Sundhedsudvalget 2024-25
L 53 Bilag 9
Offentligt
2938289_0001.png
Foretræde
Sundhedsudvalget
14. november 2024
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0002.png
Skadesreduktion
Ingen mindreårige skal have et nikotinforbrug
.
Nye regler gør det mindre attraktivt for
voksne rygere at vælge andre nikotinkilder
end cigaretter.
Håndhævelse skal forhindre mindreårige
i at få adgang til produkterne, men den
lave nikotingrænse saver den gren over,
håndhævelsen sidder på.
Lav nikotingrænse giver vind i sejlene til
illegal handel og grænsehandel.
46 pct. vil
grænsehandle eller
handle på nettet
(illegalt)
35 pct. vil stoppe
med nikotinposer
Norstat for
Nikotinbranchen
500 respondenter, der
alle bruger røgfri nikotin
17 pct. vil gå over til
cigaretter, e-
cigaretter eller puff
bars
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0003.png
Illegal handel
Mindreåriges forbrug handler om adgang og ikke om
produkterne:
Halvdelen af de mindreårige siger selv,
de køber nikotinprodukter i butikkerne
(§RØG-undersøgelsen, 2024)
Hjemmesider med illegalt salg overholder
ikke krav om elektronisk aldersbekræftelse
Hver 10. mindreårige bruger ulovlige puff bars
(§RØG-undersøgelsen, 2024)
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0004.png
Nikotingrænser i Europa
Estland
Sverige
Slovakiet
Island
Rumænien
Serbien
Ungarn
Finland
Litauen
Tjekkiet
Danmark
Letland
Luxembourg
25 mg/nikotinpose
(foreslået)
20 mg/nikotinpose
17 mg/nikotinpose
16,6 mg/nikotinpose
16,6 mg/nikotinpose
(foreslået)
12 mg/nikotinpose
9 mg/nikotinpose
(foreslået)
4 mg/nikotinpose
0,048 mg/nikotinpose
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0005.png
Sammenlignelighed i nikotinindhold
på tværs af kategorier
Nikotinbranchen bakker op om en nikotingrænse, men den bør være
på et niveau, der gør det attraktivt at skifte fra cigaretter til røgfrie
nikotinprodukter
Nikotinindhold
9mg
For lavt niveau til at
modsvare indholdet I
cigaretter
16,6 mg
Den tyske
sundhedsvurdering slår fast,
at dette niveau er
tilsvarende cigaretter
20 mg
Det maksimale niveau
fastsat af branchen
30mg
Ifølge den tyske
sundhedsvurdering for højt
niveau og ikke et, branchen
har på markedet
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0006.png
Sammenlignelighed i nikotinindhold på tværs af kategorier
Category
Cigarette
Vapour
Oral pouch
Consumable
nicotine content
17.5 mg / cig
20 mg/mL e-liquid
40 mg per pod/
device
20 mg per pouch
Bemærk:
Stor forskel i effektivt optag
mellem cigaretter
(inhalation og optag
gennem lungevævet) og
nikotinposer (ingen
inhalation og optag
gennem mundens
slimhinde)
Derudover er omkring
halvdelen af nikotinen
fortsat tilbage i en brugt
nikotinpose.
Content
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0007.png
UK og Sverige har fastsat branchestandarder for
sikkerhed og kvalitet
maks. 20 mg/nikotinpose
Ingen nikotinposer med +20 mg
nikotin pr. pose
1
2
Kontrol af produktionen af
nikotinposer
Nikotinens kvalitet og renhed
Krav om test af produkterne
1.
PAS 8877:2022 | 28 Feb 2022 | BSI Knowledge (bsigroup.com)
2.
Standard - Nicotine-containing, tobacco-free oral products
Safety and quality related requirements
SIS/TS 72:2024 - Swedish Institute for Standards, SIS
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0008.png
Det tyske Bundesinstitut für Risikobewertung (BfR) slår fast,
at 16,6 mg/nikotinpose skaber symmetri i optag mellem
nikotinposer og cigaretter
Bundesinstitut fur Risikobewertung (BfR)
the German Federal
institute for Risk Assessment of nicotine pouches
1
Estimates for pouch plasma nicotine concentrations from 20-
minute mouth-hold/use times
Extrapolated 30mg/pouch PK data indicates 16.6mg pouch to be equivalent
to 16.2ng/ml (Cmax) blood concentration after consuming a cigarette
Estimation showed a 16.6mg/pouch to be comparable in achieving a
cigarette nicotine plasma concentration
Pharmacokinetics (PK)
Plasma nicotine curves
Acute phase of nicotine delivery
Cmax
2
1. Health risk assessment of nicotine pouches (bund.de)
2. Nicotine absorption pharmacokinetics range (dependent on use behaviour
puff
number and size) for a single cigarette. Bennowitz, 2009: doi:10.1007/978-3-540-
69248-5_2.
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0009.png
Illegal handel
Nye regler er godt nyt for illegale aktører
På hjemmesider som Snusgiganten.dk bryder
man loven:
Siden lever ikke op til krav om elektronisk
aldersbekræftelse
Der betales ikke afgift
Produkterne fremvises
Der mangler danske sundhedsadvarsler
Der markedsføres med nyhedsbreve,
rabatkoder og kundeklubber
Myndighederne ved det, men der sker
ingenting.
Nu får Snusgiganten o.l. endnu en hestesko,
fordi de kan sælge nikotinposer med smag og
styrke, der ikke findes i den lovlige handel.
Snusgigantens TikTok-profil
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0010.png
Håndhævelse
Godt og vigtigt med mere håndhævelse!
… men en lav nikotingrænse koster i tabte afgifter,
og så mangler finansieringen til mere håndhævelse jf.
Forebyggelsesplanen:
Aftalepartierne er enige om at afsætte i alt knap
en halv mia. kr. i 2024-2028 og herefter varigt 85
mio. kr. årligt til implementering af
forebyggelsesplanens 30 initiativer. Der afsættes
samtidig 40 mio. kr. til en reserve til forebyggelse i
perioden 2025-2028 og efterfølgende varigt 10 mio.
kr. årligt. Aftalen finansieres overvejende af
indtægter fra forhøjelsen af afgiften på
nikotinprodukter.
(Forebyggelsesplanen 2023)
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0011.png
Manglende finansiering til
håndhævelse
Den højere nikotinafgift skulle finansiere mere
håndhævelse. Men afgiften betales ud fra
mængden af nikotin, falder indtægten, hvis der
er betydeligt mindre nikotin at betale afgift af.
Hvis alle, der bruger stærkere produkter i dag,
skifter til et produkt med 9 mg eller mindre og
betaler dansk afgift, er prisen for den lave
nikotingrænse:
Grænsehandlen
stiger allerede som
følge af
afgiftsforhøjelsen
fra 13,5 pct. til 29
pct. af forbruget
svarende til 90
mio. kr.
Her er 11 mg
udgangspunktet.
Mindst 116 mio. kr. det første år.
Hvor skal pengene til håndhævelse så komme
fra?
L 53 - 2024-25 - Bilag 9: Præsentation fra Nikotinbranchens foretræde 14/11-24
2938289_0012.png
Tak for jeres tid og opmærksomhed.