Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78
Offentligt
2951498_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
06-12-2024
J nr.
2024 - 1135
Akt-id
538331
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 11. november 2024 stillet
mig følgende spørgsmål 3 til L 78, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet på udvalgets vegne af udvalgsformand Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 3
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. november 2024 fra Dansk
Erhverv og Forbrugerrådet Tænk, jf. L 78 - bilag 4 og 10.
Svar
Med
Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 og Rigs-
revisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren af 28. juni 2024
er aftalepartierne enige om, at kommunale fjernvarmeselskaber skal selskabs-
gøres to år efter lovens ikrafttræden. Dette for at sikre klar adskillelse af kom-
mune og drift, som aftalt med
Klimaaftalen 2022.
Ifm. høring af lovforslag om gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder
blev der imidlertid afgivet bemærkninger, som indebærer, at Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet vurderer, at der er behov for at genbesøge og opdatere
konsekvensvurderingen af tiltaget. Jeg noterer mig, at Forbrugerrådet TÆNK og
Dansk Erhverv bakker op om, at dette er vigtigt, men også at organisationerne
ønsker, at der fortsat arbejdes i denne retning.
Jeg vil understrege, at et krav om selskabsgørelse af kommunalt ejede varme-
forsyningsvirksomheder fortsat er relevant, og at der arbejdes videre med det i
en opfølgende proces. Et sådant krav vil understøtte bedre beslutninger i kom-
munalt ejede varmeforsyningsvirksomheder, herunder bedre beslutninger vedr.
drift og investeringer, hvilket vil komme forbrugerne til gode.
Ministeriet har vurderet, at der er en processuel sammenhæng mellem lovforsla-
gets krav om selskabsgørelse og kravet om to uafhængige bestyrelsesmedlem-
mer i kommunale fjernvarmeselskaber. Denne sammenhæng ses særligt, for så
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk
2951498_0002.png
vidt angår de kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheder, som endnu ikke
er selskabsgjort.
På den baggrund er det derfor præciseret i lovforslaget, at kravet om to uaf-
hængige medlemmer af bestyrelsen eller det tilsvarende ledelsesorgan afgræn-
ses til kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheder, som allerede er sel-
skabsgjort – dette omfatter selskaber organiseret som A/S, ApS og P/S.
For så vidt angår de fremsendte overvejelser i bilag 4 og 10 og i forbindelse
med foretræde for udvalget d. 28. november omkring det i lovforslaget foreslå-
ede forbrugerprisloft på fjernvarme noterer jeg mig, at Dansk Erhverv og Forbru-
gerrådet TÆNK bakker op om tiltaget.
Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk påpeger imidlertid, at tidsperioden for
forbrugerprisloftet og muligheden for udtrædelse bør nedbringes. Hertil vil jeg
bemærke, at tidshorisonten på i alt seks år fra det første prisloft bliver udmeldt,
til selskaberne eventuelt kan få ophævet forbrugerbindinger, er et udtryk for en
afvejning mellem henholdsvis hensynet til, hvor længe der går, før forbrugere
med høje priser stilles mere frit, og at selskaberne skal have mulighed for at rea-
gere på prisloftet, før forbrugerbindinger ophæves.
For så vidt angår Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænks anbefaling om, at
kravet om uafhængige bestyrelsesmedlemmer bør gælde for alle selskabsfor-
mer vil jeg bemærke, at det fremgår af den opfølgende aftale fra juni 2024, at af-
talepartierne i den videre implementering af Klimaaftale om grøn strøm og
varme 2022 vil drøfte, om der skal stilles tilsvarende krav for ikke-kommunale
selskaber. Jeg er derfor åben over for at se på værktøjskassen og forslag til,
hvordan ledelsen af fjernvarmeselskaberne kan styrkes, men det vil kræve en
ny politisk drøftelse. Min holdning vil være, at vi skal afvente denne politiske
drøftelse, før der tages nye tiltag.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2