Tak for det, formand. At regeringspartierne går op og klapper sig selv på skulderen over det her lovforslag, kunne man jo forvente. Man skal også fra Danmarksdemokraternes side anerkende, at en blind høne også kan finde korn, så der er jo ting i det her lovforslag, som er fornuftige. Det er der. Det er ikke det, der er det store hår i suppen for en nordjyde. Det er det ikke. Nu prøver vi at tage det oppefra, hvad lovforslaget handler om, og jeg tager det bare sådan lige i, hvad hedder det, bulletpoints – det må jeg ikke sige. Jeg ved ikke, om der er et dansk ord. (Fjerde næstformand (Lars-Christian Brask): Det er overskrifter). Ja, jeg tager det i overskrifter.
Lovforslaget handler først og fremmest om regelforenkling gennem sikring af adgang til etableret metanbaseret og eventuelt kommende brintbaseret monopolinfrastruktur. Så har lovforslaget også til formål at styrke den politiske kontrol med Energinet. Lovforslaget har derudover til formål at fastsætte en samlet ramme, altså et nyt kapitel, for regler om gasforsyningssikkerhed. Lovforslaget har desforuden også til formål at fastsætte rammen for certificering af lagersystemoperatører, og så har lovforslaget for øvrigt også til formål at sikre, at staten selv eller staten gennem et statsejet selskab kan deltage i tilladelser, og derudover har det så også til formål at tilpasse planloven i forhold til de pyrolyseanlæg, vi lige har snakket om.
Når man sådan ser på, hvor langt ud på dagen vi er kommet i dag, skulle man kunne tænke sig, at sådan nogle folketingspolitikere som os, som jo egentlig nok får en hyre, der gør, at vi godt lige kan arbejde en ekstra time eller to en gang imellem, kunne få lov at behandle lovforslag sådan et efter et. Den her minister har jo excelleret i at blande det hele sammen. Hver eneste gang bliver det hele blandet sammen i en stor pærevælling, og det er simpelt hen en demokratisk uskik. Jeg synes jo, at ministeren er en fortræffeligt venlig mand. Jeg synes, han er fuldstændig politisk afsporet, men det er jo fair nok. Men han er en venlig mand, som jeg rigtig gerne vil have debatter med, når vi deler lovforslagene op, men det gør vi ikke på ministerens område, og det er ikke første gang, at jeg har haft den kritik angående ministeren.
Nu ved jeg jo, at ministeren næste gang, efter næste valg, kommer ind og er folkevalgt selv, og det tror jeg vil være en god læringsproces, i forhold til hvad det er politikere godt kan lide. Ja, vi kan rent faktisk godt lide at få lov til at diskutere lovforslag og ikke sådan en direktørtilgang, hvor man siger, at vi lige skal have håndteret det her, for at vores businesscase går igennem: Så samler vi lige det hele, og så laver vi lige en kort orientering, og ja, så er det ikke så vigtigt, om det sådan er helt det samme, for vi skal jo være færdige på fredag, så lad os få det gjort. Når man engang bliver folkevalgt, får man den der sådan lidt sygelige tendens til at have lyst til at diskutere politik ned i enkeltheder.
Vi vender nu tilbage til, at jeg faktisk anerkender, at ministeren og regeringen den her gang har fundet enkelte korn, som er vigtige. Derfor håber vi også på – for det her er et meget teknisk lovforslag, og det kan man også se på høringssvarene; de stritter jo sådan lidt alle vegne hen, også de enkelte – at vi får nogle tekniske gennemgange på alle punkterne, sådan at vi, når vi ikke kan få lov til at være politikere i Folketingssalen, da så kan få lov til at være det i udvalgslokalet.
Det er en uskik, og det er en uskik, den her regering er blevet rigtig, rigtig god til. Jeg ved, Venstres ordfører vil give mig ret, for han ville for ikke ret lang tid siden have stået her og sagt det samme, og jeg ved, at Venstres ordfører er en mand, som også kan lide at diskutere politik, også i detaljen. Så det er da påfaldende, at alle de mennesker, jeg tidligere, inden jeg selv fik lov at komme i de hellige haller, så på fjernsynet, og som alle sammen var mennesker, som jeg så godt kunne lide at gå i detaljen og mente, at de gode løsninger blev fundet i en dialog med hinanden herinde, er gået fuldstændig fra det, efter man fik en bred regering over midten, hvor man så bare får samlelovforslag på samlelovforslag. Det her lovforslag er jo ikke det værste. Det skal siges. Vi har set nogle, hvor det var to-tre gange flere, der var lagt sammen, så man har jo indskrænket sig lidt. Så vi når i mål engang efter 2030, regner jeg med, hvor vi igen kan få lov at behandle politik i Folketingssalen, sag for sag.
I Danmarksdemokraterne stiller vi os derfor et sted, hvor vi hverken er gule, røde eller grønne. Vi har simpelt hen behov for, at vi får lov til at diskutere det her ned i substansen, for det kan være vigtigt. For i Danmarksdemokraterne er vi nemlig også bekymrede for, at elprisen rammer 11 kr., og jeg håber, at alle de der millioner af mennesker, der altid sidder klistret til skærmen, når vi er herinde, lige bed mærke i, at især Venstres ordfører var fremme og sige: ... hvis nu man kunne lagre det. Det er jo det. Det er jo der, det helt store problem er med den her plan, som regeringen har fremlagt. Det er, at virkeligheden for danskerne lige nu er, at når vinden ikke blæser og solen ikke skinner, så kommer vi til at betale 11 kr. igen, for der er ingen løsning på den del af problematikken. Det kan være, den kommer. Vi har nedsat gode rammer. Det skal vokse nedefra. Det er jo markedsbaseret, ved jeg. Virkeligheden er, at løsningen ikke er der nu.
Den store problematik i det her er for Danmarksdemokraterne, at det er en demokratisk uskik at blive ved med at gøre det her. Nu håber vi på, at vi kan få en fornuftig dialog i udvalget i stedet.