)
Af
DD
Bevillingen nedjusteres fsva. støtten til UNRWA
F
ÆF
925,0
-105,0
-
-
622)
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 11
Justitsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Politiet og anklagemyndigheden mv.
11.23.
01.
624)
Politiet og anklagemyndigheden
Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
(tekstanm. 105, 108, 109 og 110) (Driftsbev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres som følge af øgede midler til
grænsekontrol
F
ÆF
12.542,2
375,0
-
-
01.
623)
Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
(tekstanm. 105, 108, 109 og 110) (Driftsbev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres som følge af udvidet
åbningstid for nærpolitistationer
F
ÆF
12.542,2
30,0
-
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 12
Forsvarsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Fællesudgifter
12.12.
625)
Personale
Af DD
Ny konto
06.
Initiativer på veteranområdet (Reservationsbev.)
Der afsættes midler til initiativer på veteranområdet
F
100,0
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 14
Udlændinge- og Integrationsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Udlændinge
14.32.
626)
Indkvartering og underhold af asylansøgere mv.
Af DD
Ny konto
11.
Tredje udrejsecenter (Reservationsbev.)
Reserve til etablering af et tredje udrejsecenter
F
250,0
-
Hjemrejse og kontrol
14.41.
06.
627)
Fællesudgifter
Indsats i forhold til repatrieringsordningen (tekstanm.
101 og 102) (Reservationsbev.)
Af
DD
Bevillingen opjusteres som følge af flere
hjemsendelser af flygtninge
F
ÆF
5,3
35,0
-
-
Initiativer vedrørende integration mv.
14.69.
628)
Øvrige integrationsinitiativer mv.
Af DD
Ny konto
17.
Ikke-lovpligtige integrationsindsatser (Driftsbev.)
Negativ budgetregulering af ikke-lovpligtige
integrationsindsatser
Af DD
Ny konto
18.
Initiativer mod negativ social kontrol
(Reservationsbev.)
Bevilling til initiativer mod negativ social kontrol i
islamiske miljøer
F
100,0
-
F
-150,0
-
629)
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 15
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Børn og unge
15.26.
630)
Udsatte børn og unge
Af DD
Ny konto
80.
Børneopsparing til anbragte børn (Driftsbev.)
Der afsættes midler til indførelse af en
børneopsparing til anbragte børn og unge
F
20,0
-
Boliger, byfornyelse og byggeri
15.43.
Byfornyelse
10.
631)
Støtte til styrket indsats i udkantsområderne
(Reservationsbev.)
Af
DD
Bevillingen opjusteres
Af DD
Ny konto
13.
Multihuse i landdistrikterne (Reservationsbev.)
Pulje til flere og bedre multihuse i landdistrikterne
F
25,0
-
F
ÆF
82,4
118,0
-
-
632)
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 16
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Fællesudgifter
16.11.
Centralstyrelsen
79.
633)
Reserver og budgetregulering
Af
DD
Kontoen opjusteres til at yde bedre psykologisk
hjælp til ofre
F
ÆF
874,4
10,0
-
-
Tilskud på indenrigsområdet
16.71.
09.
Tilskud på indenrigsområdet
Kommunerne (tekstanm. 217, 218, 220, 222, 223,
224, 227, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271,
272 og 273) (Lovbunden)
Af
DD
Kontoen nedjusteres som følge af reform af den
kommunale beskæftigelsesindsats
F
83.510,7
176,2
634)
ÆF
-1.000,0
-
Øvrige tilskud til kommuner og regioner mv.
16.91.
Tilskud til kommuner og regioner
69.
635)
Afdækning af arbejdskraftsbesparende teknologier
(Reservationsbev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres for at sikre bedre velfærd
med nye teknologier
Af DD
Ny konto
81.
Landsbyskoler (Reservationsbev.)
Reserve til pulje til landsbyskoler
F
150,0
-
F
ÆF
-
15,0
-
-
636)
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 17
Beskæftigelsesministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Arbejdsmarkedsrelateret forsørgelse
17.32.
01.
637)
Arbejdsløshedsdagpenge
Dagpenge ved arbejdsløshed (Lovbunden)
Af
DD
Indførelse af opholdskrav for at modtage
dagpenge
F
ÆF
18.357,6
-150,0
11.774,6
-
17.35.
Kontanthjælp, revalidering mv.
12.
Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og
overgangsydelse (Lovbunden)
Af
DD
Kontoen nedjusteres som følge af at SHO-
ydelsen reduceres
F
ÆF
175,5
-35,0
-
-
638)
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 19
Uddannelses- og Forskningsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Videregående uddannelser og forskning (tekstanm. 181 og 207)
19.25.
