Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 13
Offentligt
2941457_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5168
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren redegøre for størrelsen på nedgang i ydelse for en 22-årig hjemme-
boende kontanthjælpsmodtager med en psykisk diagnose såsom paranoid skizo-
freni, såfremt aktivitetstillægget og den særligt høje sats for personer under 30 år,
der har bestemte psykiske diagnoser modtager, afskaffes? Tallene bedes angives
for sommeren 2025 samt de efterfølgende år: 2026, 2027 og 2028.”
Svar:
Efter de gældende regler kan den særlige sats til personer med bestemte psykiske
diagnoser alene ydes til udeboende personer, der ikke er fyldt 30 år og har en doku-
menteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindsli-
delse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffek-
tiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil per-
sonlighedsstruktur af borderlinetype. Det er alene de psykiske lidelser, der nævnes
i loven, der kan udløse den særlige sats.
Der er efter de gældende regler ingen forskel på niveauet for hjælp til hjemmebo-
ende aktivitetsparate unge med og uden en af de specifikke diagnoser.
Med de kommende regler, som foreslås indført med lovforslaget om et nyt kontant-
hjælpssystem, kan unge hjemmeboende under 25 år modtage sats for hjemmebo-
ende og et særligt ungetillæg i det omfang, at de opfylder betingelserne.
Forskellen på uddannelseshjælp og kontanthjælp efter de gældende regler og de fo-
reslåede nye kontanthjælpsregler fremgår af tabel 1, hvor der er taget udgangspunkt
i en 22-årig uden børn, der er aktivitetsparat og diagnosticeret med en af de oven-
stående specifikke psykiske lidelser.
L 13 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan ydelsen vil ændre sig for en 22-årig hjemmeboende kontanthjælpsmodtager med f.eks. paranoid skizofreni, hvis aktivitetstillægget og den særligt høje sats for unge med bestemte psykiske diagnoser fjernes
2941457_0002.png
Tabel 1
22-årig aktivitetsparat med specifik psykisk diagnose uden børn (2024-niveau, før skat)
Uddannel-
ses-/kon-
tanthjælp
Hjemmeboende
Udeboende samlevende
Udeboende enlige
3.833
12.326
12.326
Ny kontant- Tilpasnings-
hjælp
tillæg
3.823
7.955
9.009
0
2.000
2.000
Forskel ind-
til
1/7-2027
-10
-2.371
-1.317
Forskel fra
1/7-2027
-10
-4.371
-3.317
Anm.: Ny kontanthjælp består af ny sats plus eventuelle tillæg. Hjemmeboende sats udgør 2.823 kr. og mind-
stesats til udeboende udgør 6.955 kr. Særligt ungetillæg (under 25 år ikke-forsørgere) udgør 1.000 kr.,
enlig tillæg (ikke forsørgere) udgør 1.054 kr., og det midlertidige tilpasningstillæg udgør 2.000 kr. Modta-
gere af uddannelses- eller kontanthjælp med den særlige sats på 12.326 kr. omfattes efter gældende regler
af kontanthjælpsloftet og kan dermed få nedsat særlig støtte og boligstøtte. Tabellen angiver satserne før
skat, og forskellen derfor er større end den er, når det beregnes som disponibel indkomst.
Kilde: Vejledning om satser m.v. 2024, lovforslag nr. L 13, 2024-25, og egne beregninger.
Aktivitetstillægget og den særlige sats for personer med visse psykiske lidelser va-
rierer betydeligt fra person til person. Variationen skyldes, at aktivitetstillægget ud-
gør forskellen mellem den tildelte sats og kontanthjælpssatsen, som afhænger af,
om vedkommende er forsørger eller ej. Med forslaget om at afskaffe aktivitetstil-
lægget og den særlige sats for personer med visse psykiske lidelser vil der ikke
være forskel på niveauet for hjælp til aktivitetsparate unge med eller uden bestemte
psykiske lidelser. Med det særlige ungetillæg vil der kun være to satser.
Det bemærkes, at der foretages andre ændringer i kontanthjælpssystemet, som har
betydning for målgruppens økonomiske forhold, men som ikke fremgår ved en ren
sammenligning af satserne. Med lovforslaget om et nyt kontanthjælpssystem af-
skaffes for eksempel kontanthjælpsloftet, hvilket betyder, at flere kontanthjælps-
modtagere fremover vil modtage mere i boligstøtte. Der indføres også en ny afkla-
ringsret, som betyder, at borgere med varige og væsentlige begrænsninger i ar-
bejdsevnen vil kunne afklares hurtigere til at overgå til andre ydelser, fx fleksjob
og førtidspension. Endelig vil kontanthjælpsmodtagere, som har modtaget hjælp i
12 ud af de seneste 18 måneder, få medicin, der er tilskudsberettiget efter sund-
hedsloven, gratis.
Endelig skal det bemærkes, at forligskredsen bag kontanthjælpsreformen netop har
indgået aftalen om Ungeløftet, hvor der over en tiårig periode er afsat godt 1,3 mia.
kr. til en styrket indsats, som særligt har fokus på unge med psykiske problemer.
En stor del af pengene går til at styrke IPS-indsatsen overfor unge med psykiatriske
diagnoser og til
Flere unge skal med,
som er tilbud til udsatte unge med andre ud-
fordringer end ledighed. De samlede initiativer i Ungeløftet styrker hjælpen til de
unge
og skal flytte de unge tættere på beskæftigelse eller hjælpe dem til at indgå i
meningsfulde fællesskaber med andre unge.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2