Retsudvalget 2024-25
L 58
Offentligt
2941447_0001.png
Retsudvalget 2024-25
L 58 - Bilag 1
Offentligt
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. oktober 2024
Strafferetskontoret
Mostafa Mohammadi
2024-07608
3413309
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af straffeloven, militær
straffelov og retsplejeloven og om ophævelse af lov om straf for
folkedrab og lov om beskyttelse af kulturværdier i tilfælde af væbnet
konflikt (visse internationale forbrydelser)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ...................................................................................................3
1.1. Høringsperiode ..................................................................................3
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v........................................3
2. Høringssvarene .........................................................................................7
2.1. Generelle bemærkninger til betænkningen, herunder udkastet til
lovforslag..................................................................................................7
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ..........................9
2.2.1. Gennemførelsesmetode, placering af straffebestemmelserne
m.v. .......................................................................................................9
2.2.2. Aggressionsforbrydelser ..........................................................13
2.2.3. Folkedrab..................................................................................14
2.2.4. Forbrydelser mod menneskeheden ...........................................14
2.2.5. Krigsforbrydelser .....................................................................14
2.2.6. Tidsmæssig gyldighed for forbrydelser mod menneskeheden og
krigsforbrydelser ................................................................................17
2.2.7. Kommandoansvar for folkedrab, forbrydelser mod
menneskeheden og krigsforbrydelser .................................................18
Side 1/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
2.2.8. Tortur........................................................................................20
2.2.9. Ændringer af retsplejeloven, herunder beskikkelse af
bistandsadvokat, brug af videoafhøring og hemmelig ransagning.....20
3. Lovforslaget i forhold til betænkningens udkast til lovforslag ..............21
Side 2/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
2941447_0003.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til lovforslag er indeholdt i betænkning nr. 1583/2024 om visse
internationale forbrydelser, som i perioden fra den 28. juni 2024 til den 20.
august 2024 (53 dage) har været sendt i høring hos en række myndigheder,
organisationer m.v.
Betænkningen med udkastet til lovforslag blev den 27. juni 2024 endvidere
sendt til Folketingets Retsudvalg og Udenrigsudvalg til orientering.
Herudover blev betænkningen med udkastet til lovforslag offentliggjort på
Høringsportalen den 28. juni 2024.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til
betænkningen, herunder udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt
bemærkninger til betænkningen, herunder udkastet til lovforslag. Sådanne
interessenter er i oversigten markeret med *.
Høringspart
Høringssvar Bemærkninger Ingen
Ønsker
modtaget
bemærkninger ikke at
afgive
høringssvar
X
X
Advokatrådet
Amnesty
International
Danmark
Atlantsammenslutningen
Bevismiddeltilsynet
Byretterne
Børns Vilkår
X
X
Side 3/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
2941447_0004.png
Center for Cybersikkerhed
Center for Seksuelle Overgreb
– Rigshospitalet
Center for Voldtægtsofre,
Aarhus Universitetshospital
Center mod Menneskehandel
Centralforeningen
for
Stampersonel
Copenhagen Business School
(Juridisk Institut)
Danmarks Veteraner
Danner
Dansk Flygtningehjælp
Dansk
Institut
for
Internationale Studier
Dansk Kvindesamfund
Danske Advokater
Danske Regioner
Den Danske Dommerforening
Den Danske Helsinki-Komité
for Menneskerettigheder
Den
Uafhængige
Politiklagemyndighed*
Det Kriminalpræventive Råd
Det Uafhængige Tilsyn med
Bevismidler*
Det Udenrigspolitiske Selskab
Dialog mod Vold
DIGNITY – Dansk Institut
mod Tortur
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
European
Center
for
Constitutional and Human
Rights*
Everyday Sexism Project
Danmark
Flygtningenævnet
FN-forbundet
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 4/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
2941447_0005.png
Folkekirkens Nødhjælp
Folketingets Ombudsmand
Foreningen
af
Offentlige
Anklagere
Foreningen
af
Udlændingeretsadvokater
Forsvarsakademiet
Fængselsforbundet
Færøernes Landsstyre
Hjælp Voldsofre
Hovedforeningen for Personel
af Reserven i Danmark
Hovedorganisationen
af
Officerer i Danmark
Hærens
Konstabel-
og
Korporalforening
Indvandrerrådgivningen ApS
Institut
for
Menneskerettigheder
Joan-Søstrene
Justitia
KL
Kriminalforsorgen
Kvinderådet
Kvinfo
Københavns Retshjælp
Københavns
Universitet
(Center for Militære Studier)
Københavns
Universitet
(Juridisk Fakultet)
Landsforeningen
af
Forsvarsadvokater
Landsforeningen
af
Voldsramte Kvinder og Børn
Landsforeningen KRIM
Landsforeningen Spor
Landsorganisationen
af
Kvindekrisecentre (LOKK)
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 5/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
2941447_0006.png
Landsorganisationen
mod
seksuelle overgreb
Lev Uden Vold
Læger
uden
Grænser
(Médecins Sans Frontières)
Mellemfolkeligt Samvirke
Manderådet,
Udvalg
for
Familieret
Naalakkersuisut
Odense Retshjælp
Offerrådgivningen i Danmark
Oxfam Danmark
Politiforbundet
Red Barnet
Refugees Welcome
Retspolitisk Forening
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Røde Kors
Sex & Samfund
Syddansk Universitet (Juridisk
Institut)
Tænketanken Europa
UNHCR
Regional
Representation for the Nordic
and Baltic Countries
Voldtægtsofres Vilkår
Vestre Landsret
Østre Landsret
Aalborg Universitet (Juridisk
Institut)
Aarhus Retshjælp
Aarhus Universitet (Juridisk
Institut)
2. Høringssvarene
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Nedenfor angives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar til
betænkningen, herunder udkastet til lovforslag.
