Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12 Bilag 8
Offentligt
2946208_0001.png
Til lovforslag nr.
L 12
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget [den 4. december 2024]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love
(Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 24 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. [Ændringsforslag med bemærkninger]
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 6, nr. 2-5,
ændres »introduktionsprogrammet« til:
»et program«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 7, stk. 3]
2)
Efter nr. 6 indsættes:
»02.
I
§ 55, stk. 2
og
stk. 3, 3. pkt.,
udgår », 85«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 11]
3)
I
nr. 9
ændres i
den indledende tekst »som 2. pkt.«
til:
»efter 1. pkt. som nyt punktum«.
[Lovteknisk rettelse]
4)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 105 a
indsættes i
stk. 1
som
2. pkt.:
»Personer med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, er
ikke omfattet af bestemmelsen.«
[Fordrevne fra Ukraine omfattes ikke af arbejdspligt i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats]
5)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 105 b
indsættes i
stk. 3
efter »jf. kapitel 22,«: »er ansat med løntilskud efter kapitel
5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.«
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte løntilskudsansæt-
telse efter kompensationsloven]
6)
Nr. 27
affattes således:
»27.
I
§ 151, stk. 1, § 155, stk. 1,
og
§ 184, stk. 1,1. pkt.,
ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller in-
troduktionsprogrammet« til: »et program«.«
DokumentId
Journalnummer
L 12 - 2024-25 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2946208_0002.png
2
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 7, stk. 3]
7)
I den under
nr. 30
foreslåede
§ 176 a
ændres i
1. pkt.
»i forbindelse med deltagelse i tilbud efter kapitlerne 11-14«
til: », som skyldes personens deltagelse i indsatsen i arbejds-
pligten, når personen har pligt til at deltage heri efter denne
lov, lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af
disse love«, og
2. pkt.
affattes således:
»Det gælder dog ikke transportudgifter i forbindelse med
ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter
kapitel 12 eller ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.«
[Udvidelse og præcisering af bestemmelsen om hjælp til
transportudgifter]
8)
Efter nr. 32 indsættes:
»03.
I
§ 207, stk. 1, 1. pkt.,
ændres: »§ 175, stk. 5« til: »§
175, stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 28]
Til § 2
9)
I
nr. 1
ændres
»§ 13 a, stk. 3. 5. pkt.«
til:
Ȥ 13 a, stk.
3, 6. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
10)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 14,
ændres »stk. 5, 1. og 2. pkt.« til: »stk. 5, 1. pkt. «, og efter 1.
pkt. indsættes som
2. pkt.:
»Personen har endvidere pligt til at deltage i læse-, skrive-
regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov herfor.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 20]
11)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 15,
ændres »stk. 5, 1. og 2. pkt.« til: »stk. 5, 1. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
12)
I
nr. 7
ændres i
den indledende tekst Ȥ 13 a, stk. 1. 1.
pkt.«
til:
»§ 13 a, stk. 1, 3. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
13)
I den under
nr. 9
foreslåede ændring af
§ 36, stk. 1,
indsættes efter »et program«: », og »§ 13, stk. 5, 2-4. pkt.«
ændres til: »§ 13, stk. 5, 2-4. pkt. og stk. 14, 2. pkt.««
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag 10]
Til § 3
14)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
kapiteloverskriften
til kaptitel 4 ændres
»Selvforsør-
gelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram«
til:
»Introduktionsprogram«.«
[Lovteknisk rettelse]
15)
Efter nr. 5 indsættes:
»02.
I
§ 16, stk. 6,
der bliver stk. 5, ændres tre steder
»Selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introdukti-
onsprogrammet« til: »Introduktionsprogrammet«, og i
stk.
8,
der bliver stk. 7, ændres »Selvforsørgelses- og hjemrejse-
programmet eller introduktionsprogrammet« til: »Introdukti-
onsprogrammet«.«
[Lovteknisk rettelse]
16)
Efter nr. 9 indsættes:
»03.
I
§ 19, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »3. pkt.« til: »4. pkt.««
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 8]
17)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 20 d, stk. 3,
indsættes
efter »lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,«: »er ansat
med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v.«
[Udvidelse af bestemmelse til at omfatte løntilskudsansæt-
telse efter kompensationsloven]
18)
Nr. 12
affattes således:
»12.
I
§ 23, stk. 1, nr. 1,
ændres: », herunder forberedende
forløb til virksomhedsrettede tilbud, jf. § 23 a,« til: »efter §
23 a, jf. dog stk. 3,«, i
§ 23, stk. 1, nr. 2,
udgår »herunder
nytteindsats,« og »eller«, og i
§ 23, stk. 1, nr. 3,
ændres »§
23 c.« til: »§ 23 c, eller«.«
[Lovteknisk rettelse]
19)
Nr. 14
udgår, og i stedet indsættes:
»14.
