Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12 Bilag 9
Offentligt
2951038_0001.png
Til lovforslag nr.
L 12
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 4. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love
(Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 24 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, M og DF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og RV) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for de under nr. 1-3 og 5-24 stillede ændringsforslag og vil
ved 2. behandling redegøre for sin stilling til det under nr. 4
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nr. 1-6 og 8-24 stillede ændringsforslag og imod
det under nr. 7 stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at når man kommer til Danmark, skal man arbejde. Der er
ret og pligt i Danmark. Det kan ikke passe, at man kan nyde
godt af goderne i det danske samfund uden at bidrage til det.
Derfor er det fuldstændig uacceptabelt, at der er så man-
ge indvandrere og udlændinge, som står uden for det arbej-
dende fællesskab. Det skal der laves om på. DD er derfor
glade for, at dette lovforslag indfører en arbejdspligt. DD
mener, at vi med indførelsen af arbejdspligten sender et klart
og vigtigt signal om, at man som udlænding i Danmark skal
arbejde og bidrage til det danske samfund. På den baggrund
stemmer DD for lovforslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det ganske rimeligt, at borgerne bidrager til samfun-
det for de penge, de får. Når KF stemmer nej til denne lov,
skyldes det imidlertid, at man med loven pålægger kommu-
nerne en stor administrativ byrde og en stor opgave med at
opfinde nyttejob, uden man reelt forventer, at der kommer
en effekt i form af flere i arbejde ud af det. Denne lov
lægger således mere vægt på at tælle timer og hundse rundt
med de ledige, end at fokusere på at få dem i egentlig
beskæftigelse. Indsatsen er desuden forbundet med en ret
stor udgift, som KF mener kunne være brugt bedre med en
større beskæftigelsesværdi.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at lovfor-
slaget om arbejdspligt og nyttejob vækker betydelig bekym-
ring, både i forhold til de mennesker, det direkte berører, og
i forhold til de bredere konsekvenser for arbejdsmarkedet og
samfundet som helhed. Forskning viser, at de primære bar-
rierer for beskæftigelse blandt målgruppen er helbredspro-
blemer, manglende uddannelsesbaggrund og utilstrækkelige
sproglige kvalifikationer. På trods af denne klare evidens
AX030673
L 12 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4. december 2024
2951038_0002.png
2
vælger man i lovforslaget at fokusere på nyttejob frem for
langsigtede og konstruktive løsninger som uddannelse og
opkvalificering. Dette vækker alvorlig tvivl om forslagets
hensigt og effektivitet.
Erfaringer fra tidligere anvendelse af virksomhedspraktik
har vist, at det ofte ikke leder til varig beskæftigelse. Tvært-
imod har mange arbejdsgivere udnyttet ordningen som gra-
tis arbejdskraft. Der er eksempler på, at udsatte grupper
– såsom tidligere anbragte – er overrepræsenteret i sådan-
ne ordninger, uden at det forbedrer deres muligheder på
arbejdsmarkedet. Lovforslaget risikerer at gentage disse fejl-
tagelser ved at skabe job, der ikke giver reelle rettigheder,
løn eller mulighed for opkvalificering.
Desuden peger lovforslaget på jobtyper, der traditionelt
varetages af ufaglærte og faglærte arbejdere, som har kæm-
pet for rettigheder som overenskomster, organisering og løn,
der kan sikre en anstændig levestandard. Arbejdspligt og
nyttejob undergraver disse rettigheder, da de skaber et paral-
lelt arbejdsmarked uden samme sikkerhedsnet. Det bidrager
til en langsigtet erosion af organiseringsgraden og det struk-
turerede arbejdsmarked og vil i mange tilfælde være reel
fortrængning med risiko for statslig social dumping.
Kommunernes økonomiske rammer skaber yderligere be-
kymring. Økonomiaftaler presser kommunerne til at vælge
kortsigtede og billigere løsninger som nyttejob frem for
investering i uddannelse og vejledning. Når ressourcer til
opkvalificering reduceres, forringes mulighederne for varig
integration af målgruppen yderligere. Dette skaber en ond
cirkel, hvor mennesker fastholdes i udsatte positioner snare-
re end at få hjælp til at opnå selvstændighed gennem uddan-
nelse og kvalifikationer.
Forslaget fremstår desuden som et forsøg på at discipli-
nere arbejdskraften generelt. Når grupper i samfundet sættes
under sådanne vilkår, kan det skabe frygt for at stå uden
rettigheder, hvilket svækker mulighederne for at kæmpe for
bedre arbejdsforhold og løn. Det skaber en farlig præcedens
for, hvordan man behandler arbejdsløse og udsatte grupper.
EL kan ikke støtte et lovforslag, der underminerer både
arbejdsmarkedets fundament og de sociale principper, vi bør
bygge samfundet på. Hvis hensigten var at styrke integration
og beskæftigelse, burde man fokusere på dokumenterede
løsninger som uddannelse, opkvalificering og reelle arbejds-
markedstilknytninger. Lovforslaget repræsenterer desværre
et skridt i den forkerte retning.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af KF):
1)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 6, nr. 2-5,
ændres »introduktionsprogrammet« til:
»et program«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 7, stk. 3]
2)
Efter nr. 6 indsættes:
»02.
