Folketingets Erhvervsudvalg
5. december 2024
Opfølgning på FSR
–
danske revisorers foretræde for Folketingets
Erhvervsudvalg og erhvervsministerens svar på spørgsmål 48 ERU
Til Folketingets Erhvervsudvalg
Indledningsvist vil FSR
–
danske revisorer gerne takke for muligheden for foretræde
torsdag den 28. november 2024 og for dialogen med de tilstedeværende
udvalgsmedlemmer.
På vores foretræde fremlagde vi vores bekymringer vedrørende det fremsatte L106 om
uafhængige erklæringsudbydere af erklæringsydelser vedrørende
bæredygtighedsrapportering. Hvis CSRD skal virke efter hensigten, må der ikke kunne
opstå tvivl om kvaliteten af den erklæring, der skal give (begrænset) sikkerhed for
virksomhedernes bæredygtighedsrapportering. Tilliden til erklæringen er afgørende for,
at investorer, banker, kunder, leverandører, medarbejdere og resten af samfundet kan
regne med oplysningerne i virksomhedernes bæredygtighedsrapportering.
Vi pegede på, at det fremsatte lovforslag ikke stiller krav om specialiseret uddannelse
og erfaring i erklæringsafgivelse. Dermed er risiko for, at der opstår en lovskabt forskel i
kvalitet på erklæringer om bæredygtighedsrapportering afgivet af henholdsvis revisorer
og verifikatorer. Denne bekymring forstærkes af, at tilsynet med erklæringer er delt
mellem DANAK og Erhvervsstyrelsen. Derved er der risiko for, at det ikke identificeres,
såfremt der er væsentlig forskel på kvaliteten af erklæringerne.
Der er to forhold, som vi gerne vil rette fokus mod. Det ene forhold er det foreslåede i
overgangsordningen, og det andet er en kommentar til erhvervsministerens svar på
spørgsmål 48 ERU.
Overgangsordning
Vi finder den foreslåede overgangsordning i lovforslaget yderst problematisk.
Overgangsordningen gør det muligt at blive godkendt som verifikator uden først at have
bestået en eksamen om udførelse af erklæringsopgaver om
bæredygtighedsrapportering. For at kunne anvende overgangsordningen - og undgå
kravet om eksamen - er der krav om, at man skal være ansat i en virksomhed, der
senest den
31. december 2024
har påbegyndt en akkrediteringsproces som uafhængig
erklæringsudbyder. Dette undrer vi os over og stiller spørgsmål til lovprocessen.
Hvordan kan man indføre regler i et lovforslag, hvor reglerne gælder inden lovforslaget
er blevet behandlet i Folketinget? Kan regler få virkning, før et lovforslag er vedtaget og
trådt i kraft?
FSR
–
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Telefon +45 7225 5703
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295