Sundhedsudvalget 2024-25
L 53 Bilag 16
Offentligt
2955751_0001.png
Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 10. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love
(Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget.
Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1-4, herunder om deling af lovforslaget. In-
denrigs- og sundhedsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 5-22.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF og M) vil stemme
imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (LA, KF, EL, DF, RV og ALT) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF og M) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af indenrigs- og sundhedsmini-
steren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og DF) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 og for æn-
dringsforslag nr. 3. Mindretallet indstiller det under B nævn-
te lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 4.
Et
andet mindretal
(KF og ALT) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det under nr. 3 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsfor-
slag nr. 2. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovfor-
slag til vedtagelse med det under nr. 4 stillede ændringsfor-
slag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL og RV) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under
nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 4. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forka-
stet ved 2. behandling, vil mindstetallet stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne er en del af forebyggelsesaftalen
og bakker derfor op om aftalen og indstiller lovforslaget
til vedtagelse. For Danmarksdemokraterne er det samtidig
vigtigt at bemærke, at udmøntningen af den politiske aftale
bør være i tråd med det, der er aftalt, og formålet bag de
enkelte initiativer bør være, som de er beskrevet i aftalen –
nemlig at sikre, at ingen mindreårige får adgang til aldersbe-
grænsede produkter, mens unge myndige i højere grad har et
ansvarligt forbrug. Det er samtidig ikke Danmarksdemokra-
ternes ønske, at ny regulering rammer små butikker, myndi-
ge voksne eller risikerer at skabe øget grænsehandel eller
illegal handel med ingen eller minimal forebyggelseseffekt.
I den forbindelse noterer Danmarksdemokraterne sig de
indkomne høringssvar og de af ministeren foreslåede regu-
leringer, som udmøntes i bekendtgørelser, der indeholder
tiltag, der ikke direkte har været drøftet med aftalekred-
sen. Derfor har Danmarksdemokraterne stillet en række
spørgsmål til ministeren i forbindelse med lovbehandlin-
gen. Danmarksdemokraterne vil følge implementeringen af
aftalens samlede initiativer tæt og arbejde for, at udmøntnin-
gen så vidt muligt sker på en måde, der er i tråd med de
ovennævnte principper og det, der er aftalt i den politiske
aftale.
I den sammenhæng noterer Danmarksdemokraterne sig
med tilfredshed ministerens svar på spørgsmål 42, og Dan-
AX030761
L 53 - 2024-25 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2955751_0002.png
2
marksdemokraterne undlader derfor at stille det i ministe-
rens svar nævnte ændringsforslag om hensyn til håndspund-
ne tobakspastiller.
Følgende fremgår af ministerens svar: »De nærmere reg-
ler om bestanddele i forhold til enkeltpakninger af tygge-
tobak fastsættes i en bekendtgørelse. Bekendtgørelsen har
været i offentlig høring i perioden fra den 30. august til
den 30. september, og Indenrigs- og Sundhedsministeriet er
ved at gennemgå de indkomne høringssvar, heriblandt også
høringssvar fra Oliver Twist. Bekendtgørelsen er således ik-
ke endeligt udstedt. Jeg er opmærksom på problemstillingen
anført i ændringsforslaget og deler intentionen om, at vi
i reguleringen af skal finde den rette balance, og det skal
bekendtgørelsen afspejle.«
Enhedslisten og Radikale Venstre
Enhedslistens og Radikale Venstres medlemmer af udval-
get anser forebyggelse for at være en af de vigtigste sund-
hedspolitiske dagsordener. Det omhandler særlig rygning og
alkohol, der har den største direkte indvirkning på sygdom
og død.
Vi har i Danmark en række ulykkelige rekorder, når det
kommer til børns og unges druk, hvor vi i Danmark star-
ter langt tidligere med at drikke alkohol og drikker langt
mere på én gang end i andre lande. Det kan ses i både
sygdomsstatistikkerne og desværre også i antallet af unge,
der dør som direkte konsekvens af druk. Ifølge Kræftens
Bekæmpelse er rygning årligt direkte årsag til mindst 16.000
dødsfald og en lang række sygdomme.
