Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 39 Bilag 1
Offentligt
2915857_0001.png
-- AKT 664417 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar Centralorganisationernes Fællesudvalg ] --
Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 39 - Bilag 1
Offentligt
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Pia Haugaard Jensen ([email protected])
Centralorganisationernes Fællesudvalg ([email protected])
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier
17-06-2024 12:42
Kære Pia.
CFU har ikke bemærkninger til den fremsendte høring.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Fuldmægtig
w
w
CFU
-
Centralorganisationernes Fællesudvalg
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
22 76 09 16
Mail:
[email protected]
Fra:
Pia Haugaard Jensen <[email protected]>
Sendt:
14. juni 2024 15:42
Til:
Pia Haugaard Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier
Til høringsparterne
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier (opkrævning af gebyr for udstedelse af
autorisationer efter EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser, supplerende bestemmelser til EU-forordning
om fluorholdige drivhusgasser og ozonforordningen, afgift pr. produkt i en godkendelse af en familie af
biocidholdige produkter og digital indberetning af forbrug af bekæmpelsesmidler)
Miljøministeriet sender hermed ovenstående lovforslag i ekstern høring fra den 14. juni 2024 til og med den 12.
august 2024.
Lovforslaget skal implementere nye EU-regler om indberetning af professionelle brugeres forbrug af
plantebeskyttelsesmidler, som følger af forordningen om statistikker over landbrugsmæssigt input og output (SAIO)
samt tilføje en supplerende bestemmelse for at kunne gennemføre bestemmelser i den nye F-gasforordning.
Samtidig gennemføres en række mindre ændringer af kemikalieloven vedr. F-gasser, opkrævning af produktafgift for
biocidproduktfamilier samt kontrol af brugen af musemidler.
Se venligst vedhæftede filer for nærmere information.
Miljøministeriet gør opmærksom på, at der ved afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af
høringssvaret, herunder afsenders navn og adresse. Kopi af høringssvar oversendes til Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg.
Høringsmaterialet kan desuden ses på nedenstående link:
Høringsdetaljer - Høringsportalen (hoeringsportalen.dk)
Venlig hilsen
Pia Haugaard Jensen
Fuldmægtig | Rent drikkevand og sikker kemi
+45 22 34 95 89 |
[email protected]
Miljøministeriet
Departementet
| Frederiksholms Kanal 26 | 1220 København K | Tlf. +45 38 14 21 42 |
[email protected]
|
www.mim.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
|
Youtube
|
Privatlivspolitik
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0002.png
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0003.png
-- AKT 664417 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar Dansk Arbejdsgiverforening ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Pia Haugaard Jensen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier
14-06-2024 16:46
Kære Pia Haugaard Jensen
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jeanet Danneberg Jepsen
Ledelsessekretær
Vester Voldgade 113
1552 København V
Direkte +45 33 38 92 76
Mobil
+45 29 20 02 76
Mail
[email protected]
Web
da.dk
Denne mail er tilsigtet en bestemt modtager og kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke den rette modtager, beder vi dig om at orientere os ved at besvare denne mail
og derefter slette den. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere, videresende eller bruge oplysninger fra denne mail, hvis du ikke er den rette modtager.
Fra:
Pia Haugaard Jensen <[email protected]>
Sendt:
14. juni 2024 15:43
Til:
Pia Haugaard Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier
Til høringsparterne
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier (opkrævning af gebyr for udstedelse af
autorisationer efter EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser, supplerende bestemmelser til EU-forordning
om fluorholdige drivhusgasser og ozonforordningen, afgift pr. produkt i en godkendelse af en familie af
biocidholdige produkter og digital indberetning af forbrug af bekæmpelsesmidler)
Miljøministeriet sender hermed ovenstående lovforslag i ekstern høring fra den 14. juni 2024 til og med den 12.
august 2024.
Lovforslaget skal implementere nye EU-regler om indberetning af professionelle brugeres forbrug af
plantebeskyttelsesmidler, som følger af forordningen om statistikker over landbrugsmæssigt input og output (SAIO)
samt tilføje en supplerende bestemmelse for at kunne gennemføre bestemmelser i den nye F-gasforordning.