Side 6/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
De relevante ministeriers bemærkninger til høringssvarene, herunder om der
er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold
til det udkast til lovforslag, som har været i offentlig høring. Her omtales
også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er
foretaget på Justitsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til betænkningen, herunder udkastet til
lovforslag
Byretterne, Center for Cybersikkerhed, Den Uafhængige
Politiklagemyndighed, Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler,
Flygtningenævnet, Forsvarsakademiet, KL
og
Politiforbundet
har ingen
bemærkninger til betænkningen, herunder til udkastet til lovforslag.
Domstolsstyrelsen
vurderer på baggrund af et skøn fra Rigsadvokaten, at
lovforslaget vil medføre ingen eller særdeles begrænsede merudgifter ved
domstolene.
Advokatrådet
er overordnet enig i, at Danmark skal støtte op om den
internationale retsorden og medvirke til at styrke det internationale
samfunds fælles bestræbelser på at bekæmpe straffrihed og fremme
beskyttelsen af grundlæggende menneskerettigheder.
Center mod Menneskehandel
tilslutter sig baggrunden for lovforslaget.
Danmarks Veteraner
anmoder om at få oplyst, hvilket arbejde der pågår
med at få afdækket behovet for eventuelle ændringer af militær straffelov.
European Center for Constitutional and Human Rights
påskønner
bestræbelserne på at vedtage lovgivning om internationale forbrydelser og
støtter fuldt ud lovforslagets vedtagelse. Derudover understreges
vigtigheden af, at danske retshåndhævende myndigheder skal have
mulighed for at sikre og dele beviser for internationale forbrydelser,
herunder som led i samarbejde med andre EU-lande om efterforskning og
retsforfølgning af internationale forbrydelser.
Side 7/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
Hjælp Voldsofre
er tilfredse med hensynene bag en særskilt
kriminalisering af krigsforbrydelser og tortur m.v., herunder signalet til
ofrene om, at Danmark ikke tolererer den slags alvorlige forbrydelser.
Røde Kors
bifalder, at regeringen tager initiativ til en selvstændig
kriminalisering af bl.a. krigsforbrydelser i straffeloven. Ønsket om så vidt
muligt at ligestille forbrydelser i internationale og ikke-internationale
væbnede konflikter bifaldes særligt.
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet)
noterer sig, at udvalget
på usædvanlig kort tid har udarbejdet en omfangsrig betænkning med gode
forslag, men tilkendegiver samtidig, at betænkningen ikke udgør et
tilfredsstillende grundlag for fremsættelse af lovforslag. Det anføres, at de
manglende eventuelle ændringer af militær straffelov underbygger, at
betænkningen er udarbejdet under for stort tidspres. I den forbindelse
understreges vigtigheden af, at der afsættes mere tid og flere ressourcer til
det lovforberedende arbejde.
Justitsministeriet finder, at betænkningen udgør et tilfredsstillende grundlag
for et lovforslag. Derudover har Forsvarsministeriet oplyst, at der i
forlængelse af udvalgsarbejdet er igangsat et analysearbejde for at afdække
behovet for eventuelle ændringer af militær straffelov, samt at det under
inddragelse af relevante myndigheder og i overensstemmelse med udvalgets
anbefaling undersøges nærmere, om de foreslåede bestemmelser om
krigsforbrydelser giver anledning til ændringer af militær straffelov.
Justitsministeriet har i øvrigt noteret sig synspunkterne.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Gennemførelsesmetode, placering af straffebestemmelserne m.v.
Advokatrådet
tilslutter sig tilgangen, hvorefter de foreslåede bestemmelser
på visse områder rækker videre end statutten for Straffedomstolen for
derved at sikre, at Danmark selv vil kunne retsforfølge forbrydelserne i
stedet for at skulle udlevere de ansvarlige til retsforfølgning ved
Straffedomstolen. Derudover anbefales det, at der bringes mere klarhed over
straffebestemmelsernes rækkevidde.
Side 8/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
Danmarks Veteraner
kvitterer for, at der med lovforslaget tages hensyn
til, at dansk lovgivning giver mulighed for, at dansk militært personel kan
retsforfølges ved danske domstole, så det ikke på grund af utilstrækkelig
lovgivning bliver nødvendigt at lade militært personel strafforfølge ved
Straffedomstolen.
