Folketinget
Att. Socialudvalget
København d. 15. december 2024
Den af socialministeriet fremtagne definition på "forældrefremmedgørelse" vil jævnfør
ændringsforslag til L 66 af 6.12.2024 ”skulle
tages udgangspunkt i den definition, der
anvendes i Norge”.
Når man på den vis pludseligt lader sig "inspirere" er det nødvendigt også
at inddrage den kontekst, som definitionen er frembragt i. Der savnes en redegørelse herom
fra ministerens side.
Af bemærkningerne til ændringsforslaget fremgår også
”Den psykologfaglige vurdering er
således helt central for vurderingen af, hvad der er bedst for barnet i den konkrete situation.”
1. Norsk psykologfaglighed vs. dansk psykologfaglighed
For i Norge at varetage en psykologfaglig rolle i det norske familieretslige system - enten som
"meklingsansvarlig" eller "sakkyndig" – kræves ud over universitetsuddannelse:
▪
▪
▪
Autorisation (2 år) og
Specialistuddannelse (3 år) samt
2 år specialtilrettelagt halvtidsstudie
altså praksiserfaring + specialisering af i alt 7 års varighed.
For at varetage en psykologfaglig rolle i Familieretshuset skal man være uddannet psykolog
= ingen praktisk erfaring påkrævet og derfor heller ingen specialisering.
For at forestå en børnesagkyndig undersøgelse kræves autorisation (2 år)
= ingen specialisering påkrævet.
I forbindelse med Barnets Lov advokerede Dansk Psykolog Forening i 2022 for en
certificeringsordning med henvisning til Norge. Man skrev:
”Vi skal simpelthen være sikre på, at det, vi gør, er til barnets bedste.
1