Skatteudvalget 2024-25
L 23 Bilag 7
Offentligt
2936332_0001.png
13. november 2024
J.nr. 2024-1687
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 23 - Forslag til lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af aftale om deludmønt-
ning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn skattereform for indu-
stri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestem-
melsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet
m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
L 23 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936332_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsafgiftsloven,
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af aftale om
deludmøntning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn
skattereform for industri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpas-
ning af regler for blandingsbestemmelsen m.v., ændringer med henblik på at
fremme regelefterlevelsen på motorområdet m.v.) (L 23)
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Overalt i loven ændres »Sund og Bælt Holding« til: »Sund & Bælt Hol-
ding«.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 3
2)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 1, litra A-D,
ændres i
litra
A
»fremgår. Afgift pr. køretøj pr. 6 måneder, hvor andet ikke fremgår.« til: »frem-
går.«
[Overflødige ord udgår]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 4,
indsættes i
2. pkt.
efter
»beløb«: »for udligningsafgift«.
[Sproglig justering]
4)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 4, stk. 1,
ændres i
1. pkt.
»svares«
til: »betales«.
[Sproglig justering]
Side 2 af 10
L 23 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936332_0003.png
5)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 4, stk. 4,
indsættes i
2. pkt.
efter
»beløb«: »for udligningsafgift«.
[Sproglig justering]
6)
Efter
nr. 8
indsættes:
»01.
§ 4 a, stk. 4,
ophæves.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 3.
[Ophævelse af overflødig bestemmelse]
Til § 4
7)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 1, stk. 1,
ændres i
nr. 13
»nr. 13«
til: »nr. 14«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 10
8)
Efter nr. 3 indsættes:
»01.
I
§ 7, stk. 1, nr. 3,
ændres »koks m.v. Bestemmelserne« til: »koks m.v., idet
bestemmelserne«, og »anvendelse, og« ændres til: »anvendelse,«.
[Manglende konsekvensændring som følge af lovforslagets § 10, nr. 4, og sproglig
justering]
9)
I de under
nr. 10
foreslåede
§§ 9 e
og
9 f
affattes
§ 9 e, stk. 2,
således:
»Stk. 2.
Momsregistrerede virksomheder kan for perioden 2025-2029 få tilbagebe-
talt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer, der ikke er omfattet af § 9 a,
stk. 2, når varerne anvendes til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfær-
gefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det samme gælder virksomheder, der ikke er
momsregistreret, og som har en bevilling, jf. 3. pkt. Virksomheder omfattet af 2.
pkt., der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i 1. pkt., kan anmode told-
og skatteforvaltningen om bevilling til afgiftsgodtgørelse.«
Side 3 af 10
L 23 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936332_0004.png
[Adgang til at momspligtige virksomheder inden for indenrigserhvervsflyvninger,
indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri kan søge om tilbagebetaling for
CO
2
afgift via momsangivelsen]
Ny paragraf
10)
Efter § 10 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om registrering af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 179 af 22. fe-
bruar 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25. juni 2010, § 37 i lov nr. 753 af
13. juni 2023 og § 2 i lov nr. 1796 af 28. december 2023, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 17 a, nr. 4,
indsættes efter »afgifter«: »og sanktioner ved manglende over-
holdelse af reglerne for afgiften«.
[Teknisk justering af hjemmel til udveksling af oplysninger ved manglende beta-
ling af vejafgift m.v.]
Til § 19
11)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
§ 13, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 3-9, § 2, nr. 1 og 3-9, og § 3, nr. 2 og 4-10, træder i kraft den
1. januar 2025.««
[Manglende konsekvensændring som følge af lovforslagets § 19, nr. 1]
Til § 21
12)
I
stk. 2
ændres »§§ 11-20« til: »§§ 01 og 11-20«.
