Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 , L 56 A , L 56 B , L 56 C
Offentligt
2946663_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 (alm. del) efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel (KF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren i lyset af svaret på spørgsmål nr. 6, hvor ministeren henviser til EU’s
statsstøtteregler, når ministeren retfærdiggør modkravene i den kompensations-
ordning, der er lavet til borgerne i området omkring Kærshovedgaard redegøre for,
om denne vurdering er efterprøvet i EU, og hvis ikke, vil ministeren så undersøge,
hvordan EU forholder sig til en kompensationsordning, hvor de pågældende bor-
gere ikke skal afstå fra at drive virksomhed?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker indledningsvis, at ændringen af
lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård (herefter
nabokompensationsloven), der indgår i lovforslag nr. L 56 af 10. oktober 2024, ikke
vedrører spørgsmål om statsstøtte, men lemper kravet om bopælsregistrering for
ejerne af ejendomme, der er omfattet af kompensationsordningen.
For så vidt angår spørgsmålet om statsstøtte bemærkes, at det fremgår af bemærk-
ningerne til nabokompensationsloven, jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling),
tillæg A, L 59 som fremsat, side 7, 10, 11, 12-13 og 14, at kompensation til erhvervs-
ejendomme vil være betinget af, at støtten kan tildeles i overensstemmelse med
EU’s statsstøtteregler. Vurderes det, at kompensationen vil udgøre statsstøtte efter
EUF-traktatens artikel 107, stk. 1, vil kompensation alene kunne tildeles efter reg-
lerne om de minimis-støtte (Europa-Kommissionens forordning nr. 1407/2013/EU
med senere ændringer, Europa-Kommissionens forordning nr. 717/2014/EU ned
senere ændringer eller Europa-Kommissionens forordning nr. 1408/2013/EU med
senere ændringer).
2. december 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 18069
2886525
Side
1/3
L 56a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om modkravene i den kompensationsordning der er lavet til borgerne i området omkring Kærshovedgaard
Lovforslaget blev vedtaget i Folketinget den 16. maj 2023 af et flertal bestående af
Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Socialistisk Folkeparti, Danmarksde-
mokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Nye Borgerlige.
Nabokompensationsloven indeholder i § 1, stk. 3, en bemyndigelsesbestemmelse
til at fastsætte nærmere regler om tilbud om overtagelse af en ejendom. Det er i
medfør heraf i § 38, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 974 af 20. juni 2023 fastsat, at det
er en forudsætning for overtagelse af en ejendom, at overtagelse kan ske i over-
ensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Efter stk. 3 kan en ejendom således kun
overtages, såfremt overtagelsen ikke opfylder betingelserne for statsstøtte, enten
fordi overtagelsen konkret ikke vurderes at være er egnet til at forvride konkurren-
cen og påvirke samhandlen på det indre marked, eller fordi overtagelsen sker i over-
ensstemmelse med reglerne om de minimis-støtte.
Forbuddet mod statsstøtte fremgår af Traktaten om Den Europæiske Unions Funk-
tionsmåde (TEUF), artikel 107, stk. 1. Følgende fremgår af bestemmelsen:
”Bortset fra de i traktaterne hjemlede undtagelser er statsstøtte eller
støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form,
og som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved
at begunstige visse virksomheder eller visse produktioner, uforenelig
med det indre marked, i det omfang den påvirker samhandelen mel-
lem medlemsstaterne.”
Det indebærer, at støtte fra staten til en virksomhed udgør statsstøtte, hvis betin-
gelserne i bestemmelsen er opfyldt. Derimod vil der som udgangspunkt ikke være
tale om statsstøtte, hvis støtte gives til private borgere, der ikke udøver virksom-
hed. Hvis en ejendom, der både anvendes til privat beboelse og til virksomhed, øn-
skes overtaget i sin helhed, og herunder også med evt. landbrugsjord, produktions-
anlæg, produktionsdyr, beholdninger m.v., vil der som udgangspunkt være tale om
støtte til en virksomhed.
Det afgørende bliver herefter
i forhold til om der er tale om statsstøtte
om virk-
somheden ophører i forbindelse med overtagelsen, eller om den ønskes fortsat.
Hvis virksomheden ophører helt i forbindelse med overtagelsen, vil der ikke læn-
gere være tale om støtte ydet til en virksomhed, men til en privat borger. Hvis virk-
somheden derimod ønskes fortsat, skal det vurderes, om betingelserne for stats-
støtte vil være opfyldt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i forbindelse med udarbejdelse af både
lovforslaget til nabokompensationsloven og bekendtgørelsen været i dialog med
Erhvervsministeriets statsstøttesekretariat. Udlændingestyrelsen har efterføl-
gende modtaget bistand fra Kammeradvokaten til brug for vurdering af statsstøt-
tereglerne. Det er ministeriets opfattelse, at der ikke er grund til at betvivle deres
vurdering.
Side
2/3
L 56a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om modkravene i den kompensationsordning der er lavet til borgerne i området omkring Kærshovedgaard
Jeg finder på den baggrund ikke anledning til at undersøge, hvordan EU forholder
sig til kompensationsordningen.
Jeg vil gerne igen understrege, at det er vigtigt, at naboerne omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård tilbydes kompensation for den utryghed, som de oplever på grund
af naboskabet til udrejsecentret. Med kompensationsordningen giver regeringen
mulighed for, at naboerne skattefrit kan modtage økonomisk kompensation i form
af et engangsbeløb eller overtagelse af ejendom, men det skal selvfølgelig ske inden
for rammerne af anden relevant lovgivning, heriblandt EU-retten.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3