I
§ 55, stk. 2
og
stk. 3, 3. pkt.,
udgår », 85«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 11]
3)
I
nr. 9
ændres i
den indledende tekst
»som
2. pkt.«
til:
»efter 1. pkt. som nyt punktum«.
[Lovteknisk rettelse]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, DD,
SF, M, EL, DF og ALT):
4)
I det under
nr. 26
foreslåede
kapitel 16 a
indsættes i
§
105 a, stk. 1,
som
2. pkt.:
»Personer med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, er
ikke omfattet af bestemmelsen.«
[Fordrevne fra Ukraine omfattes ikke af arbejdspligt i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af KF):
5)
I det under
nr. 26
foreslåede
kapitel 16 a
indsættes i
§
105 b, stk. 3,
efter »jf. kapitel 22,«: »er ansat med løntilskud
efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v.«
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte løntilskudsansæt-
telse efter kompensationsloven]
6)
Nr. 27
affattes således:
»27.
I
§ 151, stk. 1, § 155, stk. 1,
og
§ 184, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller in-
troduktionsprogrammet« til: »et program«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 7, stk. 3]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af KF og EL):
7)
Nr. 30
affattes således:
»30.
Efter § 176 indsættes før overskriften før § 177:
Ȥ 176 a.
Personer omfattet af arbejdspligt efter § 105
a kan få hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgif-
ter, som skyldes personens deltagelse i indsatsen i arbejds-
pligten, når personen har pligt til at deltage heri efter denne
lov eller lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i med-
før af disse love. Det gælder dog ikke transportudgifter i
forbindelse med ansættelse med løntilskud hos en privat
arbejdsgiver efter kapitel 12 eller ansættelse med løntilskud
efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v.««
[Udvidelse og præcisering af bestemmelsen om hjælp til
transportudgifter]
L 12 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4. december 2024
2951038_0003.png
3
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af KF):
8)
Efter nr. 32 indsættes:
»03.
I
§ 207, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 175, stk. 5« til: »§
175, stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 28]
Til § 2
9)
I
nr. 1
ændres
»§ 13 a, stk. 3, 5. pkt.«
til:
Ȥ 13 a, stk.
3, 6. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
10)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 14,
ændres »stk. 5, 1. og 2. pkt.« til: »stk. 5, 1. pkt.«, og som
2.
pkt.
indsættes:
»Personen har endvidere pligt til at deltage i en læse-,
skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er
behov herfor.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 20]
11)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 15,
ændres »stk. 5, 1. og 2. pkt.« til: »stk. 5, 1. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
12)
I
nr. 7
ændres i
den indledende tekst Ȥ 13 a, stk. 1. 1.
pkt.«
til:
»§ 13 a, stk. 1, 3. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
13)
I den under
nr. 9
foreslåede ændring af
§ 36, stk. 1,
indsættes efter »»et program««: », og »§ 13, stk. 5, 2.-4.
pkt.,« ændres til: »§ 13, stk. 5, 2.-4. pkt., og stk. 14, 2.
pkt.««
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 10]
Til § 3
14)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
overskriften
til kapitel 4 ændres
»Selvforsørgelses-
og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram«
til:
»In-
troduktionsprogram«.«
[Lovteknisk rettelse]
15)
Efter nr. 5 indsættes:
»02.
I
§ 16, stk. 6,
der bliver stk. 5, ændres tre steder
»Selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introdukti-
onsprogrammet« til: »Introduktionsprogrammet«, og i
stk.
8,
der bliver stk. 7, ændres »Selvforsørgelses- og hjemrejse-
programmet eller introduktionsprogrammet« til: »Introdukti-
onsprogrammet«.«
[Lovteknisk rettelse]
16)
Efter nr. 9 indsættes:
»03.
I
§ 19, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »3. pkt.« til: »4. pkt.««
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 8]
17)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 20 d
indsættes i
stk.
3
efter »lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,«: »er ansat
med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v.«
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte løntilskudsansæt-
telse efter kompensationsloven]
18)
Nr. 12
affattes således:
»12.
I
§ 23, stk. 1, nr. 1,
ændres », herunder forberedende
forløb til virksomhedsrettede tilbud, jf. § 23 a,« til: »efter
§ 23 a, jf. dog stk. 3,«, i
stk. 1, nr. 2,
udgår »herunder
nytteindsats,« og »eller«, og i
stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 23 c.«
til: »§ 23 c, eller«.«
[Lovteknisk rettelse]
19)
Nr. 14
udgår, og i stedet indsættes:
»14.
§ 23, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
04.
I
§ 23
indsættes efter stk. 3, der bliver stk. 2, som nye
stykker:
»Stk. 3.
For udlændinge omfattet af arbejdspligten, jf. §
20 d, kan tilbud efter stk. 1, nr. 1, alene gives i særlige
tilfælde, hvor der er tale om korte kurser med et klart og
tydeligt beskæftigelsesrettet fokus, der kan føre til, at udlæn-
dingen kan påbegynde et konkret job, jf. dog stk. 4 og § 23
a, stk. 1, nr. 5. Tilbud efter stk. 1, nr. 1, kan dog gives i form
af tilbud om sundhedsfaglig vejledning under sygefravær fra
øvrige tilbud, hvis det kan medvirke til at nedbringe antallet
af sygemeldinger for udlændinge med gentagne sygemeldin-
ger.