Side 4 af 10
L 23 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936332_0005.png
[Ikrafttrædelsestidspunkt for den foreslåede § 01, jf. ændringsforslag nr. 10]
13)
I
stk. 3
ændres »nr. 4« til: »nr. 01 og 4«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for det foreslåede § 10, nr. 01, jf. ændringsforslag nr. 8]
14)
I
stk. 8
ændres »§ 4 a, stk. 4« til: »§ 4 a, stk. 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
Side 5 af 10
L 23 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936332_0006.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at overalt i lov om vejafgift (herefter vej-
afgiftsloven) ændres »Sund og Bælt Holding A/S« til »Sund & Bælt Holding
A/S«.
Der foreslås med ændringsforslag nr. 1 en lovteknisk rettelse heraf, så det sikres, at
navnet ændres alle de relevante steder.
Til nr. 2-5
Med ændringsforslag nr. 2-5 foreslås det at lade nogle overflødige ord udgå i lov-
forslagets § 3, nr. 2, og at foretage mindre, sproglige justeringer i lovforslagets § 3,
nr. 3-5. Ændringsforslagene har således ikke indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
Det fremgår af § 4 a, stk. 4, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., at grundla-
get for regulering efter stk. 2 er de afgiftssatser i euro, som fremgår af bilag I til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999.
Det foreslås med lovforslagets § 3, nr. 8, at ophæve § 4 a, stk. 2, i lov om vægtaf-
gift af motorkøretøjer m.v. Hermed bliver stk. 4 overflødig.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 6 at indsætte et nyt ændringsnummer i
lovforslagets § 3 (nr. 01), så også § 4 a, stk. 4, i lov om vægtafgift af motorkøretø-
jer m.v. foreslås ophævet.
Til nr. 7
I den i lovforslagets § 4, nr. 1, foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, i lov om energiaf-
gift af mineralolieprodukter m.v. er der i nr. 13 ved en fejl en henvisning til »nr.
13« i stedet for til »nr. 14«.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 7 at rette denne henvisningsfejl.
Til nr. 8
Side 6 af 10
L 23 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936332_0007.png
Med lovforslagets § 10, nr. 4, foreslås det i § 7, stk. 1, i lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter at indsætte to nye numre.
Som følge heraf er der behov for en sproglig konsekvensændring i § 7, stk. 1, nr.
3. Dette indgik ved en fejl ikke i lovforslaget og foreslås derfor gjort med æn-
dringsforslag nr. 8. Samtidigt foreslås der en yderligere sproglig korrektion i be-
stemmelsen, så der ikke er et punktum midt i opregningen i numrene under stk. 1,
der er udformet som en sætningskæde.
Ændringsforslag nr. 8 har således ikke indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9
Det foreslås med lovforslagets § 10, nr. 10, at indsætte to nye paragraffer (§§ 9 e
og 9 f) i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.
Det fremgår af det foreslåede § 9 e, stk. 2, 1. pkt., at virksomheder med bevilling,
jf. 2. pkt., for perioden 2025-2029 kan få tilbagebetalt CO2-afgiften af afgiftsplig-
tige varer, der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes til brug for in-
denrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det
fremgår af det foreslåede § 9 e, stk. 2, 2. pkt., at virksomheder, der anvender af-
giftspligtige varer til formål nævnt i 1. pkt., kan anmode Skatteforvaltningen om
bevilling til afgiftsgodtgørelse efter § 8.
Det foreslås i de under lovforslagets
§ 10, nr. 10,
foreslåede
§§ 9 e
og
9 f
at nyaf-
fatte
§ 9 e, stk. 2.
Det foreslås i
§ 9 e, stk. 2, 1. pkt.,
at momsregistrerede virksomheder for perioden
2025-2029 kan få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer, der
ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes til brug for indenrigser-
hvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri.
Det svarer til den i lovforslaget foreslåede § 9 e, stk. 2, 1. pkt., i lov om kuldioxid-
afgift af visse energiprodukter med den ændring, at den med ændringsforslaget fo-
reslåede bestemmelse kun vil omfatte momsregistrerede virksomheder, og at tilba-
gebetalingen for disse virksomheder ikke vil være betinget af en bevilling til af-
giftsgodtgørelse. De øvrige virksomheder
dvs. ikkemomsregistrerede virksomhe-
der
vil i stedet være omfattet af de ved ændringsforslaget foreslåede 2. og 3. pkt.,
jf. nedenfor, hvor tilbagebetalingen fortsat vil være betinget af en bevilling til af-
giftsgodtgørelse.
