Kirkeudvalget 2024-25
L 76 Bilag 1
Offentligt
2931733_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om trossamfund
uden for folkekirken, lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
og Valgmenighedsloven (Afskaffelse af 3-årigt tilsyn med
anerkendte trossamfund, decentralisering af præsteansættelser
m.v. og administrative opgaver m.v. i folkekirken som følge af
opgavebortfald)
Indholdsfortegnelse
1.
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.2.1.
2.2.2.2.
2.2.2.3.
2.2.2.4.
3.
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekir-
ken, lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. og Valgmenighedsloven (Af-
skaffelse af 3-årigt tilsyn med anerkendte trossamfund, decentralisering af
præsteansættelser m.v. og administrative opgaver m.v. i folkekirken som følge
af opgavebortfald) har i perioden fra den 2. september 2024 til den 30. septem-
ber 2024 (28 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisati-
oner m.v.
Høringen
Høringsperiode
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Høringssvarene
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Lovforslagets økonomiske konsekvenser og implementerings-
konsekvenser i folkekirken
Høringsperiode og forslag til revision af trossamfundsloven
Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
Afskaffelse af 3-årigt tilsyn med anerkendte trossamfund
Decentralisering af præsteansættelser m.v. i folkekirken
Præsteansættelser
Tjenesteboligpligten
Valgmenighedspræster
Klageadgang
Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Dato: 29. oktober 2024
Akt nr. 426244
Sagsbehandler
Trine Niss Bjørling
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0002.png
Udkastet til lovforslag blev den 2. september 2024 endvidere sendt til Kirkeud-
valget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 2.
september 2024.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisatio-
ner m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hø-
ringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udkastet
til lovforslag.
Høringspart
Akademikerne
Alle anerkendte trossam-
fund og menigheder
Alle biskopper
Alle menighedsråd
Alle provstiudvalg
Alle valgmenigheder
Alle stiftsadministrationer
Danmarks Provsteforening
Dansk Muslimsk Union
Danske Kirkers Råd
Den Danske Præsteforening
Evangelisk Luthersk Mission
FLC
Foreningen af Grundtvigske
Valg- og Frimenigheder
FrikirkeNet
Grønlands Selvstyre, Depar-
tementet for Uddannelse,
Kultur, Idræt og Kirke
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Høringssvar
modtaget
X
X
X
Bemærk-
ninger
X
X
X
Ingen
be-
mærkninger
Akt nr. 426244
Side: 2
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0003.png
Indre Mission
Landsforeningen af Menig-
hedsråd
Luthersk Mission
2. Høringssvarene
X
X
X
X
Akt nr. 426244
Side: 3
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om ud-
kastet til lovforslag.
By-, Land- og Kirkeministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om
der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til
det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også ændringer, som
ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget på By-, Land- og
Kirkeministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.1.1. Lovforslagets økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser i
folkekirken
Biskoppen over Københavns Stift
anfører
på vegne af alle biskopper og alle
stiftsadministrationer,
at opgaveoverførslen må forventes at medføre omkost-
ninger til drift, herunder til sikring af kontrol og ensretning i lovanvendelsen, og
at det forudsættes, at et beløb svarende til de opgaver, der flyttes fra ministeriet
til stifterne, løber tilbage til fællesfonden, herunder også i relation til overførsel
af opgaver, der ikke kræver lovændring. Det anføres, at lovforslaget blandt andet
vil have den implementeringsmæssige konsekvens, at samordning og koordina-
tion af praksis og specialiseret sagsbehandling særligt i afskedigelsessager frem-
over skal varetages af de 10 stiftsadministrationer foruden den sagsbehandling,
der i praksis er sket i ministeriet i disse sager. Det anføres endvidere, at folke-
kirken fortsat har behov for, at der sker en samordning og koordination af den
ansættelsesretlige forvaltning i de ti stiftsadministrationer, og at det indebærer
en praktisk implementerings-opgave og forventeligt et permanent højere res-
sourceforbrug til at løse denne opgave. Dette indebærer en ulempe i de ti stifter,
som i praksis vil få konsekvenser i form af et øget timeforbrug og heraf afledt
merudgift. Stiftsadministrationerne agter at rejse en sag om tillægsbevilling for
2025 og et permanent bevillingsløft fra 2026 i folkekirkens fællesfond, idet det
forudses, at ændringerne har praktiske og økonomiske konsekvenser for folke-
kirken.
Bispebjerg-Brønshøj Provstiudvalg
udtrykker glæde over, at ministeriet har
udarbejdet et lovforslag, der har til formål at sikre bedre ressourceudnyttelse og
begrænse administrationen og bureaukratiet og henviser til, at lange sagsbe-
handlingstider i ministeriet mange steder har besværliggjort arbejdsforhold for
menighedsråd, provstiudvalg, præster og kirkefunktionærer og i forbindelse
med personalesager har være til stor belastning for arbejdsmiljø og økonomi,
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0004.png
men påpeger, at der med uddelegering af opgaver også bør følge ekstra bevilling
af lønkroner til udførelse af disse ekstra arbejdsopgaver.
Bispebjerg-Brønshøj
Provstiudvalg
udtrykker bekymring for, at stiftsøvrighedens vetoret i forbin-
delse med lokalplanssager bortfalder.