§ 23, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
04.
I
§ 23
indsættes efter stk. 3, der bliver stk. 2, som nye
stykker:
»Stk. 3.
For udlændinge omfattet af arbejdspligten, jf. §
20 d, kan tilbud efter stk. 1, nr. 1, alene gives i særlige
tilfælde, hvor der er tale om korte kurser med et klart og
tydeligt beskæftigelsesrettet fokus, der kan føre til, at udlæn-
dingen kan påbegynde et konkret job, jf. dog stk. 4, og §
23 a, stk. 1, nr. 5. Tilbud efter stk. 1, nr. 1, kan endvidere
gives i form af tilbud om sundhedsfaglig vejledning under
sygefravær fra øvrige tilbud, hvis det kan medvirke til at
nedbringe antallet af sygemeldinger for udlændinge med
gentagne sygemeldinger.
Stk. 4.
Udlændinge omfattet af arbejdspligten, jf. § 20 d,
kan ikke modtage tilbud om højskoleophold efter § 23 a, stk.
1, nr. 2.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
05.
§ 23, stk. 5,
ophæves.«
[Det nye nr. 14 er konsekvensrettelse som følge af lovfor-
slagets § 3, nr. 19. Nr. 04 er en konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 18. Nr. 05 er konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 3, nr. 11]
20)
Efter nr. 16 indsættes:
»06.
I
§ 23 b, stk. 4,
udgår »1. pkt.,«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 16]
L 12 - 2024-25 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2946208_0003.png
3
21)
Efter nr. 17 indsættes:
»07.
I
§ 23 f, stk. 2, 1. pkt.
ændres »selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet« til:
»de dele af introduktionsprogrammet, som udlændingen har
pligt til at deltage i efter denne lov, lov om aktiv socialpo-
litik eller regler fastsat i medfør af disse love«, og
2. pkt.
affattes således:
»Det gælder dog ikke for transportudgifter i forbindelse
med tilbud om ansættelse med løntilskud hos en privat ar-
bejdsgiver eller tilbud om ansættelse med løntilskud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.««
[Præcisering af bestemmelsen om hjælp til transportudgif-
ter]
22)
I den under
nr. 23
foreslåede ændring af
§ 45, stk. 5,
1. pkt.,
ændres »§§ 23 a, 23 b og 23 g« til: »§§ 23 a, 23 b,
23 g, aktiviteter efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20
d, stk. 4,«.
[Lovteknisk rettelse]
23)
Efter nr. 23 indsættes:
»08.
I
§ 51 b, stk. 1,
ændres »§ 16, stk. 8« til: »§ 16, stk. 7«,
og i
§ 51 b, stk. 2,
ændres »§ 19, stk. 1, 3. pkt.« til: »§ 19,
stk. 1, 4. pkt.««
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 4 og
8]
Til § 7
24)
Stk. 3
ændres »§ 16, stk. 2, og § 20 d i integrationslo-
ven, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 4 og nr. 11« til: »§
3, nr. 1, 01, 3-5, 02, 6-9, 03, 10-14, 04, 05, 15, 16, 06, 17-23
og 08«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
De målgrupper, der skal have en beskæftigelsesindsats
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fremgår af lo-
vens § 6.
Lovens § 6, nr. 2 og 3, omfatter job- og aktivitetsparate
personer, som er fyldt 30 år, og job- og aktivitetsparate per-
soner under 30 år med en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse, som modtager kontanthjælp eller overgangsydelse
efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af
introduktionsprogrammet efter integrationsloven.
Lovens § 6, nr. 4 og 5, omfatter uddannelses- og akti-
vitetsparate personer under 30 år uden en erhvervskompe-
tencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp
eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og
som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter inte-
grationsloven.
Det foreslås, at i § 6, nr. 2-5, i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats ændres »introduktionsprogrammet« til »et pro-
gram«.
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse som følge af,
at fordrevne fra Ukraine med ophold efter lov om midlerti-
dig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukrai-
ne (Ukraine-særloven), fortsat vil være omfattet af de hidtil
gældende regler i integrationsloven, jf. lovforslagets § 7,
stk. 3. Personer omfattet af disse regler vil dermed fortsat
kunne få et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et
introduktionsprogram.
Det foreslås derfor, at der fremadrettet henvises til et
program efter integrationsloven, da det vil omfatte alle rele-
vante programmer.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelserne.