Samtidig gennemføres en række mindre ændringer af kemikalieloven vedr. F-gasser, opkrævning af produktafgift for
biocidproduktfamilier samt kontrol af brugen af musemidler.
Se venligst vedhæftede filer for nærmere information.
Miljøministeriet gør opmærksom på, at der ved afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af
høringssvaret, herunder afsenders navn og adresse. Kopi af høringssvar oversendes til Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg.
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0004.png
Høringsmaterialet kan desuden ses på nedenstående link:
Høringsdetaljer - Høringsportalen (hoeringsportalen.dk)
Venlig hilsen
Pia Haugaard Jensen
Fuldmægtig | Rent drikkevand og sikker kemi
+45 22 34 95 89 |
[email protected]
Miljøministeriet
Departementet
| Frederiksholms Kanal 26 | 1220 København K | Tlf. +45 38 14 21 42 |
[email protected]
|
www.mim.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
|
Youtube
|
Privatlivspolitik
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0005.png
-- AKT 664417 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar Dansk Gartneri ] --
Miljøministeriet
Att. Pia Haugaard Jensen
E-Mail: [email protected]
Journalnummer: 2023-10014
16. august 2024
Dansk Gartneris høringssvar til høring vedr. Kemikalieloven 2023-10014
Dansk Gartneri har modtaget høringsmateriale d. 14. juni 2024 med høringsfrist den 22. august 2024.
I forbindelse med ændring af Kemikalieloven hvor gartnerierhvervet rammes af ekstra tidsforbrug i
forbindelse med indberetning af plantebeskyttelsesmidler og musemidler, ønsker Dansk Gartneri at
gøre opmærksom på de problematikker, som relaterer til produktion i gartnerierhvervet.
Plantebeskyttelsesmidler
Den foreslåede ændring af § 41 a indebærer bl.a., at den indberetning, der skal ske til Miljøstyrelsen
af professionelle brugeres anvendelse af plantebeskyttelsesmidler fremover, vil skulle indeholde op-
lysninger om det samlede forbrug for hvert anvendt plantebeskyttelsesmiddel opgjort på markniveau
eller lignende identificerbare arealer og med angivelse af økologisk status for det enkelte areal. For
især væksthus og planteskoleproducenter, som hidtil har indberettet på kultur/afgrøde vil der blive et
større tidsforbrug i forhold til at taste data i SJI.
I den henseende gør Dansk Gartneri opmærksom på at det er vigtigt at gartnerne frit kan tolke på de-
finitionen ”lignende identificerbare arealer”. Det er her væsentligt at gartnerne kan
vælge at benytte
de ydre rammer/vægge på arealerne/væksthusene når de skal angive identifikation. I væksthusene vil
der være glasvægge som deler væksthuset op i afdelinger. Væggene er væsentlige for konstruktionen
af væksthusene og ligeledes opdeler de væksthuset således at produktionsaldre, farver mm. kan be-
handles optimalt. Sådanne afdelinger vil ikke nødvendigvis blive behandlet samme dage, men med
samme sprøjteprogram som blot er forskudt i henhold til planternes udvikling.
Det samme vil gøre sig gældende for arealer, hvor der f.eks. på planteskoler dyrkes på mindre inddel-
te arealer, og hvor jordbrugeren ligeledes vil skulle angive et unikt lokaliserings-id for arealet. Det vil
på planteskoler være meget individuelt hvordan arealerne der er benyttet til produktion er fordelt, da
nogen har produktion i jordbund, og andre på containerpladser. Også her er det væsentligt at produ-
centerne kan identificere arealer, så identifikationen kan passes ind i de reelle produktionsforhold.
Det henstilles således at der ikke rejses krav om at registrering af bekæmpelsesmidler i henhold til
sprøjtejournal og sprøjteindberetning føres med samme identifikation, men alene på et identificer-
bart areal som giver mening for den aktuelle producent.
Vesterbrogade 6D, 3 sal • 1620 København V • Telefon: 3339 4545 • E-mail: [email protected]
www.danskgartneri.dk
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0006.png
Bekæmpelse af mus.
