Finansudvalget 2024-25
L 1 Bilag 8
Offentligt
2949678_0001.png
Til lovforslag nr. L 1 (folketingsåret 2024-025)
Ændringsforslag stillet af DD, LA, KF og DF den 4. december 2024
Ændringsforslagene vil indgå i tillægsbetænkningen.
Til § 6
Udenrigsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Bistand til udviklingslandene (tekstanm. 103)
6.31.
606)
Reserver
Af DD, LA, KF og DF
Ny konto
80. Målrettet udviklingsbistand til forfulgte religiøse mindretal
(Reservationsbev.)
Der afsættes midler til at hjælpe forfulgte religiøse
mindretal
F
129,0
-
6.39.
Humanitær bistand og neksus indsatser
03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige
kriser (tekstanm. 101) (Reservationsbev.)
F
ÆF
2.910,0
-129,0
-
-
607)
Af
DD, LA, KF og DF
Nedjustering af bevillingen til Mellemfolkeligt
Samvirke
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 11
Justitsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Kriminalforsorgen
11.31.
Kriminalforsorgen
01. Kriminalforsorgen (tekstanm. 110, 112, 113 og 114)
(Driftsbev.)
608)
Af
DD, LA, KF og DF
Kontoen opjusteres som følge af en akutpakke til
Kriminalforsorgen
01. Kriminalforsorgen (tekstanm. 110, 112, 113 og 114)
(Driftsbev.)
609)
Af
DD, LA, KF og DF
Pulje til at reducere antallet af prøveløsladelser
F
ÆF
4.658,9
500,0
-
-
F
ÆF
4.658,9
200,0
-
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 12
Forsvarsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Militært forsvar
12.23.
610)
Forsvarskommandoen
Af DD, LA, KF og DF
Ny konto
51. Annullering af besparelser i Forsvaret (Driftsbev.)
Den planlagte besparelse annulleres
F
200,0
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 14
Udlændinge- og Integrationsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Ydelser og refusioner vedrørende indvandrere mv.
14.71.
611)
Program, danskuddannelse og ydelser mv.
Af DD, LA, KF og DF
Ny konto
16. Negativ budgetregulering (Driftsbev.)
Negativ budgetregulering som følge af genindførelse af
deltagerbetalt danskundervisning
F
-145,0
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 15
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Ældre og demens
15.85.
612)
Ældre
Af DD, LA, KF og DF
Ny konto
80. Forsøgsordning til pasning af ældre familiemedlemmer
(Reservationsbev.)
Forsøgsordning, hvor ældre selv kan stå for at indkøbe
hjælp hos familie eller hos private
F
100,0
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 16
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Tilskud på indenrigsområdet
16.71.
Tilskud på indenrigsområdet
09. Kommunerne (tekstanm. 217, 218, 220, 222, 223, 224,
227, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272 og
273) (Lovbunden)
613)
Af
DD, LA, KF og DF
Kontoen opjusteres som følge af kommunalt tilskud til
pasning af eget barn
F
83.510,7
176,2
ÆF
200,0
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 17
Beskæftigelsesministeriet
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Sociale Pensioner, Boligstøtte og Børnetilskud mv.
17.64.
Sociale Pensioner
12. Seniorpræmie (Lovbunden)
614)
Af
DD, LA, KF og DF
Kontoen opjusteres idet stigningen i seniorpræmien
fremrykkes
F
ÆF
665,7
150,0
-
-
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 35
Generelle reserver
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Reserver mv.
35.11.
Reserver mv.
14. Reserve til finansloven for 2025
615)
Af
DD, LA, KF og DF
Bevillingen udmøntes
F
ÆF
500,0
-500,0
-
-
19. Regeringsreserve
616)
Af
DD, LA, KF og DF
Kontoen nedjusteres
F
ÆF
1.635,7
-1.000,0
-
-
617)
Af DD, LA, KF og DF
Ny konto
81. Negativ budgetregulering som følge af færre statslige
ansatte (Reservationsbev.)
Tilbagerulning af antallet af statslige ansatte til før SVM-
regeringen
Af DD, LA, KF og DF
Ny konto
82. Færre særlige rådgivere (Reservationsbev.)
Nedbring antallet af særlige rådgivere til før SVM-
regeringen
F
-8,0
-
F
-1.000,0
-
618)
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til § 38
Skatter og afgifter
B. Bevillinger
Udgift Indtægt
--- Mio. kr. ---
Skatter på indkomst, ejendom og formue
38.16.
Tinglysningsafgift mv.