Landsforeningen af Menighedsråd
efterspørger med henvisning til afsnit 3 om
lovforslagets økonomiske konsekvenser en økonomisk konsekvensvurdering af
fællesfonden under henvisning til, at stiftsadministrationerne er finansieret af
fællesfonden.
Provstiudvalget ved Kongens Lyngby Provsti og Virum Sogns menigheds-
råd
efterspørger beregning af, hvad overførslen af opgaverne vil betyde i stif-
terne og henviser til, at hvis 10 stifter skal varetage de opgaver, som én instans
tidligere har varetaget, vil det uundgåeligt betyde en forøgelse af de samlede ad-
ministrationsomkostninger i stifterne.
Provstiudvalget ved Kongens Lyngby
Provsti og Virum Sogns menighedsråd
anfører endvidere, at udgiften hertil vil
skulle dækkes af stiftsbidragene, som opkræves via kommunerne af folkekirke-
medlemmerne, og at disse midler er bedre brugt til menighedsnære aktiviteter.
Provstiudvalget ved Kongens Lyngby Provsti og Virum Sogns menigheds-
råd
henviser til, at besparelsen for ministeriet synes meget lille i forhold til de
meget store konsekvenser, det har for folkekirken især i lyset af at de samlede
udgifter må forventes at stige.
Præsteforeningen
anfører, at personaleforvaltning af de personer, der er ansat
under ministeriet, må betragtes som en af ministeriets kerneopgaver, og at mi-
nisteriet tilsyneladende ikke har regnet med omkostningerne til det øgede antal
retssager, som en manglende ankeadgang vil kunne medføre, ligesom det undrer
Præsteforeningen,
at præstebevillingen fremover vil skulle bruges til opgaver,
der ellers ikke er dækket af denne bevilling.
Hertil bemærker By-, Land- og Kirkeministeriet, at stiftsadministrationerne alle-
rede i dag varetager en række opgaver vedrørende præsteansættelser, valgmenig-
hedspræster og tjenesteboliger, og at forslagene giver mulighed for et reelt opga-
vebortfald som vil lette sagsbehandlingen i stifterne, da der ikke længere skal for-
beredes materiale til forelæggelse af indstilling i sagerne for ministeriet. Med hen-
blik på fortsat at sikre ensartet praksis i sagerne vil ministeriet bistå stifterne med
vejledning og skabeloner. By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker hertil, at præ-
stebevillingen ikke påvirkes af forslaget.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker endvidere, at lovforslagets § 2 skaber lov-
givningsmæssige rammer for decentralisering af sagsgange og afgørelser i forbin-
delse med administrative opgaver m.v. i folkekirken. Lovforslagets § 2 indeholder
bemyndigelsesbestemmelser, der giver mulighed for at fastsætte administrative
regler med hjemmel i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., herunder mu-
lighed for at fastsætte regler om klageadgang for personale- og ansættelsessager.
De administrative forskrifter med den konkret udmøntning vil blive sendt i fire
ugers offentlig høring forud for udstedelse og ikrafttræden. Lovforslagets § 3 ska-
ber derudover direkte hjemmel til, at biskopperne kan foretage stadfæstelse af
valgmenighedspræster og deres medhjælpere.
Akt nr. 426244
Side: 4
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0005.png
For så vidt angår bemærkningerne vedrørende stiftsøvrighedens indsigelsesret
over for kommunernes lokalplanlægning henviser ministeriet til, at nærværende
lovforslag ikke indeholder forslag til ændring af planloven.
2.1.2. Høringsperiode og forslag til revision af trossamfundsloven
Biskoppen over Københavns Stift
henleder
på vegne af alle biskopper og
alle stiftsadministrationer,
ministeriets opmærksomhed på, at det vil være
hensigtsmæssigt at oprette et råd for tros- og livssynssamfund i lighed med,
hvad man har i fx Norge og Finland, der kan rumme den gode samtale mellem
statslige myndigheder og tros- og livssynssamfundene.
Danske Kirkers Råd
ser gerne, at flere administrative arbejdsgange ensrettes
og forsimples og kommer i deres høringssvar med en række konkrete forslag til
ændringer i reglerne for anerkendte trossamfund.
FrikirkeNet
opfordrer til, at der sker en yderligere forenkling af administratio-
nen med andre trossamfund, og at stramninger i forhold til trossamfund lægges
i straffeloven og ikke i trossamfundsloven.
Indre Mission
vil gerne opmuntre til, at flere rent administrative arbejdsgange
ensrettes og forsimples, så både statens og trossamfundenes forbrug af arbejds-
ressourcer på bureaukrati nedsættes, og støtter, at der arbejdes med de forslag
til yderligere forsimplinger, som Danske Kirkers Råd anfører i deres hørings-
svar.
Indre Mission
opfordrer til, at der findes en bedre løsning på den forestå-
ende revision af trossamfundsloven og anbefaler, at ministeriet ser nærmere på
snitfladerne mellem de kirkesamfund, der har samme konfessionelle evangelisk-
lutherske trosgrundlag som folkekirken med henblik på en styrket retsstilling og
klarhed i forhold til deres status.
