Sundhedsudvalget 2024-25
L 53 Bilag 13
Offentligt
2948850_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Dato: 03.12.2024
Enhed: Forebyggelse,
Borgerhenvendelser og
Strålebeskyttelse
Sagsbeh.: Anna Dunø Madsen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 7323
Dok. nr.: 253866
Ændringsforslag til L 53 - Forslag til lov om ændring af lov om
tobaksvarer m.v. og forskellige andre love.
(Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge
tobak, nikotin og alkohol).
Ændringsforslag
Af indenrigs-
og sundhedsministeren, tiltrådt af […]
Til § 1
1)
I
nr. 1
ændres i den indledende tekst »5. pkt.« til: »6. pkt.«
[Rettelse af indsætningssted]
2)
I den under
nr. 20
foreslåede
§ 35 c, stk. 1,
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 2
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, stk. 2,
udgår »Kapitel 2,«.«
[Korrektion som følge af lovforslaget § 2, nr. 4]
4)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 22 c, stk. 1,
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.«.
[Lovteknisk præcisering]
5)
Nr. 12
affattes således:
»12. I
§ 33, stk. 1, nr. 2,
ændres »i« til: », der har hjemmel i«
.
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr.
12
indsættes:
»02. I
§ 33, stk. 1, nr. 3,
ændres » registreringspligten i« til: » registreringspligten, der
har hjemmel i«
.
[Lovteknisk ændring]
7)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 33 a, stk. 1,
ændres »stk. 4« til: »§ 18, stk. 4«.
L 53 - 2024-25 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
[Lovteknisk præcisering]
8)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 33 a,
stk. 2, indsættes efter »bødeforelæg«: »efter
stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 3
9)
Nr. 2
affattes således:
»2. I
§ 2, stk. 1
og
2,
udgår »fra butikker, hvor der foregår detailsalg« og i
stk. 1
og
2
indsættes som
2. pkt.:
»Forbuddet omfatter også proxysalg.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2 a, stk. 3
og
5,
indsættes efter »fjernsalg«: »og i ubemandede butikker«.«
[Klar regulering af alderskontrol i forbindelse med salg af alkohol i ubemandede
butikker]
11)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 3, stk. 2,
ændres »16,5« til: »16,4«.
[Korrektion]
12)
I den under
nr. 9
foreslåede ændring af
§ 5, stk. 1, 1.
og
2. pkt.,
udgår »eller,«.
[Sproglig korrektion]
13)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 5 a, stk. 1,
udgår », om overtrædelse af denne lovs
bestemmelser«.
[Sproglig præcisering]
Til § 5
14)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 6, stk. 3 og 4, § 13, § 17, § 18, stk. 2, §
19, § 20, stk. 2, § 21, stk. 3, § 22
og
§ 26, stk. 2,
ændres i den indledende tekst »§ 22«
til: »§ 22, stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 9
15)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 79 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v« og
i
2. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v.«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
Side 2
L 53 - 2024-25 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
16)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 66 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v« og
i
2. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v.«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 11
17)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 150 f, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v«
og i
2. pkt.
udgår »og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter m.v.«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 12
18)
I
stk. 2
ændres »§ 2, nr. 4, 7 og 11,« til: »§ 2, nr. 01, 4, 7 og 11,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en rettelse i den indledende tekst, idet der i den gældende fodnote til
lovens titel er fem punktummer. Indsættelse af den nye tekst i fodnoten som sidste
punktum er dermed rettelig 6. pkt. Ændringsforslaget indebærer ikke
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet henvisningen ændres fra at være til
”stk. 1” til at være til ”1. pkt.”. Ændringsforslaget indebærer ikke en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets § 2, nr. 4, at kapitel 4 ophæves. Med ændringsforslaget er
der tale om en korrektion og konsekvensrettelse som følge heraf. Der er således ikke
tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet henvisningen ændres fra at være til
”stk. 1” til at være til ”1. pkt.”. Ændringsforslaget indebærer ikke en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 12, at i § 33, stk. 1, nr. 2 og 3, ændres »i« til »,
der har hjemmel i«. Da den foreslåede ændring imidlertid kræver yderligere
lovteknisk præcisering for så vidt angår § 33, stk. 2, nr. 3, ændres den foreslåede
ændring med ændringsforslag. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring, men en lovteknisk ændring.
