Til lovforslag nr.
L 58
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 5. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, militær straffelov og retsplejeloven
og om ophævelse af lov om straf for folkedrab og lov om beskyttelse af
kulturværdier i tilfælde af væbnet konflikt
(Visse internationale forbrydelser)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti støtter lovforslaget, der er blevet
til på baggrund af det beslutningsforslag om selvstændig
kriminalisering af internationale forbrydelser, der blev frem-
sat af SF i 2023, og som SF har haft en tæt dialog med
Dignity om (Forslag til folketingsbeslutning nr. B 27 om
selvstændig kriminalisering af internationale forbrydelser i
dansk ret, herunder tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser
mod menneskeheden, folketingsåret 2022-23, 2. samling).
Ruslands ulovlige og helt afskyelige angrebskrig mod
Ukraine har snart varet i 3 år. Det var bl.a. den krig, der
tilbage i februar 2023 fik SF til at foreslå en styrket dansk
lovgivning mod krigsforbrydelser og krigsforbrydere gen-
nem en særskilt kriminalisering af tortur, krigsforbrydelser
og forbrydelser mod menneskeheden i dansk strafferet. Der
var i offentligheden rejst tvivl om, hvorvidt alle alvorlige
krigsforbrydelser var dækket, og om de var dækket godt
nok i dansk lovgivning. Derudover var det alene Italien og
Danmark, der som de eneste lande i Europa ikke havde en
særskilt kriminalisering af disse alvorlige krigsforbrydelser
skrevet ind i deres lovgivning.
Den grundige udredning ved Krigsforbrydelsesudvalget,
som fulgte SF’s beslutningsforslag, har bekræftet, at der var
behov for at få opdateret dansk lovgivning om krigsforbr-
ydelser. Også selv om folketingsdebatten bar præg af, at den
danske lovgivning allerede var fin, og at det nok mest var
kosmetisk, hvis der skulle ændres noget. Det har dog vist
sig, at der var behov for at tilføje en del ny lovgivning.
Men SF bemærker, at lovgivning i sig selv ikke gør det
alene. Der skal også efterforskning og indsamling af beviser
til.
I Norge har man modsat i Danmark haft en opsøgende
tilgang til de ukrainske flygtninge og har registreret 4.000
krigsforbrydelser i forbindelse med krigen i Ukraine. I Dan-
mark har krigsforbrydelser i Ukraine kun kastet tre anmel-
delser af sig.
Det viser, at der er behov for en opsøgende indsats fra
danske myndigheder. Det er nødvendigt, fordi flygtninge
ikke nødvendigvis henvender sig af sig selv, da de ikke
nødvendigvis kender lovgivningen eller sproget og samtidig
er traumatiserede. Det er utopi at tro, at de bare henvender
sig af sig selv.
Så hvis ikke opsporingen og efterforskningen af krigs-
forbrydelser følger med, er det ligegyldigt med ny lovgiv-
AX030674