Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 Bilag 8
Offentligt
2940517_0001.png
-- AKT 3744522 -- BILAG 1 -- [ EnergifællesskaberDanmark ] --
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 - Bilag 8
Offentligt
H
ØRINGS SVAR VEDR
.
UDKAST TIL ÆNDRING AF
LOVFORSLAG VEDR
.
TERMONET
Til
[email protected]
og
[email protected]
med kopi til
[email protected]
samt angivelse af journalnummer
2024-7178.
På vegne af Energifællesskaber Danmark medsendes disse bemærkninger til nævnte sag.
Den proces, der har samlet set været med dette lovforslag, har været atypisk og vi finder ikke
der har været en rimelig fremstilling af termonet i dette forløb.
I litteraturen, og i praksis, kendes termonet også som 5. generations fjernvarme.
Termonet, der kan anses som kendt teknologi sammensat med kendt organisationsform, bør
ikke diskrimineres som lovforslaget lægger op til.
I lovforslagets lys er der nærmest tale om et konkurrenceforvridende lovforslag, der ikke
harmonerer med EU's regler om konkurrencekrav, der skal sikre retfærdige og lige vilkår for
virksomheder og på samme tid gøre plads til innovation, ensartede standarder og udvikling af
små virksomheder.
Vi har brug for innovation og tempo i den grønne omstilling og kan ikke se at lovforslaget
fremmer andet end ”business as usual”.
Der er brug for
stabil
grøn energiforsyning, hvilket termonet og overfladennær
geotermi vha.
energioptag ved
jordslanger eller jordboringer kan levere. Typisk er det 70% af den energi, der
1
benyttes til opvarmning, der kan leveres sikkert og stabilt med termonet.
De foreslåede ændringer i lovforslaget giver kun mulighed for kommunal garanti til et meget lille
antal anlæg med fjernvarme med termonet. Det lader langt de fleste mindre bebyggelser, hvor
fællesanlæg med termonet er den optimale løsning, stå tilbage med dyrere alternativer i form
af individuelle varmepumper
I nogle tætte landsbyer vil de individuelle løsninger yderligere give problemer med støj fra luft-
vand varmepumper, hvor der ikke er plads til jordvarmeanlæg. Eller der kan være situationer
hvor individuelle luft/væske varmepumper ikke er mulige pga. bevarende lokalplaner.
Da vi står overfor en udskiftning af fossil energi til opvarmning i de næste 5-10 år, er det vigtigt at
alle muligheder tages i brug for at sikre en omstilling, der er så god og billig som mulig for alle
boliger og andre bygninger, også i mindre bebyggelser, hvor fjernvarme ikke er den optimale
løsning. Det må også være i regeringens interesse at sikre dette.
energifaellesskaber.dk
L 78 - 2024-25 - Bilag 8: Orientering vedr. lovforslag om gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2940517_0002.png
Ved høringen i folketingets KEF-udvalg 24/10-2024 fremgik det af indlæg fra de to indkaldte
eksperter at der er områder, hvor kold fjernvarme er den samfundsøkonomisk optimale løsning,
ligesom der er områder hvor det samfundsøkonomisk optimale er fjernvarme og områder, hvor
det er individuelle varmepumper. Med de seneste års varmeplanlægning har screeninger
identificeret 230 landsbyer m.m., hvor kold fjernvarme er fundet så økonomisk attraktiv at det er
anbefalet at arbejde videre med denne varmeløsning. Derfor bør forsyningsselskaber med kold
fjernvarme have mulighed for lånegarantier ligesom fjernvarmeselskaber kan få kommunale
lånegarantier og ejere af individuelle varmepumper kan få statstilskud. Uden en sådan støtte i
form af lånegarantier til kold fjernvarme vil mange boliger og andre bygninger i Danmarks
udkantsområder ikke få en samfundsøkonomisk optimal løsning, til skade for både bolig-og
bygningsejere og for samfundet.
På den baggrund foreslår Energifællesskaber Danmark at ændringsforslagets §3 stk. 2 og stk. 3
om at der kun kan opretholdes kommunal garanti til forsyningsselskaber med termonet (i
lovforslaget benævnt ”virksomhed med anlæg til decentral produktion af opvarmet vand med
varmepumper”) når lån er optaget før 1/6 2024 ændres, så virksomheder med anlæg til
decentral produktion af varme med varmepumper og med fælles varmeoptag kan gives
kommunal garanti frem til 1/1 2030. Garantien skal kunne opretholdes i 20 år.
2
Som et minimum bør de landsbyer m.m., hvor der allerede med screeninger er peget på kold
fjernvarme som den optimale løsning, have mulighed for at gå videre med arbejdet og hvor en
samfundsøkonomisk beregning her viser at kold fjernvarme er den optimale løsning, bør den
aktuelle kommune kunne give kommunal garanti til kold fjernvarme i mindst 20 år.
Morten M. Westergaard
Forperson
Energifællesskaber Danmark
energifaellesskaber.dk
L 78 - 2024-25 - Bilag 8: Orientering vedr. lovforslag om gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2940517_0003.png
-- AKT 3744522 -- BILAG 2 -- [ 20241023 - Høringssvar supplerende høring vedr termonet ] --
28. oktober 2024
Klima-, Energi- og forsyningsministeriet
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs gade 43
1577 København V
Mail:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Termonet Danmarks høringssvar vedrørende supplerende høring over
forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning
(J. nr. 2024-7178)
Termonet Danmark er en uafhængig almennyttig forening, der som medlemmer optager offentlige og
halvoffentlige myndigheder, forsyningsvirksomheder, private virksomheder, repræsentanter fra
forskningsverdenen samt privatpersoner. Formålet med foreningen er på almennyttig vis at fremme
udbredelse af termonet, hvor sådanne installationer vil kunne bidrage til omstilling til mere klimavenlige
løsninger.