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder
anser
betænkningen for et vigtigt skridt i retning af at skabe større overblik og
systematik i forbindelse med brugen af folkeret i dansk ret og hilser det
velkomment, at indholdet af folkedrabsloven indarbejdes i straffeloven. Det
anføres derudover, at det er vanskeligt at bestemme, hvornår der er tale om
et folkedrab, hvorfor det anbefales, at dette spørgsmål uddybes yderligere,
evt. med inddragelse af flere konkrete eksempler, som vejledning for danske
domstole.
FN-forbundet
anser det for overordentligt vigtigt for den internationale
retsorden, at stater lovgivningsmæssigt er ajour med gældende globale
standarder, og finder det positivt, at de omfattede forbrydelser samles i
straffeloven. Det anføres derudover, at der bør etableres en fast procedure
for at sikre, at dansk lovgivning er i overensstemmelse med det gældende
retsgrundlag i Straffedomstolens statut.
Hjælp Voldsofre
anfører, at det er en fordel for ofrene, at de omfattede
forbrydelser samles i straffeloven, og at det er positivt, at de foreslåede
bestemmelser tager udgangspunkt i Straffedomstolens statut, dog således at
de på nogle punkter går videre for derved at tage højde for udviklingen i
folkeretten.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3, jf. pkt. 3.1.2, i de almindelige bemærkninger,
finder Justitsministeriet det mest hensigtsmæssigt, at de foreslåede
straffebestemmelser tager udgangspunkt i – men på visse punkter rækker
videre end – indholdet af forbrydelserne i Straffedomstolens statut, navnlig
henset til komplementaritetsprincippet, hvorefter Straffedomstolen har
jurisdiktion over forbrydelserne i tilfælde af deltagerstaterne manglende
evne eller vilje til at retsforfølge disse. Efter ministeriets opfattelse sikres
det herved, at der ikke opstår en situation, hvor Danmark bliver forpligtet
til at udlevere en dansk statsborger eller person med bopæl eller lignende
fast ophold her i landet til retsforfølgning ved Straffedomstolen på grund af
Danmarks manglende evne til retsforfølgning.
Side 9/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
Efter Justitsministeriets opfattelse er de foreslåede bestemmelser, der
generelt indeholder en forholdsvis høj detaljeringsgrad, affattet
tilstrækkeligt klart og præcist. Som anført ovenfor er de foreslåede
bestemmelser – under henvisning til komplementaritetsprincippet – desuden
formuleret med udgangspunkt i Straffedomstolens statut.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3, jf. pkt. 3.1.2, i de almindelige bemærkninger,
vil praksis fra Straffedomstolen og andre internationale domstole i relevant
omfang skulle indgå som fortolkningsbidrag ved fastlæggelsen af det
nærmere indhold af de foreslåede bestemmelser. Ministeriet vil – i
overensstemmelse med sædvanlig praksis – desuden løbende vurdere
behovet for ændringer af bestemmelserne.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet)
anfører, at det
foreslåede kapitel 13 a deler en række centrale karakteristika med
straffelovens kapitel 12 og 13, og at det i lyset heraf er bemærkelsesværdigt,
at udvalget ikke har overvejet, om nogle af de særlige ordninger, der gælder
for disse to kapitler, også bør finde anvendelse for de foreslåede
bestemmelser. Der henvises til, at påtale efter de to øvrige kapitler sker
under justitsministerens påbud, og at offentlig billigelse af en af de i kapitel
12 og 13 omhandlende forbrydelser generelt er særligt kriminaliseret, jf.
straffelovens § 136, stk. 2.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3 i de almindelige bemærkninger, finder
Justitsministeriet ikke grundlag for i forhold til forbrydelserne i det nye
kapitel at foreslå lovbestemmelser, der fraviger det almindelige
udgangspunkt om, at offentlig påtale tilkommer politidirektøren. Ministeriet
bemærker i den forbindelse, at forbrydelser mod menneskeheden,
krigsforbrydelser og tortur, der i al væsentlighed kan straffes efter gældende
dansk ret, samt folkedrab, ikke i dag er omfattet af en sådan lovbestemmelse
om påtalekompetencen.
Justitsministeriet bemærker derudover, at spørgsmålet om kriminalisering
af offentlig udtrykkelig billigelse af bestemte forbrydelser, jf. straffelovens
§ 136, stk. 2, bl.a. indebærer en afvejning mellem på den ene side hensynet
til ytringsfriheden og på den anden side hensynet til, at man ikke offentligt
skal kunne udtrykke sin tilslutning til de pågældende forbrydelser.
Ministeriet finder ikke grundlag for at udvide straffelovens § 136, stk. 2, til
Side 10/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
også at omfatte de foreslåede bestemmelser i det nye kapitel i straffeloven.
Det bemærkes i den forbindelse, at § 136, stk. 2, i dag alene omfatter
forbrydelser fra kapitel 12 og 13 (terrorisme m.v.) og ikke øvrige
forbrydelser i straffeloven, herunder øvrige særdeles alvorlige forbrydelser.