Alligevel har partierne bag aftalen valgt at ignorere net-
op de greb, som alle peger på ville have den største og
mest umiddelbare effekt: højere priser og en ensartet alders-
grænse på 18 år for køb af alkohol, nikotinprodukter og
tobak. Der er gode elementer i aftalen, som vi støtter, men
der er også elementer, som vi anser for at være skadelige for
folkesundheden og forebyggelsesindsatsen.
For det første vælger man ikke at hæve aldersgrænsen til
18 år for salg af alkohol, selv om alle eksperter og erfaringer
fra andre lande viser, at det ville virke. I stedet sænker man
den tilladte alkoholprocent til 6%, hvilket er med til at blå-
stemple den usunde alkoholkultur, fordi den tillader præcis
de produkter, som de unge primært drikker. Det løser ikke
problemet, men sender et signal om, at Sundhedsstyrelsens
officielle råd er forkerte og J-Dag er helt i orden. Det kan vi
ikke bakke op om.
For det andet indfører man et forbud mod salg af alkohol
til unge i nattelivszoner på bestemte tidspunkter, men det
er et forslag, der ikke løser noget problem, men skaber en
masse unødigt bureaukrati, fordi det er så nemt at omgå ved
blot at gå en gade længere væk. Det er håbløs signalpolitik,
der ikke virker.
For det tredje forbyder man en række smagsstoffer i
nikotinposer for ikke at tiltrække de unge til en ekstremt
vanedannende last, der risikerer at føre til rygning, men man
tillader fortsat de smagsstoffer, som målgruppen primært
benytter sig af. Det er jo meningsløst at ville løse et pro-
blem, men så behændigt undgå præcis den primære udford-
ring. Derfor foreslår vi at tilføje mentolsmage til listen for at
ramme rigtigt.
Enhedslisten og Radikale Venstre ønskede en opdeling
af lovforslaget i de elementer, vi støtter, og dem, vi er
imod. Da det ikke kunne samle flertal, stemmer vi i stedet
hverken for eller imod det samlede lovforslag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget anerkender, at
formålet med L 53 er at beskytte børn og unge, men vi
mener, at reguleringen i mødet med virkeligheden vil være
kontraproduktiv i forhold til det overordnede formål i fore-
byggelsesplanen – som denne lov udmønter – at beskytte
børn og unge mod tobak, nikotin og alkohol.
Vedrørende nikotinposer
Hvis L 53 handlede om at beskytte mindreårige, ville
fokus være på reel forebyggelse i stedet for at forbyde 90
pct. af det nuværende legale marked for nikotinposer. Det
er yderst problematisk, at flertallet i aftalen ikke er opmærk-
som på, at en nikotingrænse på 9 mg pr. pose netop vil
medføre dette. Grænsen synes at være sat uden politisk for-
handling, hvilket rejser spørgsmål om gennemsigtighed og
ansvarlighed i beslutningsprocessen.
Det er efter Dansk Folkepartis vurdering en alt for tilfæl-
dig og ubegrundet beslutning at sætte nikotingrænsen ved 9
mg, alene under henvisning til at mindreårige for de flestes
vedkommende bruger produkter på 10 mg eller derover.
Denne tilgang risikerer at skubbe unge i armene på
kriminelle, der tilbyder illegale tobaks- og nikotinproduk-
ter. Dansk Folkeparti frygter, at forbuddet vil fremme salget
af illegale produkter. Når forhandlere af ulovlige produkter
ikke mærker konsekvenser i nævneværdig grad, må det for-
ventes, at det sorte marked blot forøger sin andel af det
samlede danske marked for salg af nikotinposer.