De nye regler vedr. indberetning af oplysninger om brug af biocidholdige produkter til bekæmpelse af
mus vil skulle sikre, at myndighederne får de nødvendige oplysninger om erhvervsmæssige brugeres
fulde anvendelse af midler med antikoagulanter og cholecalciferol og derved bedre ville kunne danne
et overblik over forbruget af disse biocider.
Det gøres her opmærksom på at branchen, når der bekæmpes mus, ofte benytter de samme profes-
sionelle brugere, der udlægger og indberetter forbruget af biocidholdige produkter til bekæmpelse af
rotter. Disse antages således også at skulle indberette forbruget af midler til bekæmpelse af mus. Det
er derfor væsentligt at der i forhold til indberetning kigges ind i hvem der har pligten til at indberette.
Er det den virksomhed der har bemyndigelsen til at udlægge midlerne, eller er det gartneren selv
hvor produkterne udlægges, som er ansvarlig for at indberetning finder sted og foretages på rette
tidspunkt.
Bliver gartneren selv forpligtet til at indberette de aktuelle midler, er det væsentligt at der kigges ind
i hvordan udveksling af sådan information, mellem den professionelle udlægger af midlerne og gart-
nerne kan sikres, med henblik på at indberetning finder sted, og ligeledes hvem der er ansvarlig for at
de relevante data udveksles.
Miljøministeriet er velkomne til at rette henvendelse, hvis der er spørgsmål til ovennævnte.
På vegne af Dansk Gartneri
Seniorkonsulent
Gitte Hallengreen Jørgensen
Tlf. 21325181
Mail
[email protected]
Vesterbrogade 6D, 3 sal • 1620 København V • Telefon: 3339 4545 • E-mail: [email protected]
www.danskgartneri.dk
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0007.png
-- AKT 664417 -- BILAG 4 -- [ Høringssvar Dansk Køl & Varme ] --
Miljøministeriet
[email protected],
kopi
[email protected]
og
[email protected]
Journalnummer 2023-10014
Vestergade 28
DK - 4000 Roskilde
[email protected]
koeleteknik.dk
4632 2111
22. august 2024
Høringssvar vedr. lov om ændring af lov om kemikalier
Dansk Køl & Varme takker for muligheden for at afgive et
høringssvar. Dansk Køl & Varme repræsenterer over 200
virksomheder fra køle- og varmepumpebranchen. Herunder
repræsenterer vi langt de fleste af de specialiserede virksomheder
(ISO 9001-certificeret i køleteknik) i Danmark.
Vores høringssvar retter sig kun mod den del af loven, der har med
fluorholdige kølemidler at gøre.
Generelt kan vi tilslutte os de foreslåede tiltag og det kan samtidig
bekræftes, som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at vi
også selv har foreslået disse initiativer.
Dansk Køl & Varme kan tilslutte sig, at der er behov for at finde
finansiering til at dække udgifterne til udstedelse af
autorisationerne og administrationen af uddannelses-,
autorisations- og evalueringsorganerne. Et gebyr er i den
forbindelse en fornuftig mulighed at give bemyndigelse til. Dog er
der ikke i forslaget eller bemærkningerne angivet nogen
størrelsesorden og vi må for så vidt angår størrelsen af gebyret tage
et forbehold.
Vi kan ligeledes tilslutte os at der fastsættes regler om skriftlig
digital kommunikation til og fra private juridiske personer. Det må
anses for fornuftigt og rimeligt, at der sker en entydig identifikation
af den person som søger autorisation.
Desuden kan vi tilslutte os og stærkt anbefale, at der oprettes et
nationalt, centralt register eller system for fortegnelser over
køletekniske anlæg. I den rette udformning vil et register være et
CVR-nr. 27814816
Danske Bank 9173-1079662
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0008.png
redskab der såvel kan identificere kilder til lækage af fluorholdige
kølemidler som det kan være med til at styrke
myndighedshåndhævelsen overfor de mange overtrædelser af f-
gasforordningen som foregår i dag.
