Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 Bilag 17
Offentligt
2955976_0001.png
Til lovforslag nr.
L 78
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 12. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning
(Gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget be-
mærker, at der er rigtig mange initiativer i denne lov, som
efterfølgende skal implementeres, og hvor vi først kender
detaljerne og de konkrete effekter i praksis efter lovens
vedtagelse. Der har derfor også været mange bekymringer
og input fra interessenter undervejs i lovprocessen. Bekym-
ringerne har f.eks. handlet om fastsættelsen af prisloftet og
konsekvenserne for et selskab, når prisloftet bliver overskre-
det. Derudover har en kritik handlet om vurderingerne af
usikkerheden i økonomien vedrørende termonet. Der er nog-
le rigtig gode intentioner i denne lov. På grund af de mange
usikkerheder om effekten i praksis mener vi imidlertid, at
der er et særligt behov for at følge op på effekterne og
lovens enkelte dele de kommende år, så vi kan foretage
eventuelle justeringer i lovgivningen og implementeringen,
så vi opnår de ønskede effekter.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget støtter en hurtigere
udfasning af fossil gas til opvarmning. Det er vigtigt at
have åbenhed om, hvad varmepriserne er lokalt, og hvad
den reelle pris er for i stedet at vælge en individuel varme-
pumpeløsning. Indførelse af en prisloftmodel kommer til at
koste 8,7 mio. kr. om året og står ikke mål med en forventet
forbrugergevinst på 9 mio. kr. årligt. Det er meget vigtigt, at
der findes en ordning, så der over for fjernvarmeforbrugerne
er 100 pct. åbenhed om omkostningerne ved at vælge at
blive koblet af den lokale fjernvarme.
Enhedslistens medlem af udvalget mener også, at det skal
være tilladt for kommunerne at vælge at give kommunega-
ranti til termonetløsninger.
Dette lovforslag kunne være blevet bedre, men det har
ikke været muligt at opnå via udvalgsbehandlingen. Enheds-
listen støtter alligevel lovforslaget, da vi er nødt til det på
grund af politiske aftaler.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 21 b
ændres i
stk. 2, 1.
pkt.,
»på aftaletidspunktet« til: »fra tidspunktet for aftalens
indgåelse«.
[Tydeliggørelse af anvendelsesområde]
2)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 21 b
ændres i
stk. 6, nr.
1,
»metoder til fastsættelse af den markedsmæssige pris« til:
»metoder til prisfastsættelsen«.
AX030776
L 78 - 2024-25 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 12. december 2024
2955976_0002.png
2
[Tydeliggørelse af anvendelsesområde]
Til § 3
3)
I
stk. 3
indsættes efter »§ 2, stk. 5,«: »i lov om varme-
forsyning, jf. denne lovs § 1, nr. 2,«.
[Lovteknisk tilføjelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at tydeliggøre anvendelsesområdet i den
under nr. 11 foreslåede affattelse af § 21 b, stk. 2, 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at aftaler om-
fattet af det foreslåede § 21 b, stk. 1, som en varmefor-
syningsvirksomhed indgår med koncern- eller interessefor-
bundne selskaber, skal indgås på markedsmæssige vilkår
og være skriftlige fra tidspunktet for aftalens indgåelse. Æn-
dringen har til formål at tydeliggøre, at kravet om skriftlig-
hed løber fra tidspunktet for aftalens indgåelse.
Den foreslåede ændring har desuden til formål at tydelig-
gøre bemærkningerne til § 21 b, stk. 2, 1. pkt., i det fremsat-
te lovforslag, således at det bliver tydeligere, at bestemmel-
sen vil medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne kontrollere
markedsmæssigheden af aftaler, som en varmeforsynings-
virksomhed indgår med koncern- eller interesseforbundne
selskaber, herunder f.eks. kontrollerede transaktioner omfat-
tet af ligningslovens § 2 med koncernforbundne selskaber
eller f.eks. transaktioner med interesseforbundne selskaber.
Til nr. 2
Det foreslås at tydeliggøre anvendelsesområdet i den
under nr. 11 foreslåede affattelse af § 21 b, stk. 6, nr. 1.
Den foreslåede ændring vil indebære, at klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
vurdering af markedsmæssige vilkår og om fastsættelse af
den markedsmæssige pris, herunder metoder til prisfastsæt-
telse. Ændringen har til formål at præcisere, at varmefor-
syningsvirksomheder skal anvende en anerkendt prisfastsæt-
telsesmetode inden for rammerne af OECD’s Guidelines
for Transfer Pricing og Skatteforvaltningens juridiske vej-
ledning til at sikre markedsmæssigheden i aftaler, som var-
meforsyningsvirksomheden indgår med koncern- og interes-
seforbundne selskaber.
Den foreslåede ændring har desuden til formål at tydelig-
gøre bemærkningerne til § 21 b, stk. 6, nr. 1, i det fremsatte
lovforslag, således at det bliver tydeligere, at bestemmel-
sen vil medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne vurdere
markedsmæssigheden af vilkår og priser, når en varmefor-
syningsvirksomhed indgår aftaler med koncern- eller inte-
resseforbundne selskaber, herunder kontrollere transaktioner
omfattet af ligningslovens § 2 med koncernforbundne sel-
skaber eller transaktioner med interesseforbundne selskaber.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Indsæt-
telsen har til formål at gøre det helt entydigt, at overgangs-
bestemmelsens henvisning til § 2, stk. 5, ikke er til den
gældende formulering af § 2, stk. 5, i varmeforsyningsloven,
men derimod til det stk. 5, som foreslås indsat med lovfor-
slaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2024 og var
til 1. behandling den 27. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væ-
ret sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministe-
ren sendte den 1. juli 2024 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 348, folketingsåret 2023-24. Den
23. oktober blev en del af lovforslaget sendt i supplerende
høring. Den 6. november 2024 sendte klima-, energi- og
forsyningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget vedrørende den oprindelige høring. Udvalget mod-
tog den 20. november høringssvar og høringsnotat fra den
supplerende høring og høringssvar fra Forsyningstilsynet og
det dertilhørende særskilte høringsnotat.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 7 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær (DD)
L 78 - 2024-25 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 12. december 2024
2955976_0003.png
3
Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
nfmd.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6