01. Tinglysningsafgift mv.
619)
Af
DD, LA, KF og DF
Kontoen nedjusteres som følge af, at tinglysningsafgift
for de første 500.000 kr. af et huskøb fjernes
F
ÆF
-
-
6.500,0
-280,0
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Bemærkninger
Til nr. 606 (6.31. 80) af DD, LA, KF og DF
Forslagsstillerne foreslår at målrette 129 mio. kr. af ulandsbistanden til at hjælpe forfulgte religiøse
mindretal. Forslagsstillerne bemærker, at en række kristne mindretal er blandt de mest forfulgte, og at
forslaget skal understøtte disse og andre religiøse mindretal. Det foreslås, at forslaget finansieres ved
tilsvarende at sætte bevillingen til Mellemfolkeligt Samvirke på pause.
Til nr. 607 (6.39. 03) af DD, LA, KF og DF
Tidligere i år blev der afdækket antisemitisme i Mellemfolkeligt Samvirke, hvor både et
bestyrelsesmedlem og et rådsmedlem har delt stærkt antisemitisk materiale. Forslagsstillerne finder, at
det hænger meget dårligt sammen med at modtage ca. 129 mio. kr. om året i statslig støtte. Partierne
foreslår derfor at sætte støtten på pause og bruge pengene til at hjælpe religiøse mindretal.
Til nr. 608 (11.31. 01) af DD, LA, KF og DF
Der har i årevis været problemer med overbelægning i danske fængsler, og mange steder har man kørt
med stor overbelægning. Det er selvfølgelig et problem for de indsatte. Men det er også et stort
samfundsproblem, at et haltende fængselsvæsen forhindrer politikerne i at føre den ønskede retspolitik.
I seneste »Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2023-25« af 7. marts 2022 blev
økonomien og kapaciteten løftet til et niveau på lidt over 4 mia. kr. om året. Det har vist sig at være
utilstrækkeligt i forhold til at få bugt med de kroniske overbelægninger. Forslagsstillerne ønsker på en
række områder at skærpe straffene for alvorlig kriminalitet. Men skal det gøres seriøst og ansvarligt, så
må man også sikre sig, at der er de nødvendige pladser.
Derfor foreslås det, at der afsættes en akutpakke på yderligere 500 mio. kr. til at løfte kapaciteten.
Til nr. 609 (11.31. 01) af DD, LA, KF og DF
Andelen, som får afslag på en ansøgning om prøveløsladelse, har været stigende i de senere år. Men det
er stadig ca. tre ud af fire, der prøveløslades, når 2/3 af straffen er afsonet. Efter forslagsstillernes
opfattelse har vi ikke et højt straffeniveau i Danmark, og den ekstremt udbredte brug af prøveløsladelser
undergraver straffesystemet.
Idéen med prøveløsladelser må være undtagelsesvist at lade folk slippe tidligere, når den
pågældende med stor sikkerhed er rehabiliteret. Men to ud af tre prøveløsladte begår ny kriminalitet
inden for 2 år. Det hænger ikke sammen med, at så mange prøveløslades. Forslagsstillerne foreslår at
anvende 200 mio. kr. til at stramme op på anvendelsen af prøveløsladelser. Forslaget skal ses i
sammenhæng med forslaget om en akutpakke til Kriminalforsorgen, som skal sikre den fornødne
kapacitet.
Til nr. 610 (12.23. 51) af DD, LA, KF og DF
Regeringen har lagt op til at spare ca. 200 mio. kr. på Forsvaret som reaktion på, at budgetterne er
skredet i løbet af 2024. Det er vigtigt, at budgetstyringen i fremtiden bliver bedre i Forsvaret, men det
vurderes vigtigere at sikre den fornødne oprustning af dansk forsvar uden stop-and-go, hvorfor det
foreslås at annullere den planlagte besparelse på 200 mio. kr.
Til nr. 611 (14.71. 16) af DD, LA, KF og DF
Det foreslås at genindføre deltagerbetalingen for udenlandske arbejdstagere og studerende m.v., der
kommer til Danmark og ønsker at lære dansk. Alle udlændinge, der bor og lever i Danmark, skal tage det
danske sprog til sig. Det er helt rimeligt, at udenlandske arbejdstagere og studerende m.v. også selv gør
en indsats og bidrager til, at deres ophold i Danmark bliver vellykket.
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
Til nr. 612 (15.85. 80) af DD, LA, KF og DF
Der er i dag mulighed for, at en person, som har fået tilkendt hjemmehjælp, kan benytte sig af en
personligt udpeget hjælper som f.eks. et familiemedlem. Kravene i ordningen er, at den personligt
udpegede hjælper ansættes af kommunen og underlægges kommunalt tilsyn, der skal sikre, at hjælperen
lever op til den visiterede ydelse og kommunens kvalitetstandarder m.v. Der er i dag ca. 2.800 ældre, der
gør brug af ordningen, ud af ca. 156.000 modtagere af hjemmehjælp. Forslagsstillerne ønsker at skabe
bedre rammer for, at velfærdsstaten understøtter, at man tager sig af hinanden i familien. Når relativt få
bruger den nuværende ordning, kan det skyldes, at det er administrativt tungt at skulle ansætte
familiemedlemmer i en kommune. Endvidere er kravet i dag, at hjælperen skal levere hele
hjemmehjælpen, hvilket kan være omfattende. Man kunne forestille sig en ordning, hvor et barnebarn kan
hjælpe med rengøring og vasketøjet, men at professionelle må klare tungere opgaver. Det foreslås derfor
at afsætte midler til et forsøg, hvormed den ældre kan få udbetalt en ydelse, som modsvarer
omkostninger til den tilkendte hjemmehjælp, og at vedkommende derved selv kan stå for at indkøbe
hjælp hos familie eller hos private.
