Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 74 Bilag 1
Offentligt
2931368_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING AF LOV-
FORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om syge-
dagpenge, lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats og lov om organisering og understøt-
telse af beskæftigelsesindsatsen (Fleksibel
brug og sammensætning af rehabiliteringste-
ams, forenkling af visitationskategorier,
færre krav til sygemeldte fra beskæftigelse
mv.)
Oktober 2024
J.nr. 2024 - 2811
Ydelser
Christina Signe Olsen
Baggrund
Lovforslaget udmønter dele af den politiske aftale af 14. marts 2024 om forenkling
og målretning i sygedagpengesystemet, som blev indgået mellem regeringen (Soci-
aldemokratiet, Venstre og Moderaterne) og forligspartierne bag reformen af syge-
dagpengesystemet (Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti).
Formål
Det foreslås, at kommunerne vil kunne anvende rehabiliteringsteamet mere fleksi-
belt, således at en sag kan behandles i rehabiliteringsteamet efter overgangen til et
jobafklaringsforløb, hvis kommunen vurderer, at personen har behov for en tvær-
faglig indsats. I dag er det et krav, at alle sager om overgang til jobafklaringsforløb
skal behandles i rehabiliteringsteamet inden for en frist på 4 uger.
Det foreslås også, at kommunerne i alle sager vil kunne sammensætte rehabilite-
ringsteamet mere fleksibelt, dog således at der altid skal deltage en repræsentant fra
kommunens beskæftigelsesområde og en repræsentant fra regionens kliniske funk-
tion.
Det foreslås videre, at mestringsforløb skal gives efter en faglig vurdering af, om
den sygemeldte vil få gavn af forløbet. I dag har alle sygemeldte i visitationskate-
gori 2 ret til et mestringsforløb.
Det foreslås endvidere, at visitationskategorierne forenkles, så kategori 3, dvs. sy-
gemeldte med udfordringer af helbredsmæssig, beskæftigelsesmæssig og social ka-
rakter med behov for en tværfaglig indsats, afskaffes. Sygemeldte vil fortsat kunne
få en tværfaglig indsats, hvis der er behov for det.
Derudover foreslås, at forenkle kravene til opfølgningen for sygemeldte fra be-
skæftigelse, således at:
L 74 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
For sygemeldte med et forudsigeligt forløb, og som forventes raskmeldt inden
for 13 uger fra første opfølgningssamtale, afskaffes kravet om afholdelse af
mindst fire opfølgningssamtaler inden for det første halve år.
Kravet om jobmål og »Min Plan« afskaffes.
Kommunen vil kunne undlade at tage kontakt til arbejdsgiver som led i opfølg-
ningen, hvis kommunen og den sygemeldte aftaler, at den sygemeldte selv vare-
tager kontakten til arbejdsgiveren.
Kravet om, at indsatsen skal tilrettelægges ud fra en ”trappemodel”, der angiver,
hvilke indsatser og tilbud, der skal prioriteres højest i indsatsen for, at den syge-
meldte kan genoptage arbejdet, afskaffes. Dette gælder både sygemeldte fra be-
skæftigelse og ledighed.
Endelig foreslås, at kommunen, i alle sager der skal forelægges rehabiliteringstea-
met, vil kunne undlade at indhente den praktiserende læges vurdering af personens
helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde (LÆ 265). Dette gælder,
hvis de helbredsmæssige oplysninger, der allerede ligger på sagen, danner tilstræk-
keligt grundlag for rehabiliteringsteamets vurdering af sagen.
Den primære målgruppe
En primær målgruppe er sygemeldte borgere, der som følge af lovforslaget forven-
tes at opleve en mere enkel og målrettet indsats og opfølgning under deres syge-
dagpengeforløb hos kommunen.
En anden primær målgruppe er borgere, der skal have deres sag behandlet i rehabi-
literingsteamet, dvs. udover sygedagpengesager også sager om jobafklaringsforløb,
ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende og førtidspen-
sion. Denne målgruppe vil blive påvirket af forslagene om fleksibel sammensæt-
ning af rehabiliteringsteamet samt at kommunen vil kunne undlade af indhente læ-
geattesten (LÆ 265) i alle sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet.
De sekundære målgrupper
En sekundær målgruppe er de sygemeldtes arbejdsgivere, der som følge af lov-
forslaget vil kunne opleve at kommunen i mindre grad end i dag inddrager arbejds-
giveren i opfølgningen for de sygemeldte medarbejdere.
En anden sekundær målgruppe er sagsbehandlerne i kommunernes jobcentre, der
vil opleve forenklinger og lempelser af en række proceskrav til behandling af syge-
dagpengesager. Derudover forventes lovforslaget at påvirke kommunernes samar-
bejde med de praktiserende læger og regionernes kliniske funktioner. Det skyldes
dels forslaget om, at der ikke altid vil skulle rekvireres og udstedes lægeattest
(LÆ265), i sager der skal behandles i rehabiliteringsteamet, og dels forslagene om
fleksibel sammensætning og brug af rehabiliteringsteams i alle sager.
Samlet vurdering
Det vurderes, at lovforslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser. Lov-
forslaget påvirker ikke eksisterende forskelle og rettigheder. Forslaget påvirker så-
ledes ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
2