Stk. 4.
Udlændinge omfattet af arbejdspligten, jf. § 20 d,
kan ikke modtage tilbud om højskoleophold efter § 23 a, stk.
1, nr. 2.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
05.
§ 23, stk. 5,
ophæves.«
[Det nye nr. 14 er en konsekvensrettelse som følge af lovfor-
slagets § 3, nr. 19. Nr. 04 er en konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 18. Nr. 05 er en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 3, nr. 11]
20)
Efter nr. 16 indsættes:
»06.
I
§ 23 b, stk. 4,
udgår »1. pkt.,«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 16]
21)
Efter nr. 17 indsættes:
»07.
I
§ 23 f, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet« til:
»de dele af introduktionsprogrammet, som udlændingen har
pligt til at deltage i efter denne lov eller lov om aktiv social-
politik eller regler fastsat i medfør af disse love«, og
2. pkt.
affattes således:
»Det gælder dog ikke for transportudgifter i forbindelse
med tilbud om ansættelse med løntilskud hos en privat ar-
bejdsgiver eller tilbud om ansættelse med løntilskud efter
L 12 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4. december 2024
2951038_0004.png
4
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.««
[Præcisering af bestemmelsen om hjælp til transportudgif-
ter]
22)
I den under
nr. 23
foreslåede ændring af
§ 45, stk. 5,
1. pkt.,
ændres »§§ 23 a, 23 b og 23 g« til: »§§ 23 a, 23 b og
23 g, aktiviteter efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20
d, stk. 4,«.
[Lovteknisk rettelse]
23)
Efter nr. 23 indsættes:
»08.
I
§ 51 b, stk. 1,
ændres »§ 16, stk. 8« til: »§ 16, stk. 7«,
og i
stk. 2
ændres »§ 19, stk. 1, 3. pkt.« til: »§ 19, stk. 1, 4.
pkt.««
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 4 og
8]
Til § 7
24)
I
stk. 3
ændres »§ 16, stk. 2, og § 20 d i integrationslo-
ven, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 4 og nr. 11« til: »§
3, nr. 1, 01, 3-5, 02, 6-9, 03, 10-14, 04, 05, 15, 16, 06, 17-23
og 08«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
De målgrupper, der skal have en beskæftigelsesindsats
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fremgår af lo-
vens § 6.
Lovens § 6, nr. 2 og 3, omfatter job- og aktivitetsparate
personer, som er fyldt 30 år, og job- og aktivitetsparate per-
soner under 30 år med en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse, som modtager kontanthjælp eller overgangsydelse
efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af
introduktionsprogrammet efter integrationsloven.
Lovens § 6, nr. 4 og 5, omfatter uddannelses- og akti-
vitetsparate personer under 30 år uden en erhvervskompe-
tencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp
eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og
som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter inte-
grationsloven.
Det foreslås, at i § 6, nr. 2-5, i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats ændres »introduktionsprogrammet« til »et pro-
gram«.
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse, som følge
af at fordrevne fra Ukraine med ophold efter lov om mid-
lertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine (Ukrainesærloven), fortsat vil være omfattet af de
hidtil gældende regler i integrationsloven, jf. lovforslagets §
7, stk. 3. Personer omfattet af disse regler vil dermed fortsat
kunne få et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et
introduktionsprogram.
Det foreslås derfor, at der fremadrettet henvises til et
program efter integrationsloven, da det vil omfatte alle rele-
vante programmer.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelserne.
Til nr. 2
I § 55, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
er der fastsat regler om, at revalidender kan fortsætte med et
tilbud, så længe personen fortsat er omfattet af bestemmel-
serne om revalidering i kapitel 21, og at personer, der ved
ydelsesskift skifter målgruppe, kan fortsætte med et tilbud,
hvis alle betingelser for tilbuddet er opfyldt efter de regler,
der gælder for den nye målgruppe. Den samlede varighed af
tilbuddet kan dog ikke overstige de varighedsbegrænsninger,
der følger af §§ 61, 68, 85 og 91.
Det foreslås, at i § 55, stk. 2 og stk. 3, 3. pkt., udgår »,
85«.
Forslaget er en konsekvensrettelse som følge af lovforsla-
gets § 1, nr. 11, om ophævelse af § 85, hvorefter der fremo-
ver ikke vil være en varighedsbegrænsning for nytteindsats.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets nr. 9, at der i § 83, stk. 1, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indsættes »Tilbuddet
kan også gives, med henblik på at personen får mulighed for
at tilegne sig kendskab til kulturen og normer på det danske
arbejdsmarked.« som 2. pkt.
I § 83, stk. 1, i loven er der allerede et 2. pkt.
Det foreslås derfor, at i nr. 9 ændres »som 2. pkt.« til
»efter 1. pkt. som nyt punktum«.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 105 a,
stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer
omfattet af § 6, nr. 2-5, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i § 11 i lov om aktiv socialpolitik, er
omfattet af en arbejdspligt, hvor personen skal deltage i 37
timers indsats om ugen, jf. dog stk. 2 og § 106.