Det bemærkes også, at offentlig tilskyndelse til de forbrydelser, der er
indeholdt i de foreslåede bestemmelser, efter omstændighederne vil kunne
straffes efter straffelovens § 136, stk. 1.
Hjælp Voldsofre
anfører, at der ikke er nævnt noget specifikt om samspillet
mellem Den Internationale Straffedomstols Offerfond og det danske
Erstatningsnævn og bemærker hertil, at det må være oplagt, at et offer for
en forbrydelse omfattet af de nye bestemmelser kan søge erstatning for
personskade hos Erstatningsnævnet.
Justitsministeriet bemærker, at Den Internationale Straffedomstols
Offerfond har til formål at støtte og implementere programmer, der
adresserer skader som følge af folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden,
krigsforbrydelser og aggression. Offerfonden har mandat til dels at
gennemføre domstolsbeordrede erstatninger, dels at yde fysisk, psykologisk
og materiel støtte til ofre og deres familier. Der henvises i øvrigt til
betænkningens side 31-32.
Justitsministeriet bemærker derudover, at staten yder erstatning og
godtgørelse for personskade, der forvoldes ved overtrædelse af bl.a.
straffeloven, jf. offererstatningslovens § 1, stk. 1. Dette vil således også
omfatte de forslåede bestemmelser i det nye kapitel i straffeloven. Det
bemærkes dog, at forbrydelsen som udgangspunkt skal være begået i den
danske stat for at kunne berettige erstatning eller godtgørelse efter
offererstatningsloven. Erstatning eller godtgørelse kan i særlige tilfælde
ydes for skader, der forvoldes ved handlinger begået uden for den danske
stat, jf. offererstatningslovens § 1, stk. 3 og 4. Det følger af
offererstatningslovens § 7, stk. 1, at der ikke ydes erstatning i tilfælde af, at
skaden dækkes af forsikringsydelser eller andre ydelser, der har karakter af
virkelig skadeserstatning. Hvorvidt en eventuel udbetaling fra
Straffedomstolens Offerfond vil udgøre en virkelig skadeserstatning må
afgøres i det konkrete tilfælde.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
Side 11/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
European Center for Constitutional and Human Rights
anfører, at der
bør medtages en eksplicit bestemmelse, hvori det præciseres, at reglerne om
funktionel immunitet ikke gælder for internationale forbrydelser, og
henviser i den forbindelse til, at der i tysk ret er blevet tilføjet en sådan
bestemmelse. Der henvises derudover til, at spørgsmålet om funktionel
immunitet for internationale forbrydelser er under overvejelse hos FN’s
Folkeretskommission.
Udenrigsministeriet bemærker, at betænkningen på side 270 ff. behandler
reglerne om funktionel immunitet, herunder drøftelserne i FN’s
Folkeretskommission samt ovennævnte tyske lovændring fra juni 2024. Det
fremgår også, at de sædvaneretlige regler om funktionel immunitet er under
udvikling.
Justitsministeriet bemærker derudover, at det følger af straffelovens § 12,
at anvendelsen af straffelovens §§ 6-11 om dansk straffemyndighed
begrænses ved de i folkeretten anerkendte undtagelser. Dette indebærer, at
det – uden for traktatfæstede områder som eksempelvis Wienerkonventionen
om diplomatiske forbindelser af 1961 – er de til enhver tid gældende
sædvane-retlige regler om immunitet, der finder anvendelse, hvis spørgsmål
om strafforfølgelse af fremmede staters repræsentanter for internationale
forbrydelser måtte opstå i Danmark. Det er vurderingen, at denne
reguleringsform giver den fornødne fleksibilitet til, at danske
retshåndhævende myndigheder kan sikre effektiv retsforfølgelse af
personer, der måtte have begået internationale forbrydelser, samtidig med
at Danmarks internationale forpligtelser iagttages.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
2.2.2. Aggressionsforbrydelser
Advokatrådet
finder
begrundelsen
for
kriminalisering
af
aggressionsforbrydelser velovervejet. Desuden finder Advokatrådet det
velbegrundet, at dansk straffemyndighed over aggressionsforbrydelser vil
være begrænset.
FN-forbundet
er tilfredse
aggressionsforbrydelsen.
med,
at
Danmark
vil
ratificere
Side 12/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
Hjælp Voldsofre
er positive over for, at Danmark vil ratificere
aggressionsforbrydelsen, og anfører, at ofre for vold vil hilse det
velkomment, at Danmark i større grad forpligter sig til at samarbejde med
Straffedomstolen.
Justitsministeriet har noteret sig synspunkterne.
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet)
anfører, at udvalget i
betænkningens kapitel om magtanvendelsesforbuddet og aggression
nedtoner adskillige væsentlige retlige problemstillinger, og at
betænkningens
analyser
vedrørende
en
ratifikation
af
aggressionsforbrydelsen giver et forvrænget billede af retstilstanden. Det
anføres, at dette ikke mindst gælder udvalgets antagelse om, at humanitær
intervention må anses for undtaget fra aggressionsforbrydelsen, og det
bemærkes, at det på det foreliggende grundlag ikke synes rimeligt at antage,
at Straffedomstolen vil nå frem til et sådant resultat.
