Tak for det, hr. formand, og tak til ordførerne for bemærkningerne til lovforslaget, der, som andre har nævnt, implementerer »Aftale om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren«, som regeringen indgik med syv partier tilbage i februar i år. Jeg vil gerne i den forbindelse kvittere for den brede opbakning bag aftalen her i Folketinget.
Overordnet handler lovforslaget om at skabe klarhed om, hvordan forsyningsselskaber kan organisere og finansiere fangst af CO2. Jeg har fået en meget lang tale med, hvor jeg remser op, hvad der står i forslaget, men jeg blev lidt inspireret af hr. Torsten Gejl, så jeg tror, jeg vil prøve at finde en lidt hurtigere vej hen til det sidste punktum.
Jeg vil dog gerne starte med at sige, at jeg synes, at vi kollektivt skal dvæle lidt ved storheden i det, vi har til behandling i Folketinget nu. Danmark er lykkedes med at lave en samlet strategi for CO2-fangst med en meget, meget bred opbakning i det danske Folketing. Vi har fundet den finansiering, der skal til for at støtte anlæggene. Vi har også stået sammen om at udvikle mulighederne for lagring af CO2 i Danmark. Det er ikke bare fantastisk, fordi CO2-fangst er fuldstændig afgørende for at nå danske klimamål til 2030. Vi er også i gang med at åbne det kapitel efter 2030, der gør, at et yderligere skærpet klimamål for 2035 og at nå vores mål i 2045 om klimaneutralitet – og videre end det mod 2050 – overhovedet kan lade sig gøre. Det er fantastisk, at vi kan gøre det sammen. Det er også fantastisk, for i andre lande er det, vi debatterer her, faktisk også noget, der splitter folk. Vi er lykkedes med at lave aftalen sammen, vi står sammen om at implementere den, og vi skal hele vejen hen til succes, så det skylder jeg alle en stor tak for, og alle har del i æren for det. Det er i min optik fantastisk.
Lovforslaget handler så primært om to ting. For det første hvordan vi organiserer CO2-fangst for de kommunalt ejede forsyningsselskaber. Som andre har nævnt, skal det ske selskabsadskilt, så økonomien er adskilt fra øvrige aktiviteter. Vi skal sikre, at der er et kapitalberedskab i det selskab, som kommunen må etablere. Vi begrænser den hæftelse, som kommunen kan tage. Det er også et af svarene på de spørgsmål, som hr. Søren Egge Rasmussen har rejst, og vi beskytter varmekunderne.
For det andet er der det andet hovedelement i lovforslaget, der handler om finansieringen. Det er betydelige investeringer; det er milliardbeløb, vi snakker om. Det kræver selvfølgelig også, at forsyningsselskaberne har klare rammer, og vi åbner med lovforslaget op for en række nye finansieringskilder for de kommunale selskaber. De skal f.eks. kunne finansiere CO2-fangst gennem indtægter fra de sparede CO2-kvoter og sparede afgifter, som man selvfølgelig slipper for, når CO2'en fanges og lagres. Sluttelig giver forslaget også hjemmel til, at kommuner kan etablere og eje helt lokale rørledninger i nær tilknytning til CO2-fangstanlæggene, og med det tror jeg, at jeg er ved at nærme mig punktummet.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke Det Radikale Venstre, SF, Konservative, Liberal Alliance, Enhedslisten, Alternativet og Dansk Folkeparti, og jeg vil også takke Danmarksdemokraterne for at udtrykke støtte til lovforslaget.
Her til sidst har jeg kun to bemærkninger: Hr. Steffen W. Frølund fortjener fidusbamsen for at kunne få alle debatter til at handle om atomkraft – så tillykke med det. Og til hr. Søren Egge Rasmussen vil jeg sige: Den var lige grov nok, at dit kropssprog, da du nævnte det med, hvem der var en del af venstrefløjen, kunne misforstås på den måde, at jeg var omfattet. Nu er det lige bemærket, men ellers vil jeg sige tak opbakningen.