Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2132
Doknr.
941669
Dato
29-11-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 18. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 11 (L 66) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 11:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 18. november 2024 fra Delebarnets
Vilkår, jf. L 66 - bilag 14?”
Svar:
I henvendelsen af 18. november 2024, som jeg bliver bedt om at kommentere,
omtaler Delebarnets Vilkår bl.a. kritik fra Rigsrevisionen, Statsrevisorerne,
Folketingets Ombudsmand og Tænketanken Justitia. Videre henviser
Delebarnets Vilkår til, at bl.a. Familieadvokaterne og
Dommerfuldmægtigforeningen har udtalt, at lovforslaget ikke vil få nogen form
for retsvirkning, og Delebarnets Vilkår oplyser, at det ser ud til, at Danmark ikke
har sendt en rapport til FNs Børnekomite i 2021.
Jeg er opmærksom på udtalelserne i pressen fra Danske Familieadvokater og
Dommerfuldmægtigforeningen om lovforslaget. Jeg bemærker for det første, at
begge foreninger er blevet hørt over lovforslaget, men ingen af dem har afgivet
høringssvar. Men jeg forstår det sådan, at kritikken navnlig går på, at
chikanesager skal opdages hurtigt, at der skal fastsættes overvåget samvær
for at undgå, at barnet mister kontakt med den anden forælder, og at
konsekvenserne af forældrefremmedgørelse skal tydeliggøres, men at
sådanne konsekvenser altid skal tage udgangspunkt i, hvad der er bedst for
barnet.
Jeg er helt enig i, at det vigtigste er, at sager, hvori der indgår
samarbejdschikane eller forældrefremmedgørelse, identificeres hurtigst muligt
sådan, at der kan sættes ind over for det. For at understøtte dette fremgår det
af aftalen om et forbedret familieretligt system, at der skal udarbejdes en faglig
guideline, der skal sætte Familieretshusets medarbejdere i stand til at afdække
problematikkerne omkring samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse, og balancere kompleksiteten heri med afsæt i
barnets perspektiv.
Jeg er også enig i, at fastsættelse af samvær under overvågning kan medvirke
til at undgå situationer, hvor barnet mister kontakten til den anden forælder. Det
er bl.a. derfor, at forældreansvarsloven indeholder mulighed for at fastsætte
overvåget samvær. Overvåget samvær kan fastsættes hurtigt, når samværet er
til barnets bedste. Jeg kan her henvise til, at der med lovforslaget indføres en
frist på 4 måneder for Familieretshuset til at træffe afgørelse om midlertidigt
1