Dansk Folkeparti bemærker også, at forbuddet vil ramme
voksne rygere, der ønsker at skifte til mindre skadelige pro-
dukter som f.eks. nikotinposer. Dette forbud vil ikke alene
ramme de voksne rygere, men vil også skubbe dem tilbage
til cigaretterne, som er betydeligt mere skadelige.
Samtidig undrer det Dansk Folkeparti, at Venstre tilba-
ge i december 2021 til L 89, Forslag til lov om ændring
af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
momsloven og forskellige andre love og om ophævelse af
lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og
opkrævningsloven, fremhævede, at »... tilgængelig evidens
kategorisk finder, at der er større sundhedsomkostninger fra
traditionelle tobaksprodukter sammenlignet med røgfri niko-
tinprodukter. Venstre konstaterer, at forslaget modarbejder
ambitionen om en røgfri generation i 2030.«
Ved L 53 har Dansk Folkeparti samme undren, som
Venstre havde ved L 89. Hvorfor vil man forbyde 90 pct.
af markedet for nikotinposer, som har langt færre sundheds-
omkostninger end traditionelle cigaretter? Dansk Folkeparti
mener, at L 53 er endnu et eksempel på, at vi er langt fra en
røgfri generation i 2030, og at reguleringen af nikotinposer
skubber os længere væk fra målet.
Vedrørende cigaretter
L 53 - 2024-25 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2955751_0003.png
3
Dansk Folkeparti ønsker at fremhæve bekymringer over
den foreslåede lovgivning vedrørende cigaretter. Vi frygter,
at lovforslaget vil føre til en stigning i illegal handel, da
store dele af tobaks- og nikotinmarkedet gøres ulovligt.
Standardiseringskravene i de tilhørende bekendtgørelser
til L 53 vil reelt medføre et forbud mod lange cigaretter i
det såkaldte 100-format, der, så vidt vi er orienterede, i dag
udgør knap 40 pct. af markedet i Danmark. Der lægges også
i bekendtgørelserne op til et varemærkeforbud, der forbyder
legale producenter at påføre deres varemærker på den enkel-
te cigaret, hvilket vi i Dansk Folkeparti frygter kan føre flere
illegale cigaretter med sig, da cigaretter bliver lettere at for-
falske, samtidig med at forbrugerne og myndighederne vil
have sværere ved at kende forskel på lovlige og forfalskede
cigaretter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har kommunikeret, at
forslaget om standardisering af udseendet på selve cigaretten
har taget udgangspunkt i allerede indførte standardiserings-
krav for konventionelle cigaretter i Holland og Norge. Det
er vores forståelse, at varemærker på den enkelte cigaret
stadig er tilladt i disse lande.
Derfor ønsker Dansk Folkeparti, at forbuddet mod lange
cigaretter og varemærkeforbuddet for den enkelte cigaret
genovervejes. Samtidig foreslår vi, at straffen for ulovligt
salg af tobaksprodukter skærpes yderligere, end der lægges
op til, for effektivt at bekæmpe den illegale handel.
Alternativet
Alternativet er med i aftalen og stemmer for lovforslaget.
I Alternativet er vi glade for at være en del af aftalen om
en forebyggelsesplan, som har et meget klart formål, nemlig
at reducere unges forbrug af alkohol, nikotinprodukter og
tobak, der kan have alvorlige sundhedsmæssige konsekven-
ser. Vi ved, at netop disse produkter er særlig skadelige
og vanedannende for børn og unge, og det er derfor vores
ansvar at skabe bedre rammer, som beskytter og forebygger
unges adgang til disse produkter.
Med dette lovforslag sikrer vi bl.a., at aldersgrænsen for
køb af stærkere alkohol hæves for 16-17-årige, og vi forby-
der salg af alkohol til unge under 18 år i nattelivszoner
kl. 22-08. Tiltagene har til formål at reducere risikoen for, at
unge nemt fristes til at købe og forbruge alkohol. Samtidig
bidrager de til at fremme en ansvarlig alkoholkultur, der
beskytter unges fysiske og mentale sundhed.
