Sundhedsudvalget 2024-25
L 53 Bilag 7
Offentligt
2925921_0001.png
Sundhedsudvalget (SUU)
Folketinget
24. oktober 2024
Henvendelse til Sundhedsudvalget (SUU) vedr. krav til
standardisering af den enkelte cigaret i L 53 og tilhørende
bekendtgørelse
Tobaksproducenterne henvender sig vedrørende de foreslåede krav til
standardisering af den enkelte cigaret, herunder det forslåede forbud mod
cigaretter i 100-format.
Disse produkter, som også kaldes
”lange cigaretter”, dvs. cigaretter med en
længde på ca. 100 millimeter, udgjorde i 2023 ca. 38 pct. af det danske
cigaretmarked.
Tobaksproducenterne er en brancheforening, der repræsenterer ca. 85 pct. af
tobaksmarkedet i Danmark. Medlemskredsen tæller virksomhederne British
American Tobacco, Japan Tobacco International og Imperial Brands.
Intention og baggrund for foreslået lovgivning
Forbuddet mod lange cigaretter har sit udgangspunkt i forebyggelsesaftalen
fra 2023
1
, der har til formål at reducere forbruget af sådanne produkter
blandt børn og unge.
Forslaget er konkret formuleret i udkast til
Bekendtgørelse om
undersøgelser af konkrete tilsætningsstoffer i tobaksvarer og nærmere krav
til mærkning og emballering af cigaretter og rulletobak, standardisering af
1
Indenrigs- og Sundhedsministeriet: https://sum.dk/nyheder/2023/november/politisk-aftale-om-ny-
forebyggelsesplan-skal-nedsaette-boern-og-unges-forbrug-af-alkohol-nikotinprodukter-og-tobak
1
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
1
L 53 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 24/10-24 fra Tobaksproducenterne
2925921_0002.png
enkeltstyk cigaretter og enkeltstyk nikotinposer, bestanddele i
enkeltpakning med tyggetobak og tobakssurrogater mv.
2
.
Bekendtgørelsen hjemles i lovforslag L 53
3
, der blev førstebehandlet i
Folketinget d. 11. oktober 2024, hvoraf det i stk. 14 fremgår, at
”Sundhedsstyrelsen
fastsætter nærmere regler om krav til udseendet på
cigaretter og rulletobak, herunder pa pir, filtre m.v.”.
Tobaksproducenterne er enige i, at hverken børn eller mindreårige skal
benytte vores produkter, hvorfor branchen også har bakket om flere af de
tiltag, der skal styrke håndhævelsen, navnlig tiltag til bekæmpelse af de
illegale markeder, som er i fremvækst.
Vi ønsker dog at gøre Sundhedsudvalgets medlemmer opmærksomme på
følgende forhold angående den foreslåede standardisering af den enkelte
cigaret:
1. Uoverensstemmelse imellem den politiske aftale og dertilhørende
bekendtgørelse
2. Manglende evidens for forebyggende effekt af forbuddet mod lange
cigaretter, herunder uoverensstemmelse imellem Indenrigs- og
Sundhedsministeriets bemærkninger i høringsnotat samt lovforslag
og bekendtgørelse
3. Negative og utilsigtede konsekvenser af standardisering af den
enkelte cigaret, herunder et forbud mod lange cigaretter.
2
3
Høringsportalen: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/68994
Ft.dk, L 53: https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L53/som_fremsat.htm
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
2
L 53 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 24/10-24 fra Tobaksproducenterne
2925921_0003.png
Uoverensstemmelse imellem den politiske aftale og dertilhørende
bekendtgørelse (1)
Den politiske forebyggelsesaftale fra 2023 har til formål at reducere
forbruget af alkohol, tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge.
Vi stiller os derfor undrende overfor, at embedsapparatet i Indenrigs- og
Sundhedsministeriet samt Sundhedsstyrelsen har indarbejdet et forbud i
førnævnte bekendtgørelse imod et tobaksprodukt - lange cigaretter - der i
langt overvejende grad bruges af voksne, ældre rygere, og som udgjorde ca.
38 pct. af det eksisterende danske cigaretmarked i 2023.
Ca. 250.000 danskere ryger lange cigaretter. Disse vil blive frataget et
produkt, der foretrækkes af voksne rygere, selvom den politiske aftale ikke
har dette formål.