Udenrigsministeriet bemærker, at det følger af Straffedomstolens statut, at
det er en betingelse for at pålægge en person strafferetligt ansvar, at en
aggressionshandling udgør en »åbenbar« krænkelse af FN-pagten.
Krigsforbrydelsesudvalgets vurdering som gengivet i betænkningen er, at
humanitær intervention falder uden for dette tærskelkrav. Udvalget lægger
bl.a. vægt på, at humanitær intervention efter sin karakter søger at fremme
FN-pagtens respekt for og overholdelse af menneskerettigheder og derfor
ikke er i »åbenbar« strid med FN-pagten. Det er Udenrigsministeriets
vurdering, at beskrivelsen af retstilstanden vedrørende anvendelsesområdet
for aggressionsforbrydelsen i relation til humanitær intervention er korrekt
beskrevet i betænkningen.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
2.2.3. Folkedrab
FN-forbundet
finder, at det med fordel kan tilføjes i beskrivelsen af
folkedrabsforbrydelsen på betænkningens side 171 ff., at ved sådanne
forbrydelser skal hensigten primært være at nægte gruppen retten til at
eksistere som gruppe.
Side 13/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
Justitsministeriet bemærker, at det af beskrivelsen af folkedrab på
betænkningens side 173 allerede fremgår, at forbuddet mod folkedrab søger
at beskytte gruppens eksistens som sådan.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
2.2.4. Forbrydelser mod menneskeheden
FN-forbundet
anfører, at ordene »eller permanent« bør føjes til
beskrivelsen af varighedskravet i tvangsforsvindinger som forbrydelse mod
menneskeheden efter Straffedomstolens statut på betænkningens side 74, og
henviser bl.a. til, at disse ord indgår i definitionen i
tvangsforsvindingskonventionens artikel 2.
Udenrigsministeriet bemærker, at ordene »eller permanent« ikke ses at
følge af tvangsforsvindingskonventionens artikel 2.
Som det fremgår af pkt. 3.4.4, jf. pkt. 3.4.3, i de almindelige bemærkninger,
finder Justitsministeriet, at det foreslåede § 118 d, nr. 10, om
tvangsforsvinding som forbrydelse mod menneskeheden ikke bør indeholde
et varighedskrav.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
2.2.5. Krigsforbrydelser
FN-forbundet
er tilfredse med, at Danmark vil ratificere de resterende ti
krigsforbrydelser, der er tilføjet i Straffedomstolens statut siden dens
ikrafttrædelse. Det anføres, at det vil være mere korrekt, at formuleringen
på betænkningens side 152 om krigsforbrydelser mod personer »Der er ikke
en bestemmelse i statutten om slaveri« ændres til, at der ikke findes en
»eksplicit artikel om slaveri«. Det anføres derudover, at der med fordel
kunne redegøres mere samlet for, hvad der udgør en strafbar behandling af
krigsfanger, herunder hvordan krigsfanger defineres, når der er tale om ikke-
statslige aktører.
Justitsministeriet bemærker, at Straffedomstolens statut ikke indeholder en
bestemmelse om slaveri, men alene en bestemmelse om slaveri som
Side 14/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
forbrydelse mod menneskeheden samt bestemmelser om seksuelt slaveri som
forbrydelse mod menneskeheden og krigsforbrydelse. Det på betænkningens
side 152 anførte, der alene omhandler krigsforbrydelser, er således efter
ministeriets opfattelse korrekt.
Det bemærkes derudover, at det fremgår af betænkningens side 356, at den
foreslåede § 118 e om krigsforbrydelser mod personer samler de
handlinger, som vil udgøre en strafbar behandling af beskyttede personer,
hvilket bl.a. omfatter krigsfanger og ikke-statslige aktører, der ikke længere
tager direkte del i fjendtlighederne. For en nærmere fremstilling om ikke-
statslige aktørers status henvises til militærmanualens kapitel 12 om
frihedsberøvelse i danske styrkers varetægt.
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet)
anfører, at det
foreslåede § 118 e, stk. 3, definerer begrebet »beskyttet person« på en måde,
der ikke flugter med opfattelsen i den humanitære folkeret.
Røde Kors
anfører, at definitionen af »beskyttet person« i det foreslåede §
118 e, stk. 3, ikke bør forveksles med det mere snævre begreb »beskyttet
person« i henhold til Genève-konventionerne. Det foreslås derfor, at
betegnelsen »beskyttet person« ændres til »personer beskyttet af den
humanitære folkeret«, eller at det som et alternativ tydeliggøres, at
definitionen i den foreslåede bestemmelse adskiller sig fra definitionen i
Genève-konventionerne.
