Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 Bilag 4
Offentligt
2934269_0001.png
Til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Prisloft, selskabsgørelse og uafhængige bestyrelsesmedlemmer øger
forbrugerbeskyttelsen
Anmodning om foretræde for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk har afgivet positive høringssvar til lovforslaget, der skal implementere to
politiske aftaler fra 2022 og 2024, og som sikrer øget forbrugerbeskyttelse og klarere adskillelse mellem
myndighed og drift. Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk stiller sig dog uforstående overfor den seneste
ændring i lovforslaget, der har udtaget kravet om selskabsgørelse af kommunalt ejede
varmeforsyningsvirksomheder, samt begrænset kravet om to uafhængige bestyrelsesmedlemmer og ønsker
foretræde for at delagtiggøre udvalget i de positive effekter, som disse bestemmelser forventes at have.
Krav om selskabsgørelse og om to uafhængige bestyrelsesmedlemmer vil bidrage til en øget
professionalisering af fjernvarmesektoren.
Kommunerne har historisk haft dobbeltroller som ejere og godkendelsesmyndigheder for fjernvarmeselskaber,
mens flere bestyrelse udelukkende består af byrådsmedlemmer. De mange dårlige sager i den seneste tid, hvor
fjernvarmeselskaber bl.a. har spekuleret i elpriser, underskrevet dårlige aftaler og i det hele taget truffet
beslutninger, har kostet forbrugerne dyrt og tydeliggjort behovet for ordentlig governance i fjernvarmesektoren.
Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk mener, at selskabsgørelse og uafhængige bestyrelsesmedlemmer er
nødvendige skridt mod øget forbrugerbeskyttelse samt professionalisering og effektivisering af
fjernvarmesektoren.
Fjernvarmeselskaber er ”naturlige monopoler”, og derfor kan man ikke, hverken som forbruger eller virksomhed,
bare skifte udbyder, hvis regningen pludselig stiger. Det er i sidste ende kun forbrugerne og virksomhederne, som
kan betale ekstraregningen, hvis fjernvarmeselskabet ikke er drevet effektivt. Hvis man har et monopol, så skal
man reguleres, for derigennem at sikre effektiv og rationel drift. Det kræver en tydelig fordeling af ansvar og
opgaver i sektoren samt en professionalisering af bestyrelserne. Derfor er kravet om selskabsgørelse og om to
uafhængige bestyrelsesmedlemmer afgørende.
Prisloftet på fjernvarme vil øge forbrugerbeskyttelsen og forbrugertilliden og bidrage til effektivisering.
Fjernvarmeselskabernes status som ”naturlige monopoler” sætter krav om forbrugerbeskyttelse- og tillid. Det
nye prisloft sikrer øget gennemsigtighed og forudsigelighed med priserne på fjernvarme og i samme forbindelse
bedre mulighed for, at forbrugeren kan træffe et informeret valg, når de står over for at skulle vælge en ny
varmekilde. Ifølge Forsyningstilsynets seneste prisstatistik varierer prisen for opvarmning af et standardhus fra
omkring 6.000 kr. til knap 44.000 kr. årligt, hvilket betyder, at der er stor forskel på hvor attraktiv
fjernvarmeløsningen reelt er for forbrugeren.
Der vil samlet set gå 6 år før, at en forbruger kan træde ud af sin forbrugerbinding, og først derefter skal
forbrugeren betale en udtrædelsesgodtgørelse samt investere i en ny varmepumpe. Dansk Erhverv og
Forbrugerrådet Tænk forventer derfor ikke, at prisloftet vil medføre et større skift væk fra fjernvarmen, men at det
omvendt vil føre til øget effektivisering i sektoren, større gennemsigtighed og ultimativt bedre
forbrugerbeskyttelse. Fjernvarmen er en vigtig del af løsningen til at udfase de ca. 290.000 resterende gasfyr, og
med den udbygning, som fjernvarmen står overfor, er det afgørende, at forbrugerne har mulighed for at træffe et
oplyst valg, og at fjernvarmeselskaberne skal konkurrere på markedslignende vilkår med styrket
forbrugerbeskyttelse og styrkede incitamenter til grøn omstilling.
Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk ønsker fælles foretræde for gøre opmærksomme på disse punkter.