Ekstra Bladet har omtalt forbuddet, hvor Tobaksproducenterne bemærker, at
hverken Sundhedsstyrelsen eller Indenrigs- og Sundhedsministeriet ønsker
at redegøre for forbuddet eller svare på Tobaksproducenternes
kritikpunkter.
4
Manglende evidens for forebyggende effekt af forbuddet mod
lange cigaretter, herunder uoverensstemmelse imellem
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger i høringsnotat
samt lovforslag og bekendtgørelse (2)
Tobaksproducenterne har af flere omgange efterlyst evidens for, at et forbud
mod lange cigaretter reducerer rygning blandt børn og unge.
Vi noterer os i den forbindelse, at der af bemærkningerne til L 53 fremgår
følgende:
Ekstra Bladet,
”Lange smøger skal udryddes: Det er en kommerciel krænkelse”, 12.10.24:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/lange-smoeger-skal-udryddes-det-er-en-kommerciel-
kraenkelse/10397139
4
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
3
L 53 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 24/10-24 fra Tobaksproducenterne
2925921_0004.png
”Evidensen
for at udseendet af tobakspakker påvirker rygning er
omfattende.
Et reviewstudie, Preventing Tobacco Use Among Youth and
Young Adults: A Report of the Surgeon General, fra U. S. Department of
Health and Human Services, har vist, at standardiserede tobakspakker
forebygger rygestart blandt personer, der ikke er begyndt at ryge. Tillige
viser en undersøgelse foretaget af Kræftens Bekæmpelse i 2021, at designet
på selve tobaksproduktet fungerer som et effektivt markedsføringsværktøj,
der er med til at påvirke forbrugernes opfattelse af produkternes kvalitet,
styrke og skadelighed. (s. 19)”
Vi vil gerne gøre opmærksom på følgende problemer, som medfører, at disse
to studier ikke bør betragtes som omfattende evidens for den forebyggende
effekt af standardisering af den enkelte cigaret, herunder forbud mod lange
cigaretter:
1.
Undersøgelsen
Preventing Tobacco Use Among Youth and Young
Adults: A Report of the Surgeon General
fra U. S. Department of
Health and Human Services, som blev udarbejdet i 2012, vedrører
standardiserede cigaretpakker
og ikke udseendet, herunder
længden, på selve cigaretten. I denne forbindelse bør det endvidere
bemærkes, at senere erfaringer fra lande, som har indført
standardiserede cigaretpakker, ikke har vist en accelereret reduktion i
antallet af rygere som følge af dette tiltag.
2.
Undersøgelsen foretaget af Kræftens Bekæmpelse er en mindre
kvalitativ fokusgruppeundersøgelse med kun 29 respondenter-
Undersøgelsen konkluderer blandt andet, at en andel af
respondenterne ”ser ned på de lange, tynde cigaretter”.
5
Kræftens Bekæmpelse, 2021: ”Unges opfattelse af markedsføringen på tobaksprodukter”, s. 15-16:
https://www.cancer.dk/om-os/udgivelser-og-rapporter/forebyg-kraeft/2021-unges-opfattelse-af-
markedsfoering-paa-tobaksprodukter/
5
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
4
L 53 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 24/10-24 fra Tobaksproducenterne
2925921_0005.png
Af bemærkningerne til L 53 fremgår også følgende:
“ Enkelte lande i Europa har indført krav for standardisering af
konventionelle cigaretter,
herunder Holland og Norge. Forslaget om
standardisering af udseendet på selve cigaretten i nærværende
lovforslag vil tage udgangspunkt i allerede indførte
standardiseringskrav i disse to lande.”
(s. 19)
Til dette ønsker Tobaksproducenterne at påpege, at det danske forslag til
standardisering af den enkelte cigaret går længere end den eksisterende
lovgivning i Holland og Norge, idet det i disse lande er tilladt for
producenterne at skrive deres varemærke på den enkelte cigaret (med
ensartet skrifttype og størrelse), imens den danske bekendtgørelse, ifølge
vores forståelse, forbyder dette, så det i fremtiden ikke vil være muligt at se
på den enkelte cigaret, hvem der har produceret denne.
Af bemærkningerne til L 53 fremgår det også at:
“Hensigten med lovforslaget er at begrænse børn og unges forbrug og
påbegyndelses af forbrug af tobak, nikotin og alkohol, og det forventes
derfor, at salgstallet vil falde, dels som følge af elementerne i dette
lovforslag, og dels som følge af de øvrige elementer
i den politiske aftale ”En
forebyggelsesplan målrettet børn og unge
– tobak, nikotin og alkohol”.
