Skatteudvalget 2024-25
L 30
Offentligt
2941400_0001.png
21. november 2024
J.nr. 2023 - 2081
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 30 - Forslag til Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskattelo-
ven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Justering af reglerne om efterbeskat-
ning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse
af realisationsprincippet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 19. november 2024.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 30 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-24 fra KPMG Acor Tax
2941400_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. november 2024 fra KPMG Acor Tax,
jf. L 30 - bilag 6.
Svar
KPMG Acor Tax anfører i henvendelsen, at de
særligt i forhold til fonde, der som følge
af efterfølgende dårlige konjunkturer mv. ikke forventes at kunne finansiere de til hensæt-
telsen svarende uddelinger inden for 5-års perioden
værdsætter den foreslåede frivillige
fremskyndelse af efterbeskatning, da det således vil være muligt at undgå tillægget på 5
pct. for ikke-påbegyndte indkomstår.
KPMG Acor Tax spørger, om Folketingets Skatteudvalg vil overveje, om den frivillige
fremskyndede efterbeskatning af hensættelser også kan komme til at omfatte hensættelser
foretaget forud for indkomståret 2025.
Kommentar:
Formålet med den del af lovforslaget, der vedrører efterbeskatning, er først og fremmest
at følge op på en early warning og derved sikre, at der sker efterbeskatning, i alle tilfælde
hvor hensættelser til opfyldelse af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige for-
mål ikke inden udløbet af 5-års fristen er benyttet til sådanne formål.
Det foreslås samtidig, at der efter anmodning skal kunne ske førtidig efterbeskatning.
Førtidig efterbeskatning vil være en fordel for en fond, der har hensat, men ikke forventer
at benytte hensættelsen til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål in-
den for 5-års fristen. Det skyldes, at det er det ikke anvendte hensættelsesbeløb med et til-
læg af 5 pct. for hvert år fra hensættelsesårets udløb og indtil fristens udløb, der efterbe-
skattes, og at forslaget om førtidig efterbeskatning, efter anmodning, indebærer, at der
alene vil skulle ske efterbeskatning med et tillæg af 5 pct. for hvert år fra hensættelsesårets
udløb og indtil udgangen af det år, hvori der er anmodet om efterbeskatning.
Disse justeringer vil have virkning for hensættelser hensat i indkomstår, der påbegyndes
den 1. januar 2025 eller senere.
Det foreslåede virkningstidspunkt for forslaget om førtidig efterbeskatning skal ses i sam-
menhæng med forslaget om, at der skal ske efterbeskatning af hele det ikke anvendte hen-
sættelsesbeløb (med tillæg), i det omfang det ikke overstiger fradraget for hensættelsen.
Efter forslaget er det således hensættelsen i sin helhed - og ikke som i dag ofte alene en
del af hensættelsen - der skal uddeles for at undgå efterbeskatning.
Der er efter min opfattelse ikke grundlag for at lempe efterbeskatningen for hensættelser,
der i forvejen er omfattet af de lempelige efterbeskatningsregler, som lovforslaget har til
formål at rette op på.
Side 2 af 2