639)
Erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser
(tekstanm. 8, 12, 109, 185, 197, 206 og 223)
Af DD
Ny konto
07.
Udflytning af velfærdsuddannelser
(Reservationsbev.)
Gennemførelse af den annullerede udflytning af fire
velfærdsuddannelser
F
203,0
-
Støtteordninger
19.81.
01.
640)
Statens uddannelsesstøtte - stipendier
Stipendier (Lovbunden)
Af
DD
Ophævelse af indkomstgrænsen for arbejde ved
siden af SU
F
ÆF
22.363,8
220,0
367,3
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 20
Børne- og Undervisningsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Erhvervsrettede ungdomsuddannelser (tekstanm. 4)
20.31.
Erhvervsuddannelser
11.
641)
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (tekstanm. 101,
102, 103, 105 og 255) (Lovbunden)
Af
DD
Kontoen opjusteres som følge af, at der indføres
fuld dækning af lærlinges transportudgifter
F
ÆF
608,2
35,0
-
-
Gymnasiale uddannelser (tekstanm. 4)
20.42.
02.
642)
Offentlige gymnasier og hf-kurser
Almengymnasiale uddannelser (tekstanm. 1 og 120)
(Selvejebev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres som følge af nye fagrettede
studieretninger på den gymnasiale uddannelse
F
ÆF
7.792,1
35,0
-
-
Støtteordninger mv.
20.98.
31.
643)
Forskellige støtteordninger
Specialpædagogisk støtte mv. (tekstanm. 193)
(Reservationsbev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres som følge af bedre støtte til
lærlinge og elever med udfordringer
F
ÆF
327,0
20,0
0,5
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 21
Kulturministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Fællesudgifter
21.11.
Centralstyrelsen
79.
644)
Reserver og budgetregulering (Reservationsbev.)
Af
DD
Negativ budgetregulering som følge af
besparelser på Kulturministeriets område
F
ÆF
191,7
-1.000,0
-
-
79.
645)
Reserver og budgetregulering (Reservationsbev.)
Af
DD
Bevilling til kulturpasset annulleres
F
ÆF
191,7
-67,0
-
-
Skabende og udøvende virksomhed
21.21.
Kunstneriske formål
03.
646)
Statens Kunstfonds hædersydelser (Lovbunden)
Af
DD
Bevillingen annulleres
F
ÆF
38,0
-38,0
-
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 22
By-, Land- og Kirkeministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Indsatser vedrørende landdistrikter
22.71.
Indsatser vedrørende landdistrikter
01.
Støtte til udvikling af landdistrikterne under
Landdistriktsprogrammet (tekstanm. 103)
(Reservationsbev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres fsva. bevillingen til LAG-
ordningen
Af DD
Ny konto
79.
Udvikling i landdistrikterne (Reservationsbev.)
Reserve til udvikling i landdistrikterne
F
100,0
-
F
93,0
74,4
647)
ÆF
25,0
-
648)
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 23
Miljøministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Natur og kyster mv.
23.31.
Arealforvaltning og kystbeskyttelse
08.
649)
Puljer til diger og kystbeskyttelse mv. (tekstanm. 106)
(Reservationsbev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres med flere midler til kystsikring
F
ÆF
-
125,0
-
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 28
Transportministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Veje
28.22.
Færdselsstyrelsen
03.
650)
Gebyr og afgiftsfinansierede opgaver (Driftsbev.)
Af
DD
Gebyr for bus- og godskørselstilladelser afskaffes
F
ÆF
20,0
-
-
-7,5
Trafik mv.
28.53.
Kollektiv Trafik
02.
651)
Puljer til den kollektive trafik (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres til bedre offentlig transport i
landdistrikterne
Af DD
Ny konto
07.
Mobilitet i landdistrikterne (Reservationsbev.)
Innovationsprojekter der skal styrke mobiliteten i
landdistrikterne
F
100,0
-
F
ÆF
56,4
150,0
-
-
652)
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 29
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Energi og forsyning
29.21.
Fællesudgifter
01.
653)
Energistyrelsen (Driftsbev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres til analyse af bedre fordeling
af gevinsterne ved energianlæg
Af DD
Ny konto
18.
Kompensation til naboer til energianlæg
(Reservationsbev.)
Pulje til kompensation til naboer til vindmøller og
solcelleparker
F
100,0
-
F
ÆF
549,3
10,0
-
-
654)
Dataforsyning
29.72.