Til nr. 2
I § 55, stk. 2 og stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, er der fastsat regler om, at revalidender kan fortsæt-
te med et tilbud, så længe personen fortsat er omfattet af
bestemmerne om revalidering i kapitel 21, og at personer,
der ved ydelsesskift skifter målgruppe, kan fortsætte med
et tilbud, hvis alle betingelser for tilbuddet er opfyldt efter
de regler, der gælder for den nye målgruppe. Den samlede
varighed af tilbuddet kan dog ikke overstige de varighedsbe-
grænsninger, der følger af §§ 61, 68, 85 og 91.
Det foreslås, at i § 55, stk. 2 og stk. 3, 3. pkt., udgår »,
85«.
Forslaget er en konsekvensrettelse som følge af lovforsla-
gets § 1, nr. 11, om ophævelse af § 85, hvorefter der fremo-
ver ikke vil være en varighedsbegrænsning for nytteindsats.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets nr. 9, at der i § 83, stk. 1, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indsættes: »Tilbuddet
kan også gives med henblik på, at personen får mulighed for
at tilegne sig kendskab til kulturen og normer på det danske
arbejdsmarked.«, som 2. pkt.
I § 83, stk. 1, i loven, er der allerede et 2. pkt.
Det foreslås derfor, at i nr. 9 ændres »som 2. pkt.« til
»efter 1. pkt. som nyt punktum«.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 105 a,
stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer
omfattet af § 6, nr. 2-5, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i § 11 i lov om aktiv socialpolitik, er
omfattet af en arbejdspligt, hvor personen skal deltage i 37
timers indsats om ugen, jf. dog stk. 2 og § 106.
Arbejdspligten i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
vil dermed omfatte personer, som modtager kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller overgangsydelse, og som ikke er om-
fattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven,
hvis personen ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskra-
vet i § 11 i lov om aktiv socialpolitik. Dette vil efter bestem-
melsen også gælde for fordrevne fra Ukraine med ophold
L 12 - 2024-25 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2946208_0004.png
4
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine (Ukraine-særloven).
Det foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i forslaget til § 105
a, stk. 1, om, at personer med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, ikke omfattes af bestemmelsen.
Ændringsforslaget vil indebære, at fordrevne fra Ukrai-
ne med ophold efter Ukraine-særloven undtages fra arbejds-
pligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personerne vil
i stedet være omfattet af den indsats i loven, der gælder for
personer i kontanthjælpssystemet, som opfylder opholds- og
beskæftigelseskravet.
Med ændringsforslaget ligestilles fordrevne fra Ukraine
med ophold efter Ukraine-særloven, som er omfattet af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, med personer med
samme opholdsgrundlag, som er udtaget fra arbejdspligten
efter integrationsloven, jf. lovforslagets § 7, stk. 3.
Til nr. 5
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 105 b, stk.
3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at der i antallet
af timer i indsatsen efter § 105 a desuden medregnes timer,
hvor personen er ansat ordinært som lønmodtager, deltager
i samtaler i jobcenteret, jf. kapitel 7, i beskæftigelses- og ud-
dannelsesfremmende aktiviteter, jf. regler fastsat i medfør af
§ 39, er ansat som vikar i en jobrotationsordning, jf. kapitel
22, eller deltager i indsatser efter social- og sundhedslovgiv-
ningen.
Den foreslåede bestemmelse angiver dermed en række
aktiviteter, som kan medregnes i indsatsen i arbejdspligten i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter gældende kapitel 5 i lov om kompensation til handi-
cappede i erhverv m.v. (kompensationsloven) kan jobcente-
ret give tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige
og private arbejdsgivere til nyuddannede med handicap (is-
bryderordningen), når betingelserne i loven er opfyldt.
Det foreslås, at den foreslåede § 105 b, stk. 3, udvides,
således at timer med ansættelse med løntilskud efter kapitel
5 i kompensationsloven også kan medregnes i indsatsen i
arbejdspligten.
Ændringsforslaget vil indebære, at for personer som via
isbryderordningen ansættes med løntilskud, og som er om-
fattet af arbejdspligten i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, vil timerne i løntilskudsjobbet kunne medregnes i ind-
satsen i arbejdspligten.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser.
Til nr. 6
Det fremgår af forslaget i § 1, nr. 27, at i § 151, stk. 1,
§ 155, stk. 1, og § 184, stk. 1,1. pkt., i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, udgår »selvforsørgelses- og hjemrej-
seprogrammet eller«.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen
er en konsekvensændring som følge af, at det i lovforsla-
gets § 3, nr. 1, foreslås, at selvforsørgelses- og hjemrejse-
programmet og introduktionsprogrammet i integrationsloven
fremover ændrer navn til introduktionsprogrammet.