By-, Land- og Kirkeministeriet har noteret forslagene og henviser til, at ministeriet
forventer at fremsætte et lovforslag om revision af trossamfundsloven senere i
denne folketingssamling.
Provstiudvalget i Frederiksberg Provsti
giver udtryk for, at de ikke finder det
demokratisk forsvarligt, at ministeriet sender et høringsbrev den 2. september
med høringsfrist den 30. september i en måned, hvor provstiudvalgene skal af-
slutte budgetproces, der er valg til menighedsråd og provsterne er på årsmøde i
fire dage.
Hertil bemærker By-, Land- og Kirkeministeriet, at lovforslaget i overensstemmelse
med de generelle retningslinjer for udarbejdelse af lovforslag, herunder afsnit
9.1.2. i Justitsministeriets Lovkvalitetsvejledning, har været i høring i fire uger. Mi-
nisteriet bemærker endvidere, at de administrative forskrifter, der forventes ud-
stedt med hjemmel i lovforslagets § 2, vil blive sendt i fire ugers offentlig høring
forud for udstedelse og ikrafttræden.
Akt nr. 426244
Side: 5
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0006.png
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Afskaffelse af 3-årigt tilsyn med anerkendte trossamfund
Bahá’í samfundet i Danmark
har anført, at såfremt det vurderes, at nytten ved
de tre-årige, regelmæssige tilsyn er væsentligt mindre - og/eller at de er mere
ressourcekrævende - end stikprøvekontrollerne, har de ingen indsigelser imod
at det afskaffes.
Dansk Muslimsk Union
bifalder afskaffelsen af det 3-årige tilsyn, herunder mi-
nisteriets vurdering af, at den foreslåede afskaffelse af det 3-årige tilsyn ikke vil
medføre en forringelse af data i Trossamfundsregistret.
Den katolske Kirke
hilser forslaget om afskaffelse af det 3-årige tilsyn med an-
erkendte trossamfund velkommen og henviser til ønsket om, at gennemskuelig-
hed i forhold til offentlige myndigheder ikke kommer til at betyde et uforholds-
mæssigt stort forbrug af ressourcer, som især de små trossamfund kan have
svært ved at leve op til.
Foreningen af Grundtvigske Valg- og Frimenigheder
giver udtryk for, at det
er fornuftigt, at det 3-årige tilsyn med de anerkendte trossamfund omlægges til
en delvis stikprøvekontrol.
FrikirkeNet
og
Danske Kirkers Råd
roser forslaget og regeringen for at ville
afskaffe det treårige tilsyn af andre trossamfund, som de ser som et unødvendigt
administrativt lag.
Indre Mission
anbefaler forslaget om at afskaffe unødvendigt bureaukrati på
trossamfundenes område, så det 3-årige tilsyn med de anerkendte trossamfund
omlægges til en delvis stikprøvekontrol.
Provstiudvalget ved Kongens Lyngby Provsti og Virum Sogns menigheds-
råd
anfører, at det ikke synes at være et validt argument for afskaffelsen, at et
tilsyn i 2023 ikke har resulteret i tilbagekaldelse af anerkendelser, da det måske
netop er bestemmelsen om tilsyn, som har betydet, at trossamfundene har over-
holdt betingelserne.
Hertil bemærker By-, Land- og Kirkeministeriet, at ministeriet fortsat hvert år vil
føre et 100 pct. tilsyn med rettidig indberetning af årsregnskaber (inkl. oplysninger
om donationer), med om de anerkendte trossamfund opfylder kravet om mindst 50
myndige medlemmer, samt med at menigheder har mere end 1 medlem. Derudover
foretages et årligt stikprøvebaseret tilsyn med et antal anerkendte trossamfund og
menigheders årsregnskaber og oplysninger om donationer.
2.2.2. Decentralisering af præsteansættelser m.v. i folkekirken
2.2.2.1. Præsteansættelser
Akademikerne
finder det beklageligt, at et lovforslag som vedrører delegering
af kompetence og mulighed for at afskære klageadgang, ikke samtidig indehol-
der de forventede ordninger, hvilket gør det svært at forholde sig til hvad mini-
steriet rent faktisk foreslår og opfordrer ministeriet til at indkalde de relevante
parter til nærmere drøftelser om lovforslagets indhold, inden lovforslaget fore-
lægges for Folketinget.
Akt nr. 426244
Side: 6
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0007.png
Provstiudvalget i Frederiksberg Provsti
finder det ikke muligt at give et hø-
ringssvar, da det er uklart, hvordan sammenhængen mellem ansættelse/afske-
digelse af præster forstås, og da det ikke fremgår, hvordan og af hvem persona-
lesager, der kan føre til afskedigelse, skal behandles. Der henvises i den forbin-
delse til korrespondance med Københavns Stift, der har henvist til en mundtlig
orientering af stifterne om delegation af visse forberedelser til afskedsager til
stifterne, og at der ikke foreligger noget om dette på skrift.
Provstiudvalget i
Frederiksberg Provsti
finder det derudover uklart, hvordan snitfladen mellem
ministerium og biskop/stiftsadministration er, når det gælder ansættelse/per-
sonalesager/afskedigelse og kan af den årsag ikke give et adækvat høringssvar.
