Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 68 Bilag 6
Offentligt
2942472_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25-11-2024
J nr.
2024 - 22
Akt-id
540046
Svar på L67 – spm. 1
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 12. november 2024 stillet
mig følgende spørgsmål til L67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rådet for Grøn Omstilling og DAKA A/S.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. november 2024 fra Rådet
for Grøn Omstilling og DAKA A/S, jf. L67 – bilag 4.
Svar
Det er altid velkomment, at brancheorganisationer og virksomheder kommer
med relevante input til den lovgivning, der føres i Danmark.
Der er spurgt til Rådet for Grøn Omstilling og DAKA’s henvendelse i relation til
L67, men jeg antager, at der bedes om en kommentar på deres henvendelse i
relation til L68 om
forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrænd-
stoffer og om reduktion af drivhusgasser (biobrændstofloven), lov om fremme af
vedvarende energi, lov om gasforsyning og lov om elforsyning (Gennemførelse
af EU-regler om fremme af vedvarende energi og grønne brændstoffer m.v.).
Med
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
er der fastsat et teknologineu-
tralt CO
2
e-fortrængningskrav, der regulerer forbruget af VE-brændstoffer i trans-
portsektoren i Danmark. Kravet giver brændstofleverandørerne incitament til at
anvende bæredygtige brændstoffer med en høj vugge-til-grav reduktionseffekt.
Det er op til markedet at afgøre, hvilke grønne brændstoffer der mest effektivt
kan leve op til kravet. CO
2
e-fortrængningskravet er for nuværende 3,4 pct. og
stiger løbende til 7 pct. i 2030. Regeringen følger markedsudviklingen tæt, for
bl.a. at sikre, at de fastsatte rammevilkår er de rette.
Med VEIII-direktivet pålægges transportsektoren nye krav til anvendelsen af
vedvarende energi. Det indebærer bl.a. et overordnet krav i 2030 og et kombi-
nerede krav til specifik anvendelse af avancerede biobrændstoffer og PtX-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 68 - 2024-25 - Bilag 6: Kopi af L 67 - spm. 1 og og L 67 - svar på 1, om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra Rådet for Grøn Omstilling og DAKA A/S, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2942472_0002.png
brændstoffer. Det kombinerede krav er på 1 pct. i 2025 og 5,5 pct. i 2030,
hvoraf minimum 1 pct. skal udgøres af PtX-brændstoffer i 2030.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet læner sig fagligt op af VE-direktivet i
fastsættelsen af værdier for vugge-til-grav-udledninger for de enkelte VE-brænd-
stoffer, da det er VE-direktivet, der sætter rammerne for, hvordan medlemssta-
terne har mulighed for at indrette den nationale brændstofregulering. Bæredyg-
tighedskriterier for VE-brændstoffer, herunder kategorisering af avancerede bio-
brændstoffer, fremgår ligeledes af VE-direktivet.
Vi er i regeringen fortsat i gang med at analyse forskellige løsningsmodeller og
de dertilhørende konsekvenser ved implementering af regulering til opfyldelse af
VEIII-direktivets krav i 2030.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2