Det foreslås, at nr. 27 i stedet affattes således, at i §
151, stk. 1, § 155, stk. 1, og § 184, stk. 1,1. pkt., ændres
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introdukti-
onsprogram« til: »et program«.
Dermed henvises der i § 151, stk. 1, § 155, stk. 1, og
§ 184, stk. 1,1. pkt., fremover til et program i stedet for
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introdukti-
onsprogrammet efter integrationsloven.
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 7, stk. 3, hvorefter personer, der er omfattet
af Ukraine-særloven, fortsat vil være omfattet af de hidtil
gældende regler i integrationsloven. Disse personer vil der-
med fortsat kunne få et selvforsørgelses- og hjemrejsepro-
gram eller et introduktionsprogram.
Det foreslås derfor, at der fremadrettet henvises til et
program efter integrationsloven, da det vil omfatte alle rele-
vante programmer.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelserne.
Til nr. 7
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 176 a, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer omfattet
af arbejdspligt efter § 105 a kan få hjælp til dokumenterede
og rimelige transportudgifter i forbindelse med deltagelse i
tilbud efter kapitlerne 11-14. Det fremgår videre, at det dog
ikke gælder personer, som ansættes med løntilskud hos en
privat arbejdsgiver efter kapitel 12.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der med
den foreslåede bestemmelse indføres samme hjælp til trans-
portudgifter for personer omfattet af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, som bliver omfattet af arbejdspligten,
som allerede gælder for personer omfattet af integrationslo-
ven.
Efter integrationslovens § 23 f, stk. 2, kan der imidlertid
gives hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgifter,
som skyldes udlændingens deltagelse i program, bortset fra
transportudgifter i forbindelse med tilbud om privat ansæt-
telse med løntilskud. Ud over transportudgifter i forbindel-
se med deltagelse i tilbud og danskuddannelse omfatter be-
stemmelsen også dækning af transportudgifter i forbindelse
med deltagelse i samtaler i jobcenteret og andre aktiviteter,
som personen har pligt til at deltage i som led i programmet.
Det foreslås derfor, at den foreslåede § 176 a, 1. pkt.,
udvides og præciseres, således at personer, som omfattes af
arbejdspligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan få
hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgifter, som
skyldes personens deltagelse i indsatsen i arbejdspligten, når
personen har pligt til at deltage heri efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik eller regler
fastsat i medfør af disse love.
Ændringsforslaget vil indebære, at personer, som omfat-
tes af arbejdspligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
– ud over hjælp til transportudgifter i forbindelse med delta-
gelse i tilbud – også vil kunne få hjælp til transportudgifter i
forbindelse med, at de deltager i øvrige aktiviteter som led i
arbejdspligten, og som personen har pligt til at deltage i.
L 12 - 2024-25 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2946208_0005.png
5
Bestemmelsen vil dermed gælde for dokumenterede og
rimelige transportudgifter i forbindelse med deltagelse i til-
bud, jobsamtaler i jobcenteret, deltagelse i beskæftigelses-
og uddannelsesfremmende aktiviteter, f.eks. jobmesser, og
deltagelse i forberedelse til danskundervisning og jobsøg-
ning i op til 4 timer om ugen i alt, da personen har pligt til
at deltage i disse efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af
disse love.
Bestemmelsen vil gælde dokumenterede og rimelige
transportudgifter uanset afstand, både til og fra tilbud og
øvrige aktiviteter samt udgifter til transport mellem disse.
Derimod vil det ikke gælde for transportudgifter i forbin-
delse med personens ansættelse og deltagelse i ordinært ar-
bejde som lønmodtager, som vikar i en jobrotationsordning
eller ved deltagelse i indsatser efter social- og sundhedslov-
givningen, da personen ikke har pligt til at deltage i disse
aktiviteter efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse
love og således heller ikke kan sanktioneres for udeblivelse
herfra.
Der foreslås endvidere en præcisering af den foreslåede §
176 a, 2. pkt., om, at en person, der er ansat med løntilskud
hos en privat arbejdsgiver efter lovens kapitel 12, ikke kan
få hjælp til transportudgifter, således at det præciseres, at der
ikke kan ydes hjælp til transportudgifter i forbindelse med
ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter
lovens kapitel 12.
Derudover foreslås det indskrevet, at der heller ikke vil
kunne ydes hjælp til transportudgifter i forbindelse med an-
sættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensa-
tion til handicappede i erhverv m.v.