03.
655)
Tele
Bredbåndsdækning og digital infrastruktur mv.
(tekstanm. 119) (Reservationsbev.)
Af
DD
Kontoen opjusteres
F
ÆF
49,1
100,0
-
-
Til § 35
Generelle reserver
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Reserver mv.
35.11.
Reserver mv.
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
656)
Af
DD
Kontoen nedjusteres
10.
Reserve til politiske initiativer på forslag til finanslov
for 2025
Af
DD
Kontoen nedjusteres
47.
Reserve til EU-bidrag mv.
Af
DD
Kontoen nedjusteres
Af DD
Ny konto
83.
Udflytning statslige arbejdspladser (Reservationsbev.)
Der afsættes en reserve til udarbejdelse af en plan for
udflytning af 10.000 statslige arbejdspladser
Af DD
Ny konto
84.
Negativ budgetregulering – Færre konsulenter
(Driftsbev.)
Reduceret brug af eksterne konsulenter i staten
Af DD
Ny konto
85.
Negativ budgetregulering - Færre
kommunikationsansatte (Driftsbev.)
Reduceret brug af eksterne
kommunikationsmedarbejdere i staten
Af DD
Ny konto
86.
Styrket civilsamfund og foreningsliv
(Reservationsbev.)
Et styrket civilsamfund og foreningsliv i hele Danmark
ÆF
-200,0
-
F
ÆF
3.488,0
-500,0
-
-
657)
F
ÆF
830,0
-420,0
-
-
658)
659)
F
150,0
-
660)
F
-600,0
-
661)
F
-100,0
-
662)
F
50,0
-
663)
Af DD
Ny konto
87.
Genindførelse af Store Bededag (Reservationsbev.)
Reserve til genindførelse af Store bededag
F
3.100,0
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 38
Skatter og afgifter
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Skatter på indkomst, ejendom og formue
38.11.
Personskatter
01.
664)
Personskatter (tekstanm. 100 og 106)
Af
DD
Kontoen reduceres som følge af forslag om forhøjet
kørselsfradrag i kommunerne
01.
665)
Personskatter (tekstanm. 100 og 106)
Af
DD
Kontoen nedjusteres som følge af at firmagavekort
skattefritages
F
ÆF
-
-
421.325,9
-900,0
F
ÆF
-
200,0
421.325,9
-
Afgifter af forbrug mv.
38.23.
08.
666)
Afgifter vedr. motorkøretøjer
Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
Af
DD
Annullering af den kilometerbaserede afgift på
lastbiler
F
ÆF
-
-
2.150,0
-2.150,0
38.24.
01.
667)
Miljøafgifter
Miljøafgifter
Af
DD
Annullering af passagerafgiften
F
ÆF
-
-
17.902,0
-900,0
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Bemærkninger
Til nr. 620 (6.11.01) af DD
Regeringen har med finansloven for 2024 og 2025 hævet Udenrigsministeriets rammer med 1 mia. kr.
Ændringsforslaget har til formål at rulle ekstrabevillingerne tilbage.
Til nr. 621 (6.31.79) af DD
Det foreslås, at udviklingsbistanden nedjusteres.
Til nr. 622 (6.39.01) af DD
Støtten til UNRWA fjernes, da der er overbevisende dokumentation fremlagt af Israel og bekræftet af
USA, der indikerer, at adskillige UNRWA-ansatte deltog aktivt i massakren i Israel den 7. oktober 2023.
Danmarks støtte til UNRWA sender et helt forkert signal til Danmarks allierede, og derfor skal støtten til
UNRWA fjernes.
Til nr. 624 (11.23.01) af DD
Tilstrømningen til Europa er på sit højeste siden flygtningekrisen i 2015 og 2016. Alene i 2023 søgte flere
end 1 million mennesker asyl i EU. Udviklingen er desværre fortsat i 2024, hvor presset på EU’s ydre
grænse fortsat er massiv. Det er en udvikling, vi skal tage meget alvorligt. Derfor præsenterede
Danmarksdemokraterne et udspil i forbindelse med valgkampen til Europa-Parlamentet, der
præsenterede nogle konkrete forslag til, hvordan de danske grænser kan styrkes. For når der ikke er styr
på EU’s ydre grænser, er vi nødt til at styrke de indre grænser, så vi kan passe på Danmark. Det er en
forudsætning for at passe godt på sit land, at man også har styr på, hvem der kommer ind over
grænserne. Derfor indeholder udspillet bl.a. forslag som et dansk grænsepoliti og permanent
grænsekontrol.
