Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2132
Doknr.
947373
Dato
05-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 29. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 18 (L 66) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 18:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 29. november 2024 fra Manderådet, jf. L
66 - bilag 19?”
Svar:
Den henvendelse af 29. november 2024 fra Manderådet, som jeg er bedt om at
kommentere, drejer sig for det første om begrebet forældrefremmedgørelse og
eksistensen heraf.
Jeg kan hertil oplyse, at jeg i overensstemmelse med aftalen om et forbedret
familieretligt system har fastholdt, at samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse, skal have en helt fremtrædende plads i
forældreansvarsloven, og at konsekvens af chikane gøres til et af lovens helt
grundlæggende principper.
Dette har jeg præciseret i det ændringsforslag til lovforslaget, som jeg
fremsatte den 5. december 2024.
For det andet drejer henvendelsen sig om betydningen af
krisecentererklæringer.
Jeg kan hertil oplyse, at det fremgår af § 29 b i forældreansvarsloven, at når et
barn opholder sig på et krisecenter, og det godtgøres, at opholdet skyldes vold
fra den anden forælder, skal der af hensyn til barnets bedste efter anmodning
fra den forælder, som barnet opholder sig hos, træffes en midlertidig afgørelse
om, at barnet ikke har samvær eller anden kontakt med den anden forælder.
Dette gælder dog ikke, hvis det anses for bedst for barnet at have kontakt med
den anden forælder.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at Familieretshuset ved
modtagelse af en krisecentererklæring i sådan sag nøje skal påse, at det ved
erklæringen godtgøres, at opholdet på krisecenteret skyldes vold fra den anden
forælder, og at erklæringen også indeholder oplysninger om barnets
perspektiv. Er dette ikke tilfældet, skal disse forhold godtgøres på anden vis
f.eks. ved politianmeldelse, skadestuerapport, andre sagkyndige udtalelser
m.v.
1