Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78
Offentligt
2951475_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. december 2024
J nr.
2024 - 1135
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 8. november 2024 stillet
mig følgende spørgsmål 2 til L 78, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet på udvalgets vegne af udvalgsformand Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 2
Vil ministeren kommentere henvendelse af 7. november 2024 fra European
Geothermal Energy Council (EGEC), jf. L 78 - bilag 3?
Svar
Europa-Parlamentets resolution, som der henvises til i henvendelsen, vedrører
dels geotermi i traditionel forstand og dels såkaldt ”overfladenær geotermi”, hvil-
ket i Danmark betragtes som jordvarme.
I Danmark har der de seneste år været fokus på at forbedre rammevilkårene for
geotermi. Med virkning fra d. 10. marts 2023 blev der indført en ny regulering af
geotermi i varmeforsyningsloven, som muliggjorde, at geotermisk varme, der
udnyttes til fjernvarme, kan undtages fra prisreguleringen i varmeforsyningslo-
ven forudsat, at en række betingelser er opfyldt. Den nye regulering har bl.a. bi-
draget til, at geotermioperatører pt. er ved – eller afdækker muligheden for – at
etablere geotermi i bl.a. Aarhus, Storkøbenhavn og Viborg.
Senest har Energistyrelsen opdateret udbuddet for geotermitilladelser (Invitati-
onsskrivelsen), hvilket forventes at forkorte sagsbehandlingstiden og skabe
større sikkerhed for fremdrift i nye geotermitilladelser. Invitationsskrivelsen blev
tilpasset med effekt fra 2023.
For så vidt angår overfladenær geotermi (i det følgende jordvarme), peger hen-
vendelsen fra EGEC på, at det største potentiale for udnyttelse af jordvarme er
med termonet.
Hertil bemærkes, at Energistyrelsen har udført et grundigt analysearbejde vedr.
økonomien i termonet i Danmark. Analysen er baseret på de oplysninger, som
Termonet Danmark og andre aktører har delt med styrelsen. Og analysen viser
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/11-24 fra European Geothermal Energy Council (EGEC)
2951475_0002.png
– på baggrund af de data, som aktørerne selv har oplyst – at termonet er dyrere
end både sædvanlig individuel jordvarme og individuelle luft/vand-varmepum-
per. Det gælder både ift. anlægspris og årlig varmeomkostning. I gennemgan-
gen af de ovennævnte data er der endvidere ikke indikationer af, at termonet er
mere energieffektivt end individuelle jordvarmepumper.
Når det kommer til rammevilkår for termonet har vi i Danmark anlagt en teknolo-
gineutral tilgang til støtte af termonet og individuel jordvarme. Det er således i
dag muligt at søge om tilskud på 27.000 kr. til en jordvarmepumpe, uanset om
den indgår i et termonet eller i en sædvanlig, individuel jordvarmeinstallation. Li-
geledes kommer forbedrede rammevilkår for elbaserede opvarmningsløsninger
termonet til gode, det gælder fx sænkelse af afgiften på el til opvarmning, som
blev implementeret d. 1. januar 2021.
Dertil forbedres rammevilkårene for termonet med L78, som implementerer den
Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 og Rigsrevisio-
nens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren
af 28. juni 2024. Det
er politisk aftalt, at kommunerne via kommunale fjernvarmeselskaber skal have
mulighed for at kunne etablere og drive termonet, men under forudsætning af, at
dette sker på markedsvilkår og uden kommunal garantistillelse. Lovforslaget er
en udvidelse af kommunernes adgang til at arbejde med termonet. Det vil endvi-
dere være muligt for kommunale fjernvarmeselskaber at bidrage til finansiering
af termonet-projekter, såfremt der er frie midler, der lovligt kan trækkes ud af ho-
vedvirksomheden.
Lovforslaget er med til at understøtte, at det kun er konkurrencedygtige projek-
ter, der etableres. Med løsningen sikres det endvidere, at eksisterende fjernvar-
mekunder og kommunens borgere ikke bærer en økonomisk risiko i forbindelse
med etableringen af termonet. Dels fordi omkostningerne til termonet ikke vil
kunne spredes ud på samtlige kunder i fjernvarmeselskabet over varmeprisen.
Dels fordi kommunens borgere ikke risikerer at hæfte for gælden i termonet-pro-
jekter. Dermed er det de varmekunder, der ønsker at etablere termonet, som
selv skal bære risikoen.
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at det er positivt, at Europa-Parlamentet interes-
serer sig for udviklingen af geotermi og jordvarme, og at dette er et arbejde, som
mit ministerium vil følge.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2