Med dette lovforslag regulerer vi også tobaks- og niko-
tinprodukter for at gøre dem mindre attraktive. Samtidig
indfører vi flere røg- og dampfrie miljøer, hvilket bidrager
til sundere offentlige rum for alle borgere og beskytter mod
passiv rygning.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
mindretal
(LA, KF, EL,
DF og ALT):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og ind-
hold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v.
og forskellige andre love) (Udmøntning af forebyggelsespla-
nen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol)«
omfattende § 1, § 2, § 3, nr. 1, 2 og 8-12, og §§ 4-12.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod salg
af tobak og alkohol til personer under 18 år (Forbud mod
salg af alkoholholdige drikkevarer til 16-17-årige, hvis alko-
holvolumenprocenten er over 6, m.m.)« omfattende § 3, nr.
3-7, og § 12, stk. 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
Til § 1
2)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 15b, stk. 1,
udgår »eller
mentol«.
[Kendetegnende aroma af mentol bliver også forbudt]
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
mindretal
(LA, KF, EL,
DF og ALT):
Til § 12
3)
I
stk. 2
udgår »§ 3, nr. 3-7,«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1 om deling]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 12
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 3, nr. 3-7, træder i kraft den 1. april 2025.«
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1 om deling]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S,
V, DD, SF og M):
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
5)
I
nr. 1
ændres i den indledende tekst »5. pkt.« til: »6.
pkt.«
[Rettelse af indsætningssted]
6)
I den under
nr. 20
foreslåede
§ 35 c
ændres i
stk. 1, 2.
pkt.,
»stk. 1« til: »1. pkt.«.
[Lovteknisk præcisering]
L 53 - 2024-25 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2955751_0004.png
4
Til § 2
7)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 1, stk. 2,
udgår »Kapitel 2,«.«
[Korrektion som følge af lovforslagets § 2, nr. 4]
8)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 22 c
ændres i
stk. 1, 2.
pkt.,
»stk. 1« til: »1. pkt.«.
[Lovteknisk præcisering]
9)
Nr. 12
affattes således:
»12.
I
§ 33, stk. 1, nr. 2,
ændres »i« til: », der har hjemmel
i«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 12 indsættes:
»02.
I
§ 33, stk. 1, nr. 3,
ændres »registreringspligten i« til:
»registreringspligten, der har hjemmel i«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 33 a
ændres i
stk. 1
»stk. 4« til: »§ 18, stk. 4«.
[Lovteknisk præcisering]
12)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 33 a
indsættes i
stk. 2
efter »bødeforelæg«: »efter stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 3
13)
Nr. 2
udgår, og i stedet indsættes:
»2.
I
§ 2, stk. 1
og
2,
udgår »fra butikker, hvor der foregår
detailsalg«.
01.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Forbuddet omfatter
også proxysalg.«
02.
I
§ 2, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Forbuddet omfatter
også proxysalg.««
[Lovteknisk ændring]
14)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 2 a, stk. 3
og
5,
indsættes efter »fjernsalg«: »og i
ubemandede butikker«.«
[Klar regulering af alderskontrol i forbindelse med salg af
alkohol i ubemandede butikker]
15)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 3, stk. 2,
ændres »16,5« til: »16,4«.
[Korrektion]
16)
I den under
nr. 9
foreslåede ændring af
§ 5, stk. 1, 1.
og
2. pkt.,
udgår »eller,«.
[Sproglig korrektion]
17)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 5 a
udgår i
stk. 1
», om
overtrædelse af denne lovs bestemmelser«.