Det bemærkes indledningsvis, at udvalget, som det fremgår af
betænkningens side 145, har ønsket at finde frem til en generel definition af
beskyttede personer, der skal gælde i alle typer af væbnet konflikt, og som
samtidig er i overensstemmelse med den humanitære folkeret. På baggrund
af høringssvarene fra Røde Kors og Københavns Universitet (Det Juridiske
Fakultet) vedrørende definitionen af »beskyttede personer« og efter
nærmere analyse findes definitionen i den foreslåede bestemmelse egnet til
at skabe tvivl om etablerede begreber i den humanitære folkeret.
Den foreslåede bestemmelse er på den baggrund omformuleret, så det
fremgår
tydeligere,
at
den,
i
overensstemmelse
med
Krigsforbrydelsesudvalgets intention, vil omfatte alle typer af væbnet
konflikt og samtidig vil omfatte alle beskyttede personer i den humanitære
folkeret, hvad enten disse nyder generel eller særlig beskyttelse, herunder
personer, der ikke eller ikke længere tager direkte del i fjendtlighederne,
Side 15/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
civile, krigsfanger, sårede og syge eller skibbrudne, sanitets- og
sundhedspersonel samt medicinsk og religiøst personel.
Røde Kors
foreslår, at det i de indledende bestemmelser i lovudkastet gøres
klart, at loven ikke nødvendigvis omfatter alle krigsforbrydelser, og at der
kan opstå yderligere og bredere definitioner heraf. Det foreslås endvidere,
at voldshandlinger eller trusler om vold, hvis primære formål er at sprede
terror blandt civilbefolkningen, medtages i ordlyden af det foreslåede § 118
h, nr. 1, idet dette er en integreret del af forbuddet mod at angribe civile.
Desuden foreslås det, at rækkefølgen i det foreslåede § 118 h, nr. 3, ændres,
så bestemmelsen begynder med det mest generelle, det vil sige: »Angriber
civile ejendomme eller genstande, inklusive bygninger, der anvendes til
religion, uddannelse…«. Endelig foreslås det, at det fremgår, at
forbrydelsen i det foreslåede § 118 g, nr. 2, ikke afhænger af anvendelsen af
kendemærket eller emblemet, og at sådanne personer og
objekter
dermed
er beskyttet som sådan, uanset om der er anvendt beskyttende kendetegn
eller emblemer eller ej. Der henvises i den forbindelse til, at dette bl.a.
understøttes af præambelparagraf 4 i 3. tillægsprotokol til Genève-
konventionerne.
Det bemærkes indledningsvis, at der med lovforslaget lægges op til en
selvstændig kriminalisering af de krigsforbrydelser, hvorover Danmark er
forpligtet til at have jurisdiktion i medfør af den humanitære folkeret. Det
er vurderingen, at betænkningen med udgangspunkt i krigsforbrydelser
omfattet af artikel 8 i Straffedomstolens statut, herunder de foreslåede § 118
h, nr. 1, og § 118 g, nr. 2, afspejler eksisterende krigsforbrydelser i medfør
af gældende traktat- eller sædvaneret. I forhold til det foreslåede § 118 h,
nr. 3, er ordlyden ændret som foreslået i høringssvaret, da det vil være en
bedre lovteknisk opbygning af bestemmelsen. Ændringen vurderes ikke at
have indholdsmæssig betydning.
Justitsministeriet bemærker endelig, at ministeriet er enig med udvalget, der
på betænkningens side 55 tilkendegiver, at der sker en fortsat udvikling af
folkeretten vedrørende internationale forbrydelser, samt at der er behov for
løbende at sikre, at de vedtagne straffebestemmelser afspejler denne
udvikling.
European Center for Constitutional and Human Rights
anfører, at
kravet om »udbredt, langvarig og alvorlig« skade på naturmiljøet, der
»klart« overstiger den forventede konkrete og direkte militære fordel i det
Side 16/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
foreslåede § 118 h, nr. 7, vil indebære en risiko for, at bestemmelsen
fortolkes restriktivt. Det foreslås derfor, at de kumulative krav om »udbredt,
langvarig og alvorlig« skade i stedet gøres alternative, eller at der alene
stilles krav om »alvorlig« skade. Det foreslås endvidere, at kravet om, at
skaden »klart« skal overstige den forventede militære fordel, fjernes.
Det bemærkes, at Krigsforbrydelsesudvalget, som det fremgår af
betænkningens side 163-164, har overvejet, hvorvidt kriteriet om »udbredt,
langvarig og alvorlig« skade bør medtages i det foreslåede § 118 h, nr. 7.
Udvalget finder ikke grundlag for at antage, at kriteriet, der fungerer som
et tærskelkrav, ikke gælder efter den folkeretlige sædvaneret. Udvalget
finder det mest hensigtsmæssigt, at tærskelkravet fastholdes i den foreslåede
bestemmelse, så ikke alle skader er omfattet af bestemmelsen.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
2.2.6. Tidsmæssig gyldighed for forbrydelser mod menneskeheden og
krigsforbrydelser
Advokatrådet
finder den foreslåede ordning i god overensstemmelse med
hidtil gældende principper om straffebestemmelsers tidmæssige gyldighed.