Vi hilser det velkomment, at der med ændringerne af lovforslaget, gives bedre muligheder for at indrette
sig efter den nye regulering. Vi bemærker dog at ændringen formentligt højst påvirker to varmeselskaber,
der kan have optaget lån baseret på en kommunal lånegaranti før 1. juli 2024.
Der gøres opmærksom på, at der er foretaget mere end 230 screeninger og udarbejdet mere end 11
projektforslag i landsbyer, hvor resultatet viser at en kollektiv varmeforsyningsløsning baseret på termonet,
er fundet attraktivt at arbejde videre med.
Overgangsordningen bør justeres således, at der frem til 1. januar 2035 kan stilles og opretholdes
kommunal lånegaranti til termonet-projekter, uagtet at der ikke er optaget lån før 1. juli 2024. En sådan
midlertidig adgang til en kommunal lånegaranti vil sikre, at de mange projekter har bedre vilkår for at skaffe
privat lånefinansiering og påvise rentabel drift, forud for en overgang til privat lånefinansiering 1. januar
2035.
Det foreslås således at der er adgang til at opnå kommunal lånegaranti, uanset hvilket stadie et termonet-
projekt er på, så længe den kommunale lånegaranti bortfalder senest 1. januar 2035.
På vegne af Termonet Danmark
Søren Skjold Andersen, bestyrelsesformand
Termonet Danmark –
termonet.dk
[email protected]
Side 1 af 1
L 78 - 2024-25 - Bilag 8: Orientering vedr. lovforslag om gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2940517_0004.png
-- AKT 3744522 -- BILAG 3 -- [ VE-om--varmeforsyningslovsændring-termonet ] --
Kommentarer til revideret forslag til ændring af
varmeforsyningsloven vedr. termonet (supplerende høring),
jr. nr. 2024-7178
30.oktober 2024
VedvarendeEnergi arbejder for en omstilling af Danmark til vedvarende energi, som giver alle adgang
til energi til rimelige priser, giver en hurtig omstilling væk fra fossil energi og styrker lokal deltagelse,
forståelse og engagement i omstillingen.
De foreslåede ændringer i lovforslaget giver kun mulighed for kommunal garanti til et meget lille antal
anlæg med fjernvarme med koldt medie (kold fjernvarme også kendt som termonet); men lader langt
de fleste mindre bebyggelser, hvor fællesanlæg med kold fjernvarme er den optimale løsning, stå
tilbage med dyrere alternativer i form af individuelle varmepumper. I nogle tætte landsbyer vil de
individuelle løsninger yderligere give problemer med støj fra luft-vand varmepumper, hvor der ikke er
plads til jordvarmeanlæg. Da vi står overfor en udskiftning af fossil energi til opvarmning i de næste 5-
10 år, er det vigtigt at alle muligheder tages i brug for at sikre en omstilling, der er så god og billig som
mulig for alle boliger og andre bygninger, også i mindre bebyggelser, hvor fjernvarme ikke er den
optimale løsning. Det må også være i regeringens interesse at sikre dette.
Ved høringen i folketingets KEF-udvalg 24/10-2024 fremgik det af indlæg fra de to indkaldte eksperter
at der er områder, hvor kold fjernvarme er den samfundsøkonomisk optimale løsning, ligesom der er
områder hvor det samfundsøkonomisk optimale er fjernvarme og områder, hvor det er individuelle
varmepumper. Med de seneste års varmeplanlægning har screeninger identificeret 230 landsbyer
m.m., hvor kold fjernvarme er fundet så økonomisk attraktiv at det er anbefalet at arbejde videre med
denne varmeløsning. Derfor bør forsyningsselskaber med kold fjernvarme have mulighed for
lånegarantier ligesom fjernvarmeselskaber kan få kommunale lånegarantier og ejere af individuelle
varmepumper kan få statstilskud. Uden en sådan støtte i form af lånegarantier til kold fjernvarme vil
mange boliger og andre bygninger i Danmarks udkantsområder ikke få en samfundsøkonomisk
optimal løsning, til skade for både bolig-og bygningsejere og for samfundet.
På den baggrund foreslår VedvarendeEnergi at ændringsforslagets §3 stk. 2 og stk. 3 om at der kun
kan opretholdes kommunal garanti til forsyningsselskaber med kold fjernvarme (i lovforslaget
benævnt
”virksomhed med
anlæg til decentral produktion af opvarmet vand med varmepumper”) når
lån er optaget før 1/6 2024 ændres, så virksomheder med anlæg til decentral produktion af varme
med varmepumper
og med fælles varmeoptag
kan gives kommunal garanti frem til 1/1 2030.
Garantien skal kunne opretholdes i 20 år.
Som et minimum bør de landsbyer m.m., hvor der allerede med screeninger er peget på kold
fjernvarme som den optimale løsning, have mulighed for at gå videre med arbejdet, og hvor en
samfundsøkonomisk beregning her viser at kold fjernvarme er den optimale løsning, bør den aktuelle
kommune kunne give kommunal garanti til kold fjernvarme i mindst 20 år.
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående kommentarer og forslag eller ønskes uddybning, kontakt
politisk koordinator Gunnar Boye Olesen ved email
[email protected]
eller ovenstående tlf.
Klosterport 4 F, 1.sal
DK - 8000 Aarhus C
Tel: +45 86 76 04 44
www.ve.dk
CVR/SE nr. 8320 9313
R Gunnar Boye Olesen
E [email protected]
Tel.: +4586227000
Mob. +4524269933
1