Skatteudvalget 2024-25
L 28 Bilag 42
Offentligt
København den 12. December 2024.
Kære regering – kære Mette Frederiksen, Lars Løkke Rasmussen, Troels Lund
Poulsen, Stephanie Lose, Jakob Engel-Schmidt og Nicolaj Vammen.
Jeg ved at dette er i sidste øjeblik, men I bør ikke efterlade en tilfældig gruppe af
iværksætterne uden for overgangsordning om lagerbeskatning. Det er ikke
rimeligt. Rimelighed og retfærdighed kan gå hånd i hånd.
Den planlagte overgangsordning for
"Skatten fra Helvede"
risikerer at efterlade en
række iværksættere uden hjælp – blandt andet dem, der er kommet på børsen gennem
opkøb af børsnoterede selskaber, som jeg selv og mine gamle kolleger i Actimo
repræsenterer, samt dem, der tilfældigvis ligger længere tilbage end 7 år, som Niels
Buus, der har en skattegæld på 24 mio. for aktier med en værdi på 5 mio. Det strider
imod, at alle med rimelighed havde antaget, at både Niels Buus og vi andre ville komme
med i overgangsordning, da de normale principper for beskatning handler om
ændringer i skattemæssig status (fra unoteret til børsnoteret), og 10 år typisk er den
gældende praksis.
Desværre ser det ud til, at der er indført teknikaliteter i overgangsordningen
udelukkende – og endda eksplicit – for at begrænse udgifterne ved tilbagebetaling.
Resultatet er, at iværksættere udelukkes ret tilfældigt. Selv om alle er enige om, at det
handler om at hjælpe de iværksættere, der har betalt skat af penge, de ikke har tjent.
Ikke kun en specifik gruppe, der lige er råd til. Og må man overhovedet afgrænse en
mere eller mindre tilfældig gruppe for at spare at give dem deres penge igen, når man
har erkendt en fejl? Det ved jeg ikke, men én ting er sikkert: Det er ikke fair, og det
underminerer vores fælles værdier.
Løsningen er enkel og retfærdig:
Inkludér alle ramte iværksættere, også dem, der er kommet på børsen via
opkøb af børsnoterede selskaber. Jeg har dog ikke kendskab til andre end mit
selskab Actimo, som er opkøbt og ramt af lagerbeskatning af penge som ikke
tjent.
Fjern teknikaliteterne og anvend den normale praksis med 10 års
tilbagevirkende kraft
Det drejer sig om få iværksættere og cirka 50 mio. inkl. renter i provenutab.
L 28 - 2024-25 - Bilag 42: Henvendelse af 12/12-24 fra Eske Gunge
2955454_0002.png
København den 12. December 2024.
Det er ærgerligt, at der skal findes penge til finansiering af denne udvidelse af
overgangsordningen, for det er iværksætternes egne penge, og det er jo erkendt af
regeringen, at denne lagerskat ikke har været hensigtsmæssigt. Det er også ærgerligt,
at der skal findes finansiering inden for midlerne afsat til iværksætterpakken.
I 2023 var der en 5-åring stigning på 55% og der blev opkrævet 57 mia. kroner i
aktieskat for personer. Dertil kommer en stor del af PAL skatten på 357 mia. fra
aktiemarkedet. Danske selskaber betaler yderligere et ukendt milliardbeløb i aktieskat.
Det er bl.a. derfor at råderummet er så stort.
De penge det koster at lave denne overgangsordning er en dråbe og bør tages fra
råderummet, eller fra de mange milliarder i provenu på aktieskat over det
forventede.
Vi kan ikke acceptere, at iværksættere som Niels Buus, der står med en skattegæld på
24 mio. kr., og han sammen med os fra Actimo og flere bliver ladt i stikken. Vi skal have
alle med og rette op på det, som vi jo alle har erkendt, er helt urimeligt - nemlig
L 28 - 2024-25 - Bilag 42: Henvendelse af 12/12-24 fra Eske Gunge
2955454_0003.png
København den 12. December 2024.
skattebetaling af penge, man ikke har tjent og så ovenikøbet i en periode hvor vi var
juridisk forhindret i at sælge aktier for at betale skatten.
Det handler om mere end penge. Det handler om retfærdighed og om at vise, at
Danmark er et land, hvor vi værner om iværksætteri og lighed.
Vi tror på jer.
Lad os gøre dette til noget, vi alle kan være stolte af at rette op på.
Med venlig hilsen
Eske Gunge
Stifter af Actimo, solgt til norske børsnoterede Kahoot! i 2020
--
Eske Gunge
M.SC.IT
& e-business, INSEAD
Mobile:
(+45) 30 63 53 59