Til nr. 623 (11.23.01) af DD
Det er vigtigt, at politiet er til stede alle steder i landet. Det er afgørende for borgernes tryghed. Med
»Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023« december 2020, blev der oprettet 20
nye nærpolitistationer, der skulle øge trygheden lokalt. Men det er ikke tilstrækkeligt, at
nærpolitistationerne kun er åbne i 15 timer om ugen. Derfor afsættes der 30 mio. kr. til, at alle 20
nærpolitistationerne fremover skal have åbent 30 timer om ugen. Det sikrer tryghed for de borgere, der
har langt til nærmeste politistation.
Til nr. 625 (12.12.06) af DD
Det foreslås at afsætte midler til initiativer på veteranområdet og derved også finansiering af
Danmarksdemokraternes veteranudspil »En værdig behandling af vores veteraner«.
Til nr. 626 (14.32.11) af DD
Der er behov for et nyt udrejsecenter. Det er vigtigt, at udrejsecenteret placeres så afsondret som muligt,
så de kriminelle udlændinge ikke har mulighed for at skabe utryghed. Derfor bør de kriminelle udviste
blive placeret på en ubeboet ø, som den tidligere VLAK-regering foreslog.
Til nr. 627 (14.41.06) af DD
Det er afgørende for sammenhængskraft i Danmark, at flygtninge rejser tilbage til deres hjemland, så
snart det er muligt. I Danmarksdemokraterne er vi tilhængere af repatrieringsindsatsen, som skal sikre, at
flygtninge og indvandrere, der ønsker eller overvejer at vende tilbage til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland, får økonomisk støtte, hvis de vil vende tilbage. Det bidrager til, at flere forlader landet.
Danmarksdemokraterne mener, at regeringen skal styrke indsatsen omkring hjemsendelser af flygtninge,
så flere flygtninge forlader Danmark. Det betyder helt konkret, at der skal være øget fokus på tiltag, der
får flere flygtninge til at forlade Danmark frivilligt, f.eks. igennem repatriering eller konsekvenser ved
manglende medvirken til udrejse. Det foreslås derfor at afsætte midler til en styrket indsats ift.
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
hjemsendelser af flygtninge. Pengene skal i høj grad gå til kommunerne, så de kan styrke indsatsen af
repatrieringsordningen, så flere flygtninge rejser tilbage til deres hjemland.
Til nr. 628 (14.69.17) af DD
Kommunerne bruger mange millioner kroner på ikke-lovpligtige integrationsindsatser. Det foreslås, at der
bruges 150 mio. kr. mindre på dette område, som kan bruges på andre initiativer.
Til nr. 629 (14.69.18) af DD
I Danmark har vi store problemer med negativ social kontrol i islamiske miljøer, hvor man afholder
kvinder og piger fra at være en del af det danske samfund og nyde de samme rettigheder som etnisk
danske kvinder og piger. Det er gift for integrationen. Derfor sættes der penge af til initiativer, der skal
tage et opgør med den negative sociale kontrol. Danmarksdemokraterne foreslår bl.a. følgende initiativer:
Ægteskaber med barnebrude skal straffes bagudrettet
Imamer skal fratage deres vielsesmyndighed
Anerkendte trossamfund skal anerkende borgerlige skilsmisser
Overvågning i moskéerne
Exit-strategi for ofre, der vil bryde ud af den negative sociale kontrol
Registreringen af æresrelaterede sager genindføres
Forbud mod tørklæde i grundskolen
Danmarksdemokraterne sætter 100 mio. kr. af til udspillet, hvoraf 40 mio. kr. afsættes til punktet
»Kommissionsundersøgelse af Barnebrude-sag«.
Til nr. 630 (15.26.80) af DD
Alle børn og unge skal så vidt muligt have en god start på voksenlivet. For mange kan det, at man har en
børneopsparing til rådighed, når man f.eks. flytter hjemmefra, får brug for en bil for at komme til og fra sin
uddannelse eller noget tredje, være en stor hjælp. Men selvom vi ved, at mange anbragte børn og unge
kan have en svær start på voksenlivet, så er det desværre langt fra en selvfølge, at der står en
børneopsparing klar, når anbringelsen slutter som 18-årig. Formålet med ændringsforslaget er derfor at
sikre, at denne gruppe også kan træde sikkert ind i voksenlivet med en grad af økonomisk tryghed, som
kan sikre dem en god start. Der afsættes derfor midler til en ordning med en obligatorisk børneopsparing
for landets anbragte børn og unge.