Ændringsforslaget vil indebære, at en person, der er ansat
med løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter lovens kapi-
tel 12, fortsat ikke vil kunne få hjælp til transportudgifter i
forbindelse med personens ansættelse.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at en person,
der er ansat med løntilskud hos en offentlig eller privat
arbejdsgiver efter kapitel 5 i lov om kompensation til han-
dicappede i erhverv m.v. heller ikke vil kunne få hjælp til
transportudgifter i forbindelse med personens ansættelse.
Disse personer er omfattet af de skattemæssige regler
om befordringsfradrag for lønmodtagere i forbindelse med
ansættelse.
Derimod vil disse personer kunne få hjælp til dokumen-
terede og rimelige transportudgifter i forbindelse med delta-
gelse i andre tilbud og øvrige aktiviteter som led i indsatsen
i arbejdspligten, som personen har pligt til at deltage i efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv social-
politik eller regler fastsat i medfør af disse love.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser.
Til nr. 8
Efter § 207, stk. 1, 1. pkt., i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, kan arbejdsløshedskassens afgørelser om bl.a.
om befordringsgodtgørelse efter § 175, stk. 5, senest 4 uger
efter at afgørelsen er meddelt, indbringes for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering af den, som afgørelsen ve-
drører.
Det foreslås, at i § 207, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 175, stk.
5« til »§ 175, stk. 6«.
Forslaget er en konsekvensrettelse som følge af lovforsla-
gets § 1, nr. 28, hvor der i § 175 indsættes et nyt stykke
5, hvorefter det gældende stk. 5 om arbejdsløshedskassens
afgørelse om befordringsgodtgørelse bliver stk. 6.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 9
Ved en fejl er der i lovforslagets § 2, nr. 1, henvist til §
13 a, stk. 3, 5. pkt. Der skulle rettelig være henvist til § 13 a,
stk. 3, 6. pkt.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 10
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
personer omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke længere vil have ret til
tilbud om læse-, skrive- og regnekurser og heller ikke vil
have ret til læse-, skrive- og regnetest.
Henvisningen til § 13, stk. 5, 2. pkt., skal derfor ikke
medtages i bestemmelsen.
Det foreslås videre, at efter 1. pkt. indsættes som 2. pkt.,
at personen har pligt til at deltage i læse-, skrive- regnetest,
hvis jobcenteret vurderer, at der er behov herfor.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at
personer omfattet af arbejdspligten efter § 105 a, vil kunne
få tilbud om læse-, skrive- og regnekursus efter § 105 b, stk.
2, nr. 1 og 2, hvor der efter lov om forberedende voksen-
undervisning og ordblindeundervisning for voksne skal fore-
ligge en obligatorisk test, som Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet udarbejder, inden tilbuddene vil kunne gives. Med
forslaget får personerne derfor pligt til at deltage i disse
tests.
Til nr. 11
Personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse samt overgangsydelse, og er omfattet af et program
efter integrationsloven, har ikke været omfattet af § 13, stk.
5, 2. pkt. om test.
Henvisningen til § 13, stk. 5, 2. pkt., skal derfor ikke
medtages i bestemmelsen.
Til nr. 12
Ved en fejl er der i lovforslagets § 2, nr. 7, henvist til §
13 a, stk. 1, 1. pkt. Der skulle rettelig være henvist til § 13 a,
stk. 1, 3. pkt.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 13
På baggrund af indsættelsen af et nyt 2. pkt. i nr. 10,
er det nødvendigt at ændre i § 36, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik, således at personer, der er omfattet af § 14, 2.
pkt., vil kunne sanktioneres, hvis de udebliver fra en læse-,
skrive- og regnetest, som jobcenteret har vurderet, der er
behov for.
L 12 - 2024-25 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2946208_0006.png
6
Det foreslås derfor, at der i § 36, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik efter »et program« indsættes, at »§ 13, stk. 5,
2.-4. pkt.« ændres til: »§ 13, stk. 5, 2.-4. pkt. og stk. 14, 2.
pkt.«
Det betyder, at en person, der er omfattet af arbejdsplig-
ten, og som siger nej til en test eller ikke møder til testen, vil
kunne blive sanktioneret med en dagssats, jf. § 36, stk. 2.
Til nr. 14 og 15
Der er tale om rettelser af lovteknisk karakter.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforsla-
gets § 3, nr. 8, hvori det foreslås, at indsætte et nyt pkt. i
integrationslovens § 19, stk. 1. Den foreslåede ændring vil
medføre en rykning af punktummerne i stk. 1, således at det
nuværende 3. pkt. bliver til 4. pkt.