Det er for os at se afgørende, at dette register kommer til at
omfatte en registrering af såvel påfyldning af fluorholdige
kølemidler som oplysninger om kølemidlets betegnelse og den
samlede mængde kølemiddel på anlægget med videre. I praksis
bør registeret omfatte alle de oplysninger som i dag kan findes i et
anlægs udstyrsjournal.
Det forekommer os lidt uklart om forslaget alene tager sigte på at
registrere lækager og påfyldning i forbindelse med disse. Det vil
være klart utilstrækkeligt og efter vores opfattelse et spild af en stor
mulighed for at få afgørende kontrol med udslippet af de
klimaskadelige kølemidler hvis systemet ikke kommer til at
omfatte alle de ovennævnte typer oplysninger.
Det er endvidere vigtigt at være opmærksom på, at nogle af disse
oplysninger allerede registreres af en række virksomheder i
ordrestyringssystemer som udbydes af et mindre antal
leverandører på det danske marked. Disse ordrestyringssystemer
kan ikke erstatte det behov som et nationalt register skal opfylde,
men ved udviklingen af et nationalt register bør det sikres, at det
bliver muligt at overføre data fra andre systemer således, at
virksomhederne ikke skal registrere nogle af de samme
oplysninger to gange.
En sidste bemærkning retter sig imod omkostningerne for
erhvervslivet ved en gebyrordning jf bemærkningernes punk 5.1.1,
hvor det fremgår,
at ”samtidig
vil den merpris, som betales for
kølemidlerne i dag, bortfalde.”
I dag er der to typer tillæg til kølemiddelprisen. Det ene er en
statsafgift og den anden er KMO-bidraget. Det er naturligvis en
mulighed at reducere begge tillæg og det forventes da også at ske
for KMO-bidraget hvis der tilføres anden finansiering. I forhold til
KMO-bidraget skal det dog nævnes, at det er et frivilligt bidrag som
betales til KMOs returordning. Virksomhedernes samlede bidrag vil
CVR-nr. 27814816
Danske Bank 9173-1079662
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0009.png
i sig selv falde i takt med det faldende salg af fluorholdige
kølemidler, men da bidraget også skal finansiere driften af
returordningen, vil det ikke nødvendigvis helt bortfalde.
Med venlig hilsen
Søren Bülow
direktør
CVR-nr. 27814816
Danske Bank 9173-1079662
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0010.png
-- AKT 664417 -- BILAG 5 -- [ Høringssvar Danske Regioner ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Miljøministeriets Departement ([email protected])
Pia Haugaard Jensen ([email protected]), Mie Puck Holler ([email protected])
Bente Villumsen ([email protected])
Vedr. Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier, j.nr. 2023-10014
29-06-2024 12:38
Til Miljøministeriet
Tak for den modtagne høring. Danske Regioner har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Bente Villumsen
Leder af Regionernes Videncenter for Miljø og Ressourcer
Danske Regioner
|
Dampfærgevej 22
|
2100 København Ø
M
2399 2372
|
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
Fra:
Pia Haugaard Jensen <[email protected]>
Sendt:
14. juni 2024 15:42
Til:
Pia Haugaard Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier
Til høringsparterne
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier (opkrævning af gebyr for udstedelse af
autorisationer efter EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser, supplerende bestemmelser til EU-forordning
om fluorholdige drivhusgasser og ozonforordningen, afgift pr. produkt i en godkendelse af en familie af
biocidholdige produkter og digital indberetning af forbrug af bekæmpelsesmidler)
Miljøministeriet sender hermed ovenstående lovforslag i ekstern høring fra den 14. juni 2024 til og med den 12.
august 2024.
Lovforslaget skal implementere nye EU-regler om indberetning af professionelle brugeres forbrug af
plantebeskyttelsesmidler, som følger af forordningen om statistikker over landbrugsmæssigt input og output (SAIO)
samt tilføje en supplerende bestemmelse for at kunne gennemføre bestemmelser i den nye F-gasforordning.
Samtidig gennemføres en række mindre ændringer af kemikalieloven vedr. F-gasser, opkrævning af produktafgift for
biocidproduktfamilier samt kontrol af brugen af musemidler.