Arbejdspligten i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
vil dermed omfatte personer, som modtager kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller overgangsydelse, og som ikke er om-
fattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven,
hvis personen ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskra-
vet i § 11 i lov om aktiv socialpolitik. Dette vil efter bestem-
melsen også gælde for fordrevne fra Ukraine med ophold
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine (Ukrainesærloven).
Det foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i forslaget til § 105
a, stk. 1, om, at personer med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, ikke omfattes af bestemmelsen.
Ændringsforslaget vil indebære, at fordrevne fra Ukraine
med ophold efter Ukrainesærloven undtages fra arbejdspligt
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personerne vil i
stedet være omfattet af den indsats i loven, der gælder for
personer i kontanthjælpssystemet, som opfylder opholds- og
beskæftigelseskravet.
L 12 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4. december 2024
2951038_0005.png
5
Med ændringsforslaget ligestilles fordrevne fra Ukraine
med ophold efter Ukrainesærloven, som er omfattet af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, med personer med
samme opholdsgrundlag, som er undtaget fra arbejdspligten
efter integrationsloven, jf. lovforslagets § 7, stk. 3.
Til nr. 5
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 105 b, stk.
3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at der i antallet
af timer i indsatsen efter § 105 a desuden medregnes timer,
hvor personen er ansat ordinært som lønmodtager, deltager
i samtaler i jobcenteret, jf. kapitel 7, i beskæftigelses- og ud-
dannelsesfremmende aktiviteter, jf. regler fastsat i medfør af
§ 39, er ansat som vikar i en jobrotationsordning, jf. kapitel
22, eller deltager i indsatser efter social- og sundhedslovgiv-
ningen.
Den foreslåede bestemmelse angiver dermed en række
aktiviteter, som kan medregnes i indsatsen i arbejdspligten i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter gældende kapitel 5 i lov om kompensation til handi-
cappede i erhverv m.v. (kompensationsloven) kan jobcente-
ret give tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige
og private arbejdsgivere til nyuddannede med handicap (is-
bryderordningen), når betingelserne i loven er opfyldt.
Det foreslås, at det foreslåede § 105 b, stk. 3, udvides,
således at timer med ansættelse med løntilskud efter kapitel
5 i kompensationsloven også kan medregnes i indsatsen i
arbejdspligten.
Ændringsforslaget vil indebære, at for personer, som via
isbryderordningen ansættes med løntilskud, og som er om-
fattet af arbejdspligten i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, vil timerne i løntilskudsjobbet kunne medregnes i ind-
satsen i arbejdspligten.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 27, at i § 151, stk.
1, § 155, stk. 1, og § 184, stk. 1, 1. pkt., i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, udgår »selvforsørgelses- og hjemrej-
seprogrammet eller«.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen
er en konsekvensændring, som følge af at det i lovforsla-
gets § 3, nr. 1, foreslås, at selvforsørgelses- og hjemrejse-
programmet og introduktionsprogrammet i integrationsloven
fremover ændrer navn til introduktionsprogrammet.
Det foreslås, at nr. 27 i stedet affattes således, at i §
151, stk. 1, § 155, stk. 1, og § 184, stk. 1,1. pkt., ændres
»selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introdukti-
onsprogrammet« til: »et program«.
Dermed henvises der i § 151, stk. 1, § 155, stk. 1, og
§ 184, stk. 1, 1. pkt., fremover til et program i stedet for
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introdukti-
onsprogrammet efter integrationsloven.
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 7, stk. 3, hvorefter personer, der er omfattet
af Ukrainesærloven, fortsat vil være omfattet af de hidtil
gældende regler i integrationsloven. Disse personer vil der-
med fortsat kunne få et selvforsørgelses- og hjemrejsepro-
gram eller et introduktionsprogram.
Det foreslås derfor, at der fremadrettet henvises til et
program efter integrationsloven, da det vil omfatte alle rele-
vante programmer.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelserne.
Til nr. 7
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 176 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer omfattet
af arbejdspligt efter § 105 a kan få hjælp til dokumenterede
og rimelige transportudgifter i forbindelse med deltagelse i
tilbud efter kapitlerne 11-14. Det fremgår videre, at det dog
ikke gælder personer, som ansættes med løntilskud hos en
privat arbejdsgiver efter kapitel 12.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der med
den foreslåede bestemmelse indføres samme hjælp til trans-
portudgifter for personer omfattet af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, som bliver omfattet af arbejdspligten,
som allerede gælder for personer omfattet af integrationslo-
ven.
Efter integrationslovens § 23 f, stk. 2, kan der imidlertid
gives hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgifter,
som skyldes udlændingens deltagelse i program, bortset fra
transportudgifter i forbindelse med tilbud om privat ansæt-
telse med løntilskud. Ud over transportudgifter i forbindel-
se med deltagelse i tilbud og danskuddannelse omfatter be-
stemmelsen også dækning af transportudgifter i forbindelse
med deltagelse i samtaler i jobcenteret og andre aktiviteter,
som personen har pligt til at deltage i som led i programmet.