Til nr. 17
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 20 d, stk.
3, i integrationsloven, at der i antallet af timer i indsatsen i
arbejdspligten efter integrationsloven medregnes timer, hvor
udlændingen er ansat ordinært som lønmodtager, deltager
i beskæftigelsesrettede samtaler i kommunen, i beskæftigel-
ses- og uddannelsesfremmende aktiviteter, jf. kapitel 4 og
5, er ansat som vikar i en jobrotationsordning, jf. kapitel
22 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller deltager i
indsatser efter social- og sundhedslovgivningen.
Efter gældende kapitel 5 i lov om kompensation til handi-
cappede i erhverv m.v. (kompensationsloven) kan jobcente-
ret give tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige
og private arbejdsgivere til nyuddannede med handicap (is-
bryderordningen), når betingelserne i loven er opfyldt.
Det foreslås i den under § 3, nr. 11, foreslåede § 20
d, stk. 3, efter »lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,« at
indsætte »er ansat med løntilskud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v.«
Den foreslåede ændring vil medføre, at timer med ansæt-
telse med løntilskud efter kapitel 5 i kompensationsloven
også vil kunne medregnes i antallet af timer i indsatsen i
arbejdspligten for udlændinge omfattet af arbejdspligt efter
integrationsloven.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser.
Til nr. 18
Den foreslåede nyaffattelse af ændringsnummeret er lov-
teknisk begrundet.
Den foreslåede ændring af § 23, stk. 1, nr. 1, er en ret-
telse af lovteknisk karakter. Der er endvidere tale om en
konsekvensrettelse af bestemmelsen som følge af ændrings-
forslagets nr. 14, således at der henvises til § 23, stk. 3, i
stedet for til bestemmelsens stk. 4.
Affattelsen af de øvrige ændringer svarer til ordlyden i
lovforslagets § 3, nr. 12, som fremsat.
Til nr. 19
Ad. nr. 14
Det fremgår af integrationslovens § 23, stk. 2, at kom-
munalbestyrelsen som led i selvforsørgelses- og hjemrejse-
programmet eller introduktionsprogrammet kan give en job-
parat udlænding over 18 år, men under 30 år, tilbud om
et særligt højskoleophold i medfør af § 24, hvis tilbuddet
efter en konkret vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes beskæftigelsesmuligheder.
Det foreslås, at det foreslåede indhold i lovforslagets § 3,
nr. 14, udgår, og at § 23, stk. 2, ophæves.
Den foreslåede ændring, hvorefter § 23, stk. 2, foreslås
ophævet, er en rettelse af en manglende konsekvensændring
som følge af, at det i lovforslagets § 3, nr. 19, foreslås
at ophæve integrationslovens § 24. Med den foreslåede op-
hævelse af § 24 vil det ikke længere være muligt at give
tilbud om særlige højskoleophold til udlændinge omfattet af
arbejdspligten efter integrationsloven.
Det bemærkes, at de hidtil gældende regler i integrati-
onsloven som følge af lovforslagets § 7, stk. 3, vil finde
anvendelse for personer med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine. Personer med opholdstilladelse efter denne lov skal
således som hidtil have tilbudt et selvforsørgelses- og hjem-
rejseprogram eller et introduktionsprogram, som vil skulle
tilrettelægges efter de hidtil gældende regler i integrationslo-
ven. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 7,
stk. 3, for en nærmere beskrivelse af dette.
Ad nr. 04
Den foreslåede ændring svarer til den foreslåede ændring
i lovforslagets § 3, nr. 14. Som følge af ændringsforslaget i
nr. 18 foreslås det dog, at ændringen i stedet indsættes som
nr. 04 i lovforslaget.
Som følge af ændringsforslag, hvorefter § 23, stk. 2, fore-
slås ophævet, indsættes de foreslåede stykker som henholds-
vis stk. 3 og 4 i stedet for stk. 4 og 5, ligesom henvisningen
til § 23, stk. 2, i den foreslåede stk. 4, udgår.
Den foreslåede ændring indeholder ikke ændringer af
materiel karakter i forhold til lovforslagets § 3, nr. 14, som
fremsat. Der henvises således til bemærkningerne til § 3, nr.
14, til lovforslaget som fremsat for en nærmere beskrivelse
af den foreslåede ordning.
Ad nr. 05
Det fremgår af integrationslovens § 23, stk. 1, at til ud-
lændinge, der er omfattet af et selvforsørgelses- og hjemrej-
seprogram eller introduktionsprogram og berettiget til selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter
lov om aktiv socialpolitik, skal kommunalbestyrelsen give
tilbud om 1) vejledning og opkvalificering, herunder forbe-
redende forløb til virksomhedsrettede tilbud, jf. § 23 a, 2)
virksomhedspraktik, herunder nytteindsats, jf. § 23 b, eller
3) ansættelse med løntilskud, jf. § 23 c.
