L 78 sikrer kun et absolut minimum af forbrugerbeskyttelse
Foretræde for klima-, energi- og forsyningsudvalget den 28. november 2024
Fjernvarmen spiller en afgørende rolle i udfasningen af de ca. 290.000 tilbageværende gasfyr i
Danmark. Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk anbefaler danske forbrugere og virksomheder at
tilslutte sig fjernvarmen der, hvor det er muligt og giver mening, da fjernvarme generelt er en effektiv,
billig og stabil varmekilde, der samtidig understøtter den grønne omstilling.
Som forbruger eller virksomhed har man dog ikke frit valg mellem fjernvarmeselskaber.
Fjernvarmeselskaber er ”naturlige monopoler” uden egentlig konkurrence, og er man først koblet til
fjernvarmen, er det udfordrende og omkostningsfuldt at blive koblet fra igen. Det stiller særlige krav til,
at der er gennemsigtighed i markedet, at selskaberne bliver drevet så effektivt som muligt, og at prisen
holdes så lav som muligt. Det bidrager L 78 til, og derfor støtter vi vedtagelsen af lovforslaget.
Forbrugerprisloftet øger gennemsigtigheden i fjernvarmepriser
L78 introducerer blandt andet et forbrugerprisloft, som skaber større gennemsigtighed og
forudsigelighed i fjernvarmepriserne, og som gør det muligt for forbrugerne at træffe et mere oplyst
valg. Vi mener dog, at L 78 kun indfører et absolut minimum af forbrugerbeskyttelse, men at det er et
vigtigt skridt på vejen til en mere gennemsigtig fjernvarmesektor, der muliggør en løbende offentlig
debat baseret på fakta. Uden et prisloft er vi bekymrede for forbrugernes fortsatte tillid til fjernvarmen,
hvilket ingen er tjent med.
Ifølge Forsyningstilsynets seneste prisstatistik varierer fjernvarmepriserne for opvarmning af et
standardhus fra 6.000 kr. til næsten 44.000 kr. årligt
1
. Det kan der være flere grunde til, men det
understreger behovet for større åbenhed om selskabernes priser og de forklaringer, der ligger bag
prisudsvingene. Det kan et forbrugerprisloft være med til at sikre.
Tidsperioden for forbrugerprisloftet og muligheden for udtrædelse bør nedbringes
Den løsning, der fremlægges med L 78, giver i princippet forbrugerne mulighed for at frakoble sig
fjernvarmen, hvis et selskab overskrider prisloftet. I praksis er denne mulighed dog stærkt begrænset.
Fra det øjeblik, hvor et fjernvarmeselskab ligger over prisloftet, går der mindst seks år før forbrugerne
reelt kan frakoble sig fjernvarmen – såfremt der er forbrugerbindinger, jf. figur 1. Vi mener, at denne
tidsperiode bør nedbringes, fx til to 2-årige perioder frem for de nuværende to 3-årige perioder.
Figur 1 Tidslinje for prisloftet. Forkortelser: FSTS - Forsyningstilsynet og ENS – Energistyrelsen. Kilde: Energistyrelsen.
1
Fjernvarmepriser | Forsyningstilsynet
1