Der henvises i øvrigt til ændringsforslag nr. 6.
Side 3
L 53 - 2024-25 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2948850_0004.png
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 12, at i § 33, stk. 1, nr. 2 og 3, ændres »i« til »,
der har hjemmel i«. Da den foreslåede ændring imidlertid kræver yderligere
lovteknisk præcisering for så vidt angår § 33, stk. 2, nr. 3, indsættes med
ændringsforslag et nyt nummer. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring, men en lovteknisk ændring.
Der henvises i øvrigt til ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet henvisningen ændres fra at være til
”stk. 4” til at være til ”18, stk. 4”. Ændringsforslaget indebærer ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet der i bestemmelsens stk. 2 indsættes
henvisning til bestemmelsens stk. 1, hvilket har til formål at sikre ensartet ordlyd med
den af lovforslagets § 2, nr. 18 foreslåede § 33 b. Ændringsforslaget indebærer ikke
en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Det følger af lovforslagets § 3, nr. 2, at alle tilfælde hvor der sælges alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover til personer under 16
år, eller alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent over 6 til
personer under 18 år, vil være en ulovlig handling, som kan straffes med bøde,
hvilket har til formål entydigt at gøre proxysalg forbudt.
Der er med ændringsforslaget tale om lovteknisk ændring, så den foreslåede ændring
sker lovteknisk korrekt. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig ændring
Til nr. 10
I lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år er der i dag
fastsat regler for salg af alkoholholdige drikkevarer og alderskontrol ved fjernsalg
samt for fysiske butikker. Der er i den gældende lovgivning ikke taget højde for,
hvordan alderskontrollen skal føres i ubemandede fysiske butikker, hvor
alderskontrol ikke kan udføres af en medarbejder, der er fysisk til stede i butikken.
Det fremgår af § 2 a, stk. 2, i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år, jf. lovbekendtgørelse 1088 af 10. oktober 2024, at den, der
erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på 1,2 eller derover på fysiske salgssteder, skal kræve fremvisning af gyldig
billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 16 år. Efter
bestemmelsens stk. 4, skal den, der erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 eller derover på fysiske
salgssteder, kræve fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om,
at kunden er fyldt 18 år.
Det fremgår af lovens § 2 a, stk. 3, at den, der erhvervsmæssigt markedsfører
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover ved
fjernsalg, skal drive et alderskontrolsystem, hvormed det på salgstidspunktet
kontrolleres, at kunden er fyldt 16 år. Efter bestemmelsens stk. 5, skal den, der
erhvervsmæssigt markedsfører alkoholholdige drikkevarer med en
Side 4
L 53 - 2024-25 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
alkoholvolumenprocent på 16,5 eller derover ved fjernsalg, drive et
alderskontrolsystem, hvormed det på salgstidspunktet kontrolleres, at kunden er
fyldt 18 år.
Det foreslås, at der i § 2 a, stk. 3 og 5, efter »fjernsalg« indsættes: »eller i
ubemandede butikker«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der stilles specifikt krav om en effektiv
aldersverificering ved salg af alkoholholdige drikkevarer i ubemandede butikker,
svarende til de regler, der i dag er gældende for salg af alkohol ved fjernsalg.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der fremover er krav til, at den, der
erhvervsmæssigt markedsfører alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover i ubemandede butikker, skal drive et
effektivt alderskontrolsystem, der lever op til kravene for salg af alkoholholdige
drikkevarer jf. § 2 stk. 1 og 2 i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år.