Hertil bemærker By-, Land- og Kirkeministeriet, at de foreslåede bestemmelser i
lovforslagets § 2 er bemyndigelsesbestemmelser, der gør det muligt at fastsætte
administrative regler om ansættelse af præster, tjenesteboligpligten og om klage-
adgange. By-, Land- og Kirkeministeriet sender et forslag til bekendtgørelse, der
udmønter lovforslagets § 2, i fire ugers offentlig høring forud for udstedelse og
ikrafttræden, og det vil i den forbindelse være muligt at komme med høringssvar
til de konkrete forslag.
Biskoppen over Københavns Stift
anfører
på vegne af alle biskopper og alle
stiftsadministrationer,
at ministeriets understøttelse af folkekirken er central,
og at der derfor overordnet set er grund til at være opmærksom på, om forsla-
gets § 2 i for høj grad mindsker denne understøttende funktion, men hilser sam-
tidig forslaget om at få overdraget ansættelsesmyndigheden velkommen og til-
føjer, at stifterne gennem de sidste år har arbejdet målrettet på at forbedre og
ensarte det forberedende arbejde i stifterne, herunder udarbejde standardbreve
samt skabeloner til brug for menighedsrådenes indstilling/udtalelse i forbin-
delse med ansættelse af præster i folkekirken.
Biskoppen over Københavns
Stift
anfører
på vegne af alle biskopper og alle stiftsadministrationer
i rela-
tion til forslaget om ændringerne af § 11, stk. 1, 2. pkt., § 11, stk. 3, § 12, stk. for1,
nr. 1, og § 13 b, stk. 1, 1. pkt., at ændringsbestemmelserne er en naturlig konse-
kvens af, at ansættelsesbeføjelsen ændres, men at § 12, stk. 1, nr. 1, og § 13 b, stk.
1, 1. pkt. sjældent anvendes.
Biskoppen over Københavns Stift
anfører
vegne af alle biskopper og alle stiftsadministrationer
at det forventes, at der
forud for hver enkelt decentralisering af yderligere opgaver vil blive optaget for-
handlinger med dem om blandt andet snitflader, rækkevidde og omfang, og at
der vil være brug for at sikre en god implementering og fortsat ensartethed på
tværs af landet i ansættelserne både i forhold til overførsel af de opgaver, som
er omtalt i lovforslaget og i forhold overførsel af sager om ændring af sogne-
struktur, stadfæstelse af præster udsendt af Den Danske Kirke i Udlandet og sa-
ger om uansøgt afsked, hvorfor det må forventes, at stifterne vil indsende en til-
lægsbevillingsansøgning for 2025 samt en ansøgning til omprioriteringspuljen
2026 til sikring af dette formål og til dækning af ressourcer til at løfte disse eks-
tra opgaver.
Biskoppen over Københavns Stift
anbefaler
på vegne af alle biskopper og
alle stiftsadministrationer,
at også kompetencen til at godkende præster efter
§ 2 i ansættelsesloven samt godkende oprettelse af lokalfinansierede præstestil-
linger, jf. ansættelsesloven § 20, delegeres til biskopperne.
Akt nr. 426244
Side: 7
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0008.png
Hertil bemærker By-, Land- og Kirkeministeriet, at stiftsadministrationerne alle-
rede i dag varetager en række opgaver vedrørende præsteansættelser, valgmenig-
hedspræster og tjenesteboliger, og at det er ministeriets vurdering, at forslagene
giver mulighed for et reelt opgavebortfald som vil lette sagsbehandlingen i stif-
terne, da der ikke længere skal forberedes materiale til forelæggelse af indstilling
i sagerne for ministeriet. Med henblik på fortsat at sikre ensartet praksis i sagerne
vil ministeriet bistå stifterne med vejledning og skabeloner, ligesom der i forbin-
delse med fastsættelse af de administrative forskrifter om decentralisering af op-
gaver vil være dialog med biskopperne og stifterne om blandt andet snitflader,
rækkevidde og omfang. By-, Land- og Kirkeministeriet har noteret biskoppernes
forslag om overdragelse af yderligere kompetence.
Provstiudvalget ved Kongens Lyngby Provsti og Virum Sogns menigheds-
råd
har anført, at de er bekymrede for retssikkerheden for både præster og me-
nighedsråd ved overladelse af kompetence til præsteansættelse, da forslaget
medfører en betydelige magtkoncentration hos biskopperne, hvilket kan få
uoverskuelige konsekvenser.
Provstiudvalget ved Kongens Lyngby Provsti
og Virum Sogns menighedsråd
anfører endvidere, at der reelt vil blive tale om
10 forskellige folkekirker, når ansættelsesmyndigheden overlades til de 10 bi-
skopper. Der henvises derudover til, at det jævnligt sker, at præster og biskopper
kommer på kant med hinanden og at det i disse tilfælde er væsentligt, at der er
én instans, der varetager den danske folkekirkes forhold, nemlig kirkeministe-
riet/kirkeministeren.
Landsforeningen af Menighedsråd
antager, at de foreslåede lovændringer
ikke får betydning for menighedsrådenes kaldsret.
