Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 13
Offentligt
2948283_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5168
3. december 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 19 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Beskæfti-
gelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 19:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 28/11-24 fra BL
Danmarks Almene
Boliger, Rådet for Socialt Udsatte og Danske Handicaporganisationer, jf. L 13 - bi-
lag 6?”
Svar:
Jeg noterer mig, at BL
Danmarks Almene Boliger, Rådet for Socialt Udsatte og
Danske Handicaporganisationer giver udtryk for bekymring for en stigning i udsæt-
telser og hjemløshed som konsekvens af afskaffelsen af særlig støtte til kontant-
hjælpsmodtagere efter § 34 i aktivloven.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 8 til L 13, så mener jeg ikke, at der på
nuværende tidspunkt kan siges noget entydigt om sammenhængen mellem det nye
kontanthjælpssystem og risikoen for hjemløshed.
Med lovforslaget gennemfører vi en gennemgribende reform af kontanthjælpssy-
stemet, og nogle borgere vil opleve en reduktion i hjælpen, mens andre vil opleve
en forøgelse i hjælpen.
Forslaget om at afskaffe særlig støtte efter § 34 for kontanthjælpsmodtagere sker i
henhold til Ydelseskommissionens anbefalinger. Hensigten med afskaffelsen er at
opnå et enklere kontanthjælpssystem, som er mere gennemskueligt for borgerne og
nemmere at administrere for kommunerne.
Det er primært enlige ikke-forsørgere i kontanthjælpssystemet, som modtager sær-
lig støtte efter gældende regler. Her indeholder lovforslaget et nyt tillæg på 1.054
kr. (2024-pl) pr. måned til enlige ikke-forsørgere på grundsats og forhøjet sats i det
nye kontanthjælpssystem. Dette var ikke en del af Ydelseskommissionens anbefa-
linger.
Derudover afskaffes kontanthjælpsloftet, hvilket betyder, at flere kontanthjælps-
modtagere fremover kan modtage en højere boligstøtte.
L 13 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm., om om afskaffelsen af § 34 i aktivloven ikke undergraver indsatsen, som er iværksat som følge af Aftale om Fonden for blandede byer - flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed af 26. november 2021
Lovforslaget indeholder også et nyt og lempeligere indkomstfradrag, som gør det
muligt for borgere at tjene op til 2.500 kr. eller 5.000 kr. (2024-pl) om måneden
afhængigt af deres satsniveau
uden at det fradrages i deres ydelse. Det er en kon-
kret økonomisk gevinst, som kan mærkes i privatøkonomien.
I forhold til organisationernes forslag om at indføre en ny overgangsordning for
borgere, der i dag modtager særlig støtte, så vil jeg nævne, at borgerne får et halvt
år til at omstille sig, da lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2025 men først har
virkning fra den 1. juli 2025. Borgerne har dermed mulighed for at forberede sig på
de nye regler, søge arbejde, tilpasse deres økonomiske udgifter m.v.
Afslutningsvis vil jeg fremhæve, at intentionen med lovforslaget er, at kontanthjæl-
pen fortsat skal være et midlertidigt forsørgelsesgrundlag for de borgere, der ikke
er i stand til at forsørge sig selv eller deres familie. Hvis borgeren ikke har en rime-
lig udsigt til at kunne komme i arbejde eller i uddannelse på grund af for eksempel
særlige helbredsrelaterede, psykiske eller sociale faktorer, så skal borgeren hjælpes
videre fra kontanthjælpssystemet. Det understøtter vi bl.a. med den nye afklarings-
ret, som gælder for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere fyldt 30 år efter to år i
kontanthjælpssystemet.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2