Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
L 102 Bilag 1
Offentligt
2936018_0001.png
Høringsnotat
20. september 2024
KDRT/CGM
J. nr. 2024 - 2820
Høringsnotat om forslag til lov om supplerende
bestemmelser til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om europæisk datastyring
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om supplerende bestemmelser til Europa-
Parlamentet og Rådets forordning om europæisk datastyring
(datastyringsloven) har i perioden fra den 16. august til den 13. september
2024 (28 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder,
organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 16. august endvidere sendt til Udvalget for
Digitalisering og It til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 16.
august.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Advokatsamfundet
AE
Arbejderbevægelsen Erhvervsråd
ATP
BL
Danmarks almene boliger
Danmarks nationalbank
Danmarks statistik
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk IT
Dansk Metal
Danske advokater
Danske A-Kasser
Side 1 af 5
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936018_0002.png
Danske Annoncører og Markedsførere
Danske Handicaporganisationer
Danske Regioner
Danske Universiteter
Dataetisk Råd
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Det centrale Handicapråd
DI Digital
Digital Lead
DIRA (Dansk Robot Netværk)
DKCERT
Erhvervshus Fyn
Erhvervshus Hovedstaden
Erhvervshus Midtjylland
Erhvervshus Nordjylland
Erhvervshus Sjælland
Erhvervshus Sydjylland
F&P
FDIH
Foreningen for Danske Internethandel
Finans Danmark
Finanstilsynet
Fonden Dansk Standard
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen Danske Revisorer
FSR
danske revisorer
Green Power Denmark
GTS-foreningen
HK Danmark
IBIZ-center
Ingeniørforeningen IDA
Institut for menneskerettigheder
IT-Branchen
IT-Politisk Forening
KL
Kommunernes Landsforening
KMD
KOMBIT
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen
Landbrug & Fødevarer
Landsforeningen for førtidspensionister
Landsforeningen ældre sagen
LOS
Landsorganisationen for sociale tilbud
MADE
Microsoft Danmark
Side 2 af 5
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936018_0003.png
Nets DanID
NNIT
Odense Robotics
Prosa, Forbundet af IT-Professionelle
Psykiatrifonden
Rigsombudsmanden i Grønland
Rigsombudsmanden på Færøerne
Rigsrevisionen
Rådet for digital sikkerhed
Rådet for Socialt Udsatte
SMVdanmark
Teleindustrien
2. Høringssvarene
Der er modtaget høringssvar fra følgende parter:
DKCERT
Forbrugerrådet Tænk
Kommunernes Landsforening
Psykiatrifonden
Region Sjælland
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag om supplerende til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om europæisk datastyring.
Digitaliseringsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der
er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til
det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også ændringer, som
ikke har baggrund i de modtagne høringssvar, men er foretaget på
Digitaliseringsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
DKCERT fremhæver fra et forskningsdata management perspektiv særskilte
problemstillinger ved selve forordningen om europæisk datastyring og kommer
med anbefalinger til standardiseringsarbejdet. DKCERT fremhæver hertil, at
forordningens kortlægning af adskillige begreber og forpligtelser fremstår vage
og uklare.
Side 3 af 5
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936018_0004.png
Digitaliseringsministeriet hæfter sig ved, at der ikke er tale om bemærkninger,
knyttet til lovforslaget, men nærmere til forordning om europæisk datastyring,
som allerede er trådt i kraft. Disse bemærkninger vil blive medtaget i
forbindelse med Digitaliseringsstyrelsens implementeringsarbejde og de øvrige
vejledningsindsatser.
KL - Kommunernes Landsforening anfører, at Digitaliseringsstyrelsen (som
udpeget kompetent myndighed) bør understøtte kommunerne med efterlevelse
af kravene igennem tydelig og klar vejledning.
Digitaliseringsministeriet vurderer, at der ikke er tale om bemærkninger, der er
snævert knyttet til lovforslaget. Digitaliseringsstyrelsen har allerede igangsat
udarbejdelse af vejledningsmateriale, og har til hensigt at skabe størst mulig
klarhed om reglerne.
Forbrugerrådet Tænk støtter udpegningen af Digitaliseringsstyrelsen som
kompetent myndighed i henhold til forordning om europæisk datastyring på
baggrund af styrelsens erfaring og indsigt i området.
Derudover bemærker Forbrugerrådet Tænk at videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer, som tilrettelagt i forordningen, kan medføre
højere risiko for genidentifikation, når forskellige data deles og samles. Hertil
gør Forbrugerrådet Tænk gældende, at der ikke tages stilling til, om
samarbejde med øvrige relevante myndigheder vil medføre forøgede udgifter
for myndigheden.
Digitaliseringsministeriet gør gældende, at bemærkningerne vedrørende
genidentifikation ikke er snævert knyttet til lovforslaget, men nærmere selve
forordningsteksten. Der foretages derfor ikke yderligere i denne henseende.
Digitaliseringsministeriet bemærker, at det økonomiske skøn er præget af
væsentlig usikkerhed og uklarhed, især grundet manglende danske
retssubjekter. Det bemærkes generelt, at samarbejde med de øvrige relevante
myndigheder er et forordningsbestemt krav i henhold til artikel 13, stk. 3 og
23, stk. 3, hvorfor ressourcerne til dette samarbejde er omfattet af det
samlede økonomiske skøn.
Region Sjælland har ingen bemærkninger til lovforslaget, dog bemærkes
usikkerhed ved de økonomiske konsekvenser for regionen og øget compliance-
arbejde for at efterleve kravene og henviser herunder til compliance-kravene
ved European Health Data Space.
Digitaliseringsministeriet bemærker, at forordningen primært pålægger
forpligtelser for dataformidlingstjenester og dataaltruistiske organisationer,
Side 4 af 5
L 102 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for digitalisering
2936018_0005.png
som på nuværende tidspunkt ikke er etableret i Danmark. De relevante dele af
forordningen, som retter sig mod deling af offentlig data, opstiller krav, såfremt
offentlige myndigheder vælger at udstille deres data. Der er således ikke
compliancekrav i tilfælde, hvor offentlige myndigheder ikke udstiller data.
Hertil opstiller forordningen rammer for offentlige myndigheders adgang til
rådgivning omkring sikker deling af data hos det kompetente organ -
Danmarks Statistik. Derfor vurderes forordning om europæisk datastyring ikke
at have konsekvenser, der kan sammenlignes med dem i The European Health
Data Space.
Psykiatrifonden bemærker positivt, at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som
kompetent myndighed i henhold til forordningen om europæisk datastyring. De
mener, at dette vil styrke beskyttelsen af persondata og skabe en tydeligere
ansvarsfordeling. Psykiatrifonden udtrykker desuden håb om, at
Digitaliseringsstyrelsen ikke kun vil fungere som håndhævende myndighed,
men også vil fokusere på at støtte de dataaltruistiske organisationer aktivt.
Digitaliseringsministeriet anser det som en vigtig opgave ikke alene at fungere
som håndhævende myndighed, men også at yde støtte til blandt andet
dataaltruistiske organisationer. Derfor vil Digitaliseringsstyrelsen arbejde for at
sikre, at disse organisationer får den nødvendige vejledning og støtte til at
overholde reglerne og bidrage positivt til et ansvarligt og sikkert
dataøkosystem.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder
det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
§ 6, stk. 2 er udeladt, så det ikke længere foreslås, at lovforslaget
stadfæstes straks. Der findes ikke længere tilstrækkeligt grundlag for at fravige
det almindelige udgangspunkt for stadfæstelse. Bemærkningerne hertil er
konsekvensrettet.
Side 5 af 5