[Sproglig præcisering]
Til § 5
18)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 6, stk. 3
og
4, § 13, § 17, § 18, stk. 2, § 19, § 20, stk. 2, § 21, stk. 3, § 22
og
§ 26, stk. 2,
ændres i den indledende tekst »§ 22« til: »§
22, stk. 1,«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 9
19)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 79 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om
elektroniske cigaretter m.v«, og i
2. pkt.
udgår »og kapitel 2
i lov om elektroniske cigaretter m.v.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
20)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 66 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om
elektroniske cigaretter m.v«, og i
2. pkt.,
udgår »og kapitel 2
i lov om elektroniske cigaretter m.v.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 11
21)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 150 f, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om
elektroniske cigaretter m.v«, og i
2. pkt.
udgår »og kapitel 2
i lov om elektroniske cigaretter m.v.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 12
22)
I
stk. 2
ændres »§ 2, nr. 4, 7 og 11,« til: »§ 2, nr. 01, 4,
7 og 11,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3 og 4
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1 at dele lovforsla-
get op i to lovforslag (A og B).
Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget ved 2. behand-
ling, vil de to lovforslag blive viderebehandlet, herunder
stemt om, hver for sig.
Lovforslag B omfatter forslaget om, at alkoholholdige
drikkevarer ikke må sælges til 16-17-årige, hvis alkoholvo-
lumenprocenten er over 6, og forslaget om, at alkoholhol-
dige drikkevarer ikke må sælges til personer under 18 år
mellem kl. 22.00-08.00 i nattelivszoner.
Lovforslag A omfatter de øvrige forslag i lovforslaget.
L 53 - 2024-25 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2955751_0005.png
5
Ændringsforslag 3-4 er konsekvensændringer som følge
af ændringsforslag nr. 1 om deling.
Eventuelt øvrige nødvendige konsekvensændringer som
følge af en vedtagelse af ændringsforslaget ved 2. behand-
ling vil blive stillet til 3. behandling.
Til nr. 2
Med lovforslaget foreslås det at forbyde kendetegnende
aromaer i tobakssurrogater med undtagelse af en kendeteg-
nende aroma af tobak og mentol.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 2, at kendetegnende
aroma af mentol også bliver forbudt.
Til nr. 5
Der er tale om en rettelse i den indledende tekst, idet
der i den gældende fodnote til lovens titel er fem punktum-
mer. Indsættelse af den nye tekst i fodnoten som sidste
punktum er dermed rettelig 6. pkt. Ændringsforslaget inde-
bærer ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet henvis-
ningen ændres fra at være til »stk. 1« til at være til »1.
pkt.«. Ændringsforslaget indebærer ikke en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 7
Det følger af lovforslagets § 2, nr. 4, at kapitel 4 ophæ-
ves. Med ændringsforslaget er der tale om en korrektion og
konsekvensrettelse som følge heraf. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet henvis-
ningen ændres fra at være til »stk. 1« til at være til »1.
pkt.«. Ændringsforslaget indebærer ikke en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 12, at i § 33, stk.
1, nr. 2 og 3, ændres »i« til », der har hjemmel i«. Da den
foreslåede ændring imidlertid kræver yderligere lovteknisk
præcisering, for så vidt angår § 33, stk. 2, nr. 3, foretages
den foreslåede ændring med ændringsforslag. Der er således
ikke tale om en indholdsmæssig ændring, men en lovteknisk
ændring.
Der henvises i øvrigt til ændringsforslag nr. 10.
Til nr. 10
Det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 12, at i § 33, stk.
1, nr. 2 og 3, ændres »i« til », der har hjemmel i«. Da den
foreslåede ændring imidlertid kræver yderligere lovteknisk
præcisering, for så vidt angår § 33, stk. 2, nr. 3, indsættes
med ændringsforslag et nyt nummer. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring, men en lovteknisk ændring.
Der henvises i øvrigt til ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet henvisnin-
gen ændres fra at være til »stk. 4« til at være til »§ 18, stk.
