Socialudvalget 2024-25
L 66
Offentligt
2946755_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2132
Doknr.
942366
Dato
02-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 19. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 12 (L 66) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA) og Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 12:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det forventes, at Familieretshusets
sagsbehandling af en § 7-sag med påstande om komplekse faktorer og om
forældrefremmedgørelse vil se ud efter en eventuel vedtagelse af lovforslaget
med dets nuværende ordlyd, sammenholdt med den nuværende
sagsbehandling?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at ved modtagelsen af en sag efter forældreansvarsloven, hvor
forældrene ikke er enige, foretager Familieretshuset en visitation af sagen. Når der er
tale om en kompleks sag efter forældreansvarsloven, der f.eks. indeholder spørgsmål
om vold, misbrugsproblemer og psykiske problemer, visiteres sagen til behandling
som en § 7-sag og ellers som en § 6-sager.
Den foreslåede bestemmelse om forældrefremmedgørelse vil i forbindelse med
visitationen skærpe Familieretshusets opmærksomhed på sager, hvori der
indgår problematikker om forældrefremmedgørelse.
Dette vil blive understøttet af den faglige guideline om
forældrefremmedgørelse, der følger af aftalen om et forbedret familieretligt
system. Formålet med guidelinen er således at højne fagligheden med henblik
på hurtigere identifikation af sager, hvori der indgår forældrefremmedgørelse.
Samtidig vil guidelinen understøtte afdækningen af, hvorfor der er modstand
mod samvær for på den måde at kunne arbejde med familien, inden
situationen bliver mere kompleks og fastlåst og således sikre, at barnet ikke
mister kontakten med den anden forælder.
Det bemærkes i den forbindelse, at det også fremgår af aftalen, at det gennem
efteruddannelse skal sikres, at Familieretshuset har de nødvendige faglige
forudsætninger for at kunne identificere psykisk vold og forældre-
fremmedgørelse samt for at støtte forældrene i at håndtere de udfordringer,
psykisk vold medfører for familiens relationer og for barnet.
Dette vil også kunne bidrage til Familieretshusets arbejde med hurtigt at
genetablere kontakten mellem barnet og den anden forælder, når kontakten er
1
L 66 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvordan Familieretshusets sagsbehandling af en § 7-sag med påstande om komplekse faktorer og om forældrefremmedgørelse forventes at se ud efter en eventuel vedtagelse af lovforslaget med dets nuværende ordlyd
2946755_0002.png
blevet afbrudt, eventuelt gennem overvåget samvær. Også i disse situationer
forudsætter fastsættelse af overvåget samvær dog, at samværet er til barnets
bedste. Familieretshusets afgørelser om overvåget samvær kan indbringes for
familieretten til prøvelse.
Familieretshusets afdækning af sagen, herunder af barnets perspektiv, vil ske
som i andre sager efter forældreansvarsloven, herunder bl.a. gennem
indhentelse af oplysninger fra sociale myndigheder, sundhedsmyndigheder og
politiet, hvor det er relevant. Endvidere vil barnet skulle inddrages i sagen.
Denne faglige guideline vil understøtte denne sagsafdækning i relation til
spørgsmål om forældrefremmedgørelse.
Hvor der er behov for det, vil der kunne foretages en børnesagkyndig
undersøgelse m.v. Det bemærkes hertil, at det også følger af aftalen, at brugen
af sagkyndige erklæringer skal øges, sådan at en forælders eller forældrenes
forudsætninger for at tage vare på barnet, herunder i forhold til at kunne
samarbejde om barnet med den anden forælder, afdækkes ved mistanke om
forældrefremmedgørelse.
Når sagen er oplyst, indbringer Familieretshuset den for familieretten til
afgørelse. Ved afgørelsen vil familieretten skulle tage stilling til, om der
foreligger forældrefremmedgørelse som defineret i lovforslaget, eller om der er
reelle grunde til, at den ene forælder har afbrudt barnets kontakt med den
anden forælder, eksempelvis for at beskytte barnet mod vold, psykiske
problemer og misbrugsproblemer m.v.
Har en forælder uberettiget afbrudt barnets kontakt med den anden forælder,
følger det af lovforslaget, at familieretten vil skulle overveje konsekvenserne af
denne forældrefremmedgørelse, navnlig i form af at forældremyndigheden
tillægges den anden forælder alene, eller at barnets bopæl flyttes til den anden
forælder. En sådan afgørelse om ændring af forældremyndighed eller barnets
bopæl vil dog kun kunne træffes, når afgørelsen konkret vurderes at være
bedst for barnet.
Endelig kan jeg oplyse, at lovforslaget vil medføre behov for at opdatere den
gældende vejledning nr. 10090 af 11. december 2023 om forældremyndighed,
barnets bopæl og samvær, navnlig i relation til de juridiske processer ved
Familieretshusets behandling af sager, hvori der indgår
forældrefremmedgørelse. Denne vejledning vil således supplere den faglige
guideline.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2