Se venligst vedhæftede filer for nærmere information.
Miljøministeriet gør opmærksom på, at der ved afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af
høringssvaret, herunder afsenders navn og adresse. Kopi af høringssvar oversendes til Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg.
Høringsmaterialet kan desuden ses på nedenstående link:
Høringsdetaljer - Høringsportalen (hoeringsportalen.dk)
Venlig hilsen
Pia Haugaard Jensen
Fuldmægtig | Rent drikkevand og sikker kemi
+45 22 34 95 89 |
[email protected]
Miljøministeriet
Departementet
| Frederiksholms Kanal 26 | 1220 København K | Tlf. +45 38 14 21 42 |
[email protected]
|
www.mim.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
|
Youtube
|
Privatlivspolitik
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0011.png
-- AKT 664417 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar DTU ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Miljøministeriets Departement ([email protected])
Pia Haugaard Jensen ([email protected]), Mie Puck Holler ([email protected])
Lise Brown Christiansen ([email protected])
journalnummer 2023-10014
26-06-2024 10:43
DTU er enige i udkastet til lovforslag om ændring af lov om kemikalier (opkrævning af gebyr for udstedelse
af autorisationer efter EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser, supplerende bestemmelser til EU-
forordning om fluorholdige drivhusgasser og ozonforordningen, afgift pr. produkt i en godkendelse af en
familie af biocidholdige produkter og digital indberetning af forbrug af bekæmpelsesmidler), og har i øvrigt
ingen kommentarer
mvh
Lise Brown Christiansen
CAS Arbejdsmiljø og Beredskab
Danmarks Tekniske Universitet
Energivej Bygning 409, rum 035
2800 Kgs. Lyngby
93 51 14 15
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0012.png
-- AKT 664417 -- BILAG 7 -- [ Høringssvar Foreningen af Rådgivende Ingeniører ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Pia Haugaard Jensen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier
25-06-2024 10:36
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende
ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
Pia Haugaard Jensen <[email protected]>
Sendt:
14. juni 2024 15:42
Til:
Pia Haugaard Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Til høringsparterne
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier (opkrævning af gebyr for udstedelse af
autorisationer efter EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser, supplerende bestemmelser til EU-forordning
om fluorholdige drivhusgasser og ozonforordningen, afgift pr. produkt i en godkendelse af en familie af
biocidholdige produkter og digital indberetning af forbrug af bekæmpelsesmidler)
Miljøministeriet sender hermed ovenstående lovforslag i ekstern høring fra den 14. juni 2024 til og med den 12.
august 2024.
Lovforslaget skal implementere nye EU-regler om indberetning af professionelle brugeres forbrug af
plantebeskyttelsesmidler, som følger af forordningen om statistikker over landbrugsmæssigt input og output (SAIO)
samt tilføje en supplerende bestemmelse for at kunne gennemføre bestemmelser i den nye F-gasforordning.
Samtidig gennemføres en række mindre ændringer af kemikalieloven vedr. F-gasser, opkrævning af produktafgift for
biocidproduktfamilier samt kontrol af brugen af musemidler.
Se venligst vedhæftede filer for nærmere information.
Miljøministeriet gør opmærksom på, at der ved afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af
høringssvaret, herunder afsenders navn og adresse. Kopi af høringssvar oversendes til Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg.
Høringsmaterialet kan desuden ses på nedenstående link:
Høringsdetaljer - Høringsportalen (hoeringsportalen.dk)
Venlig hilsen
Pia Haugaard Jensen
Fuldmægtig | Rent drikkevand og sikker kemi
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0013.png
+45 22 34 95 89 |
[email protected]
Miljøministeriet
Departementet
| Frederiksholms Kanal 26 | 1220 København K | Tlf. +45 38 14 21 42 |
[email protected]
|
www.mim.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
|
Youtube
|
Privatlivspolitik
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0014.png
-- AKT 664417 -- BILAG 8 -- [ Høringssvar Landbrug & Fødevarer ] --
Dato
Side
22. august 2024
1 af 2
Miljøministeriet
Rent drikkevand og sikker kemi
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Høringssvar til ”Udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier, Journalnr. 2023-
10014
Hermed tilsendes høringssvar til ”udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier”. Landbrug
& Fødevarer takker for muligheden for at afgive høringssvar.
