Erhvervsudvalget 2024-25
L 106
Offentligt
2960548_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. december 2024
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 106 stillet af udvalget den 5. december
2024 af Louise Elholm på udvalgets vegne.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 5/12-24 fra FSR - danske re-
visorer, jf. L 106 - bilag 6?
Svar:
Lovforslagets overgangsordning giver personer med en relevant kandidat-
uddannelse mulighed for at blive godkendt som verifikator, hvis vedkom-
mende gennem efteruddannelse og praktisk erfaring har opnået de nødven-
dige faglige kompetencer.
Jeg er helt enig i, at tilliden til erklæringer om bæredygtighedsrapportering
er essentiel, og at de krav, der stilles til de nye erklæringsudbydere, skal
være på samme høje niveau som for revisorer. Overgangsordningen er der-
for udformet med det formål at sikre, at de nye erklæringsudbydere lever
op til tilsvarende høje krav og standarder som revisorerne.
Efter revisorloven er det en betingelse for at blive godkendt som revisor,
at vedkommende har en kandidatgrad. På denne baggrund lægges der i lov-
forslaget op til, at det også vil være en betingelse for verifikator, at den
pågældende har en kandidatgrad. Ligesom for revisorer kræves det tilsva-
rende, at uafhængige erklæringsudbydere skal have gennemført 30 timers
efteruddannelse inden for bæredygtighedsrapportering og erklæringsopga-
ver om bæredygtighedsrapportering. Omfanget og indholdet af efteruddan-
nelsen vil svare til kravene for revisorer, der godkendes til at afgive bære-
dygtighedserklæringer efter overgangsordningen i revisorloven.
Den foreslåede overgangsordning stiller derudover krav om, at godken-
delse som verifikator forudsætter 8 måneders praktisk erfaring i udførelse
af erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering eller andre bære-
dygtighedsrelaterede opgaver, hvilket går videre end overgangsordningen
for revisorer.
Det forhold, at lovforslaget endnu ikke er vedtaget, er ikke til hinder for,
at Erhvervsstyrelsen kan iværksætte visse forberedende handlinger og in-
formere virksomheder om muligheden for allerede nu at påbegynde akkre-
diteringsproceduren som uafhængig erklæringsudbyder på grundlag af
gældende ISO-standarder inden den 31. december 2024.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 106 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvorfor der ikke er fundet behov for at stille krav om både teoretisk viden og praktisk erfaring med at afgive erklæringer for at blive godkendt som verifikator
Tilsvarende blev der også foretaget forberedende handlinger i forbindelse
med lovforslaget der implementerede CSRD (lov nr. 480 af 22. maj 2024),
hvor Erhvervsstyrelsen inden lovens vedtagelse oplyste, at virksomheder
på generalforsamlinger afholdt inden lovforslagets vedtagelse, kunne
vælge en revisor til afgivelse af erklæringen om bæredygtighedsrapporte-
ring.
Generelt bemærkes det, for så vidt angår sammenstillingen af uddannelses-
kravene for revisorer og verifikatorer, som bl.a. fremgår af henvendelsens
bilag, at revisorer gennem revisoruddannelsen kvalificeres til at udføre lov-
pligtig revision, der omfatter den finansielle del af hele årsrapporten.
Revisorer kan derudover også blive godkendt til at afgive erklæringer om
bæredygtighedsrapportering. I overgangsperioden kan godkendelsen op-
nås via efteruddannelse og på sigt ved at bestå en selvstændig prøve i er-
klæringer om bæredygtighedsrapportering.
Derimod kan verifikatorer kun afgive erklæringer om bæredygtighedsrap-
portering. I modsætning til revisorområdet er der således tale om et meget
afgrænset anvendelsesområde. Lovforslagets uddannelseskrav skal ses i
denne kontekst, da verifikatorer alene skal beskæftige sig med en mindre
del af den samlede årsrapport. Det ville derfor være uforholdsmæssigt og
imod formålet om at åbne markedet for andre faggrupper, hvis verifikatorer
ville skulle fuldføre hele revisoruddannelsen.
Jeg deler derfor ikke FSR
danske revisorers bekymring for kvaliteten og
troværdigheden af erklæringer afgivet af verifikatorer.
Med hensyn til besvarelsen af ERU alm. del. - spm. 48 skal det bemærkes,
at uafhængige erklæringsudbydere ifølge direktivet skal akkrediteres til at
kunne afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering af det nationale
akkrediteringsorgan i henhold til forordning nr. 765/2008. I Danmark er
det nationale akkrediteringsorgan under denne forordning, DANAK.
Efter de regler og standarder som gælder for akkreditering af virksomhe-
der, har DANAK bl.a. pligt til at føre tilsyn med, at de akkrediterede virk-
somheder overholder akkrediteringskravene. Hvis Erhvervsstyrelsen også
skulle føre kvalitetskontrol med de uafhængige erklæringsudbydere, ville
der blive tale om dobbeltkontrol, som ikke vil være hensigtsmæssig.
I den forbindelse skal det påpeges, at det en fejlagtig antagelse, når det i
henvendelsens bilag angives, at de uafhængige erklæringsudbydere ikke er
underlagt et selvstændigt disciplinærretligt ansvar. DANAK kan efter ak-
2
L 106 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvorfor der ikke er fundet behov for at stille krav om både teoretisk viden og praktisk erfaring med at afgive erklæringer for at blive godkendt som verifikator
krediteringsreglerne tilbagetrække og suspendere virksomheders akkredi-
teringer, f.eks. hvis en uafhængig erklæringsudbyders kvalitetsstyringssy-
stem ikke lever op til lovens krav.
For så vidt angår FSR
danske revisorers bekymring for, at det delte til-
syn mellem DANAK og Erhvervsstyrelsen vil føre til kvalitetsforskelle
mellem erklæringer afgivet af revisorer og verifikatorer skal det bemær-
kes, at undersøgelser af den enkelte erklæringsopgave bliver varetaget af
Erhvervsstyrelsen, dvs. at alle undersøgelser vedrørende erklæringsopga-
ver om bæredygtighedsrapportering hører under ét samlet tilsyn, uanset
om erklæringen er afgivet af en godkendt revisor eller uafhængig erklæ-
ringsudbyder. Det vil sikre ensartede resultater i tilsynet med konkrete de
erklæringsopgaver.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
3