Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024 - 2415
Doknr.
128172
Dato
09-04-2025
Svar på spørgsmål fra Dina Raabjerg (KF) stillet den 12. marts 2025.
L 154 - Spørgsmål 1:
”Vil
ministeren oplyse årsagen til, at der i lovforslaget er indarbejdet et tilsyn uden retsken-
delse, når flere høringsparter herunder Danske Advokater kritiserer dette som en unødvendig
skærpelse af reglerne i forhold til EU reglerne? Der henvises til lovforslagets bilag 1.”
Svar:
Digitaliseringsministeriet understreger i forhold til lovforslagets § 6 om adgang til kontrolbe-
søg uden retskendelse, at bestemmelsen kun kan anvendes, når det er proportionalt og nød-
vendigt for markedsovervågningsmyndighedens tilsynsvirksomhed. Digitaliseringsministeriet
påpeger i den forbindelse, at kontrolbesøg efter § 6 almindeligvis vil forudsætte, at markeds-
overvågningsmyndighederne forinden har forsøgt at indhente oplysninger efter lovforslagets
§ 5. På baggrund af den offentlige høring over lovforslaget er der tilføjet yderligere beskri-
velse af beføjelsens nødvendighed i bemærkningerne.
Mens forordningen ikke stiller direkte krav om, at kontrolbesøg skal kunne udføres uden rets-
kendelse, så er det et krav i forordningen, at tilsynsmyndighederne skal kunne føre effektiv
kontrol med reglerne heri. Hensigten med at give beføjelse til kontrolbesøg uden retskendelse
er således netop at sikre, at markedsovervågningsmyndighederne kan udføre en effektiv kon-
trol med overholdelsen af forordningen om kunstig intelligens. Digitaliseringsministeriet vur-
derer desuden, at muligheden for kontrolbesøg uden retskendelse vil have en afskrækkende
effekt i forhold til udbredelsen af forbudte AI-systemer.
Det bemærkes desuden, at beføjelser, som myndigheder har til kontrolformål, som regel en-
ten ikke er knyttet til en beskrivelse af sagens faktum eller er beskrevet så upræcist, at det har
begrænset selvstændig betydning. Domstolene vil på den baggrund ikke have meget at tage
stilling til. Derfor vil et krav om retskendelse ofte være en unødvendig formalitet, som både
belaster domstolene med overflødige sager og svækker myndighedernes kontrolmuligheder,
uden at det reelt styrker retssikkerheden. Den foreslåede ordning vurderes at være proportio-
nal, da markedsovervågningsmyndighederne alene vil kunne anvende kontroladgangen i sa-
ger, hvor det er afgørende for kontrollens effektivitet. Ligeledes vurderes ordningen at være
nødvendig af hensyn til formålet med forordningen om kunstig intelligens, da adgangen til
kontrolbesøg skal sikre beskyttelse af borgere mod farerne ved forbudte AI-systemer. Det be-
mærkes, at krav om forudgående retskendelse er ressourcekrævende, og en fastholdelse af et
krav om retskendelse kan derfor medføre en unødig forsinkelse af myndighedens kontrolind-
sats. Samtidig bemærkes det, at kontrolbesøg uden retskendelse anvendes på andre lovgiv-
ningsområder, herunder i lov om produkter og markedsovervågning.
Med venlig hilsen
Caroline Stage