Sundhedsudvalget 2024-25
L 53
Offentligt
2946070_0001.png
Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 768
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 24-10-2024
Enhed: Forebyggelse,
Borgerhenvendelser og
Strålebeskyttelse
Sagsbeh: adma
Sagsnr.:2024 - 11847
Dok. nr.: 230552
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 768 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 26. september
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Spørgsmål nr. 768:
”I udkastet til ”Bekendtgørelse om undersøgelser af konkrete tilsætningsstoffer
i
tobaksvarer og nærmere krav til mærkning og emballering af cigaretter og rulletobak,
standardisering af enkeltstyk cigaretter og enkeltstyk nikotinposer, bestanddele i
enkeltpakning med tyggetobak og tobakssurrogater mv” fremgår der en række
foreslåede krav til udseendet og formen på den enkelte cigaret. Ministeren bedes
redegøre for, på hvilken baggrund, det vurderes, at de foreslåede krav bidrager til at
forebygge tobaksforbruget blandt mindreårige og unge?”
Svar:
Med henblik på at nedbringe og forebygge unges forbrug af tobak, nikotin og alkohol
indgik regeringen og Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet
i november 2023 en politisk aftale om ”En
forebyggelsesplan målrettet børn og unge
– tobak, nikotin og alkohol”. Et af
initiativerne i forebyggelsesaftalen er, at standardiseringskravet skal udbredes.
Det fremgår af aftaleteksten, at:
Aftalepartierne er enige om, at kravet skal udvides til
at omfatte flere produkter,
og at det bl.a. gælder
Udseendet på selve nikotinposen og
cigaretten, herunder papir, filtre m.v., der anvendes til rulletobak.
Med lovforslag L 53 Forslag til Lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og
forskellige andre lov (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen
målrettet børn og unge
tobak, nikotin og alkohol) foreslås det at give
Sundhedsstyrelsen hjemmel til at fastsætte krav til udseendet på selve cigaretten og
for rulletobak, herunder papir, filtre m.v., samt at give hjemmel til at fastsætte regler
for udseendet på tobakssurrogater.
Det fremgår af bemærkningerne, at
standardiseringen skal begrænse pakkernes og
produkternes reklameeffekt og gøre produkterne mindre attraktive og appellerende
for børn og unge.
Børn og unge er mere følsomme over for brandringelementer, og standardisering kan
derfor medvirke til at mindske reklameeffekt og tiltrækningskraft på børn. Det vil
sige, at standardisering skal bidrage til at undgå, at forskellige mærker og symboler
tillægges særlige egenskaber eller tilknyttes forbilleder m.v., som kan fremme deres
tiltrækningskraft på børn og unge eller give forkert indtryk af produktet.
Forslaget om standardisering af udseendet på selve cigaretten har taget
udgangspunkt i allerede indførte standardiseringskrav for konventionelle cigaretter i
Holland og Norge.
L 53 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 25: MFU spm. om, hvilken sundhedseffekt som ministeren forventer et forbud mod lange cigaretter vil have på forbrugerne
Bekendtgørelsen, der fastsætter standardiseringskravene for selve cigaretten samt
fem andre bekendtgørelser, der fastsætter standardiserings- og produktkrav har
netop været i offentlig høring, der sluttede den 30. september. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet er ved at gennemgå de indkomne høringssvar.
Bekendtgørelserne er således ikke endeligt udstedt.
Det fremgår desuden af aftaleteksten at
initiativerne i forebyggelsesplanen skal ses i
en sammenhæng og at markedet er under konstant udvikling. Derfor vil det ikke være
muligt at fastlægge den præcise effekt af hvert enkelt initiativ.
./.
Jeg kan desuden henvise til mit svar på SUU alm. del spørgsmål 413, hvor det oplyses
at der fsva. viden og rapporter om reklameforbud kan henvises til Vidensrådet for
Forebyggelses rapport fra 2018 ”Forebyggelse af rygning blandt børn og unge. Hvad
virker?”. Derudover kan der henvises til Kræftens Bekæmpelses kvalitative
undersøgelse fra 2021 ”Unges opfattelse
af markedsføring af tobaksprodukter
En
kvalitativ undersøgelse blandt 16-24-årige”.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2