Til nr. 631 (15.43.10) af DD
Der afsættes yderligere 118 mio. kr. til landsbyfornyelse og en styrket indsats i landdistrikterne, så der
samlet i 2025 er afsat ca. 200 mio. kr.
Til nr. 632 (15.43.13) af DD
Multihuse fungerer som et samlingssted i mange lokale samfund, hvor man mødes og laver en række
sociale aktiviteter, der bidrager til at styrke sammenholdet og fællesskabet. Med andre ord fungerer
multihuse som sociale samlingspunkter i mange landsbysamfund. Det foreslås derfor at afsætte en pulje
på 25 mio. kr., der kan bidrage til etablering og vedligeholdelse af multihuse. I forbindelse med puljen skal
kommunerne kunne søge midler til at placere offentlige funktioner (faste eller lejlighedsvise) i multihuse i
lokalsamfund/landsbyer med op til 3.000 indbyggere. Det skal bidrage til at skabe liv, vækst og udvikling i
lokalsamfundene.
Til nr. 633 (16.11.79) af DD
Det kan have alvorlige konsekvenser for ofre at være udsat for eller være vidne til en forbrydelse. Mange
ofre og vidner finder det gavnligt at tale om det, de har været igennem. Derfor er det afgørende, at der
tilbydes hurtig hjælp for at støtte ofre for og vidner til forbrydelser med at bearbejde den hændelse, de har
været udsat for. I Danmarksdemokraterne er vi bevidste om ansvaret for at styrke indsatsen til støtte for
ofre, der har været udsat for grov kriminalitet. Derfor foreslår vi fortsat at afsætte 10 mio. kr. til en pulje,
der kan sikre psykologisk støtte til ofre, som har været udsat for eller været vidne til en forbrydelse. På
denne måde vil der samlet set være afsat en pulje på 40 mio. kr. i 2025 til at hjælpe ofre med at komme
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
videre.
Til nr. 634 (16.71.09) af DD
Negativ budgetregulering vedrørende reform af den kommunale beskæftigelsesindsats.
Til nr. 635 (16.91.69) af DD
Der skal sikres en bedre systematik, når det kommer til afprøvning og evaluering af sundheds- og
velfærdsteknologiske løsninger i kommuner og regioner, så der skabes et samlet overblik over de
evaluerede løsninger, herunder løsninger i drift. Det foreslås at afsætte midler til at sikre en uafhængig,
ensartet og systematisk afprøvning og evaluering af sundheds- og velfærdsteknologiske løsninger.
Evalueringerne skal samles med henblik på at skabe én indgang og ét samlet overblik over løsninger
med dokumenteret effekt, der hurtigt, nemt og enkelt kan implementeres i kommuner og regioner med
henblik på at opnå en bedre sundhed og velfærd for borgerne og mere tid til kerneopgaven for
medarbejdere i sektorerne.
Til nr. 636 (16.91.81) af DD
Vi har i de senere år været vidne til, at folkeskolerne i de små landsbysamfund lukker på grund af
faldende elevtal og manglende midler. Det er en bekymrende udvikling, som vi er nødt til at stoppe. Når
den lokale skole lukker, medfører det, at børnefamilierne bliver væk, hvilket har store konsekvenser for
lokalsamfundet, fordi det hæmmer bosætningen og dræber udviklingen i det Danmark, der findes uden
for de store byer. Derfor foreslås det at afsætte en reserve på 150 mio. kr., der skal indgå i kommunernes
tilskuds- og udligningssystem og udelukkende tjene det formål at værne om de små landsbyskoler i
kommuner, hvor en presset økonomi og svingende børnetal medfører, at ellers velfungerende skoler er i
risiko for at lukke.
Til nr. 637 (17.32.01) af DD
Det foreslås at genindføre opholdskravet for tredje landsborgere for at få dagpenge i Danmark.
Til nr. 638 (17.35.12) af DD
Det er et problem, at alt for mange flygtninge og indvandrere modtager offentlige ydelser og ikke er i
arbejde. Kun fire ud af ti af de 21-64-årige flygtninge og familiesammenførte flygtninge er i beskæftigelse
efter tre års ophold i Danmark. Flere ikke-vestlige indvandrere og efterkommere skal i arbejde. Derfor
mener Danmarksdemokraterne, det er afgørende at holde fast i de lave ydelser, der tilskynder
udlændinge til at komme i arbejde og samtidig sikrer, at Danmark ikke er en attraktiv asyldestination.
