Tak for det, formand. Når man modtager hjælp fra fællesskabet, og når man eksempelvis er på kontanthjælp, skal man selvfølgelig også stå til rådighed. Man skal selvfølgelig være villig til at yde en indsats og på anden vis stå til rådighed for den indsats, som måske kan bringe en tættere på arbejdsmarkedet. Men det er også forskelligt, hvor god man er til at respondere på de sanktioner, vi har. De rammer og virker forskelligt på forskellige grupper, og vi har en større diskussion meget snart, også i Folketinget, men lige nu også internt, på ryggen af ekspertgruppens anbefalinger til et nyt beskæftigelsessystem, hvor man jo også åbner for at indrette det anderledes i forhold til sanktionerne mod nogle af de mest udsatte kontanthjælpsmodtagere.
Det lovforslag, vi behandler i dag, er ikke en foregribelse af det, men dog handler det jo alligevel om nogle af de mest udsatte aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Her kan vi desværre se, at den skærpede rådighedssanktion, som findes i dag, både har været sådan tvivlsom i virkeligheden, men jo også er meget alvorlig for dem, der bliver ramt af det, og – og det er nok værre i den her sammenhæng – reglerne er så komplekse, at når Ankestyrelsen kigger på det, finder de fejl i alle sagerne.
Man kunne jo godt vælge som lovgiver bare at sige, at kommunerne skal følge reglerne, men når der er så mange sager, hvori der er fejl, kan det også være, at vi skal kigge indad og sige, at reglerne nok er så komplekse, at de er meget, meget vanskelige at administrere. Når det så er lagt sammen med, at nogle udsatte borgere får en sanktion, som kan være meget hård for dem, synes jeg, det er godt, at vi har lavet en politisk aftale på tværs af rigtig mange partier, hvor vi simpelt hen får ryddet op i det her, og hvor vi afskaffer den såkaldte skærpede rådighedssanktion.
I samme ombæring og i det her lovforslag har vi også en, kan man sige, lovgivningsmæssig fastsættelse af det, som for et par år siden var en diskussion, nemlig det, om man kunne tage over grænsen og handle ind i supermarkedet, hvis man var på kontanthjælp. Her var der nogle kommuner, der havde haft forskellig praksis i forhold til at sanktionere det. I første omgang sagde man: Lad os lige kigge på det. Den praksis, der har været siden, er, at man ikke blev sanktioneret for det, og nu skriver vi så ind, at det skal man selvfølgelig heller ikke. Det er jo ikke sådan, at man som kontanthjælpsmodtager bare kan rejse til udlandet. Man skal oplyse kommunen om det, hvis man tager på ferie; der er regler for den slags. Men tager man i supermarkedet, selv om det supermarked, der ligger tættest på, ligger lige på den anden side af grænsen, skal man selvfølgelig ikke straffes.
Jeg synes, det er et godt forslag, der får ryddet nogle af de ting af vejen, som har ramt nogle af vores udsatte borgere rigtig hårdt, og jeg ser selvfølgelig også frem til både den videre drøftelse af det her, men også den mere generelle drøftelse af, hvordan vi håndterer og bruger sanktioner, så vi sikrer, at der stadig væk er balance mellem ret og pligt.
Jeg har lovet at hilse fra Enhedslisten og sige, at de støtter lovforslaget.