Skatteudvalget 2024-25
L 28 Bilag 36
Offentligt
2950829_0001.png
Vedr. L 28
6. december 2024
Til Skatteudvalget
Forslag til periode udvidelse af overgangsordning for iværksættere vedr. L 28
Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder
Side 1
L 28 - 2024-25 - Bilag 36: Henvendelse af 6/12-24 fra Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder
2950829_0002.png
Resume:
Skatteministeriet har tidligere meddelt, at den overgangsordning, som aftalepartierne nu har
besluttet at implementere, vil koste omkring 100 millioner kroner.
Hvis man vælger at udvide ordningen fra 7 til 10 år tilbagevirkende, vil den forøgede
provenupåvirkning være estimeret 24-32 millioner kroner. Derfor vil en udvidelse stadig kunne
indeholdes inden for den angivne finansieringskilde 3.1.4 i L28, som vedrører forhøjelsen af
progressionsgrænsen og koster 170 millioner kroner om året. Den samlede provenupåvirkning for
alle noteringer i perioden 2015 til 2024 kan være væsentligt lavere. Bl.a. fordi nogle af
selskabsaktionærerne kan have udnyttet tabsfradrag ved senere avancer i andre aktier.
En ti årig maksimal periode vil desuden være i tråd med SKATs særregel om maksimalt 10-års
forældelse af skattekrav, som erstatter hovedreglen, hvis der foreligger "et særligt retsgrundlag"
eller hvis kravet er afledt af en ekstraordinær ansættelse.
Baggrund
Forligspartierne bag iværksætterpakken har nu indgået en aftale om en overgangsordning for
iværksættere der ejede aktier inden en børsnotering og som fortsat er inden for 7-års perioden
efter børsnotering i tråd med den nye lov fremadrettet. Denne overgangsordning sikrer en
retfærdig behandling af iværksættere, der er ramt af en skat, der oprindeligt var rettet mod
porteføljeinvestorer.
Implementeringen af overgangsordningen er meget vigtig og viser, at regeringen har fokus på
iværksætteri og vækst, og at iværksættere er vigtige for Danmarks fremtid.
I forbindelse med medieomtalen af "Skatten fra helvede" har flere iværksættere offentligt sat
fokus på den uhensigtsmæssige lagerbeskatning. En af dem er Niels Buus fra Gomspace. Niels
har en skattegæld på 22 millioner kroner, mens hans aktier kun er ca. 5 millioner værd. En del af
gælden består af årlige renter af skattegælden.
Havde Niels Buus ikke anlagt en igangværende klagesag mod SKAT for at få afgjort, hvilken
skattemæssig status af First North i Sverige havde i de år, hvor han blev opkrævet lagerskat af
penge, som han aldrig har tjent, ville Niels' selskab formodentlig være erklæret konkurs på
nuværende tidspunkt.
Desværre er Niels ikke omfattet af 7 års grænsen, da Gomspace blev børsnoteret i 2016 og
derfor 2 år tidligere.
Forslag til periode udvidelse overgangsordningen
Med udgangspunkt en retfærdig behandling af Niels Buus og i tråd med, at SKAT har en særregel
om maksimalt 10-års forældelse af skattekrav, som erstatter hovedreglen, hvis der foreligger "et
særligt retsgrundlag" eller hvis kravet er afledt af en ekstraordinær ansættelse, kan man overveje
muligheden for at udvide perioden.
Vi har gennemgået børsprospekter danske virksomheder noteret i Danmark og i Norden fra
perioden 2015 - 2017 for at undersøge hvilken ekstra provenumæssig betydning en
periodeudvidelse vil have.
På baggrund af disse beregninger har vi klarlagt at det kun drejer som om navngive tre
selskabsejere ved to børsnoteringe og en mindre mængde ubekente ejere i enkelt børsnotering.
Vi foreslår derfor, at aftalepartierne kan overveje at udvide perioden ekstraordinært fra 7 til 10 år
da den provenumæssige betydning er begrænset.
Hvis ordningen udvides til 2015, vil man sikre, at også Niels Buus og noteringen af Gomspace
bliver inkluderet. På den måde vil alle de sager, der har foranlediget lovændringen. Henholdes til
SKATS særregel om maksimalt 10-års forældelse vil perioden endvidere være i tråd med, at man
Side 2
L 28 - 2024-25 - Bilag 36: Henvendelse af 6/12-24 fra Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder
har medtaget så lang en periode som overhovedet muligt, uden at efterlade nogen man egentlig
gerne vil imødekomme.
Det er desuden værd at bemærke, at det er usandsynligt at Niels Buus kan betale sin skattegæld,
hvorfor en provenumæssig påvirkning fra ham alene er teoretisk, da pengene ikke eksisterer i
virkeligheden.
Vedlagt i bilag 1:
Vedlagt i bilag 2:
Vedlagt i bilag 3:
Alle noteringer i perioden 2015 til 2017
Den beregnede ekstra provenupåvirkning
Prospekter for noteringer i perioden
Side 3