Socialudvalget 2024-25
L 66 Bilag 19
Offentligt
2946053_0001.png
Manderådet
Udvalg for Familieret
22. august 2024
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att. Lars Thøgersen
Sendt pr. mail:
[email protected]
og
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Styrkelse af barnets ret til
begge forældre, herunder barnets bedste ved samarbejdschikane og forældrefremmedgørelse, samt
forældreansvar for forældre, der er dømt for gentagen vold i nære relationer)
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 17. juni 2024 sendt udkast til forslag til lov om ændring af
forældreansvarsloven (Styrkelse af barnets ret til begge forældre, herunder barnets bedste ved
samarbejdschikane og forældrefremmedgørelse, samt forældreansvar for forældre, der er dømt for
gentagen vold i nære relationer) i høring.
Manderådets Udvalg for Familieret takker ministeriet for muligheden for at afgive høringssvar.
Manderådets Udvalg for Familieret er i udgangspunktet positive overfor dele af lovændringen, og er
meget tilfredse med, at det ved lov fastslås, at forældrefremmedgørelse som fænomen eksisterer, samt
at der sættes et øget fokus på barnets ret til både sin mor og sin far.
Ad § 1, nr. 1, Forældrefremmedgørelse
Manderådets Udvalg for Familieret noterer med betydelig tilfredshed, at det er alle Folketingets partier,
der står bag aftalen om et forbedret familieretligt system, og ønsker at styrke barnets ret til begge
forældre og understrege forældrenes ansvar for at skærme barnet mod deres indbyrdes konflikter.
Forældrefremmedgørelse defineres i lovforslagets specielle bemærkninger som: ”En forælders bevidste
Manderådet er en frivillig forening der arbejder for drenge, mænd og fædres vilkår og rettigheder
www.manderaadet.dk
CVR 41719273 I
L 66 - 2024-25 - Bilag 19: Henvendelse af 29/11-24 fra Manderådet
brug og manipulation af barnet i forhold til anden forælder med det sigte, at den anden forælder mister
kontakt med barnet. Forældrene har pligt til at sikre, at barnet ikke gøres til våben i konflikten mellem dem
og skærme barnet mod forældrenes konflikter”.
Manderådets Udvalg for Familieret mener, at forældrefremmedgørelse ved aftalen og lovændringen
defineres meget snævert og alene som et underbegreb til samarbejdschikane, jf. lovforslagets
formulering ”(…) eventuel samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse”.
Manderådets Udvalg for Familieret mener grundlæggende, at forældrefremmedgørelse må forstås
bredere således, at forældrefremmedgørelse
ikke samarbejdschikane
er overbegrebet eller målet for
den chikanerende forældre. Og sigtet med forældrefremmedgørelsen er ikke kun, at den anden forælder
mister kontakt med barnet, men i lige så høj grad, at barnet mister kontakt med sin anden forælder.
En forældrefremmedgørelse kan således bl.a. realiseres ved samarbejdschikane eller manipulation af
barnet, men chikane og manipulation må anses for midler til at opnå forældrefremmedgørelsen, som kan
være enten fysisk fremmedgørelse eller mental fremmedgørelse eller en kombination heraf.
Det er som udgangspunkt Manderådets Udvalg for Familierets opfattelse, at et barn der uden sin egen fri
vilje er fremmed for den ene forælder eller begge sine forældre kan anses som forældrefremmedgjort.
Beror forældrefremmedgørelsen på begge forældres gensidige frie valg og vilje, er det efter Manderådets
Udvalg for Familierets opfattelse trist for barnet, men i første omgang ikke et samfundsanliggende. Den
ensidigt af den ene forælder udøvede forældrefremmedgørelse mod barnet og den anden forælder er
derimod et væsentligt samfundsanliggende.