Derfor vil Danmarksdemokraterne reducere integrationsydelsen for enlige forsørgere og sænke
integrationsydelsen for samboende og gifte forsørgere med 1.000 kr. pr. person pr. måned. Det svarer til
en samlet reduktion på 2.000 kr. pr. husstand.
Til nr. 639 (19.25.07) af DD
Det foreslås, at der afsættes penge til, at de fire velfærdsuddannelser (pædagog-, sygeplejerske-, lærer-
og socialrådgiveruddannelserne) kan udflyttes, som tidligere politisk aftalt, jf. »Aftale om flere og bedre
uddannelsesmuligheder i hele Danmark« fra 2021 og den efterfølgende tillægsaftale fra 2022.
Til nr. 640 (19.81.01) af DD
Det foreslås at fjerne grænsen for, hvor meget studerende må tjene ved siden af statens
uddannelsesstøtte, før der laves modregning.
Til nr. 641 (20.31.11) af DD
I dag er det muligt for virksomheder at få tilskud til at få refunderet 80 pct. af udgifterne til lærlingens
transportudgifter til og fra skoleopholdet, når lærlingen tager billigste, offentlige transportmiddel. Det
foreslås, at virksomheder fremover får dækket 100 pct. af lærlingens transportudgifter, så
virksomhederne kan sikre endnu bedre rammer for, at flere vil tage en uddannelse inden for
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
erhvervsuddannelserne, som samfundet i høj grad efterspørger.
Til nr. 642 (20.42.02) af DD
Det foreslås, at der afsættes midler til oprettelse af nye fagrettede studieretninger på gymnasiet.
Til nr. 643 (20.98.31) af DD
Frafaldet på erhvervsuddannelserne er for højt og udgør en barriere for, at der i fremtiden er nok faglærte
til at varetage vigtige funktioner i samfundet, som indebærer alt fra velfærd til den grønne og digitale
omstilling. For at sikre fastholdelse er det vigtigt, at elever med særlige behov får tildelt
specialpædagogisk støtte (SPS). Det foreslås derfor at styrke SPS-indsatsen i overgangen fra skole til
læreplads.
Til nr. 644 (21.11.79) af DD
Det foreslås, at Kulturministeriets ramme nedsættes med 1 mia. kr. Det foreslås derudover at fjerne
bevillingen til Kulturpas, da pengene kan bruges bedre på andre områder.
Til nr. 645 (21.11.79) af DD
Det foreslås at fjerne bevillingen til Kulturpas, da pengene kan bruges bedre på andre områder.
Til nr. 646 (21.21.03) af DD
Det foreslås, at bevillingen til Statens Kunstfonds hædersydelse fjernes og ordningen derfor ophører.
Til nr. 647 (22.71.01) af DD
Det er helt afgørende for mange små erhvervsdrivende og iværksættere i landdistrikterne at få adgang til
kapital, så de kan komme i gang med at skabe vækst, arbejdspladser og udvikling i vores landdistrikter.
Ordningen for lokale aktionsgrupper (LAG) er et vigtigt middel til at understøtte en positiv
erhvervsudvikling i landdistrikterne. Aktionsgrupperne støtter lokale initiativer som f.eks. iværksættere og
mindre virksomheder, der støtter vækst, udvikling og bedre vilkår for at leve og bo i landdistrikterne.
Ordningen bidrager til at skabe attraktive landdistrikter, samtidig med at de har en dokumenteret evne til
at skabe arbejdspladser i landdistrikterne. Det foreslås at øge bevillingen til LAG-ordningen, som kan
bidrage til at fremme erhvervsudviklingen, der er helt afgørende for udviklingen i landdistrikterne.
Til nr. 648 (22.71.79) af DD
Det foreslås, at der afsættes 100 mio. kr. til initiativer, som vil gavne landdistrikterne.
Til nr. 649 (23.31.08) af DD
I slutningen af 2023 ramte stormfloden Danmark. Det førte til forfærdelige oplevelser af ødelagte huse,
bygninger og veje. Derfor var det godt, at finansloven for 2024 oprettede en lånepulje for at understøtte,
at kommuner med en lavere likviditet også har mulighed for at anvende stormflodspuljen, der bidrager til
at genoprette de ting, som blev ødelagt af stormfloden. I 2024 blev der afsat 125 mio. kr. til formålet. Det
var en engangsbevilling, og den bliver derfor ikke videreført i 2025. Der er dog stadig mange huse,
bygninger og lystbådehavne, der kæmper med konsekvenserne af stormfloden. Derfor foreslås det at
afsætte yderligere 125 mio. kr. til at videreføre den ekstraordinære anlægspulje på 125 mio. i 2025, der
kan søges af kommuner med mulighed for dækning af op til 25 pct. af udgifterne til genopretning.