4«. Ændringsforslaget indebærer ikke en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet der i be-
stemmelsens stk. 2 indsættes henvisning til bestemmelsens
stk. 1, hvilket har til formål at sikre ensartet ordlyd med den
af lovforslagets § 2, nr. 18 foreslåede § 33 b. Ændringsfor-
slaget indebærer ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 13
Det følger af lovforslagets § 3, nr. 2, at alle tilfælde, hvor
der sælges alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolu-
menprocent på 1,2 eller derover til personer under 16 år eller
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
over 6 til personer under 18 år, vil være en ulovlig handling,
som kan straffes med bøde, hvilket har til formål entydigt at
gøre proxysalg forbudt.
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk
ændring, så den foreslåede ændring sker lovteknisk kor-
rekt. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig æn-
dring.
Til nr. 14
I lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år er der i dag fastsat regler for salg af alkoholhol-
dige drikkevarer og alderskontrol ved fjernsalg og for fysi-
ske butikker. Der er i den gældende lovgivning ikke taget
højde for, hvordan alderskontrollen skal føres i ubemandede
fysiske butikker, hvor alderskontrol ikke kan udføres af en
medarbejder, der er fysisk til stede i butikken.
Det fremgår af § 2 a, stk. 2, i lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. lovbekendtgø-
relse 1088 af 10. oktober 2024, at den, der erhvervsmæssigt
sælger alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumen-
procent på 1,2 eller derover på fysiske salgssteder, skal kræ-
ve fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren
er i tvivl om, at kunden er fyldt 16 år. Efter bestemmelsens
stk. 4, skal den, der erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 eller
derover på fysiske salgssteder, kræve fremvisning af gyldig
billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er
fyldt 18 år.
Det fremgår af lovens § 2 a, stk. 3, at den, der erhvervs-
mæssigt markedsfører alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover ved fjernsalg,
skal drive et alderskontrolsystem, hvormed det på salgstids-
punktet kontrolleres, at kunden er fyldt 16 år. Efter bestem-
melsens stk. 5 skal den, der erhvervsmæssigt markedsfører
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på 16,5 eller derover ved fjernsalg, drive et alderskontrolsy-
stem, hvormed det på salgstidspunktet kontrolleres, at kun-
den er fyldt 18 år.
Det foreslås, at der i § 2 a, stk. 3 og 5, efter »fjernsalg«
indsættes: »eller i ubemandede butikker«.
L 53 - 2024-25 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2955751_0006.png
6
Den foreslåede ændring vil indebære, at der stilles speci-
fikt krav om en effektiv aldersverificering ved salg af alko-
holholdige drikkevarer i ubemandede butikker, svarende til
de regler, der i dag er gældende for salg af alkohol ved
fjernsalg.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der fremover er
krav til, at den, der erhvervsmæssigt markedsfører alkohol-
holdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2
eller derover i ubemandede butikker, skal drive et effektivt
alderskontrolsystem, der lever op til kravene for salg af al-
koholholdige drikkevarer jf. § 2, stk. 1 og 2, i lov om forbud
mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år.
Ændringen foreslås med henblik på at skabe en klar re-
gulering af alderskontrol i forbindelse med salg af alkohol
i ubemandede butikker. Der etableres således klare regler
for ubemandede butikker i forhold til, hvordan de skal føre
alderskontrol ved salg af alkohol. Ubemandede butikker skal
fremover sikre et system, der effektivt verificerer køberens
alder på samme vis som ved fjernsalg.
Med ubemandede butikker forstås en fysisk selvbetje-
ningsbutik, hvor der i udgangspunktet ikke er fysisk tilstede-
værelse af en medarbejder, og hvor kunden handler uden
at være i kontakt med butikspersonale. Såfremt der er en
medarbejder til stede i butikken, er det ikke med henblik på
ekspedition. I en ubemandet butik er det således muligt at
købe og betale for varer, uden der er behov for, at en medar-
bejder er til stede i hele butikkens åbningstid. Ubemandede
butikker adskiller sig fra fjernsalg, idet kunden skal befinde
sig på en bestemt fysisk lokation (i den ubemandede butik)
for at kunne foretage et køb.