Det foreslås derfor, at den foreslåede § 176 a, 1. pkt.,
udvides og præciseres, således at personer, som omfattes af
arbejdspligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan få
hjælp til dokumenterede og rimelige transportudgifter, som
skyldes personens deltagelse i indsatsen i arbejdspligten, da
personen har pligt til at deltage heri efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller lov om aktiv socialpolitik eller
regler fastsat i medfør af disse love.
Ændringsforslaget vil indebære, at personer, som omfat-
tes af arbejdspligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
– ud over hjælp til transportudgifter i forbindelse med delta-
gelse i tilbud – også vil kunne få hjælp til transportudgifter,
i forbindelse med at de deltager i øvrige aktiviteter som led i
arbejdspligten, og som de har pligt til at deltage i.
Bestemmelsen vil dermed gælde for dokumenterede og
rimelige transportudgifter i forbindelse med deltagelse i til-
bud, jobsamtaler i jobcenteret, deltagelse i beskæftigelses-
og uddannelsesfremmende aktiviteter, f.eks. jobmesser, del-
tagelse i forberedelse til danskundervisning og jobsøgning
i op til 4 timer om ugen i alt, da personen har pligt til at
deltage i disse efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør
af disse love.
Bestemmelsen vil gælde dokumenterede og rimelige
transportudgifter uanset afstand både til og fra tilbud og
øvrige aktiviteter og udgifter til transport mellem disse.
L 12 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4. december 2024
2951038_0006.png
6
Derimod vil bestemmelsen ikke gælde for transportudgif-
ter i forbindelse med personens ansættelse og deltagelse i
ordinært arbejde som lønmodtager eller som vikar i en job-
rotationsordning eller ved deltagelse i indsatser efter social-
og sundhedslovgivningen, da personen ikke har pligt til at
deltage i disse aktiviteter efter lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats eller lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat
i medfør af disse love og således heller ikke kan sanktione-
res for udeblivelse herfra.
Der foreslås endvidere en præcisering af den foreslåede §
176 a, 2. pkt., om, at en person, der er ansat med løntilskud
hos en privat arbejdsgiver efter lovens kapitel 12, ikke kan
få hjælp til transportudgifter, således at det præciseres, at der
ikke kan ydes hjælp til transportudgifter i forbindelse med
ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter
lovens kapitel 12.
Derudover foreslås det indskrevet, at der heller ikke vil
kunne ydes hjælp til transportudgifter i forbindelse med an-
sættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensa-
tion til handicappede i erhverv m.v.
Ændringsforslaget vil indebære, at en person, der er ansat
med løntilskud hos en privat arbejdsgiver efter lovens kapi-
tel 12, fortsat ikke vil kunne få hjælp til transportudgifter i
forbindelse med personens ansættelse.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at en person,
der er ansat med løntilskud hos en offentlig eller privat
arbejdsgiver efter kapitel 5 i lov om kompensation til handi-
cappede i erhverv m.v., heller ikke vil kunne få hjælp til
transportudgifter i forbindelse med personens ansættelse.
Disse personer er omfattet af de skattemæssige regler
om befordringsfradrag for lønmodtagere i forbindelse med
ansættelse.
Derimod vil disse personer kunne få hjælp til dokumen-
terede og rimelige transportudgifter i forbindelse med delta-
gelse i andre tilbud og øvrige aktiviteter som led i indsatsen
i arbejdspligten, som personen har pligt til at deltage i efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller lov om aktiv
socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse love.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser.
Til nr. 8
Efter § 207, stk. 1, 1. pkt., i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats kan arbejdsløshedskassens afgørelser om bl.a.
befordringsgodtgørelse efter § 175, stk. 5, senest 4 uger
efter at afgørelsen er meddelt, indbringes for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering af den, som afgørelsen ve-
drører.
Det foreslås, at i § 207, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 175, stk.
5« til »§ 175, stk. 6«.
Forslaget er en konsekvensrettelse som følge af lovforsla-
gets § 1, nr. 28, hvor der i § 175 indsættes et nyt stykke
5, hvorefter det gældende stk. 5 om arbejdsløshedskassens
afgørelse om befordringsgodtgørelse bliver stk. 6.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 9
Ved en fejl er der i lovforslagets § 2, nr. 1, henvist til §
13 a, stk. 3, 5. pkt. Der skulle rettelig være henvist til § 13 a,
stk. 3, 6. pkt.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 10
Der er tale om konsekvensændringer, som følge af at
personer omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats ikke længere vil have ret til
tilbud om læse-, skrive- og regnekurser og heller ikke vil
have ret til læse-, skrive- og regnetest.
Henvisningen til § 13, stk. 5, 2. pkt., skal derfor ikke
medtages i bestemmelsen.
Det foreslås endvidere, at efter 1. pkt. indsættes som 2.
pkt., at personen har pligt til at deltage i en læse-, skrive- og
regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov herfor.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at
personer omfattet af arbejdspligten efter § 105 a vil kunne få
tilbud om læse-, skrive- og regnekursus efter § 105 b, stk. 2,
nr. 1 og 2, hvor der efter lov om forberedende voksenunder-
visning og ordblindeundervisning for voksne skal foreligge
en obligatorisk test, som Børne- og Undervisningsministeri-
et udarbejder, inden tilbuddene vil kunne gives. Med forsla-
get får personerne derfor pligt til at deltage i disse test.