I lovforslagets punkt 2.3 ”Indberetning af statistiske oplysninger om brugen af bekæmpelsesmidler
og indberetning af brugen af biocidholdige produkter” omtales behovet for ændring af
indberetningen af bekæmpelsesmidler for erhvervsmæssige brugere af plantebeskyttelsesmidler
som følge af implementeringen af SAIO-forordningen, som er afløser for statistikforordningen.
Vurdering af administrative byrder for erhvervet
Det foreslås at ændre indberetningskravet fra det nuværende niveau med indberetning med
summeret mængde af plantebeskyttelsesmiddel på afgrødeniveau til markniveau med krav om at
kunne identificere marken. Kravet begrundes med en tolkning af SAIO forordningen om at: ”at de
statistiske data om behandlede landbrugsarealer vil skulle indsamles på en sådan måde, at areal-
og mængde af alle aktivstoffer i plantebeskyttelsesmidler, der er anvendt pr. afgrøde, opgøres på et
aggregeret niveau, uden at der sker dobbelttælling”.
Med det for nuværende niveau med indberetning for den enkelte landbruger, der har krav om
indberetning af sine anvendte mængder af plantebeskyttelsesmidler, mener Landbrug & Fødevarer,
at dette med nuværende praksis allerede er overholdt. Når der i dag indberettes med den
summerede mængde af plantebeskyttelsesmiddel i hver afgrøde på bedriften, stammer data fra
den enkelte marks sprøjtejournal. Det er derfor allerede i dag muligt at bearbejde information til
statistik om brugen af plantebeskyttelsesmiddel i afgrøder for at få et overblik over forbrugsmønstre
og udvikling. Desuden har der i Danmark i modsætning til eksempelvis Tyskland også under
statistikforordningen været krav om, at alle bedrifter over en minimumsstørrelse eller -omsætning
skal indberette deres forbrug.
I afsnit 2.3.4.1. mener Miljøministeriet, at indberetning på markniveau vil give myndighederne større
viden om forbrug og belastning af pesticider samt være baggrund for myndighedernes kontrol.
Landbrug & Fødevarer er uforstående over denne argumentation, idet data allerede i dag tillader
analyser på afgrødeniveau, og kontrollen kan altid baseres på den aktuelle sprøjtejournal, som er
på markniveau. L&F finder ikke, at en øget administrativ byrde for erhvervet står mål med
potentielle gevinster for myndighederne.
Fastholdes kravet om indberetning på markniveau, kræves identifikationen af marker. Det sker med
et unikt marknummer tilknyttet til det enkelte cvr-nummer. I ansøgninger om landbrugsstøtte
indtegnes marker for det enkelte cvr-nummer i Internet Mark Kort og dermed opnås en
lokaliserings-id. Hvis dette skal medtages i flere af de elektroniske registreringsværktøjer, som flere
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0015.png
Side 2 af 2
landbrugere anvender, vil det kræve væsentlige tilpasninger, og der kan forventes en øget byrde for
erhvervet med at holde disse værktøjer i drift.
For mindre landbrug, som oftere ikke anvender elektroniske værktøjer til deres sprøjtejournal, vil
indberetning på markniveau øge den administrative byrde.
Forbrug ved konventionel og økologisk drift
I næsten alle tilfælde sker økologisk drift og konventionel drift i forskellige CVR-numre. Det bør
derfor være muligt at leve op til kravet om statistik for økologi og konventionel, uden at landbrugene
skal indberette på markniveau.
Bagatelgrænse
Landbrug & Fødevarer anerkender tilgangen og tolkningen af, at landbrug under 10 ha stadig kan
friholdes for krav om indberetning, da der forholdsmæssigt er tale om større administrativt besvær
og omkostninger for mindre landbrugere at skulle foretage elektroniske indberetninger.
