Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 46 Bilag 3
Offentligt
Ændringsforslag til
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(Ny udbudsmodel m.v. for at øge forsyningssikkerheden af arbejdsmarkedsuddannelser)
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af …
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 16, stk. 4, 5. pkt.,
ændring udgår »indgivelsen«.
[Sproglig korrektion]
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 16, stk. 5, pkt.,
ændres »flere forhold« til: »flere af følgende
forhold«.
[Sproglig korrektion]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 16, stk. 5, nr. 4,
ændres »godkendt til kompetencebeskrivelser«
til: »godkendt til at udbyde kompetencebeskrivelser«.
[Sproglig korrektion]
4)
Det under
nr. 4
foreslåede
§ 16 b, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Børne- og undervisningsministeren tager ved fastsættelsen efter stk. 1 og efter indhentet udtalelse
fra efteruddannelsesudvalget den faglige og økonomiske bæredygtighed i betragtning for hver fælles
kompetencebeskrivelse.«
[Sproglig korrektion]
Til § 2
5)
I det foreslåede
stk. 2
ændres »denne lovs § 16, stk. 7« til: »denne lovs § 1, nr. 3«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I det foreslåede
§ 16, stk. 4, 5. pkt.,
under lovforslagets
nr. 2
bestemmer børne- og
undervisningsministeren, hvilket format eller program »registreringen indgivelsen« skal ske i.
Ændringsforslaget tilsigter at fjerne det sprogligt og indholdsmæssigt overflødige »indgivelsen«.
Til nr. 2
Efter
§ 16, stk. 5,
under lovforslagets
nr. 3
kan en aftale om udlægning indgås, hvis et eller flere forhold
foreligger. Ændringsforslaget tilsigter en sproglig korrektion.
Til nr. 3
Efter
§ 16, stk. 5, nr. 4,
i lovforslagets
nr. 3
kan en aftale om udlægning indgås, hvis der er tale om et
samlet uddannelsesforløb, hvori der indgår arbejdsmarkedsuddannelser, som ikke indgår i den eller de
L 46 - 2024-25 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Side 2/2
fælles kompetencebeskrivelser, som den afholdende udbyder er godkendt til. Ændringsforslaget
tilsigter en sproglig præcisering.
Til nr. 4
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 16 b, stk. 2, 1. pkt.,
under lovforslagets
nr. 4
tager børne- og
undervisningsministeren efter indhentet udtalelse fra efteruddannelsesudvalgene ved fastsættelse af
det forventede antal udbudsgodkendelser og krav til minimumsaktivitet for hver fælles
kompetencebeskrivelse den faglige og økonomiske bæredygtighed i betragtning. Ændringsforslaget
tilsigter en sprogligt set mere mundret affattelse.
Til nr. 5
Efter den foreslåede overgangsregel i lovforslagets
§ 2, stk. 2,
finder regler fastsat i medfør af den
gældende lovs § 16, stk. 5, der med lovforslaget bliver § 16, stk. 7, anvendelse, indtil de ophæves eller
afløses i medfør af nye regler i medfør af § 16, stk. 7. Ændringsforslaget tilsigter at korrigere en
henvisningsfejl.