Det foreslås i
§ 9 e, stk. 2, 2. pkt.,
at det samme gælder virksomheder, der ikke er
momsregistreret, og som har en bevilling, jf. 3. pkt. Det foreslås i
3. pkt.,
at virk-
somheder omfattet af 2. pkt., der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i
1. pkt., kan anmode Skatteforvaltningen om bevilling til afgiftsgodtgørelse.
Side 7 af 10
L 23 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936332_0008.png
Det svarer til det i lovforslaget foreslåede § 9 e, stk. 2, med den ændring, at de
med ændringsforslaget foreslåede bestemmelser kun vil omfatte ikkemomsregi-
strerede virksomheder, idet momsregistrerede virksomheder i stedet vil være om-
fattet af det foreslåede 1. pkt., jf. ovenfor. Herudover er der udgået en henvisning
til mineralolieafgiftslovens § 8, som angår afgiftsgodtgørelse for leverancer af af-
giftspligtige varer og ikke som det foreslåede § 9 e, stk. 2, afgiftsgodtgørelse for
anvendelsen af afgiftspligtige varer.
De foreslåede 2. og 3. pkt. vil således medføre, at ikkemomsregistrerede virksom-
heder for perioden 2025-2029 vil kunne få tilbagebetalt en del af CO2-afgiften for
varer anvendt til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og er-
hvervsmæssigt fiskeri. Da der er tale om momsfri aktiviteter, kræver tilbagebeta-
lingen, at disse virksomheder har en bevilling for tilbagebetaling af afgiften. Virk-
somheden skal anmode Skatteforvaltningen om bevillingen.
Ændringsforslag nr. 9 skal ses i lyset af, at en generel bevillingsbaseret tilbagebe-
talingsordning som i det foreslåede § 9 e, stk. 2, jf. lovforslagets § 10, nr. 10, ville
kræve, at også momspligtige virksomheder skulle have en bevilling for at få tilba-
gebetaling. Ved at fjerne bevillingskravet for de momspligtige virksomheder vil
disse kunne søge om tilbagebetaling via momsangivelsen, hvilket er administrativt
lettere for virksomhederne og Skatteforvaltningen.
Til nr. 10
Det fremgår af § 17 a i lov om registrering af køretøjer, at Skatteforvaltningen kan
udveksle oplysninger med kompetente myndigheder i stater, som deltager i det eu-
ropæiske køretøj- og kørekortinformationssystem, med henblik på at foretage elek-
tronisk søgning i oplysninger fra Køretøjsregisteret og tilsvarende udenlandske re-
gistre til brug for følgende:
1) Efterforskning af mistanke om momssvig.
2) Registrering af køretøjer.
3) Opkrævning af registreringsafgift.
4) Opkrævning af andre køretøjsrelaterede afgifter.
Bestemmelsen implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2019/520 af 19. marts 2019 (European Electronic Toll Service (EETS)-direk-
tivet) om interoperabilitet mellem elektroniske vejafgiftssystemer og fremme af
udvekslingen på tværs af landegrænser af oplysninger om manglende betaling af
vejafgifter, for så vidt angår udveksling af oplysninger mellem EU-medlemsstater.
Formålet med disse dele af direktivet er at lette udvekslingen på tværs af lande-
grænser af oplysninger fra køretøjsregistre vedrørende køretøjerne og ejerne eller
indehaverne af køretøjer, for hvilke der er konstateret en manglende betaling af en-
hver form for vejafgift. Det fremgår af direktivets præambelbetragtning nr. 6, at
Side 8 af 10
L 23 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936332_0009.png
direktivet bør finde anvendelse, uanset om en overtrædelse af national ret ved ikke
at betale vejafgift klassificeres som et administrativt anliggende eller som en straf-
bar handling.