Landsforeningen af Menig-
hedsråd
er bekymrede for, om overførslen af ansættelseskompetencen til bi-
skoppen vil kunne få uhensigtsmæssig indflydelse på processen under henvis-
ning til, at biskoppen i forvejen spiller en stor og ikke ubetydelig rolle i forhold
til menighedsrådenes medvirken ved ansættelse af præster.
Landsforeningen
af Menighedsråd
anfører, at det bør overvejes, hvordan ministeriet ud fra et
forvaltningsretligt synspunkt vil sikre en ensartet praksis i forhold til ansættel-
seslovens § 12, stk. 1, den såkaldte kåringsbestemmelse, og i forhold til stillings-
bytte i henhold til ansættelsesbevislovens § 13 b, stk. 1, 1. pkt., når man giver
kompetencen til at træffe beslutning herom til biskopperne.
Landsforeningen
af Menighedsråd
anfører med henvisning til cirkulære nr. 9656 af 21. novem-
ber 2013, at det bør afklares, hvordan dette skal forholdes med § 11 i ansættel-
sesloven, hvor efter ministeren, hvis særlige omstændigheder foreligger, kan be-
slutte, at genopslag af stillingen skal foretages og fornyet indstilling finde sted.
Akademikerne
henleder derudover opmærksomheden på tjenestemandslo-
vens bestemmelser om kompetenceforhold, herunder fx § 26, stk. 2, hvorefter
uansøgt afsked kun kan foretages af ministeren, og anfører, at der med den fore-
slåede ordning ikke længere vil være sammenfald mellem ansættelseskompe-
tencen, afskedskompetence, og kompetencen til at træffe afgørelse om discipli-
nære sanktioner, hvilket giver anledning til en række juridiske problemstillin-
ger.
Akt nr. 426244
Side: 8
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0009.png
Hertil bemærker By-, Land og Kirkeministeriet, at Akademikerne ikke har anført
eksempler på konkrete problemstillinger, som lovforslaget kan antages at med-
føre.
Ministeriet bemærker videre, at biskopperne allerede i dag bl.a. er bemyndiget til
på ministeriets vegne at træffe afgørelser i visse sager om ansættelse af præster, jf.
§ 11, stk. 3, i By-, Land- og Kirkeministeriets cirkulære nr. 9656 af 21. november
2013 om opslag, besættelse af og ansættelse i præste- og provstestillinger, forbere-
delse af sager om ansættelse og udfærdigelse af ansættelsesbevis.
Biskopperne er desuden også bemyndiget til på ministeriets vegne at træffe
afgørelser i visse disciplinærsager vedrørende præster, jf. 1. kapitel i By-, Land- og
Kirkeministeriets cirkulæreskrivelse nr. 10913 af 15. marts 2005 om visse ændrin-
ger af administrationen af præsters løn- og ansættelsesvilkår, ligesom biskopperne
er bemyndiget til på ministeriets vegne at foretage afsked efter ansøgning af sog-
nepræster, uanset om disse er ansat som tjenestemænd eller på overenskomst, jf. §
1, i By-, Land- og Kirkeministeriets bekendtgørelse nr. 53 af 16. januar 2008 om
afsked af visse præster.
Det er By-, Land- og Kirkeministeriets opfattelse, at biskopperne
på ministeriets
vegne
generelt varetager disse opgaver således, at det er betryggende at foretage
yderligere delegation i overensstemmelse med lovforslaget. Ministeriet bemærker
i den forbindelse, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at den foreslåede
mulighed for, at ministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om adgangen til at
klage over afgørelser, herunder om, at afgørelserne ikke kan indbringes for højere
administrativ myndighed, ikke afskærer By-, Land- og Kirkeministeriet fra af egen
drift
som tilsynsmyndighed
at gå ind i konkrete sager for nærmere at under-
søge, om en biskop har truffet en forkert afgørelse eller begået grovere sagsbe-
handlingsfejl i forbindelse med sin behandling af en konkret sag.
2.2.2.2. Tjenesteboligpligten
Biskoppen over Københavns Stift
anfører
på vegne af alle biskopper og alle
stiftsadministrationer
at de som udgangspunkt hilser beføjelsen til at få over-
draget myndigheden til nedlægge og fritage fra tjenesteboligpligt velkommen og
foreslår samtidig, at beføjelsen til at knytte tjenesteboligpligt til præstestillinger
tillige delegeres til biskopperne. Det anføres i den forbindelse, at der vil være
brug for at sikre en god implementering og fortsat ensartethed på tværs af landet
i anvendelsen, hvorfor det må forventes at stifterne vil indsende en tillægsbevil-
lingsansøgning for 2025 samt en ansøgning til omprioriteringspuljen 2026 til
sikring af dette formål. Endvidere forventer stifterne at få tilsendt oplysninger
om ministeriets praksis i forbindelse med fritagelse af tjenesteboligpligten.
Landsforeningen af Menighedsråd
udtrykker i forhold til forslaget om at de-
legere afgørelseskompetencen vedrørende dispensation fra eller ophævelse af
tjenesteboligpligten bekymring for, hvordan der sikres en ensartet praksis, samt
for manglende armslængde i situationer, hvor biskop og menighedsråd ikke er
enige eller hvor biskoppens politiske holdning til fx tjenesteboliger påvirker be-
slutningen, og efterspørger ankeinstans i den forbindelse.