Forældrefremmedgørelse kan anskues som en særlig form for såkaldt psykisk vold, som dette begreb er
defineret i den gældende straffelov, og voldsformen har typisk voldsomme og langvarige konsekvenser
for både den fremmedgjorte forælder og det fremmedgjorte barn samt i mindre omfang det
fremmedgjorte barns øvrige pårørende.
Foretages en sådan fremmedgørelse af barnet fra den ene forælder af den anden forælder ved udøvelse
af f.eks. forsætlig manipulation af barnet, er det Manderådets Udvalg for Familierets opfattelse, at der
som udgangspunkt er tale om udøvelse af psykisk vold mod både barnet og den anden forælder, som bør
sanktioneres strafferetligt. Forældrefremmedgørelse bør dog efter Manderådets Udvalg for Familierets
opfattelse udskilles fra begrebet psykisk vold, og indføres som selvstændigt delikt i straffeloven.
Manderådet er en frivillig forening der arbejder for drenge, mænd og fædres vilkår og rettigheder
www.manderaadet.dk
CVR 41719273 I
L 66 - 2024-25 - Bilag 19: Henvendelse af 29/11-24 fra Manderådet
Manderådets Udvalg for Familieret mener derfor, at hvis Familieretshusets sagsbehandlere eller andre
offentlige sagsbehandlere får begrundet mistanke om sådan form for psykisk vold, bør det være
lovpligtigt for de pågældende sagsbehandlere øjeblikkeligt at få undersøgt forholdet og den potentielt
voldudøvende forælder nærmere samt efter omstændighederne at indgive politianmeldelse om psykisk
vold.
Der bør endvidere, som det kendes for andre typer af vold gælde en indberetningspligt for advokater,
læger, psykologer, lærere, pædagoger og andre fagprofessionelle, der i forbindelse med deres erhverv
kommer i berøring med forsætlig forældrefremmedgørelse, hvis mistanken herom er opstået i forbindelse
med udførelse af et opdrag, der honoreres med økonomiske midler fra det offentlige.
Tilsvarende bør gælde frivillige der udfører arbejde på f.eks. et krisecenter eller lignende, hvis de uanset
faglig baggrund varetager opgaver af offentlig eller anden fagprofessionel karakter.
En sådan psykisk vold vil i langt de fleste tilfælde have længerevarende skadelig påvirkning og være mere
ødelæggende for barnet, herunder i værste fald forårsage uoprettelig skade på barnets mentale helbred
end langt de fleste tilfælde af navnlig simpel fysisk vold.
Manderådets Udvalg for Familieret mener samtidig, at det i bedre overensstemmelse med internationale
regler bør fremgå direkte af loven, at Familieretshuset altid bør inddrage hensynet til en forælders ret til sit
barn.
Manderådets Udvalg for Familieret er naturligvis som udgangspunkt fuldkommen enig i, at ”barnets
bedste” er det væsentligste hensyn, men det bør ikke stå alene, ligesom vurderingen af, hvad der præcist
ligger i denne retlige standard, og hvad der er ”barnets bedste” i udpræget grad,
hviler på kortsigtede og til
dels subjektive vurderinger hos den enkelte sagsbehandler.
Manderådets Udvalg for Familieret mener f.eks., at det kun helt undtagelsesvist kan tjene ”barnets
bedste” at vokse op uden nogen form for kontakt eller kendskab til sin far eller sin mor.
Manderådets Udvalg for Familieret er samtidig grundlæggende af den opfattelse, at det allerede ved
fortolkning af den gældende lovgivning burde følge, at hensynet til barnets ret til begge forældre samt
eventuel samarbejdschikane skal inddrages i forbindelse
med vurderingen af ”barnets bedste”.
Manderådet er en frivillig forening der arbejder for drenge, mænd og fædres vilkår og rettigheder
www.manderaadet.dk
CVR 41719273 I
L 66 - 2024-25 - Bilag 19: Henvendelse af 29/11-24 fra Manderådet
Manderådets Udvalg for Familieret mener endvidere, at den ene forælder aldrig bør kunne miste sin
forældremyndighed, såfremt det er den anden forælder, som nægter at samarbejde om
forældremyndigheden eller på anden vis udøver manipulation eller chikane for at fremmedgøre barnet.