Reglen i § 17 a, nr. 4, i lov om registrering af køretøjer omfatter bl.a. afgifter efter
vejafgiftsloven, der opkræves efter reglerne om køretøjsudstyr, jf. vejafgiftslovens
§ 7, eller om rutebilletter, jf. § 8. Manglende overholdelse af disse regler for vejaf-
giften kan straffes med bøde, jf. § 16, stk. 1. I sådanne sager kan Færdselsstyrelsen
i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den afgifts-
pligtige erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en
nærmere angivet frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget, jf. § 17, stk.
1.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 10, at der efter lovforslagets § 10 indsættes
en ny § 01, hvorefter der i
§ 17 a, nr. 4,
i lov om registrering af køretøjer efter »af-
gifter« indsættes »og sanktioner ved manglende overholdelse af reglerne for afgif-
ten«.
Med ændringsforslaget vil der blive foretaget en teknisk justering af bestemmel-
sen, så dens ordlyd bringes i overensstemmelse med direktivet, som den har til for-
mål at implementere. Med ændringsforslaget vil bestemmelsen således tydeligt an-
give at gælde, uanset om udvekslingen af oplysningerne er til brug for opkrævning
eller en sanktion, herunder straf, som følge af manglende overholdelse af reglerne
for bl.a. vejafgift. Det betyder bl.a., at bestemmelsen vil omfatte udveksling af op-
lysninger til brug for Færdselsstyrelsens udstedelse af bødeforelæg efter vejafgifts-
lovens § 17, stk. 1.
Til nr. 11
Med lovforslagets § 19, nr. 1, foreslås det at ophæve § 1, nr. 5, § 2, nr. 5, og § 3,
nr. 6, i lov nr. 329 af 28. marts 2023 om ændring af lov om afgift af naturgas og
bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgiften
på fossile brændsler for erhverv efter »Aftale om Grøn skattereform« af 8. decem-
ber 2020 m.v.).
Bestemmelserne, der foreslås ophævet, er omfattet af ikrafttrædelsesbestemmelsen
i samme lovs § 13, stk. 2. Denne vil derfor skulle konsekvensændres som følge af
lovforslagets § 19, nr. 1. Dette indgik ved en fejl ikke i lovforslaget og foreslås
derfor gjort med ændringsforslag nr. 11.
Til nr. 12
Side 9 af 10
L 23 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936332_0010.png
Det fremgår af lovforslagets § 21, stk. 1 og 2, at loven træder i kraft den 18. de-
cember 2024, men at lovens § 1, nr. 1 og 3, og §§ 2-9 og § 10, nr. 1-3 og 5-10, og
§§ 11-20 træder i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 12, at lovforslagets
§ 21, stk. 2,
ændres, så
den også omfatter den med ændringsforslag nr. 10 foreslåede § 01.
Det betyder, at den med ændringsforslag nr. 10 foreslåede § 01 vil træde i kraft
den 1. januar 2025, som også er den dato, hvor vejafgiftsordningen i vejafgiftslo-
ven vil få virkning fra, jf. vejafgiftslovens § 18, stk. 3.
Til nr. 13
Det fremgår af lovforslagets § 21, stk. 3, at skatteministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttrædelsen af § 10, nr. 4.
Som nævnt ovenfor foreslås der med ændringsforslag nr. 8 indsat en ny bestem-
melse i lovforslagets § 10 (nr. 01), hvorved der foreslås en sproglig konsekvens-
ændring som følge af lovforslagets § 10, nr. 4.
Lovforslagets § 10, nr. 01 og 4, vil derfor skulle træde i kraft samtidigt, hvilket fo-
reslås gennemført med ændringsforslag nr. 13 via en ændring af lovforslagets § 21,
stk. 3.
Til nr. 14
Med lovforslagets § 21, stk. 8, foreslås det, at regler udstedt i medfør af § 4 a, stk.
5, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2.
juni 2021, som ændret ved § 40 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, forbliver i kraft, ind-
til de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 4 a, stk. 4, i lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v., som affattet ved denne lovs § 3, nr. 8.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 6 vil ovennævnte bemyndigelse i § 4 a,
stk. 5, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. blive til § 4 a, stk. 3 (og ikke stk.
4).
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 14 at ændre »§ 4 a, stk. 4« til »§ 4 a,
stk. 3«.
Side 10 af 10