Danmarks Veteraner
finder omvendt den foreslåede ordning retspolitisk
betænkelig, idet der er tale om konturer af lovgivning med tilbagevirkende
kraft. Det anføres, at der ikke er afgørende hensyn, der taler for denne
tidsmæssige gyldighed, som det ellers er påkrævet, jf. Justitsministeriets
vejledning om lovkvalitet.
Det må efter Justitsministeriets opfattelse antages at have en ikke ubetydelig
værdi for ofre og omverdenen, at tidligere begåede forbrydelser mod
menneskeheden og krigsforbrydelser kan straffes som sådanne.
Som det fremgår af pkt. 3.6.3, jf. pkt. 3.6.2, i de almindelige bemærkninger,
vil det være en betingelse, at der konkret kan føres bevis for, at både de
objektive og subjektive forudsætninger for straf efter både den
straffebestemmelse, der var gældende på gerningstidspunktet, og den
foreslåede nye bestemmelse er til stede. Derudover vil det være en
betingelse, at handlingen udgjorde en forbrydelse mod menneskeheden eller
Side 17/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
en krigsforbrydelse efter folkeretten på gerningstidspunktet. Endelig vil
straffen ikke kunne blive strengere end efter den dagældende lovgivning.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets vurdering, at det vil være
forsvarligt at indføre den foreslåede ordning om tidsmæssig gyldighed af
bestemmelserne om forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser.
Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede ordning er
i overensstemmelse med artikel 7 om forbuddet mod straf med
tilbagevirkende kraft i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
2.2.7. Kommandoansvar for folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden
og krigsforbrydelser
Advokatrådet
anfører, at anvendelsesområdet for kommandoansvaret
fremstår uklart, og at det hidtil har været fast antaget i forbindelse med
overvejelser om tilpasning af dansk strafferet til internationale forpligtelser,
at straffelovens medvirkensregler har et så vidt anvendelsesområde, at der
ikke tidligere har været behov for indførelse af særlige bestemmelser om
udvidet medvirkensansvar. Det anføres derudover, at det vil være en
nyskabelse i dansk strafferet, at kommandoansvaret vil omfatte uagtsomhed
fra lederens side, og at det synes meget vanskeligt at forestille sig et tilfælde,
hvor mistankegrundlaget for en udleveringssag alene vil være uagtsomhed.
Det anføres endvidere, at de få tilfælde af kommandoansvar, der kendes fra
praksis fra krigsforbryderdomstole og internationale tribunaler, i en dansk
sammenhæng kunne have ført til domfældelse efter straffelovens
almindelige regler om medvirkensansvar.
Danmarks Veteraner
anfører, at det er betænkeligt, at den foreslåede
bestemmelse om kommandoansvar også omfatter uagtsomhed, og henviser
i den forbindelse til, at de operative forhold kan være af en sådan karakter,
at det ikke forekommer retssikkerhedsmæssigt rimeligt at anlægge en sådan
udvidet form for medvirkensansvar. I forlængelse heraf anføres det, at der
fra statens side bør tilbydes en særlig processuel støttemulighed til alle
veteraner, uanset de pågældendes position og ansvarsområde som udsendt i
en given international mission.
Side 18/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
Som det fremgår af pkt. 3.7.4, jf. pkt. 3.7.3, i de almindelige bemærkninger,
vil den almindelige medvirkensregel i straffelovens § 23 efter
Justitsministeriets vurdering ikke i alle tilfælde dække det samme indhold
som artikel 28 om kommandoansvar i Straffedomstolens statut. Det
bemærkes i den forbindelse også, at artikel 28 rækker videre, end hvad der
ville gælde efter den almindelige medvirkensregel i § 23 i sager om
overtrædelse af de foreslåede bestemmelser om folkedrab, forbrydelser mod
menneskeheden og krigsforbrydelser, ved også at omfatte visse tilfælde af
uagtsomhed, jf. formuleringen »burde have vidst«. Et strafansvar efter den
almindelige medvirkensregel i § 23 for overtrædelse bestemmelserne ville
således kræve forsæt.
Henset til komplementaritetsprincippet, hvorefter Straffedomstolens har
jurisdiktion over statuttens forbrydelser i tilfælde af deltagerstaternes
manglende evne eller vilje til at retsforfølge, er det ministeriets opfattelse,
at kommandoansvaret efter statuttens artikel 28 bør være fuldt omfattet af
dansk ret, og den foreslåede bestemmelse om kommandoansvar vil sikre
dette.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
European Center for Constitutional and Human Rights
anfører, at
kravet om, at den underordnedes forbrydelse skal være »en følge af«, at
lederen ikke har udøvet behørig kontrol over den underordnede, ikke bør
medtages i den foreslåede § 118 j om kommandoansvar, da det er omstridt,
hvorvidt dette krav om årsagssammenhæng gælder.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af betænkningens side 186, at
Krigsforbrydelsesudvalget har været opmærksomt på, at der i
Straffedomstolens praksis er forskellige synspunkter på kravet om
sammenhæng mellem den overordnedes og de underordnedes handlinger,
men udvalget har alligevel valgt at medtage kravet i den foreslåede
bestemmelse om kommandoansvar, bl.a. under henvisning til, at kravet
fremgår af ordlyden af artikel 28 om kommandoansvar i Straffedomstolens
statut, jf. herved formuleringen »som resultat af«. I den forbindelse
bemærkes det i øvrigt, at der er medtaget et lignende krav i bestemmelsen
om kommandoansvar i norsk ret.