Butikker, der er bemandet med medarbejdere til ekspedi-
tion på visse tidspunkter af døgnet (f.eks. i dagtimerne), men
ubemandet på andre tidspunkter af døgnet (f.eks. om natten)
– såkaldte hybridbutikker – skal i de timer, hvor de er ube-
mandede, leve op til de foreslåede krav for ubemandede
butikker.
Det er i bemærkningerne til reglerne om effektiv alders-
kontrol ved fjernsalg fastlagt, hvad der forstås ved hen-
holdsvis effektivt alderskontrolsystem, salgstidspunkt og
markedsføring, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L
173 som fremsat, side 32-33. Der henvises i øvrigt til de
almindelige og specifikke bemærkninger til § 3, nr. 2 og 3,
i lov nr. 651 af 11. juni 2024 om ændring af lov om tobaks-
varer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
(Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn
og unge – tobak, nikotin og alkohol), jf. Folketingstidende
2023-24, tillæg A, L 173 som fremsat side 8-11 og side
31-34.
Kravet omfatter – ligesom reglerne for fjernsalg – ikke
en specifik verifikationsmetode, men at der sikres et system,
der effektivt kan verificere køberens alder. En effektiv elek-
tronisk aldersverificering kan eksempelvis ske ved bruger-
oprettelse med pas eller anden gyldig legitimation eller ved
brug af en national eID-løsning som f.eks. MitID. Af hen-
syn til at sikre metodefrihed kan det også være andre veri-
fikationsløsninger. Det kan også være udenlandske identifi-
kationsløsninger. Disse andre løsninger skal også effektivt
kunne verificere køberens alder. Således vil forhandlerne i
forbindelse med myndighedernes kontrol skulle kunne rede-
gøre for og dokumentere, hvordan den valgte metode effek-
tivt verificerer køberens alder.
For så vidt angår salgstidspunktet, fremgår det af be-
mærkningerne, at der med salgstidspunktet skal forstås det
tidspunkt, hvor købet foretages. Aldersverifikationen vil
skulle ske, når kunden søger at gennemføre købet, jf. Fol-
ketingstidende 2023-24, tillæg A, L 173 som fremsat, side
32-33. Det betyder, at der er krav om, at alderskontrollen
sker ved hvert køb. Det kan f.eks. være ved MitID-verifice-
ring ved det enkelte køb, eller ved at kunden tidligere har al-
dersverificeret med MitID-aldersverifikation tilknyttet kun-
dens bruger eller profil. Den ubemandede butik skal kunne
dokumentere, hvordan aldersverificeringen er tilknyttet sel-
ve salget. Alderen kan også verificeres ved brugeroprettelse
f.eks. ved fysisk billedlegitimation. Den ubemandede butik
skal således kunne dokumentere, at der er sket en alders-
verifikation i forbindelse med salget og senest på salgstids-
punktet, og den ubemandede butik skal kunne redegøre for,
hvordan butikken kobler salget til en aldersverificeret bru-
ger. Det vurderes som udgangspunkt ikke at være tilstræk-
keligt i forhold til at koble salget til brugerens alder, hvis
brugeroprettelsen omfatter en løsning, hvor det umiddelbart
vil være meget nemt at overdrage eller dele brugerprofilen.
Køberens alder skal verificeres, så det sikres, at køberen
er over aldersgrænsen for den pågældende alkoholholdige
drikkevare. Således skal personer under 16 år ikke kunne
købe alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumen-
procent på 1,2 eller derover, og personer under 18 år skal
ikke kunne købe alkoholholdige drikkevarer med en alko-
holvolumenprocent på 16,5 eller derover.
