Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78
Offentligt
2951623_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6-12-2024
J nr.
2024 - 1135
Akt-id
538331
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 2. december 2024 stillet
mig følgende spørgsmål 8 til L 78, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 8
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (side 13), at ministeren vil fast-
sætte de nærmere »regler om en varmeforbrugers udtrædelse af leveringsfor-
holdet med en varmeforsyningsvirksomhed, herunder regler om beregning og
opkrævning af en udtrædelsesgodtgørelse« i en bekendtgørelse, men sådanne
regler bør vedtages af Folketinget ved lov. Vil ministeren derfor yde teknisk bi-
stand til at udforme det/de nødvendige ændringsforslag, som sikrer, at reglerne
vedrørende beregning og opkrævning af en udtrædelsesgodtgørelse fastsættes
i lovforslaget og ikke i en bekendtgørelse?
Svar
Det er ikke usædvanligt, at en lov indeholder bemyndigelser, der giver adgang
for en minister til at fastlægge nærmere regler på et område i en bekendtgø-
relse. Det giver fleksibilitet og reducerer antallet af detailbestemmelser. Når der
anvendes bemyndigelser, skal lovbemærkningerne til den pågældende bemyn-
digelsesbestemmelse beskrive, hvordan bemyndigelsen tænkes anvendt og ud-
møntet. Dette sikrer, at anvendelsen af bemyndigelsen har været genstand for
Folketingsbehandling.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil Folketinget have godkendt rammerne for at
udmønte bemyndigelsen. I det konkrete tilfælde fremgår, at
”Bemyndigelsen har
til hensigt at understøtte ensartethed og gennemsigtighed, herunder at forbru-
gere i samme varmeforsyningsvirksomhed sidestilles i tilfælde af udtrædelse”.
Endvidere vil bemyndigelsen ikke give mulighed for at afskære varmeforsy-
ningsvirksomhedernes adgang til at opkræve udtrædelsesgodtgørelse.
Jeg er opmærksom på, der er behov for et analysearbejde for at kunne fast-
sætte de nærmere regler, og at resultaterne heraf ikke foreligger. Derfor indgår
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ministeren vil bekræfte, at ministerens bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, ikke kan anvendes til hverken helt eller delvist at afskære adgangen til at opkræve udtrædelsesgodtgørelse
2951623_0002.png
det også i lovbemærkningerne, at fastsættelse af regler om udtrædelsesgodtgø-
relse kun vil ske efter inddragelse af branchen, ligesom reglerne vil blive forelagt
aftalepartierne bag den opfølgende aftale fra 2024, inden de vil kunne træde i
kraft.
Anvendelsen af udtrædelsesgodtgørelse i varmeforsyningsvirksomhederne byg-
ger på et princip om at forbrugere, der udtræder af kundeforholdet, skal ”rydde
op efter sig økonomisk” af hensyn til de tilbageværende forbrugere. Det er et
sundt princip.
Jeg vil dog gøre opmærksom på, at baggrunden for den foreslåede bemyndi-
gelse er, at arbejdet med prisloftsmodellen har afdækket, at fjernvarmeselska-
berne i dag kan have forskellig praksis for opkrævning af udtrædelsesgodtgø-
relse. Det kan resultere i, at nogle kunder kan ende med en til tider ganske høj
omkostning ifm. udtrædelse, og at dette kan være forskelligt for kunder i samme
selskab afhængigt af, hvornår de udtræder. Det vurderes, at næsten alle fjern-
varmeforbrugere (både eksisterende og fremtidige) er omfattet af en vedtægts-
bestemt udtrædelsesgodtgørelse, der kan variere betydeligt i størrelsesorden.
I dag følger det af administrativ praksis, hvornår udtrædelsesgodtgørelse kan
opkræves og efter hvilke betingelser. Efter gældende praksis kan det nogle
gange betale sig at være den, der kommer først i udtrædelseskøen, da der er
mulighed for, at man dermed kan slippe for udtrædelsesgodtgørelsen ved, at
den lediggjorte kapacitet (svarende til boligens antal kvadratmeter) kan overta-
ges af andre. For den næste forbruger kan det være anderledes, og der vil
skulle betales udtrædelsesgodtgørelse, hvis kapaciteten ikke kan overdrages til
andre. Det er noget af det, som det kommende analysearbejde skal se på.
Indtil bemyndigelsen udmøntes i en bekendtgørelse, vil varmeforsyningsvirk-
somheders beregning og opkrævning af udtrædelsesgodtgørelse følge den gæl-
dende praksis.
Da det endnu ikke er afklaret, hvordan kommende regler om udtrædelsesgodt-
gørelse konkret skal udmøntes, kan jeg ikke yde teknisk bistand til at udforme
ændringsforslag herom. Med henvisning til de ovenfor anførte argumenter kan
jeg heller ikke støtte et sådan ændringsforslag.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2