Til nr. 650 (28.22.03) af DD
I dag skal transportvirksomheder have en tilladelse for at udføre bus- eller godskørsel. Derudover skal
der være en bekræftet kopi pr. bus eller lastbiler. Det vil sige, at en virksomhed med 100 lastbiler skal
betale 150.000 kr. i gebyr for at få en ny godskørselstilladelse. En tilladelse gælder som udgangspunkt 10
år, men transportvirksomhederne skal betale et gebyr
for hver ekstra bekræftet kopi, de beder om, uanset hvor længe tilladelsen løber. Der afsættes 7,5 mio.
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
kr., som vurderes at være Færdselsstyrelsens årlige indtægt i gebyrer for tilladelser til buskørsel og
godskørsel med lastbil. For at undgå konkurrenceforvridning afsættes der samtidig et engangsbeløb på
20 mio. kr. til at kompensere de transportvirksomheder, der har betalt gebyrer i 2024-2025.
Til nr. 651 (28.53.02) af DD
Det foreslås at afsætte en bevilling for at sikre bedre offentlig transport i landdistrikter.
Til nr. 652 (28.53.07) af DD
I dag slås mange danskere bosiddende i landdistrikterne med mobiliteten i takt med, der er blevet skåret i
den kollektive transport. Derfor foreslås det, at der afsættes en pulje på 100 mio. kr. til
innovationsprojekter, der kan fremme mobiliteten i landdistrikterne til gavn for borgere og virksomheder.
Puljen målrettes nye kombinationer af offentlige og private transportformer via f.eks. opsætning af
mobilitetshubs i 3-5 innovationskommuner og udvikling af applikationer og anden teknologi, der gør det
nemt at få overblik over og kombinere forskellige transportmuligheder som bus, tog, flextrafik, delebiler og
delecykler.
Til nr. 653 (29.21.01) af DD
Folketinget har besluttet, at der skal ske en firedobling af produktionen fra sol- og vindenergi på land. I
dag bliver der opstillet langt flere vindmøller og solcelleparker i landdistrikterne end i hovedstadsområdet.
Dermed tager landdistrikterne et større ansvar for at bidrage til, at Danmark kommer i mål med den
grønne omstilling. Når det er tilfældet, så er det kun rimeligt, at den enorme værditilvækst, som
energianlæggene vil skabe, også tilfalder de lokalområder, det vil berøre. Det kræver, at der findes en ny
model for fordelingen af gevinsterne for at sikre, at byrder og gevinster i højere grad følges ad. Det
foreslås derfor, at der afsættes midler til at gennemføre en undersøgelse af, hvordan man kan sikre en
bedre fordeling af gevinsterne fra energianlæg. Gevinsterne ved energianlæggene bør i højere grad blive
reinvesteret i udviklingen i lokalsamfundene. Yderligere skal muligheden for lokalt medejerskab af
vedvarende energianlæg undersøges i tæt dialog mellem opstiller af anlæggene, kommune og borgere.
Til nr. 654 (29.21.18) af DD
I dag er der forskellige ordninger for, hvordan naboer til vindmøller og solceller kan kompenseres. En
analyse fra Kraka viser, at naboer til solcelleparker konsekvent bliver underkompenseret i hele landet. I
undersøgelsen har man kigget på værditabet af naboejendomme til solcelleparker og sammenlignet tabet
med den kompensation, som man i Danmark kan tildeles via den såkaldte værditabsordning. I den
forbindelse fremgår det klart, at borgere, der bor tæt på solcelleparkerne, langt fra bliver kompenseret for
det fulde tab af boligens værdi. Derfor foreslås det, at der sættes midler af til, at naboer til vindmøller og
solceller i højere grad kan kompenseres for de gener, som opsætningen af vindmøller og solceller
medfører.
Til nr. 655 (29.72.03) af DD
Opjustering af bredbåndspuljen med 100 mio. kr., så der er flere penge til styrkelse af den digitale
infrastruktur i landdistrikter.
Til nr. 656 (35.11.03) af DD
Det foreslås, at reserven til aktivitetsafledte ændringsforslag nedjusteres, så der er en langt mindre pulje
til justeringer.
Til nr. 657 (35.11.10) af DD
Nedjustering af reserven afsat på finansloven til politiske initiativer.
