Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 Bilag 10
Offentligt
2945560_0001.png
L 78 sikrer kun et absolut
minimum af forbrugerbeskyttelse
Foretræde for klima-, energi- og forsyningsudvalget
28. november 2024
Forbrugerrådet Tænk I
L 78 - 2024-25 - Bilag 10: Materiale af 26/11-24 fra Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk ifm. foretræde den 28/11-24
2945560_0002.png
L 78 sikrer kun et absolut minimum af
forbrugerbeskyttelse
Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk anbefaler danske forbrugere og virksomheder at tilslutte sig
fjernvarmen, hvor det er muligt og giver mening
Fjernvarmeselskaber er dog ”naturlige monopoler” uden konkurrence, hvilket stiller særlige krav
Er man først koblet til fjernvarmen, er det udfordrende og omkostningsfuldt at blive koblet fra igen
Vi støtter L 78, da det bidrager til
gennemsigtighed, at selskaberne bliver drevet så effektivt som
muligt, og at prisen holdes så lav som muligt
L 78 indfører kun et absolut minimum af forbrugerbeskyttelse
Forbrugerprisloftet i L78 skaber større gennemsigtighed og forudsigelighed i fjernvarmepriserne
L 78 er et vigtigt skridt på vejen til en mere gennemsigtig fjernvarmesektor, der muliggør en løbende
offentlig debat baseret på fakta
Forbrugerrådet Tænk I
Slide 2
L 78 - 2024-25 - Bilag 10: Materiale af 26/11-24 fra Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk ifm. foretræde den 28/11-24
2945560_0003.png
Tidsperioden for forbrugerprisloftet og muligheden for
udtrædelse bør nedbringes
Tidsperioden for forbrugerprisloftet og muligheden for udtrædelse bør nedbringes
Selv efter seks år vil mange forbrugere stå over for store omkostninger, hvis de ønsker at skifte varmekilde:
Udtrædelsesgodtgørelse på 30.000–40.000 kr.
En ny varmekilde, fx en varmepumpe, kan koste mod 150.000 kr.
Figur 1 Tidslinje for prisloftet. Forkortelser: FSTS - Forsyningstilsynet og ENS
Energistyrelsen. Kilde: Energistyrelsen.
Forbrugerrådet Tænk I
Slide 3
L 78 - 2024-25 - Bilag 10: Materiale af 26/11-24 fra Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk ifm. foretræde den 28/11-24
2945560_0004.png
Krav om uafhængige bestyrelsesmedlemmer bør
fastholdes for alle selskabsformer
I dag er kun ca. 20 pct. af bestyrelsesmedlemmerne i de kommunale
fjernvarmeselskaber uafhængige.
De mange dårlige sager om bl.a. mislykket spekulation i elpriser og
karteldannelse i fjernvarmesektoren har kostet forbrugerne millioner.
Historier som disse skader tilliden til fjernvarmen som helhed og
modarbejder regeringens ambition om at få flere husstande over på
fjernvarme.
Senest har Nordea fjernet bestyrelsen i Odsherred Forsyning som
led i en redningsplan. En ny bestyrelse med de rette kompetencer er
nu blevet indsat.
Ingen er tjent med en Odsherred 2.0, og derfor er der behov for at
sikre kompetencer i bestyrelserne for at styrke forbrugerbeskyttelsen
og tilliden til sektoren som helhed.
Forbrugerrådet Tænk I
L 78 - 2024-25 - Bilag 10: Materiale af 26/11-24 fra Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk ifm. foretræde den 28/11-24
2945560_0005.png
Vigtigt at fastholde krav om selskabsgørelse inden
for en overskuelig årrække
Den oprindelige version af lovforslaget indeholdt desuden et krav om, at eksisterende § 60-selskaber og I/S-selskaber skulle omdannes
til kapitalselskaber. Dette blev dog fjernet efter massivt pres fra Dansk Fjernvarme.
Selskabsgørelse er godt, da det vil styrke governance i fjernvarmesektoren ved at gøre op med kommunernes dobbeltrolle som
myndighed og ejer.
Det må antages at selskabsgørelse vil føre til betydelige omkostninger i form af bl.a. lånomlægning og udarbejdelse af åbningsbalance.
Derfor bakker vi op om, at alle konsekvenser ved selskabsgørelsen skal konsekvensafdækkes inden der træffes beslutning herom.
Det bør dog sikres, at selskaberne arbejder mod en selskabsgørelse inden for en overskuelig årrække.
Det kræver, at investeringer og lån allerede nu tilpasses markedsvilkår, så selskaberne på sigt kan klare en omdannelse uden risiko for
konkurs, som det f.eks. skete med Norfors i forbindelse med selskabsgørelsen af affaldssektoren.
Det kræver dog, at selskaberne allerede nu sikrer de relevante kompetencer i ledelsen for at sikre, at de beslutninger, der træffes, er i
overensstemmelse med en markedsbaseret drift af et fjernvarmeselskab.
Set i det lys er det afgørende, at kravet om uafhængighed afgørende for en succesfuld adskillelse af myndighed og drift, mens det på
sigt bør sikres, at der er de rette kompetencer i bestyrelserne.
Forbrugerrådet Tænk I
Slide 5