Socialudvalget 2024-25
L 66 Bilag 20
Offentligt
2946650_0001.png
Enhed
Center for Jura og
Internationale
Opgaver
Sagsbehandler
Lars Thøgersen
Sagsnr.
2024 - 2132
Doknr.
945192
Dato
02-12-2024
Supplerende høringsnotat
Dette supplerende høringsnotat vedrører lovforslag L 66 om ændring af
forældreansvarsloven og lov om Familieretshuset (Styrkelse af barnets ret til
begge forældre, herunder barnets bedste ved samarbejdschikane og
forældrefremmedgørelse, samt forældreansvar for forældre, der er dømt for
gentagen vold i nære relationer).
Høringsnotatet supplerer høringsnotat af 24. oktober 2024 til lovforslaget.
1. Supplerende høringssvar
Ud over de høringssvar, der er omtalt i høringsnotatet af 24. oktober 2024, er
der også modtaget høringssvar fra høringsparten Lev Uden Vold.
2. Bemærkninger til lovudkastet
2.1. Generelle bemærkninger
Lev Uden Vold
er enig i præmisserne for aftalen om et forbedret familieretligt
system om at fastholde fokus på barnets bedste og trivsel i brudsituationer,
beskytte børn mod vold og fortsætte arbejdet med forbedringer set fra barnets
perspektiv. Foreningen er ligeledes enig i, at det er forældrenes pligt at sikre, at
barnet ikke gøres til et våben i relationen mellem dem.
Social- og Boligministeriets bemærkninger
Høringssvaret fra Lev Uden Vold indeholder forslag til ændring af lovgivningen
om forældreansvar, der vil kræve indgribende ændringer af lovforslaget. Disse
forslag falder således uden for rammerne for nærværende lovforslag, og
forslagene kommenteres derfor ikke i dette høringsnotat, men de vil indgå i de
løbende overvejelser om forbedring af varetagelsen af barnets bedste i relation
til forældreansvar.
2.2. Barnets bedste og betydningen af samarbejdschikane og
forældrefremmedgørelse (Det foreslåede § 4, stk. 2, i
forældreansvarsloven)
Lev Uden Vold
anerkender, at der kan være behov for lovgivningstiltag, der
beskytter børn mod, at de risikerer at blive brugt som våben i konflikter mellem
forældrene. Foreningen anerkender således, at der kan være forældre, der
modarbejder den anden forælder, og uberettiget forhindrer samvær med
barnet, ligesom der kan være tilfælde, hvor begge forældre modarbejder
hinanden. Disse problemer kan imidlertid løses indenfor de eksisterende
rammer.
Foreningen oplever dog ofte, at anklager om forældrefremmedgørelse bliver
misbrugt imod den forælder, som forsøger at beskytte barnet mod vold. I disse
sager er der ofte en tilbageholdenhed over for at søge relevant hjælp og
beskytte barnet mod volden af frygt for at blive beskyldt for
forældrefremmedgørelse. Foreningen finder det derfor problematisk at
samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse, indsættes i
forældreansvarsloven. Foreningen henviser til, at det faglige grundlag for at
1
L 66 - 2024-25 - Bilag 20: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2946650_0002.png
træffe afgørelserne herom er uklart, navnlig i relation til psykisk vold, og at der
er omfattende børnefaglig uenighed om begrebet.
Hvis forældrefremmedgørelse indføres i loven, foreslår foreningen, at der inden
for en kort årrække foretages en grundig evaluering af anvendelsen af
bestemmelsen.
Social- og Boligministeriets bemærkninger
Social- og Boligministeriet bemærker, at Lev Uden Vold udtaler sig tilsvarende
en række andre høringsparter, herunder Red Barnet, Kvinderådet, Børnerådet
og Børns Vilkår. Ministeriet kan derfor henvise til sine bemærkninger under
punkt 3.2.1. i sit høringsnotat af 24. oktober 2024.
Supplerende bemærker, at ministeriet, at anvendelsen af forældreansvarsloven
jævnligt overvejes, og at der derfor ikke er behov for at iværksætte en
evaluering af den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, i forældreansvarsloven.
2.3. Kontaktbevarende samvær og midlertidigt samvær (De foreslåede
ændringer af § 29 a i forældreansvarsloven)
Lev Uden Vold
er enig i, at der skal sikres rimelige frister for besvarelse af
partshøringer og bedre muligheder for at lade sig repræsentere og rådgive af
andre i relation til kontaktbevarende samvær, men finder forlængelse af fristen
for, hvornår Familieretshuset skal træffe afgørelse om kontaktbevarende
samvær, uhensigtsmæssig. Foreningen henviser til, at sager om
kontaktbevarende samvær er hastende og kræver, at der hurtigst muligt
træffes en afgørelse.
Foreningen foreslår i stedet, at partshøringsfristen forlænges således, at
parterne får tid til at forholde sig til sagen, eventuel efter rådføring af relevante
fagpersoner. På den måde vil forældrenes retssikkerhed blive varetaget.
Social- og Boligministeriets bemærkninger
Social- og Boligministeriet kan oplyse, at både den gældende og den
foreslåede frist for Familieretshusets afgørelser om kontaktbevarende samvær
ikke kun omfatter Familieretshusets behandling af sagen, men også høring af
forældrene og forældrenes muligheder og at afgive høringssvar.
Forlængelsen af fristen er begrundet i ønsket om at give forældrene bedre
muligheder for at afgive høringssvar, herunder med inddragelse af
fagpersoner, f.eks. en advokat.
2.4. Forældreansvar og forældre, der er dømt for gentagen vold i nære
relationer (Den foreslåede ændring af § 4 a i forældreansvarsloven)
Lev Uden Vold
bakker op om den foreslåede udvidelse af
anvendelsesområdet for forældreansvarslovens § 4 a, stk. 1, til også at omfatte
straf for overtrædelse af § 244, stk. 2, i straffeloven om gentagen vold i nære
relationer. Foreningen foreslår dog at udvide anvendelsesområdet for § 4 a i
forældreansvarsloven til også at omfatte overtrædelse af 243 i straffeloven om
psykisk vold.
Social- og Boligministeriets bemærkninger
Social- og Boligministeriet bemærker, at forslaget om at udvide
anvendelsesområdet for § 4 a i forældreansvarsloven til også at omfatte § 243 i
straffeloven ligger uden for rammerne af nærværende lovforslag. Forslaget
kommenteres derfor ikke i dette høringsnotat, men det vil indgå i de løbende
overvejelser om forbedring af varetagelsen af barnets bedste i relation til
forældreansvar.
Det kan dog oplyses, at dom for en straffelovsovertrædelse, som ikke er
omfattet af § 4 a, vil kunne indgå i vurderingen af barnets bedste. Dette
2
L 66 - 2024-25 - Bilag 20: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2946650_0003.png
omfatter også dom for psykisk vold efter § 243 i straffeloven. Der henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.2.
3