Til nr. 658 (35.11.47) af DD
Nedjustering af reserven til EU-bidrag og reserve til ungeindsats i EU.
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til nr. 659 (35.11.83) af DD
Danmarksdemokraterne mener, at der skal udflyttes 10.000 statslige arbejdspladser over en 5-årig
periode. Det foreslås, at der afsættes midler til at udarbejde en konkret plan for, hvilke statslige
arbejdspladser der skal flyttes ud af hovedstaden og evt. udflytte de første.
Til nr. 660 (35.11.84) af DD
Det foreslås at pålægge regeringen at bruge 600 mio. kr. mindre på konsulenter i 2025.
Til nr. 661 (35.11.85) af DD
Det foreslås at pålægge regeringen at bruge 100 mio. kr. mindre på eksterne kommunikationsansatte i
2025.
Til nr. 662 (35.11.86) af DD
I Danmarksdemokraterne ønsker vi at støtte og styrke civilsamfundsorganisationerne, der er med til
at udvikle og udbrede velfærden i hele landet. Det er organisationer, som med få midler gør en stor
forskel for mange. Danmarksdemokraterne foreslår at afsætte 50 mio. kr. til at styrke civilsamfundet og
det frivillige foreningsliv i hele landet.
Til nr. 663 (35.11.87) af DD
Det foreslås at afsætte midler til genindførelsen af Store bededag.
Til nr. 664 (38.11.01) af DD
Det foreslås at hæve det særlige, høje kørselsfradrag for danskere, der pendler til og fra yderkommuner.
Kørselsfradraget skal gælde for personer bosat i landets 25 yderkommuner eller på visse småøer, når de
pendler over 120 km pr. dag, men også for personer der arbejder i yderkommuner og ikke bor der. I dag
gives fradraget kun til dem, der bor i en yderkommune eller på en af de udvalgte småøer. Forslaget vil
styrke de små og mellemstore virksomheders rammevilkår i produktionsdanmark. Det er vigtigt for
udviklingen i lokalsamfundene, fordi det vil være med til at tiltrække arbejdskraft til virksomhederne i
vores landdistrikter og på småøerne.
Til nr. 665 (38.11.01) af DD
Når arbejdsgivere i dag giver en gave – typisk en julegave – til deres ansatte, kan denne gives skattefrit,
hvis den samlede værdi ikke overstiger et samlet beløb på 1.300 kr. (2023-niveau). Det kan
arbejdsgiveren som udgangspunkt kun gøre, så længe der er tale om en fysisk gave. Ønsker
arbejdsgiveren at give et gavekort, skal gavekortet have en meget begrænset anvendelsesmulighed for
at være skattefrit for modtageren og må samtidig ikke kunne indløses til kontanter. Det foreslås at gøre
det muligt at skattefritage arbejdsgiverbetalte gavekort, så gavekort, der har en bred
anvendelsesmulighed, kan gives på linje med andre firmagaver, så længe de ikke kan ombyttes til
kontanter. Det foreslås ikke at hæve beløbsgrænsen.
Til nr. 666 (38.23.08) af DD
Kilometerafgiften vil få store konsekvenser for virksomhederne og for landdistrikterne og vil bl.a. føre til,
at det bliver mindre attraktivt at drive virksomhed uden for de store byer. Afgiften kommer til at koste
Sønderjylland knap 800 mio. kr., mens regningen til København bliver knap 90 mio. kr. Den forskel vil
skabe endnu en skævvridning mellem land og by, fordi det er virksomheder, der skal køre mange
kilometer for at få varerne ud til kunderne, som bliver ramt. Det er en grundlæggende forudsætning for at
drive virksomhed i landdistrikterne, at varer skal transporteres længere, end hvis virksomheden ligger i en
storby. Det foreslås at tilbagerulle kilometerafgiften.
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til nr. 667 (38.24.01) af DD
I slutningen af 2023 indgik regeringen sammen med SF og Enhedslisten »Aftale om Grøn Luftfart«, som
bl.a. medførte en passagerafgift, som betyder, at det fremover kommer til at koste i gennemsnit 100 kr.
mere at købe en flyrejse. Danmarksdemokraterne er grundlæggende imod indførelsen af
passagerafgiften, som både gør det dyrere at være dansker, samtidig med at det vil få negative
konsekvenser for de regionale lufthavne i landdistrikterne. En del af provenuet, som passagerafgiften
indbringer, går til et løft af ældrechecken. Med dette initiativ fjernes flyafgiften, men løftet af
ældrechecken fastholdes.