Akt nr. 426244
Side: 9
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0010.png
Præsteforeningen
forudsætter, at der vil ske en forhandling med Præstefor-
eningen, hvis boligcirkulæret skal ændres.
Hertil bemærker By-, Land- og Kirkeministeriet, at det er By-, Land- og Kirkemini-
steriets vurdering, at stiftsadministrationerne allerede i dag varetager en række
opgaver vedrørende tjenesteboligpligten, og at den konkrete ordning vil blive fast-
sat ved administrative forskrifter. By-, Land- og Kirkeministeriet er i den forbin-
delse opmærksom på, at ændringer i cirkulære om tjenestebolig for folkekirkens
præster skal ske efter forhandling med Præsteforeningen og Finansministeriet.
Med henblik på fortsat at sikre ensartet praksis i sagerne vil ministeriet bistå stif-
terne. Dette vil fx. kunne tænkes at ske med vejledning og skabeloner, ligesom der
i forbindelse med fastsættelse af de administrative forskrifter vil være dialog med
biskopperne og stifterne om blandt andet snitflader, rækkevidde og omfang.
2.2.2.3. Valgmenighedspræster
Biskoppen over Københavns Stift på vegne af alle biskopper og alle stifts-
administrationer
og
Landsforeningen af Menighedsråd
har ingen bemærk-
ninger til forslaget om at biskopperne fremover varetager opgaven med stadfæ-
stelse af valgmenighedspræster.
Biskoppen over Københavns Stift
foreslår
vegne af alle biskopper og alle stiftsadministrationer,
at opgaven med at an-
erkende en valgmenighed og tilbagekalde en valgmenighed ligeledes delegeres
til biskopperne. For at sikre en god implementering og fortsat ensartethed på
tværs af landets ansættelser forventes, at stifterne vil indsende en tillægsbevil-
lingsansøgning for 2025 samt en ansøgning til omprioriteringspuljen 2026 til
sikring af dette formål.
Foreningen af Grundtvigske Valg- og Frimenigheder
og
Indre Mission
fin-
der det fornuftigt, at stadfæstelse af kommende valgmenighedspræster overgår
til landets biskopper.
Foreningen af Grundtvigske Valg- og Frimenigheder
og
Indre Mission
ud-
trykker betænkelighed i forhold til, om overførslen af opgaven til stifterne kan
føre til en uens praksis de enkelte stifter imellem og er bekymrede for, om en
evt. klage og indsigelse fremover vil afhænge af den enkelte biskops velvilje og
dermed skabe en uens behandling af valg- og frimenigheder på landsplan.
Provstiudvalget ved Kongens Lyngby Provsti og Virum Sogns menigheds-
råd
giver udtryk for, at det ikke virker rimeligt, at udgifterne til stadfæstelse af
valgmenighedspræster fremover skal bæres af folkekirkemedlemmerne, når
stiftsadministrationerne skal varetage opgaven, da valgmenighedernes medlem-
mer ikke betaler kirkeskat.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker hertil, at ministeriet forud for lovforsla-
gets ikrafttræden udarbejder relevant vejledningsmateriale om behandling af sa-
ger om stadfæstelse af valgmenighedspræster, med henblik på at sikre ensartet
sagsbehandling i stifterne. Ministeriet bemærker endvidere, at stiftsadministratio-
nerne allerede i dag forbereder sagerne og indhenter dokumentation vedrørende
indstilling til ministeriet om stadfæstelse af valgmenighedspræster og deres med-
hjælpere, og at det derfor ministeriets vurdering, at forslaget medfører et reelt
Akt nr. 426244
Side: 10
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0011.png
opgavebortfald som vil lette sagsbehandlingen i stifterne, da der ikke længere skal
forberedes materiale til forelæggelse af indstilling i sagerne for ministeriet.
2.2.2.4. Klageadgang
Biskoppen over Københavns Stift
anfører
på vegne af alle biskopper og alle
stiftsadministrationer,
at adgangen til at begrænse klager i sager om løn- og
godtgørelsesforhold, klager over afslag på oprykning til højere løngruppe samt
klager over andre forhold, hvor biskoppen har truffet en beslutning med grund-
lag i ledelsesretten, ikke behøver en særskilt lovhjemmel for at blive begrænset
eller delegeret, da der i forvejen tale om, at præster ikke har krav på at få så-
danne klager behandlet ved anden instans.
Biskoppen over Københavns Stift
udtrykker
på vegne af alle biskopper og alle stiftsadministrationer,
at der
kan være behov for at skabe hjemmel til at begrænse klageadgangen i forvalt-
ningsafgørelser, eller afgørelse efter regler, hvor der i gældende ret er adgang til
at klage til ministeriet, fx tjenesteboligcirkulæret § 41, stk. 2.