Til nr. 11
Personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse og overgangsydelse og er omfattet af et program efter
integrationsloven, har ikke været omfattet af § 13, stk. 5, 2.
pkt. om test.
Henvisningen til § 13, stk. 5, 2. pkt., skal derfor ikke
medtages i bestemmelsen.
Til nr. 12
Ved en fejl er der i lovforslagets § 2, nr. 7, henvist til §
13 a, stk. 1, 1. pkt. Der skulle rettelig være henvist til § 13 a,
stk. 1, 3. pkt.
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 13
På baggrund af indsættelsen af et nyt 2. pkt. i nr. 10
er det nødvendigt at ændre i § 36, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik, således at personer, der er omfattet af § 14, 2.
pkt., vil kunne sanktioneres, hvis de udebliver fra en læse-,
skrive- og regnetest, som jobcenteret har vurderet, der er
behov for.
Det foreslås derfor, at der i § 36, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik efter »et program« indsættes, at »§ 13, stk. 5,
2.-4. pkt.,« ændres til: »§ 13, stk. 5, 2.-4. pkt., og stk. 14, 2.
pkt.«
Det betyder, at en person, der er omfattet af arbejdsplig-
ten, og som siger nej til en test eller ikke møder til testen, vil
kunne blive sanktioneret med en dagssats, jf. § 36, stk. 2.
Til nr. 14 og 15
Der er tale om rettelser af lovteknisk karakter.
L 12 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4. december 2024
2951038_0007.png
7
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforsla-
gets § 3, nr. 8, hvori det foreslås at indsætte et nyt pkt. i
integrationslovens § 19, stk. 1. Den foreslåede ændring vil
medføre en rykning af punktummerne i stk. 1, således at det
nuværende 3. pkt. bliver 4. pkt.
Til nr. 17
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 20 d,
stk. 3, i integrationsloven, at der i antallet af timer i indsat-
sen i arbejdspligten efter integrationsloven medregnes timer,
hvor udlændingen er ansat ordinært som lønmodtager, delta-
ger i beskæftigelsesrettede samtaler i kommunen, deltager
i beskæftigelses- og uddannelsesfremmende aktiviteter, jf.
kapitel 4 og 5, er ansat som vikar i en jobrotationsordning,
jf. kapitel 22 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller
deltager i indsatser efter social- og sundhedslovgivningen.
Efter det gældende kapitel 5 i lov om kompensation
til handicappede i erhverv m.v. (kompensationsloven) kan
jobcenteret give tilbud om ansættelse med løntilskud hos
offentlige og private arbejdsgivere til nyuddannede med
handicap (isbryderordningen), når betingelserne i loven er
opfyldt.
Det foreslås i det under § 3, nr. 11, foreslåede § 20
d, stk. 3, efter »lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,« at
indsætte »er ansat med løntilskud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v.«
Den foreslåede ændring vil medføre, at timer med ansæt-
telse med løntilskud efter kapitel 5 i kompensationsloven
også vil kunne medregnes i antallet af timer i indsatsen i
arbejdspligten for udlændinge omfattet af arbejdspligt efter
integrationsloven.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser.
Til nr. 18
Den foreslåede nyaffattelse af ændringsnummeret er lov-
teknisk begrundet.
Den foreslåede ændring af § 23, stk. 1, nr. 1, er en rettelse
af lovteknisk karakter. Der er endvidere tale om en konse-
kvensrettelse af bestemmelsen som følge af ændringsforslag
nr. 14, således at der henvises til § 23, stk. 3, i stedet for til
bestemmelsens stk. 4.
Affattelsen af de øvrige ændringer svarer til ordlyden i
lovforslagets § 3, nr. 12, som fremsat.
Til nr. 19
Ad. nr. 14
Det fremgår af integrationslovens § 23, stk. 2, at kom-
munalbestyrelsen som led i selvforsørgelses- og hjemrejse-
programmet eller introduktionsprogrammet kan give en job-
parat udlænding over 18 år, men under 30 år, tilbud om
et særligt højskoleophold i medfør af § 24, hvis tilbuddet
efter en konkret vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes beskæftigelsesmuligheder.
Det foreslås, at lovforslagets § 3, nr. 14, udgår, og at §
23, stk. 2, ophæves.
Den foreslåede ændring, hvorefter § 23, stk. 2, ophæves,
er en rettelse af en manglende konsekvensændring, som føl-
ge af at det i lovforslagets § 3, nr. 19, foreslås at ophæve
integrationslovens § 24. Med den foreslåede ophævelse af §
24 vil det ikke længere være muligt at give tilbud om særli-
ge højskoleophold til udlændinge omfattet af arbejdspligten
efter integrationsloven.
Det bemærkes, at de hidtil gældende regler i integrati-
onsloven som følge af lovforslagets § 7, stk. 3, vil finde
anvendelse for personer med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine. Personer med opholdstilladelse efter denne lov skal
således som hidtil have tilbudt et selvforsørgelses- og hjem-
rejseprogram eller et introduktionsprogram, som vil skulle
tilrettelægges efter de hidtil gældende regler i integrationslo-
ven. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 7,
stk. 3, for en nærmere beskrivelse af dette.