Der
foreligger imidlertid ikke et grundlag for præcist at vurdere
effekten af tiltagene på børn og unges forbrug - hverken hver for
sig eller samlet.
[...]
Samtidig foreslås det med en række af lovforslagets bestemmelser, at
indenrigs- og sundhedsministeren og Sundhedsstyrelsen gives
bemyndigelse til at fastsætte nærmere krav om produktregulering samt
standardisering af tobaks- og nikotinprodukter.
Der vil i udmøntningen
så vidt muligt blive taget afsæt i det eksisterende marked
og
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
5
L 53 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 24/10-24 fra Tobaksproducenterne
2925921_0006.png
eksisterende krav til standardisering af emballage. Kravene om
standardisering og anden produktregulering udmøntes i bekendtgørelser.”
(s. 24)
Til dette bemærker Tobaksproducenterne, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriet på den ene side fremfører, at der er
”omfattende
evidens”
for indgreb imod et produkts udseende til rygereduktion blandt
unge (s. 19), men samtidig skriver, at der
”ikke foreligger et grundlag for at
vurdere effekten af tiltagene på børn og unges forbrug
hverken hver for
sig eller samlet”.
Dermed synes der at være uoverensstemmelse i kommunikationen fra
ministeriet.
Negative og utilsigtede konsekvenser af standardisering af den
enkelte cigaret, herunder et forbud mod lange cigaretter (3)
Imens Tobaksproducenterne vil anfægte evidensgrundlaget for, at
standardisering af den enkelte cigaret har en forebyggende effekt på børn og
unges rygning, ønsker vi dertil at gøre opmærksom på følgende negative og
utilsigtede konsekvenser af den foreslåede regulering:
1. Manglende forebyggende effekt på mindreåriges rygning, idet
forbrugerne af lange cigaretter primært er ældre, voksne forbrugere
2. Øget grænsehandel
a. På baggrund af tidligere erfaring vurderer vi, at
grænsehandlen vil stige, antageligvis mest i grænsenære
områder, idet voksne forbrugere typisk vil gå et andet sted
hen, hvis en butik ikke fører deres foretrukne produkt. Dertil
er priserne på cigaretter markant lavere i vores nabolande.
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
6
L 53 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 24/10-24 fra Tobaksproducenterne
2925921_0007.png
b. Negative sundhedsmæssige konsekvenser af grænsehandel:
Nye grænsehandelsanalyser fra såvel Dansk Erhverv
6
som
DSK
7
viser, at danskernes forbrug af usunde varer stiger ved
grænsehandel.
3. Illegal handel
c. Cigaretter i samme længde og helt uden tekst samt
symboler vil gøre det nemmere for kriminelle bagmænd at
forfalske produkterne - og sværere for forbrugerne og
myndighederne at kende forskel på lovlige og ulovlige
produkter.
Opsummering
På baggrund af ovenstående vil Tobaksproducenterne opfordre til, at
Sundhedsudvalget beder Indenrigs- og Sundhedsministeriet om følgende:
1. Redegøre for kvaliteten af den evidens, der fremlægges som baggrund
for effekt af forbuddet mod lange cigaretter, herunder
uoverensstemmelse imellem Indenrigs- og Sundhedsministeriets
bemærkninger i høringsnotat samt lovforslag og bekendtgørelse, jf.
afsnit 2 i denne henvendelse.
2. Fremlægge ministeriets viden om hvilke aldersgrupper, der
hovedsageligt ryger lange cigaretter.
3. Redegøre for, hvorfor de foreslåede krav til standardiseringen af den
enkelte cigaret går længere end gældende lovgivning i Holland og
Norge ved ikke at tillade producenterne at have deres varemærke i
standardiseret udformning på cigaretterne.
https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/01-analyser/analysenotater-
2024/gransehandel-og-illegal-handel-2023.pdf
7
Grænsehandel gør danskerne mere usunde | DSK - De Samvirkende Købmænd
6
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
7
L 53 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 24/10-24 fra Tobaksproducenterne
2925921_0008.png
4. Indhente en vurdering af effekten af forbuddet mod lange cigaretter
på den allerede øget grænsehandel med selvsamme hos
Skatteministeriet.
Sundhedsudvalgets medlemmer er velkomne til at kontakte undertegnet ved
spørgsmål eller kommentarer til denne henvendelse.
Med venlig hilsen,
Tine Marie Daell
Direktør, Tobaksproducenterne
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
8