Med venlig hilsen
Sara Albiero Guldborg
Politisk konsulent
Vand & Natur
M +45 26479685
E [email protected]
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0016.png
-- AKT 664417 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar Tekniq Arbejdsgiverne ] --
3
Til Miljøministeriet
[email protected] med
Kopi til [email protected] og [email protected]
journalnummer 2023-10014
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Mobil: 53846100
Email: [email protected]
Dato: 20.08.2024.
Side 1/3
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om kemikalier (opkrævning af gebyr
for udstedelse af autorisationer efter EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser, sup-
plerende bestemmelser til EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser og ozonforord-
ningen, afgift pr. produkt i en godkendelse af en familie af biocidholdige produkter og
digital indberetning af forbrug af bekæmpelsesmidler)
TEKNIQ Arbejdsgiverne takker for muligheden for at afgive bemærkninger til høring af lov
om kemikalier, opkrævning af gebyrer for udstedelse af autorisationer efter EU-forordning
om fluorholdige drivhusgasser, ozonforordningen m.m. Arbejde med F-gasser på i varme-
pumper og køleanlæg er et vigtigt arbejdsområde for TEKNIQ Arbejdsgivernes medlem-
mer.
TEKNIQ Arbejdsgiverne afgiver bemærkninger til det område i ændringsforslaget, der ved-
rører EU-forordningen om fluorholdige drivhusgasser, som vedrører udstedelse af gebyr til
dækning af udgifter i forbindelse med uddannelses-, certificerings- og evalueringsordnin-
gen under F-gasforordningen.
Af ændringsforslaget fremgår det, at et gebyr skal finansiere omkostninger til at etablere
et autorisationsorgan(certificering) samt et uddannelses- og evalueringsorgan og til at føre
tilsyn. Branchen har mage byrder både administrative og økonomisk, som følge af den re-
gulering der indføres. Derfor mener TEKNIQ Arbejdsgiverne at administrative og økonomi-
ske byrder, skal gennemføres effektivt og med mindst muligt bureaukrati.
Det fremgår også af nyt udkast til gennemførelsesforordning, at: ”Medlemsstaterne er for-
pligtede til enten at oprette et såkaldt autorisationsorgan ved lov eller sikre, at et sådant
organ udpeges af enten den kompetente myndighed i medlemsstaten eller andre instituti-
oner med bemyndigelse dertil.”
Som det også fremgår af det fremsendte høringsudkast, er der ikke pt. hjemmel til at fast-
sætte gebyrer, og det er Miljøministeriets vurdering, at der er behov for at få fastsat regler
og skabt hjemmel til at opkræve gebyrer til dækning af uddannelses-, autorisations(certifi-
cering)- og evalueringsopgaven.
TEKNIQ Arbejdsgiverne er drivkraften bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark og repræsenterer 4.100 virksomheder med i alt
60.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0017.png
3
Det forventes dog, at uddannelses-, autorisations(certificering)- og evalueringsorganet vil
være et og samme organ. Hvis det vurderes mere hensigtsmæssigt, kan uddannelses-, au-
torisations- og evalueringsopgaven udføres af forskellige organer.
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det glædeligt, at der med forslag til ændring af kemikalielov-
givningen er mulighed for at nytænke den hidtidige ordning.
TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer til at en kommende ordning forankres med en bredere
sammensætning af repræsentanter fra relevante brancher, som kan bistå og give input til
myndighedernes arbejde med at implementere den nye F-gasforordning og den dertilhø-
rende gennemførelsesforordning.
Som TEKNIQ Arbejdsgiverne ser det, er der 3 opgaver:
1. Udstedelse af F-gas-certifikater til personer og virksomheder.
2. Føre kontrol med, at det er de certificerede operatører, der udfører arbejdet inden for
området.
3. Evaluering af, om uddannelserne lever op til de kvalifikationer, der fremgår af gennem-
førelsesforordningen, samt tilsynsføring med uddannelsesstederne og uddannelsesindhol-
det.
I henhold til artikel 7 i gennemførelsesforordningen EU 2015/2067 skal medlemslandene
etablere et certificeringsorgan, som er ansvarligt for at udstede certifikater til fysiske per-
soner eller virksomheder, der arbejder med F-gasser (HFC-kølemidler).