Det bemærkes, at der med lovforslagets § 3, nr. 3 og
nr. 5-7, lægges op til at ændre procentsatsen således, at
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på over 6 fremover ikke må sælges til personer under 18
år. Det er hensigten, at den ændrede procentsats – når den
træder i kraft – også skal gælde for salg af alkoholholdige
drikkevarer i ubemandede butikker.
Det foreslås i lovforslagets § 12, stk. 1, at kravet træder i
kraft den 1. januar 2025.
Det vurderes, at der ikke er væsentlige administrative
eller økonomiske konsekvenser for staten eller erhvervslivet
forbundet med ændringsforslaget.
Den foreslåede ændring har ikke til hensigt at medføre
ændringer ved de gældende strafbestemmelser for overtræ-
delse af § 2 a, som er fastsat i § 5 i lov om forbud mod salg
af tobak og alkohol til personer under 18 år. Der henvises
dog til lovforslagets § 3, nr. 9, hvor bødeniveauet foreslås
hævet.
Til nr. 15
I § 3, stk. 2, i lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år anføres, at alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på mellem 1,2
og 16,4 ikke må indføres fra andre EU-lande af personer
under 16 år.
L 53 - 2024-25 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2955751_0007.png
7
I lovforslagets § 3, nr. 6, er det foreslået, at i lovens §
3, stk. 2, ændres »16,5« til »6«. Der er med ændringsforsla-
get tale om en korrektion af den foreslåede ændring, idet
alkoholvolumenprocenten er fejlagtig angivet i lovforslaget
og rettelig burde have været »16,4«.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion
af lovforslagets § 3, nr. 9, om ændring af § 5, stk. 1, 1. og 2.
pkt. Der er ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 17
Det fremgår af det foreslåede § 5 a, stk. 1, som affattes
med lovforslagets § 3, nr. 12, at indenrigs- og sundhedsmini-
steren efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte
regler om, at Sikkerhedsstyrelsen i nærmere angivne sager
om straf efter § 5, stk. 1, eller regler fastsat i medfør af
loven, om overtrædelse af denne lovs bestemmelser, der
ikke skønnes at ville medføre højere straf end bøde, i et
bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan afgøres uden
retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer
sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden
en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget.
Med ændringsforslaget præciseres bestemmelsen, således
at bestemmelsens ordlyd er enslydende med tilsvarende be-
stemmelser i lovforslaget. Der er således tale om en sproglig
præcisering og ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 18
Med lovforslagets § 5, nr. 5, foreslås, at efter »rygning«
indsættes »eller brug af opvarmede tobaksvarer eller elek-
troniske cigaretter med eller uden nikotin« i lovens § 6, stk.
3 og 4, § 13, § 17, § 18, stk. 2, § 19, § 20, stk. 2, § 21, stk. 3,
§ 22 og § 26, stk. 2.
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en præ-
cisering af den indledende tekst med henblik på at sikre
korrekt henvisning. Der er således ikke tale om en indholds-
mæssig ændring.
Til nr. 19
Der er tale om en lovteknisk ændring, med henblik på at
bestemmelsen er sproglig korrekt. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 20
Der er tale om en lovteknisk ændring, med henblik på at
bestemmelsen er sproglig korrekt. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring, med henblik på at
bestemmelsen er sproglig korrekt. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 22
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 7, hvormed det foreslås, at »Kapitel 2,«
udgår i § 1, stk. 2, i lov om elektroniske cigaretter m.v. som
følge af lovforslagets § 2, nr. 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til
1. behandling den 11. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 17. juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.
del – 322 (folketingsåret 2022-23). Den 3. oktober 2024
sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 42 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren og 1 spørgsmål til skat-
teministeren til skriftlig besvarelse, som ministrene har be-
svaret.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse Haugaard Pedersen (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF)
L 53 - 2024-25 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2955751_0008.png
8
Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Signe Munk (SF) Peder Hvelplund (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6