Side 19/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
2.2.8. Tortur
Danmarks Veteraner
anfører, at udvalget med sin henvisning på
betænkningens side 225 til Østre Landsrets dom af 6. juli 2006 i sag
239/2006 antyder, at der var rejst tiltalte efter de forkerte bestemmelser,
hvorfor denne henvisning ikke findes retlig relevant.
FN-forbundet
er tilfredse med, at definitionen af tortur i FN’s
torturkonvention nu indarbejdes i dansk straffelovgivning.
Justitsministeriet har noteret sig synspunkterne.
2.2.9. Ændringer af retsplejeloven, herunder beskikkelse
bistandsadvokat, brug af videoafhøring og hemmelig ransagning
af
Advokatrådet
tilslutter sig de forslåede ændringer af retsplejeloven for så
vidt angår reglerne om bistandsadvokater og videoafhøring.
Hjælp Voldsofre
er overordentligt tilfredse med, at der indføres hjemmel
til, at der kan beskikkes bistandsadvokat til forurettede i sager om de
omfattede forbrydelser, men anfører, at der samtidig bør åbnes op for, at
forurettede får ret til flere samtaler og/eller samtaler af mere end én times
varighed forud for anmeldelse. Derudover anføres det, at det kan overvejes,
om ofre for aggressionsforbrydelser også bør have ret til bistandsadvokat,
selv om ofrene for denne forbrydelse formentlig vil være en uspecifik,
uafgrænset persongruppe.
Som det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 3 (det foreslåede § 7, stk. 1,
nr. 2, litra c, i straffeloven), er en aggressionsforbrydelse omfattet af den
foreslåede § 118 b i sin karakter en forbrydelse, der er rettet mod en stat og
ikke mod individer som sådan. Justitsministeriet finder derfor ikke grundlag
for at indføre en ret til bistandsadvokat for ofre for forbrydelsen. Imidlertid
vil der kunne beskikkes en bistandsadvokat, hvis der eksempelvis begås
krigsforbrydelser som led i en aggressionsforbrydelse. Det bemærkes i
øvrigt, at når særlige omstændigheder taler for det, kan retten efter
anmodning beskikke en advokat til forurettede, selv om lovovertrædelsen
ikke er omfattet af retsplejelovens § 741 a, stk. 1, jf. § 741 a, stk. 5.
Side 20/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
3. Lovforslaget i forhold til betænkningens udkast til lovforslag
I forhold til det udkast til lovforslag i betænkningen, der har været i offentlig
høring, indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige
ændringer:
Det foreslåede § 118 e, stk. 3, om definitionen af »beskyttet person«
er ændret på baggrund af høringssvarene fra Københavns Universitet
(Det Juridiske Fakultet) og Røde Kors, så det tydeliggøres, at
udtrykket vil omfatte de eksisterende kategorier af beskyttede
personer i den humanitære folkeret.
Det foreslåede § 118 h, nr. 3, om angreb på bygninger m.v. som
krigsforbrydelse ved anvendelse af forbudte kampmetoder er ændret
som følge af høringssvaret fra Røde Kors, så bestemmelsen indledes
med det mere generelle, det vil sige »civile ejendomme eller
genstande…«.
Det er tilføjet i pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
at der i forhold til forbrydelserne i det foreslåede nye kapitel om
visse internationale forbrydelser ikke er fundet grundlag for at
foreslå lovbestemmelser, der fraviger det almindelige udgangspunkt
om, at offentlig påtale tilkommer politidirektøren.
Det er præciseret i bemærkningerne til de foreslåede §§ 118 c-118 i
om
folkedrab,
forbrydelser
mod
menneskeheden
og
krigsforbrydelser, at en given handling vil kunne straffes efter de
foreslåede bestemmelser i sammenstød med straffelovens
terrorbestemmelser.
Der er i pkt. 3.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
redegjort for, at forsamlingen af deltagerstater ved resolution af 26.
november 2015 vedtog en ændring af Straffedomstolens statut, der
indebærer, at artikel 124 ophæves. Artikel 124 giver en stat
mulighed for ved sin tilslutning til statutten at erklære, at staten i en
periode på syv år ikke godkender Straffedomstolens jurisdiktion
med hensyn til krigsforbrydelser. Denne ophævelse er endnu ikke
trådt i kraft, da det forudsætter ratifikation af 7/8 af statsparterne til
statutten. I pkt. 3.5.4 er det angivet, at det tillige vil være
hensigtsmæssigt at foretage dansk ratificering af resolutionen, og at
regeringen derfor agter at ratificere denne.
Side 21/22
L 58 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
Herudover er der foretaget visse mindre ændringer af sproglig, redaktionel
og lovteknisk karakter.
Side 22/22