Til nr. 613 (16.71. 09) af DD, LA, KF og DF
Der er i dag en ordning, hvor kommuner kan vælge at give tilskud til pasning af eget barn. Kommunen
skal give et sådan tilskud i de tilfælde, hvor kommunen ikke kan stille en garantiplads til rådighed. I det
tilfælde er der særlige regler. I det tilfælde, hvor forældrene ønsker at passe eget barn, kan kommunen
vælge at give et tilskud, hvis kommunen ønsker det. Der er ikke en fast takst, og kommunen kan selv
vælge, så længe denne er under 85 pct. af de gennemsnitlige nettodriftsudgifter i det billigste dagtilbud i
kommunen. Det forhold, at der ikke er en fast takst gør, at der ikke er beregninger på, hvad det vil koste
at indføre. Det foreslås, at der afsættes 200 mio. kr. til at sikre, at alle kommuner yder tilskud til forældre,
der ønsker at passe eget barn under de generelle betingelser, der gælder i dag.
Til nr. 614 (17.64. 12) af DD, LA, KF og DF
Med skattereformen fra 2023 blev det aftalt at hæve seniorpræmien til ca. 59.000 kr. for
førsteårspræmien og 35.000 kr. for andetårspræmien i 2029. Det foreslås at afsætte 150 mio. kr. til at
fremrykke stigningen til 2025.
Til nr. 615 (35.11. 14) af DD, LA, KF og DF
Pengene afsat til finanslovsforhandlingerne foreslås udmøntet til finansiering af forslagsstillernes forslag.
Til nr. 616 (35.11. 19) af DD, LA, KF og DF
Regeringsreserven foreslås udmøntet til finansiering af forslagsstillernes forslag.
Til nr. 617 (35.11. 81) af DD, LA, KF og DF
I de senere år er det sket en massiv opprioritering af den statslige administration. Forslagsstillerne finder,
at regeringens svar med at fjerne ca. 1.000 administrative ansatte er helt utilstrækkeligt. Tempoet i
ansættelserne har været væsentligt højere end 1.000 årsværk om året. Det foreslås, at der i 2025 skal
findes yderligere 1.900 årsværk, som kan nedlægges, så det samlede ambitionsniveau ender på 2.900
årsværk. Forslagsstillerne finder, at man særligt bør have øje for at nedlægge årsværk i enheder, som
har oplevet en meget stor stigning i antal årsværk de senere år – herunder særligt
departementerne.
Til nr. 618 (35.11. 82) af DD, LA, KF og DF
Med seneste regeringsrokade satte regeringen danmarksrekord i både antal ministre og antallet af
særlige rådgivere. Når der er bred enighed om, at administration og kommunikation skal fylde mindre i
den statslige administration, så sender det et mærkeligt signal, at regeringen trækker så markant i
L 1 - 2024-25 - Bilag 8: Partiernes ændringsforslag til FFL 25
modsat retning. Både antallet af ministre og forholdstallet mellem ministre og særlige rådgivere er steget
markant. Man kan ikke kræve, at den statslige administration skal spænde bæltet ind, mens ledelsen gør
det stik modsatte. På den baggrund foreslår partierne, at antallet af særlige rådgivere reduceres til
antallet under S-regeringen Mette Frederiksen l. Herved sparer man ca. 8 mio. kr.
Til nr. 619 (38.16. 01) af DD, LA, KF og DF
At købe en bolig er dyrt og kan være besværligt. I dag er det ikke kun selve indkøbsprisen, man betaler,
når man foretager en bolighandel. Man betaler f.eks. 1.850 kr. i fast afgift og en variabel afgift på 0,6 pct.
af købesummen i tinglysningsafgift. Tinglysningsafgiften tjener ikke andet formål end at opkræve et
provenu, samtidig med at afgiften har en negativ påvirkning på boligmarkedets mobilitet.
Det skal være nemmere at købe en bolig og være lettere at komme ind på boligmarkedet. Derfor foreslås
det at hjælpe boligkøbere lidt på vej ved at lempe tinglysningsafgiften og dermed reducere skatten på
bolighandel og bidrage til en øget mobilitet på boligmarkedet. Det forslås at afsætte 280 mio. kr. til at
fjerne tinglysningsafgiften for de første 500.000 kr. af et huskøb, hvilket vil komme alle boligkøbere til
gavn, men hvor købere af billigere huse vil få den største relative skattelettelse.