9. december 2024
Vedr. L28 – Overgangsordningen
Til Folketinget
Vi vil gerne takke Regeringen og forligspartierne omkring Iværksætterpakken for at
imødekomme de iværksættere, der er ramt af lagerbeskatning, ved at indføre en
overgangsordning i forbindelse med L28. Dette er vigtigt for dansk iværksætteri.
Vi har i forbindelse med overgangsordningen modtaget henvendelser, som gør
opmærksom på følgende forhold:
Iværksættere, som har solgt deres virksomhed til et børsnoteret selskab:
Iværksættere, der har solgt deres virksomhed til en børsnoteret virksomhed, er muligvis
ikke omfattet af aftalen, hvilket vi formoder er en misforståelse.
I dette scenarie har iværksætteren ejet unoterede aktier før salget til det børsnoterede
selskab og har derfor indirekte børsnoteret sine aktier. Vi antager, at regeringens hensigt
er at inkludere disse iværksættere i overgangsordningen, da deres skattemæssige
situation er identisk med dem, der har børsnoteret deres virksomhed og er blevet ramt af
”Skatten fra helvede” på grund en stor stigning i aktiekurs og efterfølgende kursfald.
Vi er også bekendt med, at Foreningen af Børsnoterede Virksomheder den 9. december
2024 har indsendt et løsningsforslag af dette forhold og anbefaler, at disse iværksættere
naturligvis inkluderes i overgangsordningen, hvis det mod forventning ikke allerede er
tilfældet.
Provenupåvirkning ved at udvide aftalen til 10 år:
Vi er desuden bekendt med, at Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder (FBV)
også har beregnet, at en udvidelse af den nu aftalte periode fra 7 til 10 år vil kunne
inkludere iværksættere som Niels Buus fra virksomheden Gomspace, der i medierne har
været med til at skabe opmærksomhed om problemet med lagerbeskatning.
Ifølge FBV’s beregninger, indsendt til Skatteudvalget (L28 - bilag 36), vil en udvidelse til
10 år kun øge provenupåvirkningen med 28-37 millioner kroner. En udvidelse kan derfor
rigeligt finansieres inden for den anviste kilde 3.1.4 i L28, som koster 170 millioner kroner
om året.
En 10-års grænse vil desuden være i tråd med, at SKAT har en særregel om maksimalt
10-års forældelse af skattekrav, som erstatter hovedreglen, hvis der foreligger "et særligt
retsgrundlag" eller hvis kravet er afledt af en ekstraordinær ansættelse.
En udvidelse af den nu aftalte periode vil sikre, at alle uhensigtsmæssigt beskattede
sager, som er mulige at medtage, inkluderes, og at der én gang for alle ryddes op i de
sager, som er hele grundlaget for lovændringen.
Jacob Bræstrup, Underdirektør, skattepolitik, Dansk Industri | Jacob Ravn,
Skattepolitisk chef, Dansk Erhverv | Thomas Black-Petersen, adm. direktør,
Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder (FBV) | Bo Sandberg,
Cheføkonom, Aktive Ejere | Jakob Brandt, Adm. direktør, SMVdanmark