Biskoppen over Københavns Stift
bemærker
på vegne af alle biskopper og
alle stiftsadministrationer, at
de som udgangspunkt ikke har bemærkninger
til at klageadgangen bliver begrænset, idet de er enige med ministeriet i, at stif-
terne besidder de nødvendige faglige, herunder juridiske ekspertiser til rådig-
hed for behandling af sagerne, men vi forventer, at emnet forud for ændring af
hver enkelt regel vil blive taget op og drøftet med os særskilt, idet det må for-
ventes at stifterne kan få behov for at udvide den faglige og juridiske ekspertise
afhængigt af omfanget af den konkrete opgave og sikring af god implementering
og ensartethed på tværs af landet. Det må derfor forventes at stifterne vil ind-
sende en tillægsbevillingsansøgning for 2025 samt en ansøgning til ompriorite-
ringspuljen 2026 til sikring af disse formål. Opmærksomheden henledes på, at
det kan blive aktuelt at udvide årsværksbehovet i stifterne samt at det kan blive
aktuelt at indkøbe bistand udefra i lighed med, den praksis By-, Land- og Kirke-
ministeriet har anvendt. Endelig bemærkes, at biskopperne og stifterne af legi-
timitetshensyn ønsker at klager over biskopper eller stiftsøvrigheder fortsat vil
blive realitetsbehandlet i By-, Land- og Kirkeministeriet.
Bispebjerg-Brønshøj Provstiudvalg
anfører, at uddelegeringen af myndighed
og kompetence til stift og biskop kan påvirke retssikkerheden negativt, fordi
man ikke længere vil kunne indbringe stiftets afgørelser for ministeriet.
Landsforeningen af Menighedsråd
anfører, at det fra menighedsrådenes side
må være en fordel, at sagsbehandlingstiden forkortes, når den endelige afgørelse
træffes af biskoppen, sammenlignet med praksis i dag således, at der hurtigere
kan skrides ind i situationer, der påvirker arbejdsmiljøet i rådet og på arbejds-
pladsen.
Præsteforeningen
anfører, at rækkevidden af lovforslaget, herunder særligt §
2 er uklar, da det ikke fremgår, hvilke sager og afgørelser, der ikke længere vil
kunne ankes eller hvad der ønskes delegeret, idet dette ikke er præciseret nær-
mere. Foreningen problematiserer i den forbindelse, om der i lovforslagets be-
myndigelsesbestemmelse fx også ligger, at biskopperne skal kunne få afskedi-
gelseskompetencen tildelt efterfølgende med samtidig afskæring af ankeadgang.
Akt nr. 426244
Side: 11
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0012.png
Præsteforeningen
henviser til, at det vil være i strid med tjenestemandslovens
§ 26, stk. 2, at lade biskopperne få kompetence til at foretage uansøgt afsked af
tjenestemandsansatte præster.
Præsteforeningen
anfører også, at biskopperne
ikke er bemyndiget til at behandle diskretionære sager mod præster eller disci-
plinære sager vedrørende overenskomstansatte præster og henviser til, at be-
handling af disse sager ligeledes vil kræve en bemyndigelse, da ansættelsesfor-
holdene er i Kirkeministeriet.
Præsteforeningen
problematiserer endvidere, at bemyndigelsesbestemmelsen
foreslås indsat i lov om ændring af lov om ansættelse i stillinger i folkekirken
m.v., men foreslås at gå ud over lovens anvendelsesområde/have videre række-
vidde, og at forslaget kan læses som om, at der gives en blankocheck til ministe-
riet til at fastsætte områder, hvor klageadgang kan afskaffes.
Præsteforeningen
henviser til, at muligheden for at påklage en biskops
afgørelse til ministeriet er en retssikkerhedsgaranti for den enkelte
præst/provst.
Præsteforeningen
anfører derudover med henvisning til lovforslagets side 15,
at ”aftalte lønforbedringer” og iværksættelse af ”diskretionære
ansættelsesretlige
reaktioner” ikke kan sammenlignes, da det ene hviler på
en
kollektiv, gensidigt indgået aftale mellem Præsteforeningen og ministeriet, mens
det andet er ensidige ansættelsesretlige skridt.
Præsteforeningen
henviser
endvidere til, at ministeriet som ansættelsesmyndighed har pligt til at sikre kor-
rekt forvaltning af de medarbejdere, de har ansat ved at afprøve afgørelserne fx
i det omfang den retlige subsumption er usikker, hvor der kan være tale om mu-
lige overtrædelser af lighedsgrundsætningen, magtfordrejningslæren, proporti-
onalitetsgrundsætningen og andre forvaltningsretlige grundsætninger, ligesom
der langt fra altid er tale om sager baseret på et skøn.
Præsteforeningen
anfører endvidere, at det ikke er betryggende, hvis det over-
lades til ti forskellige myndigheder at forvalte regler, der ikke nødvendigvis føl-
ges ensartet i forvejen eller stringent i forhold til de forskellige tjenestemands-
retlige spor, og at det er en ringe retssikkerhed, at afgørelserne fremover kan
indbringes for ombudsmanden og domstolene.
Præsteforeningen
anfører derudover, at lovforslaget ikke redegør for den pro-
blemstilling at det forhold, at biskopperne varetager den daglige ledelse af præ-
ster og provster, ikke er ensbetydende med, at de også kan træffe egentlige for-
valtningsretlige afgørelser udenfor egentlig bemyndigelse.