Ændringen foreslås med henblik på at skabe en klar regulering af alderskontrol i
forbindelse med salg af alkohol i ubemandede butikker. Der etableres således klare
regler for ubemandede butikker i forhold til, hvordan de skal føre alderskontrol ved
salg af alkohol. Ubemandede butikker skal fremover sikre et system, der effektivt
verificerer køberens alder på samme vis som ved fjernsalg.
Med ubemandede butikker forstås en fysisk selvbetjeningsbutik, hvor der i
udgangspunktet ikke er fysisk tilstedeværelse af en medarbejder, og hvor kunden
handler uden at være i kontakt med butikspersonale. Såfremt der er en medarbejder
til stede i butikken, er det ikke med henblik på ekspedition. I en ubemandet butik er
det således muligt at købe og betale for varer, uden der er behov for, at en
medarbejder er til stede i hele butikkens åbningstid. Ubemandede butikker adskiller
sig fra fjernsalg, idet kunden skal befinde sig på en bestemt fysisk lokation (i den
ubemandede butik) for at kunne foretage et køb.
Butikker, der er bemandet med medarbejdere til ekspedition på visse tidspunkter af
døgnet (for eksempel i dagtimerne), men ubemandet på andre tidspunkter af døgnet
(for eksempel om natten)
såkaldte hybridbutikker
skal i de timer, hvor de er
ubemandede, leve op til de foreslåede krav for ubemandede butikker.
Det er i bemærkningerne til reglerne om effektiv alderskontrol ved fjernsalg fastlagt,
hvad der forstås ved hhv. effektivt alderskontrolsystem, salgstidspunktet og
markedsføring, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 173 som fremsat, s. 32-33.
Der henvises i øvrigt til de almindelige og specifikke bemærkninger til § 3 nr. 2 og 3 i
lov nr. 651 af 11. juni 2024 om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov om
elektroniske cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år (Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og
unge
tobak, nikotin og alkohol), jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 173 som
fremsat s. 8-11 og s. 31-34.
Kravet omfatter
ligesom for reglerne for fjernsalg
ikke en specifik
verifikationsmetode, men at der sikres et system, der effektivt kan verificere
køberens alder. En effektiv elektronisk aldersverificering kan eksempelvis ske ved
brugeroprettelse med pas eller anden gyldig legitimation, eller ved brug af en
national eID-løsning, som f.eks. MitID. Af hensyn til at sikre metodefrihed kan det
Side 5
L 53 - 2024-25 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
også være andre verifikationsløsninger. Det kan også være udenlandske
identifikationsløsninger. Disse andre løsninger skal også effektivt kunne verificere
køberens alder. Således vil forhandlerne i forbindelse med myndighedernes kontrol
skulle kunne redegøre for og dokumentere, hvordan den valgte metode effektivt
verificerer køberens alder.
For så vidt angår salgstidspunktet fremgår det af bemærkningerne, at der med
salgstidspunktet skal forstås det tidspunkt, hvor købet foretages. Aldersverifikationen
vil skulle ske, når kunden søger at gennemføre købet, jf. Folketingstidende 2023-24,
tillæg A, L 173 som fremsat, s. 32-33. Det betyder, at der er krav om, at
alderskontrollen sker ved hvert køb. Det kan for eksempel være ved MitID verificering
ved det enkelte køb eller ved at kunden tidligere har aldersverificeret med MitID
aldersverifikation tilknyttet kundens bruger eller profil. Den ubemandede butik skal
kunne dokumentere, hvordan aldersverificeringen er tilknyttet selve salget. Alderen
kan også verificeres ved brugeroprettelse for eksempel ved fysisk billedlegitimation.