Ad nr. 04
Den foreslåede ændring svarer til den foreslåede ændring
i lovforslagets § 3, nr. 14. Som følge af ændringsforslag nr.
18 foreslås det dog, at ændringen i stedet indsættes som nr.
04 i lovforslaget.
Som følge af ændringsforslaget, hvorefter § 23, stk. 2,
foreslås ophævet, indsættes de foreslåede stykker som hen-
holdsvis stk. 3 og 4 i stedet for stk. 4 og 5, ligesom henvis-
ningen til § 23, stk. 2, i den foreslåede stk. 4 udgår.
Den foreslåede ændring indeholder ikke ændringer af
materiel karakter i forhold til lovforslagets § 3, nr. 14, som
fremsat. Der henvises til bemærkningerne til § 3, nr. 14, til
lovforslaget som fremsat for en nærmere beskrivelse af den
foreslåede ordning.
Ad nr. 05
Det fremgår af integrationslovens § 23, stk. 1, at til ud-
lændinge, der er omfattet af et selvforsørgelses- og hjemrej-
seprogram eller introduktionsprogram og berettiget til selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter
lov om aktiv socialpolitik, skal kommunalbestyrelsen give
tilbud om 1) vejledning og opkvalificering, herunder forbe-
redende forløb til virksomhedsrettede tilbud, jf. § 23 a, 2)
virksomhedspraktik, herunder nytteindsats, jf. § 23 b, eller
3) ansættelse med løntilskud, jf. § 23 c.
Det fremgår videre af integrationslovens § 23, stk. 5, at
kommunalbestyrelsen helt eller delvis kan undlade at give
en udlænding tilbud, når ganske særlige grunde taler derfor.
Det foreslås, at integrationslovens § 23, stk. 5, ophæves.
Med forslaget vil en udlænding ikke længere kunne und-
tages fra at deltage i tilbud i programmet efter integrations-
loven, hvis ganske særlige grunde taler derfor.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede §
3, nr. 11, hvorefter det foreslås at indsætte en ny § 20 d i
integrationsloven, som vil medføre, at udlændinge omfattet
af arbejdspligten efter integrationsloven som udgangspunkt
skal deltage i en 37 timers indsats om ugen.
Efter det foreslåede § 20 d, stk. 2, i integrationsloven,
skal kommunalbestyrelsen løbende tilrettelægge indsatsen i
arbejdspligten efter stk. 1 under hensyn til udlændingens
helbredsmæssige situation. Kommunalbestyrelsen kan end-
videre nedsætte antallet af timer efter en konkret vurdering
L 12 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4. december 2024
2951038_0008.png
8
af udlændingens helbredsmæssige situation i forhold til den
indsats, som udlændingen skal deltage i.
Der lægges således med lovforslaget op til, at det alene
vil være udlændingens helbredsmæssige situation, der kan
begrunde en nedsættelse af antallet af timer i indsats.
Den foreslåede arbejdspligt betyder, at den nuværende
bestemmelse i integrationslovens § 23, stk. 5, hvorefter
»ganske særlige grunde« kan begrunde en undtagelse fra
at deltage i tilbud som led i programmet efter integrationslo-
ven, ikke er i overensstemmelse med den foreslåede arbejds-
pligt.
Der er tale om korrektion af manglende konsekvensæn-
dring som følge af den foreslåede arbejdspligt.
Til nr. 20
Den foreslåedes ændring er en konsekvens af den foreslå-
ede ændring i lovforslagets § 3, nr. 16, hvori det foreslås at
ophæve § 23 b, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 21
Efter integrationslovens § 23 f, stk. 2, kan kommunal-
bestyrelsen til udlændinge, der modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, yde hjælp til do-
kumenterede og rimelige transportudgifter, som skyldes ud-
lændingens deltagelse i selvforsørgelses- og hjemrejsepro-
grammet eller introduktionsprogrammet. 1. pkt. finder til-
svarende anvendelse for udlændinge, der modtager tilbud
om offentlig ansættelse med løntilskud.
Det foreslås i § 23 f, stk. 2, 1. pkt., at »selvforsørgelses-
og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet«
ændres til: »de dele af introduktionsprogrammet, som ud-
lændingen har pligt til at deltage i efter denne lov eller lov
om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse
love«.
Det vil betyde, at en udlænding omfattet af arbejdspligten
efter integrationsloven ligesom i dag vil kunne få hjælp til
dokumenterede og rimelige transportudgifter i forbindelse
med deltagelse i danskuddannelse, tilbud og øvrige aktivite-
ter, som udlændingen har pligt til at deltage i som led i sit
program og dermed som led i arbejdspligten.
Konkret vil kommunalbestyrelsen kunne yde hjælp til
udgifter til dokumenterede og rimelige transportudgifter ved
deltagelse i danskuddannelse, tilbud, jobsamtaler i jobcen-
teret, deltagelse i beskæftigelses- og uddannelsesfremmen-
de aktiviteter, f.eks. jobmesser, deltagelse i forberedelse til
danskuddannelse og jobsøgning i op til 4 timer om ugen.
