Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 B Bilag 14
Offentligt
2954425_0001.png
Til lovforslag nr.
L 56 b
Folketinget 2024-25
Tillægsbetænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den [13. december 2024]
Udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven og
integrationsloven
(Afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Alternativets medlem af udvalget har stillet 1 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke med-
lemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i tillægsbe-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
Helene Brydensholt (ALT),
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 9 c, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2
Der kan gives opholdstilladelse som udsendelses-
hindret til en udlænding, der er meddelt afslag på en ansøg-
ning om opholdstilladelse efter § 7, hvis
1) udsendelse af udlændingen, jf. hjemrejselovens § 1,
ikke har været mulig i mindst 30 måneder og
2) udlændingen har medvirket ved udsendelsesbestræbel-
serne, jf. hjemrejselovens § 3, stk. 1, i sammenhængen-
de 30 måneder.««
[Forlængelse af perioden for samarbejde om udsendelse og
forenkling af administrationen af ordningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringerne medfører, at den eksisterende betingelse
efter § 9 stk. 2, nr. 3, om, at opholdstilladelse som udsen-
delseshindret kun kan meddeles, hvis udsendelse efter de
foreliggende oplysninger for tiden må anses for udsigtsløs,
erstattes af en 12-månedersforlængelse af den periode, som
udlændingen skal have været i udsendelsesposition og have
medvirket ved udsendelsesbestræbelserne.
Udlændingen vil således skulle have været i udsendelses-
position og have medvirket ved udsendelsesbestræbelserne i
sammenhængende 30 måneder. Beregningen af, hvor længe
udlændingen har været i udsendelsesposition og har med-
virket, skal ske ud fra tidspunktet for den senest fastsatte
udrejsefrist. Hjemrejsestyrelsen vil tillige skulle have truffet
afgørelser om, at den pågældende udlænding har medvirket i
en sammenhængende periode på 30 måneder, før udlændin-
gen kan blive omfattet af bestemmelsen.
DokumentId
Journalnummer
L 56b - 2024-25 - Bilag 14: Udkast til tillægsbetænkning
2954425_0002.png
2
Hvis det ikke har været muligt at udsende en afvist
asylansøger i 30 måneder, på trods af at den pågældende
i perioden har medvirket til udsendelsesbestræbelserne, vil
Hjemrejsestyrelsen således skulle oversende sagen til Ud-
lændingestyrelsen med henblik på vurdering af, om den på-
gældende opfylder de øvrige betingelser for at blive meddelt
opholdstilladelse, navnlig om den pågældende er omfattet af
udelukkelsesgrundene i udlændingelovens § 10. Der er ikke
i øvrigt lagt op til ændring af gældende ret.
Ændringerne medfører herved, at sagsbehandlingen kan
baseres på opslag i Hjemrejsestyrelsens eksisterende sagsbe-
handlingssystem, hvor oplysninger om længden af den på-
gældendes tid i udsendelsesposition og medvirken allerede
vil fremgå. Dermed vil ordningen kunne administreres på en
mindre omkostningstung måde. Forslaget indebærer ikke en
udvidelse af persongruppen, der er omfattet af ordningen,
i forhold til de gældende regler. Det helt grundlæggende
krav om, at en afvist asylansøger skal medvirke til udsendel-
sen igennem en længere periode, vil således blive bevaret,
og samtidig vil reglerne blive langt enklere at administre-
re. Derudover ses forslaget at indeholde et potentiale for
større besparelser set i forhold til regeringens forslag, idet
udgifterne til indkvartering ikke aktualiseres. Ændringsfor-
slaget skal ses i sammenhæng med forslaget om ophævelsen
af kravet om, at Hjemrejsestyrelsen skal træffe afgørelser
efter hjemrejselovens § 3 a, jf. § 2, nr. 1, i denne lov.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2024 og var
til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 3.
december 2024. Lovforslaget var til 2. behandling den 10.
december 2024, hvor lovforslaget blev delt i tre. Herefter
blev nærværende lovforslag henvist til fornyet behandling i
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i <1> møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt
<5> bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til Udlændinge- og Inte-
grationsministeren til mundtlig besvarelse, som ministeren
har besvaret i et åbent samråd med udvalget den 13. decem-
ber 2024.
Thomas Skriver Jensen (S) Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S)
Anders Kronborg (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V)
Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD)
Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF)
nfmd.
Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF)
Søren Søndergaard (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6