Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 111
Offentligt
2972514_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31-01-2025
J nr.
2022 - 1944
Akt-id
581535
Svar på L 111 – spm. 15
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har d. 27. januar 2025 stillet følgende
spørgsmål om L 111 Forslag til lov om styrket beredskab i energisektoren, som
jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina Raabjerg
(KF).
Spørgsmål 15
I høringssvar til lovforslaget fremgår det, at den danske implementering af lov-
forslaget potentielt udvider definitionen af kritiske virksomheder i forhold til NIS2-
direktivet og CER-direktivet. Dette nævnes ikke som overimplementering i svar
på L 111 spørgsmål 4. I høringssvarene nævnes f.eks. mindre biogasanlæg, tank-
stationer og ladestanderoperatører som muligvis omfattede virksomheder,
selvom disse ikke eksplicit er nævnt i direktiverne. Der henvises til høringssva-
rene fra Biogas Danmark og Drivkraft Danmark, jf. L 111 – bilag 1 »Eksterne hø-
ringssvar«. Kan ministeren redegøre for, hvilke brancher og typer virksomheder
der i Danmark anses som kritiske i henhold til lovforslaget, men som ikke er defi-
neret som kritiske i direktiverne? Endvidere ønskes en redegørelse for de vurde-
ringer, der ligger bag denne udvidelse, samt hvordan proportionaliteten sikres i
forhold til direktivernes krav.
Svar
I NIS2- og CER-direktivet er der oplistet seks delsektorer (el, gas, olie, fjernkøling,
fjernvarme og brint) under energisektoren, som er omfattet af direktivernes an-
vendelsesområde. Lovforslaget omfatter i overensstemmelse med direktiverne
disse delsektorer. Der er visse virksomhedstyper under de omfattede delsekto-
rerne, hvor der lægges op til, at disse virksomhedstyper indgår i lovforslaget an-
vendelsesområde, men hvor det ikke direkte følger som krav fra direktiverne.
Dette vedrører 1) biogasproducenter, 2) tankstationer, 3) regionale koordinations-
centre og 4) operatører af ladestationer (ladestandere) fsva. CER-direktivet.
Ad. 1. Biogasproducenter
Baggrunden for at omfatte biogasproducenter er, at biogasproduktionen har fået
en væsentlig betydning i gassystemet i Danmark. Der er i gassystemet sket en
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 111 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvilke brancher og typer virksomheder der i Danmark anses som kritiske i henhold til lovforslaget, men som ikke er defineret som kritiske i direktiverne
2972514_0002.png
udvikling, hvor naturgas fra den danske del af Nordsøen eller import af naturgas
i vidt omfang er blevet erstattet af decentral biogasproduktion. Opgraderet biogas
svarede i 2023 til ca. 40 pct. af det samlede danske gasforbrug, og andelen af
biogas i gasnettet forventes at stige yderligere fremover. Det vurderes derfor, at
det er væsentligt at omfatte biogasproduktionsanlæg idet anlæggene samlet set
anses som værende kritiske for den danske gasforsyning. Det gælder for både
biogasanlæg såvel som for øvrige gasproducerende anlæg og gasbehandlings-
anlæg, at det enkelte anlæg ikke er kritisk i sig selv, fordi anlægget producerer til
et sammenhængende gasnet. Ikke desto mindre er de gasproducerende anlæg
vigtige for at gøre energiforsyningen modstandsdygtig over for uforudsete hæn-
delser på tværs af de enkelte led.
Ad. 2. Tankstationer
Baggrunden for at omfatte tankstationsvirksomheder er, at de er forsyningsmæs-
sigt kritiske, idet tankstationer er et væsentligt led i distributionen af olieprodukter.
Det er Energistyrelsens vurdering, at der kan være risici forbundet med, at mange
tankstationskæder har ét samlet IT-system, som benyttes på tværs af tankstati-
onskæden, og som forbinder forsynings- og forretningskritiske systemer. Et cy-
berangreb vil kunne forstyrre olieforsyningen fra en større delmængde af de dan-
ske tankstationer og skabe usikkerhed omkring brændstofforsyningen. Regule-
ringen af tankstationsvirksomhederne vil således gøre sektoren mere modstands-
dygtig.
Ad. 3. Operatører af regionale koordinationscentre
Baggrunden for at omfatte operatører af regionale koordinationscentre er, at de
vurderes at være kritiske for energiforsyningen, da de varetager en række funkti-
oner i forhold til bl.a. beredskabet i elsektoren, herunder fx koordinering af regio-
nale sikkerhedsberegninger, koordinering af tiltag til sikring af systemsikkerhed
mellem TSO’erne samt opfølgning og rapportering i tilfælde af blackout. De regi-
onale koordinationscentre er således kritiske for at have et sammenhængende
og funktionsdygtigt eltransmissionsnet i Danmark, som er forbundet til andre lan-
des transmissionsnet.
Ad. 4. Operatører af ladestationer (ladestandere)
Operatører af ladestationer, der er ansvarlige for forvaltning og drift af en ladesta-
tion, som leverer ladetjeneste til slutbrugere, er omfattet af NIS2-direktivets an-
vendelsesområde, men er ikke omfattet af CER-direktivets anvendelsesområde.
Baggrunden for, at der i lovforslaget lægges op til at omfatte operatører af lade-
stationer for begge direktiver, er, at området har voksende betydning for energi-
forsyningen i takt med flere elbiler, og at det er væsentligt, at operatørerne har et
helhedsorienteret fokus på sikkerhed, robustgørelse og beredskab.
Side 2/3
L 111 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvilke brancher og typer virksomheder der i Danmark anses som kritiske i henhold til lovforslaget, men som ikke er defineret som kritiske i direktiverne
2972514_0003.png
Proportionalitet i forhold til anvendelsesområde og krav
For sikre en passende proportionalitet og for kun at omfatte virksomheder i ener-
gisektoren, som er kritiske for energiforsyningen, er udgangspunktet, at virksom-
hederne omfattes på baggrund af deres forsyningsmæssige kritikalitet. Virksom-
hederne niveauinddeles og deres anlæg klassificeres desuden således, at de en-
kelte krav målrettes på en måde, der bedst muligt sikrer proportionalitet mellem
omkostninger for virksomhederne og nødvendig sikkerhed for forsyningen af den
pågældende energiart, alt efter hvor vigtig en virksomhed eller et anlæg er for
leveringen af den energiart. Niveauinddelingen og klassificereingen af anlæg ef-
ter kritikalitet betyder også, at de mest forsyningskritiske virksomheder og anlæg
vil opleve hyppigere tilsyn end mindre kritiske virksomheder og anlæg.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3