Præsteforeningen
stiller endvidere spørgsmål ved, om bestemmelserne i lov-
forslaget gælder med tilbagevirkende kraft.
Akademikerne
og
Provsteforeningen
tilslutter sig
Præsteforeningens
hø-
ringssvar i sin helhed.
Provsteforeningen
giver derudover udtryk for, at de er særligt optagede af at
undgå at øge en uensartet praksis mellem biskopperne, samt at fastholde klage-
adgangen for afgørelser, der handler om provsters ansættelsesforhold.
Hertil bemærker By-, Land- og Kirkeministeriet, at den foreslåede bemyndigelses-
bestemmelse vedrørende klageadgang har til formål at gøre det muligt at gennem-
føre regeringens forslag til finanslov for 2025, hvorved der skal foretages et reelt
Akt nr. 426244
Side: 12
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0013.png
opgavebortfald i staten med henblik på at sikre bedre ressourceudnyttelse og be-
grænse administrationen. Det forventes, at bestemmelsen vil blive udmøntet ved
bekendtgørelse, og at der vil blive fastsat regler om frister for klage over visse af-
gørelser inden for personale- og ansættelsesområdet samt om afskæring af klage-
adgang for visse afgørelser inden for personale- og ansættelsesområdet. Udkast til
bekendtgørelse forventes udarbejdet og udsendt i selvstændig høring forud for ud-
stedelse og ikrafttræden, og bekendtgørelsen påtænkes ikke at skulle have tilbage-
virkende kraft i forhold til tidspunktet for udstedelse.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at lovforslaget ikke indeholder forslag
om ændring af tjenestemandsloven og dermed heller ikke af tjenestemandslovens
§ 26, stk. 2.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker endvidere, at det følger af den gældende
lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., at By-, Land- og Kirkeministeriet er
ansættelsesmyndighed for folkekirkens præster og provster. Ministeriets beføjelser
som arbejdsgiver for folkekirkens præster og provster
herunder udøvelse af le-
delsesretten
er således en følge af lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
Som det bl.a. fremgår af afsnit 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er
en af biskoppernes centrale opgaver, på ministeriets vegne, at fungere som over-
ordnet ansættelses og personaleforvaltende myndighed for de provster og præster,
som er ansat inden for stiftet. Dette er bl.a. kodificeret ved den fortsat gældende
bestemmelse i Danske Lov 2-17-1,
hvorefter biskoppen ”skal have alle Provster,
Præster […]
under sig, og holde dem til at giøre deres Embede, og see til, at alting
gaar skikkeligen og ret til”.
By-, Land- og Kirkeministeriet er derfor ikke enig med Præsteforeningen i, at lov-
forslagets foreslåede affattelse af en ny § 24 a, i lov om ansættelse i stillinger i fol-
kekirken m.v., går ud over, hvad loven vedrører, da ledelsesretten og dens udmønt-
ning
fx i den fortsat gældende bestemmelse i Danske Lovs 2-17-1
netop udsprin-
ger af lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
By-, Land- og Kirkeministeriet skal også bemærke, at 1. kapitel i By-, Land- og Kir-
keministeriets cirkulæreskrivelse nr. 10913 af 15. marts 2005 om visse ændringer
af administrationen af præsters løn- og ansættelsesvilkår, bemyndiger biskop-
perne til at behandle disciplinærsager vedrørende præster, uanset om der er tale
om tjenestemandsansatte eller overenskomstansatte præster. Cirkulæreskrivel-
sens 1. kapitel tager dog højde for de særlige processuelle regler, som tjeneste-
mandslovens kapitel 4 fastsætter for disciplinærsager mod tjenestemænd. Tjene-
stemandslovens kapitel 4 indeholder dog ikke regulering af diskretionære forhold.
Reglerne vil ikke finde anvendelse før lovens forventede ikrafttræden den 1. januar
2025.
Endelig bemærker By-, Land- og Kirkeministeriet, at forslaget ikke vil medføre en
tilførsel af opgaver i stifterne eller hos biskopperne, da det forudsættes, at stifterne
allerede i dag besidder de nødvendige faglige og juridiske kompetencer og behand-
ler sagerne på et højt fagligt niveau. By-, Land- og Kirkeministeriet henviser der-
udover til, at den foreslåede mulighed for, at ministeren vil kunne fastsætte nær-
mere regler om adgangen til at klage over afgørelserne, ikke afskærer By-, Land-
og Kirkeministeriet fra af egen drift
som tilsynsmyndighed
at gå ind i konkrete
sager for nærmere at undersøge, om en biskop har truffet en forkert afgørelse eller
Akt nr. 426244
Side: 13
L 76 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
2931733_0014.png
begået grovere sagsbehandlingsfejl i forbindelse med sin behandling af en konkret
sag. Derudover vil biskoppens (endelige) afgørelse kunne indbringes for Folketin-
gets Ombudsmand efter de almindelige regler herom, ligesom parten efter de al-
mindelige regler om domstolsprøvelse af forvaltningsakter, jf. grundlovens § 63, vil
kunne indbringe afgørelsen for domstolene.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, er der i det
fremsatte lovforslag foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk
karakter.
Akt nr. 426244
Side: 14