Den ubemandede butik skal således kunne dokumentere, at der er sket en
aldersverifikation i forbindelse med salget og senest på salgstidspunktet, og den
ubemandede butik skal kunne redegøre for, hvordan butikken kobler salget til en
aldersverificeret bruger. Det vurderes som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt ift. at
koble salget til brugeres alder, hvis brugeroprettelsen omfatter en løsning, hvor det
umiddelbart vil være meget nemt at overdrage eller dele brugerprofilen.
Køberens alder skal verificeres, så det sikres, at køber er over aldersgrænsen for den
pågældende alkoholholdige drikkevarer. Således skal personer under 16 år ikke
kunne købe alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller
derover, og personer under 18 år skal ikke kunne købe alkoholholdige drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 16,5 eller derover.
Det bemærkes, at der med lovforslagets § 3, nr. 3 og nr. 5-7, lægges op til at ændre
procentsatsen således, at alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på over 6 fremover ikke må sælges til personer under 18 år. Det er hensigten, at den
ændrede procentsats
når den træder i kraft
også skal gælde for salg af
alkoholholdige drikkevarer i ubemandede butikker.
Det foreslås i lovforslagets § 12, stk. 1, at kravet træder i kraft den 1. januar 2025.
Det vurderes, at der ikke er væsentlige administrative eller økonomiske konsekvenser
for staten eller erhvervslivet forbundet med ændringsforslaget.
Den foreslåede ændring har ikke til hensigt at medføre ændringer ved de gældende
strafbestemmelser for overtrædelse af § 2 a, som er fastsat i § 5 i lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år. Der henvises dog til lovforslagets §
3, nr. 9, hvor bødeniveauet foreslås hævet.
Til nr. 11
I § 3, stk. 2, i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
anføres, at alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på mellem 1,2
og 16,4 må ikke indføres fra andre EU-lande af personer under 16 år.
I lovforslagets § 3, nr. 6, er det foreslået, at i lovens § 3, stk. 2, ændres »16,5« til »6«.
Der er med ændringsforslaget tale om en korrektion af den foreslåede ændring, idet
Side 6
L 53 - 2024-25 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
alkoholvolumenprocenten er fejlagtig angivet i lovforslaget og rettelig burde været
»16,4«.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion af lovforslagets § 3, nr. 9, om
ændring af § 5, stk. 1, 1. og 2. pkt. Der er ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 13
Det fremgår af den foreslåede § 5 a, stk. 1, som affattes med lovforslagets § 3, nr. 12,
at indenrigs- og sundhedsministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, at Sikkerhedsstyrelsen i nærmere angivne sager om straf efter §
5, stk. 1, eller regler fastsat i medfør af loven, om overtrædelse af denne lovs
bestemmelser, der ikke skønnes at ville medføre højere straf end bøde, i et
bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har
begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til
inden en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget.
Med ændringsforslaget præciseres bestemmelsen, således bestemmelsens ordlyd er
enslydende med tilsvarende bestemmelser i lovforslaget. Der er således tale om en
sproglig præcisering og ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 14
Med lovforslagets § 5, nr. 5, foreslås, at efter »rygning« indsættes »eller brug af
opvarmede tobaksvarer eller elektroniske cigaretter med eller uden nikotin« i lovens
§ 6, stk. 3 og 4, § 13, § 17, § 18, stk. 2, § 19, § 20, stk. 2, § 21, stk. 3, § 22 og § 26, stk.
2.
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en præcisering af den indledende
tekst med henblik på at sikre korrekt henvisning. Der er således ikke tale om en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring med henblik på at bestemmelsen er sproglig
korrekt. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 16
Der er tale om en lovteknisk ændring med henblik på at bestemmelsen er sproglig
korrekt. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 17
Der er tale om en lovteknisk ændring med henblik på at bestemmelsen er sproglig
korrekt. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 18
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3, hvormed
det foreslås, at »Kapitel 2,« udgår i § 1, stk. 2, i lov om elektroniske cigaretter m.v.,
som følge af lovforslagets § 2, nr. 4.
Side 7