Det fremgår videre af integrationslovens § 23, stk. 5, at
kommunalbestyrelsen helt eller delvist kan undlade at give
en udlænding tilbud, når ganske særlige grunde taler derfor.
Det foreslås, at integrationslovens § 23, stk. 5, ophæves.
Med forslaget vil en udlænding ikke længere kunne und-
tages fra at deltage tilbud i programmet efter integrationslo-
ven, hvis ganske særlige grunde taler derfor.
L 12 - 2024-25 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2946208_0007.png
7
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede §
3, nr. 11, hvorefter det foreslås at indsætte en ny § 20 d i
integrationsloven, som vil medføre, at udlændinge omfattet
af arbejdspligten efter integrationsloven som udgangspunkt
skal deltage i en 37 timers indsats om ugen.
Efter den foreslåede § 20 d, stk. 2, i integrationsloven,
skal kommunalbestyrelsen løbende tilrettelægge indsatsen i
arbejdspligten efter stk. 1 under hensyn til udlændingens
helbredsmæssige situation. Kommunalbestyrelsen kan end-
videre nedsætte antallet af timer efter en konkret
vurdering af udlændingens helbredsmæssige situation i
forhold til den indsats, som udlændingen skal deltage i.
Der lægges således med lovforslaget op til, at det alene
vil være en udlændings helbredsmæssige situation, der kan
begrunde en nedsættelse af antallet af timer i indsats.
Den foreslåede arbejdspligt betyder, at den nuværende
bestemmelse i integrationslovens § 23, stk. 5, hvorefter
»ganske særlige grunde« kan begrunde en undtagelse fra
at deltage i tilbud som led i programmet efter integrationslo-
ven, ikke er i overensstemmelse med den foreslåede arbejds-
pligt.
Der er tale om korrektion af manglende konsekvensæn-
dring som følge af den foreslåede arbejdspligt.
Til nr. 20
Den foreslåedes ændring er en konsekvens af den foreslå-
ede ændring i lovforslagets § 3, nr. 16, hvori det foreslås at
ophæve § 23 b, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 21
Efter integrationslovens § 23 f, stk. 2, kan kommunal-
bestyrelsen til udlændinge, der modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, yde hjælp til do-
kumenterede og rimelige transportudgifter, som skyldes ud-
lændingens deltagelse i selvforsørgelses- og hjemrejsepro-
grammet eller introduktionsprogrammet. 1. pkt. finder til-
svarende anvendelse for udlændinge, der modtager tilbud
om offentlig ansættelse med løntilskud.
Det foreslås i § 23 f, stk. 2, 1. pkt., at »selvforsørgelses-
og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet«
ændres til: »de dele af introduktionsprogrammet, som ud-
lændingen har pligt til at deltage i efter denne lov, lov om
aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse love«.
Det vil betyde, at en udlænding omfattet af arbejdspligten
efter integrationsloven ligesom i dag vil kunne få hjælp til
dokumenterede og rimelige transportudgifter i forbindelse
med deltagelse i danskuddannelse, tilbud og øvrige aktivite-
ter, som udlændingen har pligt til at deltage i som led i sit
program og dermed som led i arbejdspligten.
Konkret vil kommunalbestyrelsen kunne yde hjælp til
udgifter til dokumenterede og rimelige transportudgifter ved
deltagelse i danskuddannelse, tilbud, jobsamtaler i jobcen-
teret, deltagelse i beskæftigelses- og uddannelsesfremmen-
de aktiviteter, f.eks. jobmesser, deltagelse i forberedelse til
danskuddannelse og jobsøgning i op til 4 timer om ugen.
Bestemmelsen vil omfatte dokumenterede og rimelige
transportudgifter uanset afstand til og fra tilbud og øvrige
aktiviteter samt udgifter til transport mellem disse.
Derimod vil der ligesom i dag ikke være mulighed for at
yde hjælp til transportudgifter til og fra deltagelse i ordinært
arbejde som lønmodtager, ved ansættelse som vikar i en job-
rotationsordning eller ved deltagelse i indsatser efter social-
og sundhedslovgivningen, da udlændingen ikke har pligt
til at deltage i disse aktiviteter efter integrationsloven, lov
om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse
love, og således heller ikke kan sanktioneres for udeblivelse
herfra.