Bestemmelsen vil omfatte dokumenterede og rimelige
transportudgifter uanset afstand til og fra tilbud og øvrige
aktiviteter og udgifter til transport mellem disse.
Derimod vil der ligesom i dag ikke være mulighed for at
yde hjælp til transportudgifter til og fra deltagelse i ordinært
arbejde som lønmodtager, ved ansættelse som vikar i en job-
rotationsordning eller ved deltagelse i indsatser efter social-
og sundhedslovgivningen, da udlændingen ikke har pligt til
at deltage i disse aktiviteter efter integrationsloven eller lov
om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør af disse
love og således ikke kan sanktioneres for udeblivelse herfra.
Ændringen vil ikke medføre materielle ændringer af be-
stemmelsen i forhold til gældende ret, men vil medføre en
præcisering af bestemmelsens ordlyd, således at det fremgår,
at der kan ydes hjælp til dokumenterede og rimelige trans-
portudgifter i de situationer, hvor en udlænding har pligt til
at deltage i et program efter integrationsloven og således
kan sanktioneres ved udeblivelse uden gyldig grund.
Det forslås endvidere at affatte § 23 f, stk. 1, 2. pkt.,
således: »Det gælder dog ikke for transportudgifter i forbin-
delse med tilbud om ansættelse med løntilskud hos en privat
arbejdsgiver eller tilbud om ansættelse med løntilskud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.«
Den foreslåede ændring vil betyde, at kommunalbestyrel-
sen ikke kan yde hjælp til transportudgifter i forbindelse
med tilbud om ansættelse med løntilskud hos en privat ar-
bejdsgiver eller tilbud om ansættelse med løntilskud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.
At der ikke vil kunne ydes hjælp til transportudgifter i
forbindelse med ansættelse med løntilskud hos en privat ar-
bejdsgiver svarer til gældende regler efter integrationslovens
§ 23 f, stk. 2, 2. pkt., og vil således ikke medføre materielle
ændringer i forhold til gældende ret. Ændringen vil således
alene indebære en ordlydsmæssig justering, således at be-
stemmelsens ordlyd svarer til ordlyden i den foreslåede §
176 a, 2. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at en person,
der er ansat med løntilskud hos en offentlig eller privat
arbejdsgiver efter kapitel efter kapitel 5 i lov om kompensa-
tion til handicappede i erhverv m.v., heller ikke vil kunne få
hjælp til transportudgifter i forbindelse med sin ansættelse.
Til nr. 22
Integrationslovens § 45 fastsætter bl.a. nærmere regler
om det månedlige grund- og resultattilskud, staten yder
kommunerne. Integrationslovens § 45, stk. 5, 1. pkt., fast-
sætter, at staten inden for et rådighedsbeløb i introduktions-
perioden, jf. § 16, stk. 8, refunderer 50 pct. af kommunal-
bestyrelsens udgifter til selvforsørgelses- og hjemrejsepro-
grammer eller introduktionsprogrammer, jf. § 16, stk. 3 og
4, herunder danskuddannelse, jf. § 21, og tilbud efter §§ 23
a og 23 b samt mentorstøtte efter § 23 d.
Det foreslås med ændringsforslaget at ændre den i lovfor-
slagets § 3, nr. 23, foreslåede ændring af § 45, stk. 5, 1. pkt.,
så »§§ 23 a, 23 b og 23 g« ændres til »§§ 23 a, 23 b, 23 g,
aktiviteter efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20 d, stk.
4«.
Det vil som følge af ændringsforslaget fremgå af § 45,
stk. 5, 1. pkt., i integrationsloven, at de regler, som udlæn-
dinge- og integrationsministeren fastsætter efter den foreslå-
ede § 20 d, stk. 4, i integrationsloven om, at forberedelses-
og jobsøgningstid i op til 4 timer i alt om ugen kan medreg-
nes i antallet af timer i indsatsen, også vil være omfattet af
refusionsbestemmelsen i § 45, stk. 5, 1. pkt.
Forslaget vil derudover ikke ændre i refusionsreglerne i
integrationslovens § 45, stk. 5, 1. pkt.
L 12 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4. december 2024
2951038_0009.png
9
Til nr. 23
Der er tale om en konsekvensændring af lovforslagets §
3, nr. 4, hvori det foreslås, at integrationslovens § 16, stk. 2
og 3, ophæves og der i stedet indsættes et nyt stk. 2.
Den foreslåede ændring er endvidere en konsekvens af
lovforslagets § 3, nr. 8, hvori det foreslås at indsætte et nyt
punktum i integrationslovens § 19, stk. 1. Den foreslåede
ændring vil medføre en rykning af punktummerne i stk. 1,
således at det nuværende 3. pkt. bliver 4. pkt.
Ændringerne vil ikke medføre materielle ændringer af §
51 b.
Til nr. 24
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter, således
at bestemmelsen rummer en undtagelse fra alle de ændrin-
ger, der følger af arbejdspligten, for personer med opholds-
tilladelse efter Ukrainesærloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24.
juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
202, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene, et høringsnotat og
en ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6