Retsudvalget 2024-25
L 58 Bilag 8
Offentligt
2951077_0001.png
Til lovforslag nr.
L 58
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 5. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, militær straffelov og retsplejeloven
og om ophævelse af lov om straf for folkedrab og lov om beskyttelse af
kulturværdier i tilfælde af væbnet konflikt
(Visse internationale forbrydelser)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti støtter lovforslaget, der er blevet
til på baggrund af det beslutningsforslag om selvstændig
kriminalisering af internationale forbrydelser, der blev frem-
sat af SF i 2023, og som SF har haft en tæt dialog med
Dignity om (Forslag til folketingsbeslutning nr. B 27 om
selvstændig kriminalisering af internationale forbrydelser i
dansk ret, herunder tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser
mod menneskeheden, folketingsåret 2022-23, 2. samling).
Ruslands ulovlige og helt afskyelige angrebskrig mod
Ukraine har snart varet i 3 år. Det var bl.a. den krig, der
tilbage i februar 2023 fik SF til at foreslå en styrket dansk
lovgivning mod krigsforbrydelser og krigsforbrydere gen-
nem en særskilt kriminalisering af tortur, krigsforbrydelser
og forbrydelser mod menneskeheden i dansk strafferet. Der
var i offentligheden rejst tvivl om, hvorvidt alle alvorlige
krigsforbrydelser var dækket, og om de var dækket godt
nok i dansk lovgivning. Derudover var det alene Italien og
Danmark, der som de eneste lande i Europa ikke havde en
særskilt kriminalisering af disse alvorlige krigsforbrydelser
skrevet ind i deres lovgivning.
Den grundige udredning ved Krigsforbrydelsesudvalget,
som fulgte SF’s beslutningsforslag, har bekræftet, at der var
behov for at få opdateret dansk lovgivning om krigsforbr-
ydelser. Også selv om folketingsdebatten bar præg af, at den
danske lovgivning allerede var fin, og at det nok mest var
kosmetisk, hvis der skulle ændres noget. Det har dog vist
sig, at der var behov for at tilføje en del ny lovgivning.
Men SF bemærker, at lovgivning i sig selv ikke gør det
alene. Der skal også efterforskning og indsamling af beviser
til.
I Norge har man modsat i Danmark haft en opsøgende
tilgang til de ukrainske flygtninge og har registreret 4.000
krigsforbrydelser i forbindelse med krigen i Ukraine. I Dan-
mark har krigsforbrydelser i Ukraine kun kastet tre anmel-
delser af sig.
Det viser, at der er behov for en opsøgende indsats fra
danske myndigheder. Det er nødvendigt, fordi flygtninge
ikke nødvendigvis henvender sig af sig selv, da de ikke
nødvendigvis kender lovgivningen eller sproget og samtidig
er traumatiserede. Det er utopi at tro, at de bare henvender
sig af sig selv.
Så hvis ikke opsporingen og efterforskningen af krigs-
forbrydelser følger med, er det ligegyldigt med ny lovgiv-
AX030674
L 58 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 5. december 2024
2951077_0002.png
2
ning. Det bør være næste skridt i kampen mod krigsforbr-
ydelser, som Danmark skal tage hul på.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af: (udvalget)
Til § 1
1)
I det under
nr. 6
foreslåede
kapitel 13 a
indsættes i
§
118 l, nr. 4,
efter »karakter«: »som formålene i nr. 1-3«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 3
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 334 a, stk. 1,
ændres »sager om overtrædelse af
straffelovens §§ 210 eller 216-223, § 225, jf. §§ 216-223,
eller §§ 231 eller 232« til: »de sager, der er nævnt i § 741 a,
stk. 4«, og », jf. § 741 a, stk. 4« udgår.«
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 6 indsættes:
»01.
I
§ 745 e, stk. 1, nr. 2, litra a,
ændres »kapitel 24 eller«
til: »kapitel 24,«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at ordene »som formålene i nr. 1-3« indsæt-
tes efter »lignende karakter« i det foreslåede § 118 l, nr.
4, jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Der er tale om en lovteknisk
præcisering af, at det ifølge § 118 l, nr. 4, udgør et formål
omfattet af torturbestemmelsen, at handlingen er udført på
baggrund af et formål af lignende karakter som formålene
nævnt i § 118 l, nr. 1-3.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring, som indebærer, at
gengivelsen af den del af det gældende § 334 a, stk. 1, som
skal ændres, bliver korrekt.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes et nyt ændringsnummer,
som ændrer »kapitel 24 eller« til »kapitel 24,« i retspleje-
lovens § 745 e, stk. 1, nr. 2, litra a. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at der med lovforslagets §
3, nr. 7, indsættes et nyt litra c i retsplejelovens § 745 e, stk.
1, nr. 2.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. oktober 2024 og var til
1. behandling den 5. november 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring som en del af høringen over Justitsministe-
riets betænkning 1583/2024 om visse internationale forbr-
ydelser, og justitsministeren sendte den 28. juni 2024 dette
udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 275 folketings-
året 2023-24. Den 23. oktober 2024 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF)
L 58 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 5. december 2024
2951077_0003.png
3
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Serdal Benli (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV)
Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6