Ændringen vil ikke medføre materielle ændringer af be-
stemmelsen i forhold til gældende ret men vil medføre en
præcisering af bestemmelsens ordlyd således, at det fremgår,
at der kan ydes hjælp til dokumenterede og rimelige trans-
portudgifter i de situationer, hvor udlændingen har pligt til at
deltage i programmet efter integrationsloven, og udlændin-
gen således kan sanktioneres ved udeblivelse uden gyldig
grund.
Det forslås endvidere at affatte § 23 f, stk. 1, 2. pkt.,
således, at »Det gælder dog ikke for transportudgifter i for-
bindelse med tilbud om ansættelse med løntilskud hos en
privat arbejdsgiver eller tilbud om ansættelse med løntilskud
efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v.«
Den foreslåede ændring vil betyde, at kommunalbestyrel-
sen ikke kan yde hjælp til transportudgifter i forbindelse
med tilbud om ansættelse med løntilskud hos en privat ar-
bejdsgiver eller tilbud om ansættelse med løntilskud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.
At der ikke vil kunne ydes hjælp til transportudgifter i
forbindelse med ansættelse med løntilskud hos en privat ar-
bejdsgiver svarer til gældende regler efter integrationslovens
§ 23 f, stk. 2, 2. pkt., og vil således ikke medføre materielle
ændringer i forhold til gældende ret. Ændringen vil således
alene indebære en ordlydsmæssig justering, således at be-
stemmelsens ordlyd svarer til ordlyden i den foreslåede §
176 a, 2. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at en person,
der er ansat med løntilskud hos en offentlig eller privat
arbejdsgiver efter kapitel efter kapitel 5 i lov om kompensa-
tion til handicappede i erhverv m.v., heller ikke vil kunne få
hjælp til transportudgifter i forbindelse med sin ansættelse.
Til nr. 22
Integrationslovens § 45 fastsætter bl.a. nærmere regler
om det månedlige grund- og resultattilskud, staten yder
kommunerne. Integrationslovens § 45, stk. 5, 1. pkt. fastsæt-
ter, at staten inden for et rådighedsbeløb i introduktionspe-
rioden, jf. § 16, stk. 8, refunderer 50 pct. af kommunalbesty-
relsens
udgifter til selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammer el-
ler introduktionsprogrammer, jf. § 16, stk. 3 og 4, herunder
danskuddannelse, jf. § 21, og tilbud efter §§ 23 a og 23 b
samt mentorstøtte efter § 23 d.
Det foreslås med ændringsforslaget at ændre den i lovfor-
slagets § 3, nr. 23, foreslåede ændring af § 45, stk. 5, 1. pkt.,
så »§§ 23 a, 23 b og 23 g« ændres til »§§ 23 a, 23 b, 23 g,
L 12 - 2024-25 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2946208_0008.png
8
aktiviteter efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20 d, stk.
4«.
Det vil som følge af ændringsforslaget fremgå af § 45,
stk. 5, 1. pkt., i integrationsloven, at de regler, som udlæn-
dinge- og integrationsministeren fastsætter efter den foreslå-
ede § 20 d, stk. 4, i integrationsloven om, at forberedelses-
og jobsøgningstid i op til 4 timer i alt om ugen kan medreg-
nes i antallet af timer i indsatsen, også vil være omfattet af
refusionsbestemmelsen i § 45, stk. 5, 1. pkt.
Forslaget vil derudover ikke ændre i refusionsreglerne i
integrationslovens § 45, stk. 5, 1. pkt.
Til nr. 23
Der er tale om en konsekvensændring som af lovforsla-
gets § 3, nr. 4, hvori det foreslås, at integrationslovens § 16,
stk. 2 og 3, ophæves, og der i stedet indsættes et nyt stk. 2.
Den foreslåede ændring er endvidere en konsekvens af
lovforslagets § 3, nr. 8, hvori det foreslås, at indsætte et
nyt pkt. i integrationslovens § 19, stk. 1. Den foreslåede
ændring vil medføre en rykning af punktummerne i stk. 1,
således at det nuværende 3. pkt. bliver til 4. pkt.
Ændringerne vil ikke medføre materielle ændringer af §
51 b.
Til nr. 24
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter, således
at bestemmelsen rummer en undtagelse fra alle de ændrin-
ger, der følger af arbejdspligten, for personer med opholds-
tilladelse efter Ukraine-særloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24.
juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
202, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene, et høringsnotat og
en ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <8> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
[Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, [som mi-
nisteren har besvaret. ]
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
50
24
15
15
15
13
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
7
6
5
1
1
1
L 12 - 2024-25 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2946208_0009.png
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
10
9
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
6