Certificeringsorganet, der i dag ligger hos den private aktør Kølebranchens Miljøordning
(KMO), skal føre tilsyn med, at certifikatholdere overholder gældende lovgivning.
Tilsynet omfatter blandt andet at sikre, at virksomheder, der opnår autorisation, doku-
menterer, at der nødvendige værktøjer og de nødvendige procedurer er til rådighed for
personer, der har arbejdsopgaver, hvor et certifikat er påkrævet. Derudover skal organet
bistå dialogen med resortmyndighederne samt udstedelsen af certifikater.
Certificeringsorganet har dermed følgende opgaver:
1. Kontrol og håndhævelse af regler
2. Teknisk dialog med resortmyndigheder
3. Udstedelse af certifikatbeviser
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Mobil: 53846100
Email: [email protected]
Dato: 20.08.2024.
Side 2/3
Forslag til certificeringsmodel for F-gas beviser
TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår at udstedelsen af certifikater sker på samme måde fx som
man udsteder A-gas-certifikater under Sikkerhedsstyrelsen.
I dag skal virksomheder på området enten have et KLS-system eller opnå ISO9001-certifi-
cering. Dette krav medvirker til, at virksomhederne og deres medarbejdere får ført tilsyn
gennem ISO9001 og andre kvalitetsledelsessystemer.
Det indebærer en proces, kendt som auditering, hvor virksomheden bliver gennemgået af
private virksomheder som for eksempel Bureau Veritas, Byggeriets Kvalitetskontrol eller
TEKNIQ Kvalitet m.fl.
Ved denne type auditering, som er påkrævet ifølge ISO-reglerne, kontrolleres det, om:
- Medarbejderne er certificerede
- Virksomheden er certificeret
TEKNIQ Arbejdsgiverne er drivkraften bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark og repræsenterer 4.100 virksomheder med i alt
60.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915857_0018.png
3
- Virksomheden har det nødvendige udstyr til at udføre arbejdet forsvarligt
Auditeringen danner en samlet rapport, som kan kontrolleres af myndighederne. TEKNIQ
Arbejdsgiverne foreslår en model for kontrol og tilsyn, hvor virksomheder fremover skal
registrere sig på virk.dk og angive deres uddannede personale.
Registreringen skal gøre det lettere og mere effektivt at føre tilsyn med arbejdet med kø-
lemidler, fordi virk.dk giver et klart overblik over virksomheder og personale, som Miljø-
styrelsen skal føre kontrol med. Dette er også i overensstemmelse med det foreliggende
lovforslags ønske om at øge og digitalisere kontrol, så der via MitID kan foretages en enty-
dig identifikation af de personer, der tager en eksamen, og de, der får udstedt en autorisa-
tion på baggrund af denne eksamen.
I F-gas forordningen er der lagt op til, at der skal oprettes et nationalt centralt register el-
ler system for fortegnelser over køleanlæg.
Det vil kunne gøres effektivt ved at det registers Virk.dk og der laves en registrering hos
Sikkerhedsstyrelsen. Det vil give mulighed for at kontrollere, om kølemaskiner og varme-
pumper m.m. er tilsluttet af certificeres og autoriserede.
Dette understøttes af aftalen om iværksætterpakken, hvor et af initiativerne er, at der skal
skabes mere overskuelig regulering for iværksættere med et samlet overblik over lovplig-
tige autorisationer og tilladelser samt skabe øget automatisering af blandt andet iværk-
sætteres indberetningspligter af bogføringsdata, samt at regler skal være så lette at efter-
leve som muligt.
Evaluering af F-gas uddannelserne
TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår, at brancheudvalget også kommer med input til de nye
kompetencer til F-gas uddannelsen inden for F-gas-forordningen og løbende medvirker til
at F-gas uddannelsen evalueres.
Richard Schalburg
Specialkonsulent
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Mobil: 53846100
Email: [email protected]
Dato: 20.08.2024.
Side 3/3
TEKNIQ Arbejdsgiverne er drivkraften bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark og repræsenterer 4.100 virksomheder med i alt
60.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.