Det er efter Manderådets Udvalg for Familierts opfattelse uacceptabelt, at den ene forælder i medfør af
forældreansvarsvejledningen kan miste samvær med sit barn, selv om der isoleret set ikke er noget at
udsætte på samværsforælderen. Har den anden forælder forsætligt eller groft uagtsomt saboteret
samværet bør det efter Manderådets opfattelse medføre tvangsbøder eller strafforfølgning.
Manderådets Udvalg for Familieret mener på den baggrund, at der er politisk behov for et opgør med
oplevelsen blandt mange fædre af, at familieretssystemet er et kvindevælde, der er skabt af kvinder til
gavn for kvinder, og som hovedsageligt administreres af kvinder samt et opgør med de af mange mænd
oplevede prærogativer som mødre gradvist gennem mere end 100 år er blevet tillagt over børn i
familielovgivningen og i særdeleshed i fortolkningen af loven på bekostning af fædre og de fælles børn.
Manderådets Udvalg for Familieret håber, at nærværende lovforslag kan medvirke til større
opmærksomhed om barnets ret til både sin mor og sin far og på forældrenes ret til deres barn.
Manderådets Udvalg for Familieret mener i den forbindelse, at det er væsentligt at begge forældre
undersøges og behandles ligeligt, herunder i forbindelse med afdækningen af deres forældrekompetence.
M.a.o. forlanges den ene forælder underkastet en psykologundersøgelse el.lign., bør den anden forælder
som klart udgangspunkt underkastes en tilsvarende undersøgelse. Manderådets Udvalg for Familieret
bifalder i den forbindelse, at der skal udarbejdes en faglig guideline om håndteringen af disse sager.
Det fremgår flere steder i lovforslaget, at det er få sager, hvor børn bliver fremmedgjort som følge af
chikane eller lign. Det er ikke Manderådets Udvalg for Familierets opfattelse, og harmonerer ikke
umiddelbart med, at i titusindvis af danske børn ikke kender deres egen far.
Manderådets Udvalg for Familieret anbefaler generelt, at administrationen af det familieretlige område i
både familieretshuset og ved familieretter
uanset konsekvenserne for familiernes privatliv - i langt
højere grad end i dag underlægges et princip om offentlighed og gennemsigtighed, således at det sikres,
at alle relevante hensyn inddrages ved udfyldningen af begrebet ”barnets bedste”, ligesom mistanke om
fejl og kønsbias i forvaltningens administration kan belyses eller afkræftes.
Det er afgørende for Manderådets Udvalg for Familieret, at det i langt højere grad end i dag tilsikres, at der
er overensstemmelse mellem fortolkningen af begrebet ”barnets bedste” hos myndighederne og
Manderådet er en frivillig forening der arbejder for drenge, mænd og fædres vilkår og rettigheder
www.manderaadet.dk
CVR 41719273 I
L 66 - 2024-25 - Bilag 19: Henvendelse af 29/11-24 fra Manderådet
2946053_0005.png
befolkningens almindelige mening om dette begreb.
Ad § 1, nr. 2, Udvidelse af anvendelsesområdet for § 4 a
Manderådets Udvalg for Familieret er modstander af den del af lovforslaget, der indebærer en udvidelse
af forældreansvarslovens § 4 a.
Manderådets Udvalg for Familieret anbefaler tværtimod en ophævelse af forældreansvarslovens § 4 a,
som Manderådets Udvalg for Familieret vurderer, er udtryk for en uhensigtsmæssig sammenblanding af
strafansvar og forældreansvar.
I praksis forekommer der at være tale om en voldsom og traumatiserende straflignende foranstaltning,
der rammer både den voldsdømte
typisk faren - og i særdeleshed den voldsdømtes barn, der som følge
af bestemmelsen skal vokse op uden nogen former for kontakt med sin far.
Manderådets Udvalg for Familieret vurderer, at den gældende formodningsregel muligvis er overflødig, og
at den i den daglige forvaltningsekspedition, hvor tiden og kendskabet til international ret er begrænset,
kan føre til konkrete konventionsbrud.
Manderådets Udvalg for Familieret er heller ikke enige i, at der er en fast og nødvendig sammenhæng
mellem de oplistede strafbare handlinger og formodningen om forælderens forældreevne.
En udvidelse af formodningsreglen i forældreansvarslovens § 4 a kan tilmed i praksis komme til at
fungere som en katalysator i en forældrefremmedgørelsesproces, hvor en forsmået forælder
ofte en
mor
kan fremsætte falske beskyldninger om fysisk vold mod sig selv eller andre.
I de værste og mest tragiske tilfælde risikerer reglen ligefrem at øge risikoen for partnervold og
partnerdrab, som den angiveligt søger at mindske, og der er således tale om en bestemmelse, der højst
sandsynligt gør mere skade end gavn.
Ad § 1, nr. 3-4, Udvidelse af fristen for Familieretshusets afgørelse af kontaktbevarende samvær
Statsrevisorerne har for nylig fundet det foruroligende, at Social-, Bolig og Ældreministeriet og
domstolene trods flere ekstrabevillinger ikke har sikret en tilfredsstillende effektivitet og udvikling i
produktiviteten i sagsbehandlingen i det familieretlige system. Den lange sagsbehandlingstid er en
belastning for de berørte familier, som mangler afklaring på spørgsmål om samvær, forældremyndighed
Manderådet er en frivillig forening der arbejder for drenge, mænd og fædres vilkår og rettigheder
www.manderaadet.dk
CVR 41719273 I
L 66 - 2024-25 - Bilag 19: Henvendelse af 29/11-24 fra Manderådet
og bopæl. Statsrevisorerne konstaterede, at Folketingets målsætning om at sikre et bedre og mere
sammenhængende forløb for børn og forældre i vanskelige samlivsbrud ikke er opnået.
Manderådets Udvalg for Familieret er enig i, at det er afgørende, at der kan sikres rimelige frister for
partshøring mv., men mener, at dette mål må kunne nås uden, at fristerne for kontaktbevarende samvær
udvides. Tværtimod bør myndighederne bestræbe sig på, at fristerne bliver kortere.
Det er samtidig væsentligt for Manderådets Udvalg for Familieret, at lovfristerne overholdes, da der er tale
om sager af meget stor betydning for parterne og deres livskvalitet. Overskrider myndighederne fristerne
bør det derfor sanktioneres, og parterne bør for, at fristerne ikke blot får en symbolsk betydning modtage
en økonomisk godtgørelse ved myndighedens lovbrud som kompensation for deres søvnløse nætter.
Manderådets Udvalg for Familieret mener endvidere, at kontaktbevarende samvær altid skal være det helt
klare udgangspunkt, som kun kan afslås, hvis der er beviser eller klare indikationer på vold, misbrug mv.
Manderådets Udvalg for Familieret mener ikke, at udokumenterede påstande fra den ene forælder bør
være tilstrækkeligt til at afslå kontaktbevarende samvær i en eller anden form.
En anmodning om ophævelse af samvær mellem barnet og den anden forælder uden nærmere
dokumentation eller ringe begrundelse fra den ene forælder bør efter Manderådets Udvalg for Familierets
opfattelse som udgangspunkt give Familieretshuset mistanke om, at der kan være tale om et indledende
forsøg på forældrefremmedgørelse, der bør undersøges nærmere og efter omstændighederne
politianmeldes.
Venlig hilsen
Thomas Bjerring Qvist
Manderådet er en frivillig forening der arbejder for drenge, mænd og fædres vilkår og rettigheder
www.manderaadet.dk
CVR 41719273 I